fbpx

Rockrider XC 100 teszt: 27,5″, 27,5″+, 29″, melyiket válasszam?

A Rockrider márkanév nem új keletű a Decathlonnál, már jó ideje minden ami a mtb (kerékpár, alkatrész, kiegészítő, ruha) a francia sportáruházban ezen a néven fut, ennek ellenére a már bemutatott márkázási, termékfejlesztési változás ugyanúgy érinti ezt a szegmenst is, ezentúl a Rockrider termékek fejlesztését is egy külön csapat végzi, akik nem mellesleg elhivatott montisok. A tesztelt XC 100 modellt még a “szétválás” előtt tervezték, de ez nem von le semmit az értékéből, egy több szempontból érdekes kerékpárról van szó.

Érdemes egyből belevágni a közepébe, a Decathlon mérnökei egy olyan versenyzésre és túrázásra is használható XC kerékpárt szerettek volna tervezni, ami háromféle kerékmérettel is kompatibilis, bele lehet rakni 27+-os, 27,5″+-os és 29″-os kereket is, és természetesen hozza a francia sportáruháznál megszokott jó ár-érték arányt. A koncepció az volt, hogy a háromféle kerékméret kompatibilitásnak köszönhetően ha veszünk még két kerékszettet a bringánkhoz, akkor bármilyen terepen tudjuk használni azt. Érdekes ötlet, engem mindenképpen kíváncsivá tett, hogy lehet-e egyáltalán ilyen kerékpárt gyártani. A tesztelt modell 29″-os kerekekkel érkezett.

A Rockrider XC 100 alapját a 6013 és 6061 triplán húzott alumíniumcsövekből készült váz adja, melyről sokat elárulnak a rajtlévő feliratok. A papucs átmenőtengelyes, 148×12-es agyakkal kompatibilis, a váz kifejezetten egytányéros rendszerekhez készült, a láncvillák pedig a nagyobb merevség és sárférőhely érdekében aszimmetrikus kialakításúak. A 27,5″, 27,5″+, 29″ kompatibilitást a láncvilla belső felén olvashatjuk. A geometriája modern, a felsőcső hosszú, az átlépési magasság alacsony és a fejcső is közepesen lapos. A méretekre mindenképpen érdemes figyelni, mert a nyeregvázcső az adott méretnél megszokotthoz képest egy kicsit rövidebb, ezért előfordulhat, hogy a szokottnál nagyobb méretet kell választanunk.

Egy Manitou Markhor 100 teleszkópra bízták a tervezők az ütések csillapítását, a villa levegős rugózással rendelkezik, 100 mm-t mozog, állítható rajta a visszaútcsillapítás és található rajta lockout is arra az esetre ha ki szeretnénk merevíteni. Amikor kezdtem a kerékpározást akkor hatalmas márka volt a Manitou, aztán kicsit eltűnt, és kevés kerékpárban lehetett a teleszkópjaikkal találkozni, ezért érdeklődve vártam, hogy mit tud a Markhor.

A teljes hajtásért és váltásért a Sram NX Eagle szettje felel. 1×12-es hajtás elöl 34-es lánckerékkel, hátul pedig egy 10-50-es fogaskoszorúval, lényegében mindenhova elég. Túl sok bemutatást nem igényel ez a szett, mentünk már több olyan bringával, amin ez volt, megbízhatóan, pontosan működő alkatrészekből áll.

A fék viszont számomra egy különlegesség, Tektro hidraulikus tárcsafékeket ritkán használhatok, így kíváncsian vártam, hogy hogyan fognak muzsikálni. Az elöl 180 mm, hátul 160 mm-s tárcsákat PM rögzítésű féktestek lassítják és a fékkarokon ott látható a Btwin felirat, amit valószínűleg a frissebb gyártású kerékpárokon már Rockriderre cserélnek.

A tesztelt modell 29″-os kerekekkel volt szerelve, de nem akármilyenekkel. Ebben az ársávban kifejezetten jók a Sun Ringle Duroc 30 SRC kerekek, amik ráadásul tubeless ready kompatibilisek, tehát a gyári Hutchinson Toro külsőket lecserélve arra alkalmas külsőkre belső nélkül is tudjuk használni őket.

A Decathlon kerékpároknál már megszokott módon a Rockrider XC 100-on is a kiegészítők mind saját márkások, itt a nyerget emelném ki, ami erősen emlékeztet egy Fizik modellre, ami biztos nem véletlen, hiszen a nyereg alján Selle Royal felirat díszeleg, ami a Fizik márka tulajdonosa és gyártója is egyben.

A bemutatás után nézzük, hogy milyen használat közben.
A nyeregmagasságon kívül csak a teleszkóp beállításával foglalkoztam, a saját súlyomnak megfelelő nyomást fújtam a légkamrába, és ehhez állítottam be a visszaútcsillapítást, amit egyébként a maximumra kellett tekernem. Ami felveti azt a kérdést, hogy egy nálam sokkal nehezebb bringás be tudja-e állítani magának, de itt fontos megjegyezni, hogy én a sok visszaútcsillapítást szeretem, és a csillapítást végző olajat is lehet sűrűbbre cserélni, ami biztosan megoldja ezt a problémát.

Az első használatkor egyből feltűnt, hogy magas a bringa súlypontja, amit a geometria táblázat is alátámaszt 29-es kerekek esetén. Nem tartott sokáig hozzászokni, meg különben sem éreztem komoly hátrányát, csak szokatlan volt. Egyébként ez azért van, mert a vázat úgy tervezték, hogy 27,5″-os kerekekkel legyen átlagos a súlypontja és ezen a nagyobb kerekek emelnek. Ez egy szükséges kompromisszum, ha olyan kerékpárt szeretnénk, ami 27,5″ és 29″ kerékméretekkel is kompatibilis. A 27,5″+ méretet szándékosan nem említem, mert az átmérőben gyakorlatilag egy méret a 29″-lal.

Ezenkívül a kerékpár jól kezelhető és minden rendben van rajta, abszolút nem áruházi kategória, hibátlanul mászik és lefelé is nagyon stabil (ez részben a modern geometria eredménye), egy teljes értékű XC kerékpár, amivel itthon bárhol el lehet bringázni, akár maraton versenyekre is bátran elvihető és nem fog vele szégyenkezni a gazdája.
A váltásról felesleges bármit is mondanom, mert az NX szett teszi a dolgát, de a fékek gondolom már sokakat érdekelnek. A Tektro tárcsafékek működnek, megállítanak terepen is gond nélkül, de azért érezhető, hogy belépő kategóriás fékekről van szó, a fékérzet más, van ereje, de nem az igazi. Ha választhatnék egy belépő Shimano vagy a tesztelt Tektro között akkor az előbbit választanám.

A Manitou Markhor teleszkóp elég nagy meglepetés volt, nagyon szépen és aktívan mozgott, sőt nekem már túlontúl aktívan, így mindig zártam amikor nem voltak nagyobb tereptárgyak, ehhez a kormányon található marok lockout kar volt a segítségemre. Annyira nem vált be nekem ez a kar, mert kesztyűben alig éreztem ezt a forgatható szerkezetet és így néha nem tudtam, hogy most bekapcsoltam-e a lockoutot vagy nem. Egyébként ezen már fejlesztenek, jövőre már szélesebb lesz ez alkatrész, ami valószínűleg orvosolni fogja ezt a problémát. Ez tipikusan jó példa arra, hogy a Decathlonban folyamatosan figyelik a felhasználók visszajelzéseit és azoknak megfelelően változtatnak az adott terméken, mert ha még nem mondtam volna, ez a kar egy Decathlon fejlesztésű alkatrész.

Amit még nagyon szerettem a Rockrider XC 100-on az a nyereg, kényelmes, pont az én fenekem alá való. Amikor vittem vissza a bringát a tesztről akkor vettem egy pont ugyanilyen nyerget az áruházban a saját bringámra is, gondolom ez mindent elárul róla. Amennyire a nyereg bevált a markolat pont annyira nem, nyomott, fájt rajta a tenyerem, de ez is egyéni ízlés kérdése és pár ezer forintért lecserélhető a kedvenc modellünkre. Amin még változtatnék a kerékpáron azok a gumik, valami alacsonyabb mintás, gyorsabb külsőt tennék rá és természetesen tubeless verzióban, sokat dob a komforton és gyorsabbak is leszünk. Persze a gumi is hitkérdés, bár a tubeless terepen már egy szint felett uralja a gumik világát. Egyébként a gyári Hutchinson Toro-k sem rosszak, száraz és nedves körülmények között is jól használhatóak, csak a nagy mintáknak a sebességben ára van.

Mindent összefoglalva a Rockrider XC 100 egy jó ár-érték arányú mtb, ami nagyon sok mindenre elég hazánkban, lehet vele terepen túrázni, de akár versenyzésre is alkalmas. Ezért az árért természetesen kell bizonyos kompromisszumokat kötnünk, de nincs rajta olyan alkatrész, ami nagyon kilógna a sorból, így ahogy van egy teljes értékű kerékpár. Az aki nincs megelégedve a felszereltséggel, nézze meg az XC 500-as modellt, ami ugyanerre a vázra épül, de jobb szettel és a teleszkóppal szerelik. Ezenkívül található olcsóbb modell is a palettán, de karbon és összteleszkópos mtb-ok közül is válogathatunk a Decathlon kínálatából.

Ajánlott fogyasztói ár: 299 990 Ft
További információk a Decathlon honlapján.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo