fbpx

Rock Machine Gravelride 700 2018: A zúzós gravel bike

A 2018-as Rock Machine újdonságoknál már említettük, hogy jövő évtől a gyártó a gravel bike szegmensben is megjelenik, ráadásul két modellel, amik közül a jobbik felszereltségűt, a Gravelride 700-at, tesztelhettük. A bringa egyedi kialakítású vázzal, széles gumikkal, állítható nyeregcsővel és komplett SRAM Apex szettel kelti fel a gravel piac felé érdeklődő kerékpárosok figyelmét.

rock_machine_gravelride

Bár az országútra és a könnyebb terepre egyaránt alkalmas koskormányos kerékpár kategória mindig is létezett (különböző neveken), a gravel bike-ok csak az elmúlt pár évben kezdtek el nagy számban terjedni. Évről évre egyre több gyártó jelenik meg a még messze nem kiforrott gravel piacon, egyelőre többféle irányvonal figyelhető meg, mindenki másképp próbál választ adni a problémára. Két trend látszik körvonalazódni, az egyik a vékony minimál mintás gumival és cyclocross-okhoz hasonló geometriával rendelkező gyors, de terepen annyira nem kényelmes bringák kategóriája, a másik pedig a szélesebb gumival rendelkező, kicsit lomhább, de a komolyabb tereppel is elboldoguló gravel bike-ok irányvonala. A Rock Machine is az utóbbiba tartozik, egy teljesen egyedi megoldást választott, az átlagoshoz képest egy sokkal agresszívebb használatra alkalmas kerékpárt hozott létre, mellyel kifejezetten jó élmény terepen is bringázni, lejtőzni.

rock_machine_gravelride

A Gravelride alumínium vázát első pillantásra akár mtb váznak is nézhetnénk egyedi kialakításának köszönhetően, de ha egy kicsit jobban megnézzük akkor látjuk, hogy ez bizony valami más, a hosszú fejcső és rövidebb felsőcső árulkodik arról, hogy itt nem mtb-ról van szó. A Rock Machine egyik 2018-as újdonsága is felfedezhető a Gravelride-on, ami nem más, mint a Sharkspine EVO (cápagerinc) váz kialakítás, a felsőcső a fejcső után ívesen megtörik, ennek köszönhetően a váz jobban nyeli el az út felől érkező rezgéseket, a törés után a megszokotthoz képest a a felsőcső nagyobb lejtést ad, ezáltal alacsonyabb lesz a kerékpár átlépési magassága, több helyünk marad a váz fölött mozogni. Az alacsony felsőcső, nyeregvázcső kialakítás miatt pedig egy plusz erősítés szükséges, így téve teljessé a névadó cápa gerincének alakját. A nagyobb merevség és stabilitás érdekében a váz átmenő tengelyes kereket fogad és a letisztultabb megjelenésért a kábelek rejtve futnak. Ezenfelül a vázon találunk csomagtartó rögzítésre alkalmas szemeket is, tehát többnapos túrabringát is csinálhatunk a Gravelride 700-ból.

rock_machine_gravelride

Kifejezetten a vázhoz tervezett alumínium merevvilla került a Gravelride orrába, ami szintén csak átmenő tengelyes kereket fogad és csak tárcsafék rögzíthető rá. Elgondolkozik az ember, hogy miért nem karbonból készült villát raktak ebbe a vázba, de a válasz nem is olyan bonyolult, mégiscsak olyan kerékpárról beszélünk, amit málhás bringaként is használhatunk csomagtartókkal, nem kis terheléssel és ezekhez konzolokra van szükségünk, amit egy karbon villán nehéz megoldani úgy, hogy tartós is legyen. Oldalanként 3-3 rögzítőszemet találhatunk a villán, melyekre például csomagtartót rögzíthetünk.

A Rock Machine a komplett váltást és a fékezést a SRAM Apex1 szettjére bízta, valójában túl sok választása nem volt különböző márkák keverésére, mert a hidraulikus fékváltókar már meghatározza, hogy az adott gyártó termékein belül kell maradniuk, ami jól is van így, hiszen a szetteket úgy fejlesztik, hogy a saját alkatrészeikkel működjenek a legjobban. Az 1×11-es Apex tökéletesen illik egy ilyen stílusú bringára, mint a Gravelride 700, elöl az új XSYNC 40 fogas lánckeréknek köszönhetően nem lesznek gondjaink a váltással, nem fog leesni a lánc a lejtőkön és a 11-42-es hátsó sor is elég széles áttételtartományt biztosít mind a lejtőkre, mind az emelkedőkre. A hajtás egyetlen alkatrésze, ami gyártó szempontjából kilóg a sorból az a lánc, KMC X11EL lánc dolgozik a Gravelride 700-on, valószínűleg azért választotta a Rock Machine ezt, mert dizájnban illik a kerékpárhoz és nem működik vele rosszabbul a váltás, mint a SRAM láncával működne (fontos megjegyeznem, hogy rengeteg gyártó használja a KMC láncait a Shimano vagy a SRAM helyett, a kerékpárok többségén, amit idén teszteltem, többségében voltak ezek a bringák, gondolom nem ok nélkül döntenek így gyártók).

Fékváltókarból csak egyet találunk a kormányon, mivel nincs első váltónk, ezért a bal oldali csak egy országúti hidraulikus fékkar, minden váltást a jobb oldali fékváltókarral intézhetünk, ezzel kicsit megkönnyítve az életünket. Elöl 160 mm-es, hátul 140 mm-es tárcsákon keresztül lassítja az Apex fék a Gravelride 700-at, melyek remélhetőleg elégnek bizonyulnak majd a gyorsabb lejtőkön is.

rock_machine_gravelride

Saját márkás átmenőtengelyes agyakra (ONE KT Disc) fűzött 650B-s WTB STPi23 felnis kerekeken gurulhatunk, melyeket a Sapim Leader küllője tart össze, nem spórolt ezen Rock Machine, nem névtelen küllőket használt a kerekeknél. A felnik tubeless (TCS) kompatibilisek, akárcsak a gumik, amik szintén a WTB termékei, név szerint ByWay Road Plus 650×47-es méretben, amik ebben a kategóriában igencsak szélesnek számítanak. A gördülési ellenállás minimalizálása érdekében a gumikon lényegében csak oldalmintázat található, mivel mégsem egy mtb gumiról beszélünk, aszfalton is gyorsan szeretnénk vele haladni.

rock_machine_gravelride

Kiegészítők terén szintén saját márkásokkal találkozhatunk, ONE kormányszár, RM nyereg, egyedül az állítható nyeregcső lóg ki, ami a Kind Shock terméke, a Lev-Integra 65 mm, melyet a kormányról tudunk vezérelni. A rövid kormányszár és a kormány is megérdemli, hogy írjak róla, a kormány egy speciális darab, alul nagyon szétnyílik ezzel stabil irányítást adva a lejtőkön és a szélesebb kormány, na meg persze a Sharkspine EVO hosszabb felsőcső miatt rövidebb kormányszárat kell használnunk, hogy ne legyen túl lomha a kerékpár kormányzása.

rock_machine_gravelride

A hétköznapi kerékpárosnak elsőre furcsa jelenség ez a kerékpár, érdekes váz kialakítás, széles gumik a koskormányhoz, menet közben állítható nyeregcső, garantáltan nem tudja kitalálni az ember, hogy ez pontosan mire való. Még én is kíváncsi voltam, hogy így összességében milyen képet fog nyújtani menet közben, mert ilyen párosítással még nem mentem. Külsőre viszont szerintem bárki számára meggyőző a Gravelride 700, a váz megjelenése és a színben hozzá passzoló kiegészítők (lánc, gumik, nyereg) harmonikus egységet alkotnak.

rock_machine_gravelride

A Kálnica Bike Parkban volt lehetőségem tesztelni a Rock Machine Gravelride 700-at, de nem kell senkinek sem megijednie, első körben nem a DH pályán zúztam le vele 🙂 , hanem olyan utakon próbálgattam, mint amire való. Koskormányos országúti szerű bringaként először aszfalton mentem vele, sokkal jobban haladt, mint amit ezektől a széles gumiktól vártam, igazából nem sokkal éreztem lassabbnak, mint egy országútit, viszont a rossz minőségű úton hihetetlen menetkényelmet adott, ami megérzésem szerint nem csak a gumiknak köszönhető, hanem a váz rezgéselnyelő képességének is. Kiállva sprintelve sem volt érezhető semmilyen különösebb csavarodás a kerékpár felől, valószínűleg ebben az átmenő tengelyek játszanak komoly szerepet. Emelkedőn azért szembe tűnt, hogy nem halad olyan gyorsan, mint egy országúti, fel kell cipelni azt a pár kilogramm pluszt a hegyre, de azért ha jobban belegondolunk, különböző kategóriákról beszélünk, egy gravel bike alapjában véve is jóval masszívabb kerékpár, mint egy országúti. Aszfalton lefelé a széles alsófogásnak köszönhetően nagyon stabilan lehetett vele száguldozni, rossz minőségű úton jött ki igazán az előnye, ahol jobban elnyelte az út egyetlenségeit a ballonos gumi.

rock_machine_gravelride

Az aszfalt után a terep következett, rengeteg kavicsos, föld út van a Bike Park környékén, lehetett hol próbálgatni, hogy mit tud keményebb körülmények között. Eléggé meglepődtem, amikor először terepre értem vele, vártam, hogy majd ráz és kipörög a kerék, de semmi ilyesmi nem történt. Olyan volt, mintha egy koskormányos montival mennék, a gumik simították az utat, simán ki lehetett állni tapadásvesztés nélkül, egyszóval lenyűgözött. A 11-42-es sornak köszönhetően gond nélkül fel tudtam vele mászni a meredekebb emelkedőkön is, az Apex váltó szettel semmilyen gondom nem volt a teszt alatt, teljes mértékben működőképes az 1×11-es rendszer. Fékváltókar fogásban nem teljesen barátkoztam meg ezzel a kormánnyal, de úgy látszik a kifelé álló fékváltókarok az ára annak, hogy lefelé széles, stabil fogásunk legyen. A lankásabb kavicsos, murvás, föld utak egyáltalán nem jelentettek kihívást a Gravelride 700-nak, igazából alig éreztem különbséget a kormányon kívül egy montihoz képest. Gondoltam, ha már van rajta kormányról állítható nyeregcső, akkor kicsit keményebb útvonalon is tesztelhető. Először átmentünk vele a pumpapályára, nyeregcső leenged és simán lehetett vele pumpálni, sőt még ugratni is mertem vele, ami számomra nagy szó, mert a CX bringákkal ezt nem igazán szoktam erőltetni, ezzel meg szemrebbenés nélkül megpróbáltam. Ezután a könnyebb enduro pálya következett, gond nélkül jöttem le vele, persze itt már jobban elmaradt egy montitól és a fékek sem feltétlenül ilyen felhasználásra lettek tervezve, de összességében egy keményebb pálya is abszolválható a nyergében.

rock_machine_gravelride

A Rock Machine remekül megoldotta gravel bike feladatot, a Gravelride 700 több kerékpár egy személyben, egy országúti és egy trail bringa házasságának eredménye, mellyel lényegében bárhová el lehet jutni, kompromisszumok mellett nem okoz neki gondot a keményebb terep sem és az aszfalton való száguldozást is élvezhetjük a nyergében, ezenfelül ha egy málhás túrabringára van szükségünk arra is tökéletes választás.

További információkat keresd ősztől a forgalmazó illetve a gyártó honlapján

Váz: 6061T6 húzott alumínium csövekből
Villa: Merev, 6061T6 alumínium
Kormánycsapágy: FSA Orbit C-40 No.42/ACB
Kormányszár: ONE Sport SL 31.8 mm
Kormány: Alloy Compact
Bandázs: Velo StickyGel
Hátsó váltó: SRAM Apex 1
Fékváltókar: SRAM Apex Hydro R11
Fékek: SRAM Apex hidraulikus tárcsafék 160/140 mm
Hajtómű: SRAM Apex XSYNC 40T
Középcsapágy: SRAM GXP XR
Fogaskoszorú: SRAM XG-1130-11 11-42T
Lánc: KMC X11EL
Első agy: ONE KT Disc 12×100 mm
Hátsó agy: ONE KT Disc 12×142 mm
Felni: WTB STP i23 32H
Küllők: Sapim Leader Black
Külsők: WTB ByWay Road Plus TCS Tan Side Wall 650×47
Nyereg: RM Peak Race
Nyeregcső: Kind Shock Lev-Integra 65 mm Dropped Post

Méretek: XS(48cm), S(50cm), M(53cm), L(56cm), XL(58cm)
Tömeg: 11,2 kg (53cm/M méretben)

rock_machine_gravelride_geo

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo