fbpx

Rose Aero Flyer kerékpárteszt: a repülőgép

Az elmúlt hónapokban két szakágban, a hazai időfutam- és a hosszú távú triatlon bajnokságon, a nagyatádi eXtremeMan-en is bizonyított a Rose időfutam kerékpárja, az Aero Flyer, ugyanaz a bringa, eltérő beállításokkal…

A Rose Aero Flyer országúti időfutamra összerakva

A Rose Aero Flyer országúti időfutamra összerakva

A német Rose Bikes Aero Flyer névre hallgató időfutam/triatlon kerékpárja 3000 és 9000 euró közötti áron, különböző felszereltséggel, kétféle villával érhető el, de az alap minden esetben ugyanaz: a „High Modulus Aerospace Carbon Fibre T30/40” jelölésű karbonból készülő váz, amit a cég a legjobb bringáihoz használ, például a korábban oldalunkon is bemutatott Rose XEON CW-hez. Nos, a merevség/menetkomfort szempontjából nálam hasonlóan kiválóan vizsgázott az Aero Flyer, mint az aerodinamikus országúti versenygép, de lévén időfutam kerékpárról van szó, a kedvező légellenállásra még több hangsúlyt fektettek a tervezésénél.

A Rose Aero Flyer 3000 hosszú távú triatlonra beállítva

A Rose Aero Flyer 3000 hosszú távú triatlonra beállítva

A Rose Aero Flyer 3000 kerékpáron (ez a legkedvezőbb árú változat) a lapított aero formák mellett a legszembetűnőbb, hogy a hátsó fék a középrész mögött kapott helyet, így a hátsó kereket végig úgy veszi körül az ülőcső, a tám- és láncvillák egysége, hogy a lehető legkevesebb légörvény keletkezzen. Ennek megfelelően a hátsó papucs is a modern időfutambringákhoz és pályagépekhez hasonlóan hátulról fogadja a tengelyt, az ülőcső íves formája nem tenné lehetővé az ejtőpapucs alkalmazását. Aki ritkábban használ ilyen papucsot, szoknia kell kicsit a kerékcserét, nekem hosszabb ideig tart ezzel a megoldással.

Aero karbon támvillák, időfutam papucs

Aero karbon támvillák, időfutam papucs

A nyeregcső is egyedi kialakítású, mind a formáját, mind a befogást tekintve. A Rose XEON CW esetében nálam a recsegésre hajlamos aero nyeregcső volt talán a bringa egyetlen gyenge pontja, az Aero Flyernél azonban már tökéletesnek bizonyult az illeszkedés. Érdekesség az előre megtörő forma, aminek köszönhetően triatlonosok teljesen a középrész fölé ülhetnek akár. Országúton az UCI-szabályok ezt nem teszik lehetővé, így ütközésig hátra kell tolni a nyerget, hogy közelítsük a klasszikusabb pozíciót.

Az Aero Flyeren a nyeregcső megoldás aerodinamikus és tökéletesen pontos is

Az Aero Flyeren a nyeregcső megoldás aerodinamikus és tökéletesen pontos is

Lévén a nyeregcső a vázhoz tartozó alkatrész, ezt nem cserélhetjük mondjuk hajlítás nélküli alkatrészre, így a nyereg pozíciójával viszonylag szűk határok között játszhatunk. Sík időfutamokon szerintem megfelelő ez a tartomány, ha azonban sok emelkedő is szerepel a pályában, talán többen szükségesnek éreznék, hogy hátrébb tolják a nyerget. Egyébként maga az ülés is speciális időfutamokra tervezett modell (Selle Italia SLR TRI GEL), és valóban sokkal ideálisabb alátámasztást nyújtott a hagyományos nyergeknél, amikor felvettem időnként az időfutam versenyszámnál tipikus nyeregorra kiülő testhelyzetet.

A hátsó kerékre valósággal rásimul a váz

A hátsó kerékre valósággal rásimul a váz

A 3000 eurós Aero Flyer-en – bár ez jelenti a legkedvezőbb árú felszereltséget – tökéletesen személyre szabható kormányt és könyöklőt kapunk, alumíniumból. Állíthatjuk a kormány helyzetét, a kormánytoldalékok hosszát és helyzetét, valamint a könyöktámaszok helyzetét is minden irányban. Ez nagyon fontos, mert teljesen más beállítást használ valaki egy országúti időfutamon, mint mondjuk egy Ironman-versenyen. Előbbin nem kell súlyos árat fizetnünk, ha kevesebb mint egy órán át kínozzuk bizonyos szerveinket a kedvezőbb légellenállás érdekében, utóbbi műfajban viszont rajta veszíthetünk, ha 5 órán át próbáljuk magunkat sanyargatni szembeszegülve a természettel.

Bevetésen Nagyatádon

Bevetésen Nagyatádon

Az időfutamon a minél alacsonyabb letámasztást favorizáltam, ugyanakkor szerettem volna helyet hagyni a vállaknak, hogy a mellkas előtt (és nem alatt!) összehúzhassam őket, így a profilom is keskenyebb és a levegővételt sem akadályozom. Ehhez viszonylag előre, alacsonyan és szűken kell elhelyezni a könyöktámaszokat. A kormánytoldalékokat is minden gond nélkül sikerült ennek megfelelően beállítani, és amit külön szeretnék kiemelni, hogy minden csavar tökéletesen tartott, nem fordult elő stéheres edzés közben, hogy elkapva egy-egy kátyút lecsoffadt volna az időfutamkormány.

Széles körűen állítható kormánypozíció

Széles körűen állítható kormánypozíció

Ahogy a képeken is látható, Benőcs Zoli más sportág lévén teljesen más szellemben állította be a gépet, hiszen a triatlonban még egy nagyon kemény maratont kel teljesíteni a 180 kilométerbringa után, nem áldozhatunk fel mindent a légellenállásért: Az Ironman-pozíció a gerinc vonalát tekintve sokkal közelebb áll a hagyományos országúti pozícióhoz, két fő különbséggel. Az egyik, hogy előrébb (és ennek megfelelően akár egy-két milliméterrel magasabban) ül a versenyző, így előrébb kerül a kormány is. Elöl viszont nem törekszünk a minél mélyebb helyzetre, tulajdonképpen csak a kormánytoldalékból adódó szűkebb fogással javítjuk a légellenállást, amikor az egyenesben hajtunk.

Kormánybeállítás hosszú távú triatlonra

Kormánybeállítás hosszú távú triatlonra

A felszereltség – bár az Aero Flyer 3000 a legkedvezőbb árú modell – már Shimano Ultegra, sőt, aki most rendeli meg a Rose-tól kerékpárját, már az új, 2014-es, 11 fokozatú Ultegrát kapja! Több pénzért nyilván már az elektronikus váltórendszer előnyeit is élvezhetjük, ami a kiegészítő váltógombok miatt (a kormánytoldalékokon és a fékkaron is lehet váltani) pont az időfutamgépeknél járulhat hozzá érdemben a teljesítményünkhöz. Az alapváltozathoz „csak” Mavic Cosmic alumínium edzőkerekek járnak, de lévén ezt a bringát versenyző vásárolja meg, valószínűleg vagy ő, vagy a csapata rendelkezik versenykerekekkel, vagyis ezt nevezhetjük gazdaságos megoldásnak.

Ironman pozíció

Ironman pozíció

Összességében nagyon jó véleményünk alakult ki a Rose-ról, egy univerzális időfutam/triatlon kerékpárról van szó, amit sikerült két egymástól távol álló szakág követelményeinek megfelelően is beállítani, és élesben is bizonyított. A váz olyan bringához ad alapot, amivel „vb-t lehet nyerni”, nyilván a felszereltség fejleszthető, könnyíthető, de talán már minden rendszeres olvasónk tudja, hogy a Rose webáruháza ebből a szempontból nagyon erős… Itt jegyeznénk meg, hogy a weboldalról jelen pillanatban az időfutam kerékpárokat nem illeszti a program a konfigurátorba, de levélben vagy telefonon leegyeztethetők a kívánt alkatrészcserék, ha valaki változtatni szeretne a gyári specifikáción.

Infobox:

A Rose kerékpárok forgalmazója: ROSE Versand
Magyarországi képviselet: www.rosebikes.hu
Származási hely: Németország
Vázgarancia: 10 év váztörésre
Vázméretek: S, M, L
Alkatrész-garancia: 2 év korlátozás nélküli garancia
Ajánlott fogyasztói ár: 2 949 EUR

Műszaki adatok:

Váz High Modulus Aerospace Carbon Fibre T30/40
Vázméret S / M / L
Villa AERO FLYER II Fullcarbon
Kormánycsapágy Xtreme, integrált
Kerékszett Mavic Cosmic Elite
Fogaskeréksor Shimano Ultegra 6800, 11 – 23
Gumi Continental Grand Prix 4000 S, 700 x 23 c
Hajtómű Shimano Ultegra 6800, 53/39
Első váltó Shimano Ultegra 6800
Hátsó váltó Shimano Ultegra 6800
Váltókar Shimano Dura-Ace SL-BSR1
Fék E: July-7905, H: July-M12
Fékkar Shimano BL-TT78
Pedál pedál nélkül
Nyeregcső ROSE AERO Carbon
Nyereg Selle Italia SLR TRI GEL
Kormány Profile T2 Wing OS, T2 Plus Kormányfeltét
Kormányszár Profile Legra
Szín matt-white, UD-carbon/white

Geometria:

aero_flyer_geometrie_2013

Vázméret: S/M/L
     
Ajánlott Belső Lábhossz (Cm-Ben) 78-83 84-88 89-93
S M L
A – Nyeregvázcső hossz 525 545 570
B – Felsőcső Hossz 510 530 550
C – Fejcsőszög 73,0° 73,0° 73,0°
D – Nyeregvázcső hajlása 77,5° 77,0° 77,0°
E – Tengelytávolság 979 989 1014
F – Front 578 588 614
G – Láncvilla hossz 410 410 410
H – Fejcsőhossz 92 102 112
I1 – Felsőcső Mérete 1 (Magasság/Szélesség) 39/38 40/39 44/40
I2 – Felsőcső Mérete 2 (Magasság/Szélesség) 30/50 30/48 29/47
K1 – Alsócső-Hossz 1 58/30 58/30 58/30
K2 – Alsócső-Hossz 2 78/30 78/30 78/30
L – Stack 497 506 516
M – Reach 398 406 428

Fotók: Benőcs Zoltán, eXtremeMan Nagyatád, Takács Tamás, Tirszin János – nutrixxion.hu

.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.