fbpx

Shimano 2019 – 2. rész: Tárcsafékes 105 és ár/érték arány bajnok e-bike hajtások

A Shimano 2019-es újdonságai közül az új XTR szettet mutattuk be az első részben, most pedig az országúti és e-bike újdonságokat vesszük sorra.

Shimano 105 R7000 2019

Bemutatók terén az idei év másik nagy újdonsága az R7000-es szériaszámú 105-ös szett volt. A japánoktól megszokott módon a ranglétrán feljebb álló alkatrészcsalád tulajdonságait örökölte meg, ami a korábbi 5800-assal összehasonlítva rengeteg változást rejt. Ami sokak számára jó hír, hogy debütál a dedikáltan tárcsafékes 105-ös szett, korábban csak a szérián kívüli RS-505-ös fékváltókarok voltak elérhetőek ebben az árkategóriában.

Shimano 105 R7000 2019 – tárcsafékes fékváltókar

A 7020-as félváltókarok formája sokkal esztétikusabb és jobban kézre áll, gyakorlatilag nincsen lényeges különbség a felnifékeshez képest. A légtelenítő csavar is átkerült a kar legmagasabb pontjára, így a kormány és fékváltókar találkozásánál levő rész sem nyomhatja egyesek tenyerét, mint a korábbi az elődnél.

Shimano 105 R7000 2019 – légtelenítő csavar

A hajtómű igazodik a drágább testvérek által diktált dizájnnyelvhez, hangsúlyosabb, masszívabb benyomást kelt, mint elődje, sőt átlagban 25 grammal könnyebb is lett.  Marad a 4 csavaros aszimmetrikus spider és nem változnak a jól megszokott lánctányér kombinációk sem (53-39, 52-36, 50-34). Viszont a tányérok síkjai távolabb kerültek egymástól, ennek köszönhetően már hivatalosan is használható akár 410 mm-es láncvillákkal készülő tárcsafékes (135/142-es sarutávolságú) bringákkal.

Shimano 105 R7000 2019 – hajtómű

Nem verték nagy dobra, de az első váltó lecseréléséhez már tavaly megtették a lépéseket a japánok, az FD-R5801 a megújult elv szerint készült, beépített bowdenfeszesség állítóval és a gumiférőhelyet kevésbé befolyásoló kompakt mechanikai kialakítással. Ehhez képest vajmi kevés újdonsággal szolgál a 7000-es kódnév alatt futó változat.

Shimano 105 R7000 2019 – első váltó

A hátsó váltó viszont teljesen más, mint elődje, a Shadow kialakítás már ismert lehet a Shimano MTB kínálatából. Előnyei, hogy kevésbé áll ki a váz síkjából, akár direct mount váltófülekkel is használható, viszont nekem egyelőre országútikon szokni kell ezt a formát. Két kanálhosszal érkezik az RD-R7000, az SS (rövid kanalas) maximum 30-as lánckereket tud kezelni, míg a GS (középkanalas) megbirkózik akár a 34-es lánckerékkel is.

Shimano 105 R7000 2019 – GS hátsó váltó

Ebből kikövetkeztethető, hogy két új lánckeréksor is debütál, a 11-30-as általános felhasználásra remek áttétel-kombinációnak tűnik, míg a 11-34-es sor előnye, hogy kompatibilis a korábbi 10 sebességes kazettatestekkel, ezáltal akár MTB kerekeken is használható, ami gravel bringáknál hasznos lehet, a széles áttétel-tartomány pedig további bónusz.

Fékekből a már említett 105 specifikus hidraulikus tárcsafékeket érdemes említeni, ezek kizárólag flat mount változatban készülnek. Felnifékek terén létezik kétcsavaros direct mount, továbbá hagyományos változat is.

Shimano 105 R7000 2019 – pedál

Amit furának találok, hogy a Shimano továbbra is két színben, ezüstben és feketében is gyártani fogja az R7000-es alkatrészcsaládot, valahogy az új formákhoz előbbi szerintem kevésbé illik.

Szintén idén debütált az Ultegra RX hátsó váltó, amit rázós utakhoz ill. gravel vagy cyclocross felhasználásra terveztek. Kapható hagyományos mechanikus és Di2 változatban is, gyakorlatilag az MTB váltókból ismert Shadow RD+ technológiát vették át, aminél egy kapcsolóval meg lehet növelni a kanál elmozdításához szükséges erőt. Ennek következtében feszesebben marad a lánc, így kisebb esély van arra, hogy leesik. A hátrányok között a megközelítőleg 50 gramm többlet és valamennyi hajtáshatékonyság romlás jegyezhető, előbbi könnyen belátható, míg utóbbit pont a megnövelt súrlódás okozza a rugó tengelyénél. Mindezt összevetve azonnal lecserélném ilyenre a meglévő hagyományos hátsó váltóm a gravel bringámon. További bónusz, hogy konkurenciával ellentétben ezt kéttányéros rendszerekhez is bátran használhatjuk.

Végül, de nem utolsó sorban az elektromos hajtások terén is bővült a paletta. Az E8000 ugyan meglehetősen későn került piacra a konkurensekhez képest, de működése és átgondoltsága bőven felveszi a versenyt a régebb óta piacon lévő konkurensekkel. Papíron nem a legerősebb, de sosem felejtem el az élményt, amikor laza földes talajon tudatosult bennem, hogy akár „driftelésre” is alkalmas. Emellett nem vesz el a kerékpározás élményéből, meglehetősen jól sikerült behangolni a rásegítést.

Shimano STEPS E7000 és E8000 hajtóegységek

Idén a kedvezőbb árú E7000 is bemutatkozott, ami sok tulajdonságot örökölt meg, egy elérhetőbb csomagban nyújtja az előnyöket, minimális kompromisszumokkal. Ilyen például, hogy az üreges hajtókarok helyett ezeket egyszerűbb kovácsolt alumínium karokkal szerelik. Teljesítmény tekintetében 250 W áll majd a bringások rendelkezésére, 60 Nm maximális nyomatékkal. Egyszerűbb az üzemmód választó kapcsoló és a kijelző is. A nyomatékszenzor, és az enkóder felbontás nem tudjuk változik-e, erre valószínűleg az első éles teszt során lehet tapasztalatból választ adni.

A D-Fly egységgel használható kijelzők

Szintén idén esett át frissítésen a trekkingekre és városi kerékpárokra fejlesztett hajtásrendszer, ennek legújabb iterációja E6100 néven lesz elérhető. A motor hajtó egység kialakítása meglehetősen hasonlít az említett MTB rendszerekhez, tömege szintén 2,8 kg és a rögzítési pontok is megegyeznek. Kijelzők terén bővült a lehetőségek sora, a gyári Shimano kijelző mellett ANT+ és Bluetooth kommunikációs szabványokkal is működésre bírható a D-Fly (EW-EN100) egységgel, így más beszállítótól származó komputerekkel vagy akár okostelefonnal is használható.

Shimano Nexus 5 elektronikusan vezérelt agyváltó

Emellett az elektronikusan vezérelt agyváltó is kapható a szetthez Nexus Inter-5 néven, ami automata üzemmódban is képes működni. Szíjhajtással kombinálva tényleg maga a kánaán ez a városi bringásoknak.

Az Eurobike kiállításon látottak óta bemutatásra került az E5000 széria is, jelenleg ez képviseli a belépő szintet a Shimano hajtásrendszerei közül.

Az újdonságok információink szerint ősztől lesznek elérhetőek!

További információ:
Paul Lange Magyarország
Paul Lange Hungary Facebook

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.