fbpx

Scott Addict Cyclocross RC tartósteszt: univerzális űrrakéta

Gyönyörű, könnyű, szupermerev, szupergyors, világkupákon is lehetne indulni vele, de egyben a kedvenc közlekedési eszközöm is, amióta megvan a K2 Kerékpárüzlet jóvoltából. Tartósteszt következik a Scott Addict CX RC bringáról, amivel a legtöbb kilométert sikerült gyűjteni az elmúlt két évben, aszfalton, terepen, városban, télen, nyáron, ősszel, vagy tavasszal.

Scott Addict CX RC kerékpárteszt

Kezdjük egy kis elmélettel, hiszen a klasszikus cyclocross kerékpárok igazán speciális eszközök, főleg cyclocross versenyzésre valók. A Scott Addict CX RC ilyen, és nem keverendő össze az egyre divatosabb gravel bike-okkal. Ennek a bringának a geometriája még a mai országúti versenygépek között is sportosnak számítana, 54-es mérethez 140 mm-es homlokcsővel, alacsony építéssel. A súlyrekorder Addict országúti modellt alapul vevő szuperkönnyű váz tökéletesen merev, kizárólag a felsőcsőből folytatódó, keresztmerevítés nélküli támvillák adnak némi rugalmasságot a talaj egyenetlenségeinek kezelésére. A 27,2 mm-es nyeregszár méret és a Syncros komfortos nyeregcsöve biztosítja még, hogy terepen legyen némi csillapítás mondjuk egy országúti kerékpárhoz képest. És persze a 32-35 mm-es gumi, ha alacsonyabb nyomáson használjuk.

Az összehasonlítás kedvéért egy ehhez hasonló cyclocross kerékpárhoz képest a gravel vonal más műfaj. Más a geometria, laposabbak a szögek, nagyobb a tengelytáv, sárférőhely, ballonosabb gumikat lehet felszerelni a felnikre. Egy modern gravel bike-ot már nem a cyclocrossból eredeztetnek, hanem tudatosan túrázásra, szabadidős célokra fejlesztenek. Jelenleg a tárcsafékek és a tubeless gumik alkalmassá tették az ilyen formájú bringákat, hogy univerzálisan használhassák őket a tömegek is. Korábban, a 10-20 évvel ezelőtti műszaki megoldások ezt még nem tették lehetővé, vagyis egy országúton közel a versenygépek sebességére képes bringa alkalmatlan volt enyhe/közepes terephasználatra, vagy nagyon komoly képességű bringásnak kellett rajta ülni, hogy alkalmas legyen. Ma egy gravel bike-ban az a csízió, hogy nem aszfaltozott útburkolaton sem jön zavarba és egy cross/trekking bringa kényelmét nyújtja. Az aszfalton viszont – megfogva alul a koskormányt – 40-nel is haladhatunk vele.

Visszatérve a Scott Addict CX RC-re, ő egy cross versenygép. Ami ebben a legfontosabb információ, hogy a gravel bike-ok potenciális vásárlóihoz képest szűkebb az a kör, akik értékelni fogják az előnyeit. Vagyis a sportos geometriát, az agresszivitást, fordulékonyságot, kompromisszumok nélküli hajtáshatékonyságot (igen, ezen a bringán kompromisszumot kell kötni a komfort rovására egy gravel bike-kal szemben). Mintha az országútidon ülnél, de kapsz rá egy szett tárcsaféket és crossgumikat. Fölösleges a 2×11, úgysem fogsz vele országúti versenyeken indulni, bőven elég előre a szimpla 40-es tányér. Rövidebben megfogalmazva kapsz a kezed közé egy gonosz kis játékszert, amit minél több felhasználási területen próbálsz ki, annál jobban megszereted. Én is így voltam vele, eredetileg cyclocrossra szántam, aztán – ahogy a bevezetőben is írtam – az Addict CX RC lett a túrabringám, a kedvenc városi rakéta, majd egyre keményebb terepeken is lenyűgözött a gyorsasága, fürgesége.

A cyclocross versenygép:

Az elmúlt két szezonban sikerült vele eljutni versenyekre is, és a versenyzőtársaknak legtöbbször úgy beszéltem róla, hogy vénségemre lett egy olyan bringám, ami messze túlmutat rajtam. Sosem múlt rajta semmi, nem volt befejezetlen verseny, még a legdurvább sárban sem, pedig nem állt rendelkezésre cserekerékpár. A Scottnál amúgy olyan apróságokra figyelnek, hogy a támvilla formájából adódóan a gumi mellett „vágja” a sarat, vagyis öntisztuló, hátrébb pedig laposodik, vagyis nyújt minimális csillapítást. Szintén fontos részlet a zseniális gyári láncleesés gátló, aminek köszönhetően 2 év alatt egyszer sem (!!!) esett le a lánc elöl. A SRAM Force váltórendszer határozottabb, de karbantartás-igényesebb, mint a Shimano, többször kell finombeállítani, tisztítani. A tárcsafékek filigrán mivoltuk ellenére kifogástalanul működnek, csak betétet kellett eddig cserélni. Cyclocrossra a gyári kerekek helyett én főleg épített szingósat használtam, de ez nem a gyári kerekeket minősíti, egyszerűen versenyre a szingó jobb megoldás. A komplett bringa nagyon könnyű, nagyon határozott a kanyarokban, egyszerűen nem lehet belekötni.

Gravel-ride:

„Az országútisok gravel bike-ja a cyclocross bringa”, vagyis aki szereti az ilyen geometriát, imádni fogja az Addict CX RC-t gravel- és aszfalt utakon kombinált veretésekhez. Mindig inspirál a nagyobb sebességre, valóban rakétaként viselkedik, terepen, emelkedőkön nagyszerű érzés helyenként lényegesen gyorsabban haladni, mint mondjuk mountain bike-kal. Vegyes használatra szuper a gyári Syncros RP 2.0 tubeless kerékszett, a 35-ös gumikat 2 bar környékére vagy keményebbre fújva, defektgátló folyadékot betöltve nem kell félni a technika ördögétől.

Aszfalton:

A túrázós, kiránduló jellegű országúti bringázásokhoz is a Scott Addict CX RC-t használtam, ilyenkor legtöbbször a Continental GP 4 Season volt fent 32 mm-es verzióban. Ezzel szuper kényelmes, viszont hasonlóan könnyedén gurul, mint egy országúti. Tegyük hozzá, hogy 2019-ben a Scott Addict országúti modelljei is fogadnak már 32 mm-es gumikat. Lejtőn egyébként a geometriának, a masszív villának és a 12 mm-es átmenőtengelyeknek köszönhetően érezhetően stabilabb egy átlagos országúti kerékpárnál. Városban nem meglepő módon egyszerűen nincs ellenfele, a leggyorsabb emberi erővel hajtott közlekedési eszköz, a biztonságot pedig nagyban fokozzák a tárcsafékek és a ballonos gumik.

Ami kiderült hosszú távon:

Túl a szubjektív vonatkozásokon nagyon fontos szólni róla, hogy a Scott prémium (HMF) karbon szövetéből készülő váz szuperkönnyű építése ellenére tartósnak bizonyult. És itt nyilván nem arról van szó, hogy nem tört el, nem repedt meg stb. Inkább arról, hogy nem lazul tartós használat után sem a kormánycsapágy, semmi recsegés, vagy egyéb hang, szinte új állapotában pompázik a fényezés. Ezt csak a prémium gyártók termékei tudják. A SRAM Force szett is kiválóan teszi a dolgát, sőt, a lánctányéron alig látszik az idő vasfoga, új lánccal hasonlóan működik, mintha új lenne. Apró kellemetlenség: kétszer előfordult, hogy lelazult a hajtókar, de más hasonló esetről nem tudok beszámolni. A tubeless kompatibilis Syncros kerekek is jól bírják hosszú távon, ami nem meglepő, igazából DT Swiss logó is lehetne rajtuk. Minőségi cuccok a további Syncros kiegészítők is, kormány, nyereg nagyon kényelmes.

Ahogy a kantifékes előd, úgy az új tárcsás Addict is időtálló konstrukció

Alternatívák:

Mi sem bizonyítja jobban a bringa kiváló mivoltát, mint az, hogy évek óta nagyjából változatlanul szerepel a palettán, kb. csak a gumit cserélik a specifikációban, bővebb információér kattints: Scott Addict CX RC

Ha nem országúti bringásként közelítesz a gravel bike-ok világához, a Scott kényelmesebb geometriával is kínál jó és jobb felszereltségű kerékpárokat, adott méretben 2-3 centivel magasabb homlokcsővel, ez Speedster Gravel széria

Szintén érdekes lehet sokak számára, hogy az országúti Scott Addict kerékpárokat átpozicionálták endurance országútivá, hasonlóan magasabb homlokcsővel, ráadásul ballonos, 32 mm-es gumikat is fogadnak, tárcsafékes verzióban (az országútisok hegyi rakétája maradt az Addict RC széria):

Forgalmazó: K2 Kerékpárüzlet, Sí és Snowboard Központ
Cím: Budapest, 1036 Pacsirtamező u. 16. bejárat a Viador utca felől
Telefonszám: +36 30 995 2728
Fax: +36 1 453 08 18
E-mail: k2@skiing.hu

Műszaki adatok:
Váz: Addict CX HMF Disc / IMP Carbon technology / CX Race geometria
Villa: Addict CX HMF Disc 1 1/8″-1 1/4″ tapered, karbon nyak, alumínium papucs
Kormánycsapágy: Syncros integrált
Hátsó váltó: SRAM Force 1, 11 Speed középkannalas
Fékváltókarok: SRAM Force 1, Hydraulic Disc 11 Speed
Tárcsafékek: SRAM Force 1, Hydraulic Disc 160 mm Centerline Rotor
Hajtómű: SRAM Force 1, 42 T
Középcsapágy: SRAM PF86 GXP
Kormány: Syncros Creston 2.0 Compact alumínium 31.8mm
Kormányszár: Syncros RR2.0 1 1/8″ / 31.8mm
Nyeregszár: Syncros Carbon FL1.0 27.2/350mm
Nyereg: Syncros Tofino T-Cutout 2.0
Kerékszett: Syncros RP2.0 Disc Syncros RWS
Lánc: SRAM PC-1170
Fogaskoszorú: SRAM PG 1170 11-36
Gumik: Schwalbe X-One CX Performance 35-622
Tömeg: 8 kg

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.