fbpx

Shimano Ultegra R8000 teszt – Tárcsafékkel az időjárás viszontagságai ellen

Tavaly júniusban már írtunk az új, 2018-as, R8000 és R8050 Ultegra szettekről, sőt nyáron már egy-két 2018-as kerékpár modellen tesztelhettünk belőle egy-két alkatrészt, de a teljes, hidraulikus tárcsafékes szett még váratott magára, amit most végre sikerült bepótolnunk. Egy február közepi erősen csapadékos edzőtáborra kaptam meg a tárcsafékes szettel szerelt Ultegra tesztbringát, amit az időjárásnak köszönhetően elég kemény nyúzópróbának vetettem alá.

2018-ra a teljes mechanikus Ultegra (R8000) szett megújult, alkatrészei többségében a Dura Ace csúcskategóriás szett újításait örökölték meg, persze kicsit olcsóbb anyagból nehezebbre készülnek és pontosság tekintetében is egy hajszállal elmaradnak a topkategóriától, de árban is jelentős a differencia köztük és az átlag felhasználó gyakorlatilag észre sem veszi a váltásbeli különbséget a két szett között.

Tavaly június végén volt lehetőségem beszélgetni az olasz Shimano marketingesével az Eurobike Media Days-en és furcsa módon egy véleményen voltunk az új Ultegra szettel kapcsolatban, ritka az ilyen, amikor az eladás-orientált gondolkodásmód és a gyakorlati felhasználó azonosan gondolkodnak valamiről. Természetesen az elején elmesélte, hogy miben változott az új Ultegra szett a régihez képest és utána magáról a felhasználói célközönségre tért át a beszélgetésünk. Mindketten egyetértettünk abban, hogy az Ultegra az a szett, ami gyakorlatilag minden országúti kerékpárost ki tud szolgálni és még profi szinten is megállná a helyét.

Mik változtak 2018-ra az Ultegra szettben? Tavaly már bemutattuk, ezért most csak röviden összefoglalnám. A hajtómű a Dura Ace-hez hasonló dizájnt kapott, sokan lehet a felirat nélkül elsőre meg sem tudnák különböztetni a kettőt. A kar szélesebb lett és egy hangyányival merevebb, mint az előző verzió, a 4 csavaros, aszmimetrikus rögzítés és az üreges lánckerekek megmaradtak. Tömegben jelentős változás nem történt, mindösszesen csak 2 grammot tudtak faragni 6800-as szériához képest.

Az elsőváltó lényegében egy kicsit nehezebb Dura Ace, teljesen átalakult a bovdenvezetés és a mechanika az előző szériához képest, erre azért volt szükség, mert sok kerékpárnál nem megfelelő szögben érkezett a bovden a váltóba és emiatt az nem váltott rendesen, sőt egyes kerékpártípusoknál beleért a bovden a gumikba. Ezt kiküszöbölendő tervezték teljesen újra az első váltót, melyhez már bovden finomállító sem szükséges, mert találunk rajta egy csavart, amivel tudjuk feszíteni a bovdent.

A hátsóváltó is megörökölte a Dura Ace fejlesztését, bár fejlesztésnek nem igazán lehet hívni, hiszen a Shimano már több, mint egy évtizede használja a Shadow kialakítást a mtb hátsóváltóinál. A technológia lényege, hogy a váltó a sor mellől a sor alá kerül, szinte alig lóg ki a váz síkjából, ezért kevésbé lesz sérülékeny pl ha eldőlne a kerékpárunk. Ezenfelül már 30-as fogszámig kompatibilis a rövidkanalas váltó és megjelent a 11-34-es sor, amivel a meredekebb hegyeket is legyőzhetik a gyengébb erőnlétűek.

A tárcsaféket és a tárcsát is a Dura Ace-ről mintázták, bár azt érdemes tudni, hogy gyakorlatban az előző szériánál az Ultegra volt a legerősebb Shimano tárcsafék, tehát akár a csúcskategóriás családot is mintázhatták róla. Ránézésre is megmondhatjuk a sok hűtőelemet látván, hogy a japán óriás mindent megpróbált megtenni azért, hogy az Ultegra fékek a legdurvább lejtőkön se melegedjenek túl.

Na, de most már tényleg következzenek a menettapasztalatok!
A szemfülesek észrevehették, hogy ez a bringa már szerepelt a kerékpárszállító tesztjeinknél, én is akkor néztem ki magamnak még a tél közepén, szóltam is azonnal, hogyha lehet, el szeretném vinni magammal edzőtáborozni Horvátországba, a tárcsafékek jól szolgálatot tudnak tenni, ha esős időt fogunk ki. Szerencsére a hazai forgalmazó partner volt ebben és odaadta a bringát tesztelni. Az időjárás úgy alakult, hogy egész héten mindennap esett, csak az első nap volt szép napsütéses idő, amikor a képek többsége készült, ezért volt alkalmam bőven feszegetni a tárcsafékek határait.

Végig a fékekről beszéltem eddig az előző bekezdésben, pedig egy komplett szettről van szó, ami többségében a hajtás és váltás elemeiből áll, ráadásul új fejlesztésű alkatrészekből és engem mégis csak a fékek foglalkoztattak erőteljesen… Ez azért van, mert az Ultegra váltószett már az előző generációnál is nagyon szépen működött és ismertem annyira a Shimano-t, hogy nem fognak ezen rontani, sőt! Be is igazolódott a várakozásom, az elsőváltó érzetre olyan volt, mint a 6800-as szett, talán a megindításhoz kellett kicsit kisebb erő, viszont sokkal jobban állítható, meg merem kockáztatni, hogy bizonyos szerelőket zavarba fog hozni az R8000-es elsőváltó agyonállíthatósága. Mindenkinek szokni kell majd az újfajta bovdenvezetést, de ha egyszer sikerül megcsinálni egy váltón, onnantól rutinfeladattá fog válni.

A hátsóváltó megjelenése még a klasszikus vonalat képviselő országútisok számára is elismerésre méltó, sokat dob a kerékpár külsején, de őszinte leszek, annak ellenére, hogy 2008 óta teljes megelégedéssel használok a montijaiom Shadow kialakítású hátsóváltókat, nem feltétlenül örültem annak, hogy az országúti vonalra is átkerült. Van pár dolog, amiben jobb a hagyományos kialakítás, persze valamit valamiért. Használat közben nem mondhatok rá semmi rosszat, tökéletesen tette a dolgát, sőt szerettem, hogy erősebben feszítette a láncot, ezért kevesebb csattogást halottam. Nem is értem, hogy miért került fel a láncvillavédő a kerékpárra. A hajtómű-fogaskoszorú-lánc hármas az Ultegra szinthez elvárható mértékben segítette a váltók dolgát. Igazából az első nap után nem is foglalkoztam a váltással, megfeledkeztem róla, ami jó, mert azt jelenti, hogy nem volt vele probléma.

A fékváltókarok a hidraulikus tárcsafék miatt kicsit ducira híztak, ezzel annyira nem lopta be a szívembe magát, mert a vékony karokat (pl Di2) szeretem, de még így is a Shimano gyártja a legvékonyabb tárcsafékes fékváltókarokat. Az új modell a régihez képest egy hálós borítású gumit kapott, ami még stabilabb fogást tesz lehetővé, pl azoknak, akik nem szeretnek kesztyűt viselni, mint én. Maga a fékkar teteje is változott, a mutatóujj helye hangsúlyosabb lett és érdekes módon ergonomikusabb, mint a Dura Ace-é (valószínűleg tanultak belőle és kicsit változtattak rajta).

A végére hagytam a fékeket. Azt hiszem az mindent elmond róluk, hogy kitűnően döntöttem, amikor elkértem az Ultegra kerékpárt erre a hétre. Egyik nap szakadó esőben mentünk hegyi résztávozni, 25 perces, millió kanyarral tarkított, komoly meredekségű emelkedőn bringáztam fel-le. Az első mászás közben bennem volt a félelem, hogy hogyan fogok én itt lejönni épségben, fogják-e bírni a fékek, nem kopnak-e el a betétek tövig az első lejtő után. Teljesen feleslegesen tartottam a tőle, ugyanolyan magabiztossággal tudtam lassítani a bringát, mint szárazon, minden zokszó nélkül tűrték a fékek az óriási lassításokat az éles kanyarok előtt. A fékekhez kapcsolódóan mindössze két negatív tapasztalatom volt azon a héten, az egyik, hogy nagyobb fékezések után még pár másodpercig belesúrol a tárcsába, pont úgy, mint a Dura-Ace, a másik pedig, hogy macerás a kerékkivétel, mondjuk erről nem a Shimano tehet, hanem a vázat gyártó cég.

Összefoglalva, a Shimano az új Ultegrával sem lőtt mellé, ismét egy olyan szettet alkotott, amit bármelyik országútis a legnagyobb megelégedéssel használhat, legyen akár amatőr vagy profi kerékpáros. A váltórendszerek a már jól megszokott Shimano minőséget hozzák, a tárcsafékek pedig hozzájárulnak ahhoz, hogy időjárástól függetlenül megfelelő fékerővel rendelkezzünk.

Hozzászólások

Címkék:

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo