fbpx

Specialized Stumpjumper HT Expert Carbon kerékpárteszt: szeretem

Ritkán írunk a saját mountain bike-unkról tesztet, pedig van egy nagy előnye a helyzetnek: így sokkal keményebb megpróbáltatásoknak sikerül alávetni a kerékpárt, mint általában egy tesztbringát.

Specialized Stumpjumper HT Expert Carbon kerékpárteszt

Specialized Stumpjumper HT Expert Carbon kerékpárteszt

Az amerikai Specialized az egyik olyan ritka márka, amely egyszerre az egyik legjobban csengő név a kerékpározásban, ugyanakkor nem csak a nevéből él. Gondosan ügyelnek arra, hogy modelljeik valóban többet adjanak tulajdonosuknak egy átlagos bringánál. Ennek eredménye a „Speci-érzés”: amikor felülsz rá tudod, hogy „megérkeztél” és egyre jobban megszereted…

Specialized_Stumpjumper_HT_Expert_Carbon_005

A Stumpjumper modellek ezt az elvárást 35 éve teljesítik, az egyik „ős” mountain bike-ról van szó, ami továbbra is a cross-country (és maraton) versenyzők egyik leghatékonyabb fegyvere. Elérhető már régóta az össztelós változat is, a Stumpjumper FSR szintén korszakalkotó mountain bike volt a Horst Link-es négyforgáspontos felfüggesztéssel.

Specialized_Stumpjumper_HT_Expert_Carbon_014

Én mégis inkább a merevfarú gépet választottam, egyrészt kedvelt hegyikerékpáros köreimhez nincs szükség fully-ra, másrészt nem is szeretem ápolgatni a bonyolultabb rendszert- Gőzborotvával mosom a bringát, nincs kedvem még több csapágyazott alkatrészre figyelni karbantartás szempontjából. Szeretem a merev vázak nyers erőátvitelét, könnyedségét és hiába játszadozom néha szívesen fullykkal, egyelőre maradtam a hardtailnál, talán majd legközelebb…

alpentour_trophy_012

A Stumjumper HT Expert Carbon M-es méretű váza geometriáját tekintve tökéletesen illik a testalkatomhoz és bringázási stílusomhoz. A merevség-kényelem jellemzők is ideálisak, szerintem merevfarúhoz képest elég szépen „mozognak” a támvillák, plusz a vékony nyeregszárról is elmondható mindez, A kimondottan rövid homlokcső miatt versenyzésre is alkalmas, bele lehet hajolni a mászásokba.

Specialized_Stumpjumper_HT_Expert_Carbon_004

A divatos, matt sötétszürke-piros váz a prémium FACT 10M karbonból készül, a könnyebbek közé tartozik ezen a szinten is. A részletek kidolgozása méltó a Specialized-hoz, érdekesség, hogy hátul nem gyorszáras, hanem imbusszal betekerhető átmenőtengely található. A belső bowdenezés vezetése hibátlan, a középrészen tekintélyes S-betűs fedőlapot találunk.

Érdemes megnézni, milyen nagy átmérőjűek a láncvilla szárai, a hajtáshatékonysága jó is a bringának. Ellenben a támvillákat úgy húzták, hogy hatékonyan csillapítsák a terep egyenetlenségeit, ilyen szempontból a merevfarúak között a legkomfortosabbak közé tartozik a Stumpy, amit tovább fokoz a ritka kényelmes, ahogy Valverde mondaná, fenomenális a Specialized Phenom nyereg is.

Specialized_Stumpjumper_HT_Expert_Carbon_012

Számomra a komfort csúcsát jelenti a Rock Shox SID Brain villa is. Nem azért, mert nem találkoztam még hasonlóan finom mozgású telóval, hanem azért, mert nem kell lockout-kart kapcsolgatni. Bringázás közben ez hatalmas előny: bármikor kiállsz a nyeregből, a Brain nem engedi, hogy a felülről ható erő, vagyis a tömeged miatt himbálózzon a bringa, ugyanakkor a talaj egyenetlenségeit mindig lekezeli. Nem követheted el a bosszantó hibát sem, hogy egy rázós lejtmenet előtt lezárva hagyod a villát.

Specialized_Stumpjumper_HT_Expert_Carbon_007

A Brain tulajdonképpen csak egy plusz szelep a villában és a szár alsó részén állíthatod be, hogy mekkora erőnél nyisson. Ha a maximum mögé tekered kicsivel, nem tévedhetsz nagyot. Érdekesség, hogy a csillapítás gyorsaságát állító csavar felköltözött a villavállra. Ezeket a telókat egyébként kizárólag a Specialized számára készíti a Rock Shox, különlegességük még, hogy „csak” 90 mm úton mozognak. A 100 mm-hez képest észre sem veszed a különbséget.

A következő részegység, ami eszembe jut és nagyon megszerettem: a kerékszett. A Roval Control Carbon egy rendkívül könnyű, ugyanakkor hajtáshatékonyság szempontjából is kiváló kerék. A széles karbonfelni a strapát is nagyon jól bírja, kapott már hideget-meleget, de szinte egy karc sem látható rajta. Jól működik belső nélkül is, az átalakítást követően – amit hamar megtettem – egyszer sem volt se defekt, se váratlan eresztés.

Specialized_Stumpjumper_HT_Expert_Carbon_006

Az agyak is minőségi darabok, a hátsó agy reteszelése a legjobb minőségű modellekéhez hasonlítható, rögtön reagál a pedálozásra, szinte minimális holtjátéka sincs. Fontos tartozékai a keréknek a gumik is, a Specialized S-Works Fast Track mintázata az egyik kedvencem, a megfelelő nyomáson használva tipikus univerzális modell, az AlpenTour Trophy-n például mindenféle talajviszonyok között bizonyított. Érdekesség, hogy hátul elégnek bizonyult a 2.0-ás szélesség, ami valójában inkább 2,1.

alpentour_trophy_011

A Specialized Stumpjumper HT Expert Carbon legfőképpen a felszereltségben különbözik a lényegesen drágább S-Works modelltől. Nyilván a váz is más kicsit, könnyebb karbonszövetet is használnak az S-Works-höz, de a több mint egymilliós különbséget a felszerelés adja ki. Ennek ellenére azt mondom, ezzel a specifikációval is tökéletesen alkalmas versenyzésre ez a bringa, sőt…

Azok számára, akik katalógus alapján választanak kerékpárt, eléggé szedett-vetettnek tűnhet a specifikáció, őszintén szólva jómagam is szkeptikus voltam kicsit. 10-es sor XTR váltóval, Sram GX átdobóval, SLX váltókarokkal, SRAM 2200 karbon hajtókarral, KMC lánccal… Ennek ellenére tökéletesen működik a kombináció, a kiváló, könnyű karbonkerekek és a Brain-es villa miatt pedig sok teljes XTR vagy SRAM XX alkatrészcsaláddal szerelt XC gépnél is egyértelműen jobb az Stumpy HT Expert.

A Magura MT fékekkel három hónap alatt nem volt probléma a teljesítményt illetően, ráadásul ezek kimondottan könnyű modellek. Volt alkalom tesztelni őket hosszú és meredek köves lejtőkön, ahol bizony sokszor folyamatosan kellett húzni a karokat. A Magura fékek újabb generációi egyébként túlmutatnak már a régebbi problémás modelleken. Az áttételkiosztás is tetszett, a 36-24-es tányérok a 11-36-os sorral elegendőnek bizonyulnak mindenhol, nyilván 2×11-es rendszernél ott lenne a 40-es fog lehetősége.

A felszereltség kapcsán mindenképpen meg kell említeni a SWAT (Storage, Water, Air and Tools) készletet, ami egy szerszámosboxot és egy kormánycsapágy-kupakba integrált láncbontót jelent a Stumpy esetében. (A legújabb SWAT technológia már alsócsőbe rejtett rekeszt kínál, de ezt egyelőre csak a fully tudja.) A SWAT amúgy összefoglaló név, ruházati kiegészítőket is takar.

Specialized_Stumpjumper_HT_Expert_Carbon_019

Nagyon jó, hogy a kis boxba pont befér egy pótgumi, egy patron fejjel és egy gumileszedő, vagy egy pótgumi-leszedő- multiszerszám kombináció. Én csak versenyre teszek be patront, amúgy elég a pumpa, maratonon pedig úgyis jobb, ha a szerszám kéznél van a zsebben. Fontos, hogy bármit teszünk bele, zsúfoltság legyen bent, különben csörögni, zörögni kezd majd terepen, ami csörögni, zörögni tud. A láncbontót egyszer elpróbáltam, hogy működik, több idő piszmogni vele, mint egy rendes szerszámmal, élesben még nem kellett használni. Mellesleg amióta belső nélkülire alakítottam a kereket, a pótgumihoz sem kellett hozzányúlni.

Összefoglalva a lényeget, ennél jobb merevfarú XC-gépet nehéz elképzelni, nagyon megkedveltem, köszönettel tartozom a Bringaland Kerékpárüzletnek a Stumpjumper HT Expert-ért. Április óta használtam versenyen és „just for fun” bringázásra is. Az a jelző illik rá leginkább, hogy „természetes”, mintha a testem meghosszabbítása lenne. Ritka az olyan bringa, amiről ez elmondható. Nem igényel különösebb karbantartást sem, a szokásosnál több sarazás miatt lánccsere és egy fékbetét-csere esedékes csak.

Specialized_Stumpjumper_HT_Expert_Carbon_001

Negatív oldalon a mix felszerelés az egyetlen dolog amibe valaki beleköthet, de nyilván lehet könnyebbre, 2×11-esre tuningolni. (Nekem tökéletes így is, máshonnan közelítve biztos nem érne számomra egymillióval többet egy full XTR, RS-1 villával) A „speci-érzést” fölösleges túlragozni egy tesztben, persze, megvan, de ha nem tudjuk leírni, mi az a plusz, akkor minek ecsetelni? Próbáld ki inkább a tesztprogram keretében a leginkább kedvedre való bringát, és magad is megtapasztalod…

alpentour_trophy_009

InfoBox:

Bővebb vásárlási információ a 2016-os modellről: KATTINTS IDE!

Származási hely: USA/Tajvan
Garancia: élettartam
Vázméretek: S, M, L, XL
Ajánlott fogyasztói ár: 1 759 000 Ft

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.