fbpx

Ridley 2016: egy cyclocross-versenygép próbája és a profi országútisok fegyvertára

Közeleg a cyclocross-szezon, ezért az Eurobike Demo Day-en kipróbáltunk egy ismert cx-versenygépet a legelismertebb gyártótól! Persze a Ridley név nem csak cyclocross vonalon cseng jól a profik körében, országúti és időfutam kerékpár választékuk is megér egy misét!

Egy cyclocross kör a Ridley X-Night SL nyergében

Egy cyclocross kör a Ridley X-Night SL nyergében

Elöljáróban érdemes a belga gyártóval kapcsolatban megjegyezni, hogy azon kevés márkák közé tartozik, melyek cyclocross versenygépeket fejlesztettek már a kezdettől. A start nem volt olyan régen, a Ridley-t Jochim Aerts alapította 1997-ben, miután már 1990-től vázakat épített és festett más belga gyárak számára.

Ridley X-Night SL

Ridley X-Night SL

A Ridley még most is elsősorban versenysportban utazik. Bár manapság már találunk kedvezőbb árú általános felhasználásra tervezett mountain bike-okat is a kínálatban, a fő profilt az országúti és a cyclocross versenyzés jelenti. Az elmúlt években fogalommá vált a Ridley aerodinamikus (Noah) és szuperkönnyű (Helium) országúti váza, melyet a belga Lotto profijai használnak.

belül vezetett kábelek

belül vezetett kábelek

ridley_2016_002Természetesen a cyclocross is megmaradt a fókuszban, talán Belgium az egyetlen ország a világon, ahol megteheti ezt egy gyártó, annyira magas a cyclocross-bringás/négyzetkilométer mutató az országban. A Ridley nyitott az „allroad” felhasználás irányába is, 2016-ra az új X-Trail az a széria, amit a tárcafékes gravel bike kategóriába sorolhatnánk, vagyis olyan általános célú országúti sportgép, ami a nem szilárd burkolatú utakon is megállja a helyét – természetesen tárcsafékkel.

A támvillák közé kell az a merevítés egy cross versenygépre

A támvillák közé kell az a merevítés egy cross versenygépre

Az Eurobike-on mégsem az X-Trailt, hanem a már versenyeken is bizonyító X-Night SL-t próbáltuk, melynek nyergében a belga Fidea és a Sunweb csapatok is bizonyítottak a versenyeken. A Ridley X-Night SL versenyzőknek szánt tárcsafékes változat, a festés ugyanaz, mint amit a Sunweb csapat használt, a felszerelés 1×11-es SRAM CX1 szett. A különbség a kerék, a tesztbringákba peremes DT R24 Spline tárcsafékes szettet építettek be, amivel még mindig 7,5 kg környékén maradt a kerékpár.

SRAM Force tárcsafék, ami jó benyomást tett

SRAM Force tárcsafék, ami jó benyomást tett

A tárcsafékes változat is kezd elterjedni a profi felhasználók körében és ha fékezni kell, vitán felül jobban működik a sárban, mint a kantilever (más kérdés, hogy a profik nem sokszor fékeznek erősen egy crossversenyen). A menetpróbán remekül működött a fék, a váltórendszerről mindez már nem mondható el. Persze beállítás kérdése, de miért van az, hogy valamiért mindig a SRAM van kevésbé jól beállítva, nem a Shimano? (Mindegy, ebbe ne menjünk bele…)

X-Night design

X-Night design

A Ridley bemutató szempontjából fontosabb a karbonváz, ami a belga iskolát követi, vagyis kimondottan magas építésű. A képen is látható – általam próbált – bringa 54-es méret, de a belgák ezt középtől-középig mérik, a nyeregszárbilincs tetejéig 58 cm-t ad ki, 545-ös felsőcső mellett. Ez ugye pont ellentétes a sloping divattal, ahol kicsit “montisabb” a geometria. Gyakorlati szempontból cyclocross versenyen nagy előnye egy ilyen váznak, hogy jobban „kézre áll”, amikor akadályoknál le kell ugrani a bringáról, vagy vállra kell venni.

Grifo Challenge gumik

Grifo Challenge gumik

Menet közben úgy éreztem, tökéletes volna cyclocrossra, a karbon váz ad egy kis komfortot, a vékony támvillák némileg rugalmasak, ugyanakkor hajtáshatékonysága elsőrangú kigyorsításoknál. Egy rideg aluvázhoz képest sokkal kényelmesebb, de azért nem annyira rugalmas terepen, mint egy acélváz, utóbbinál viszont lényegesen merevebb a hajtásnál. Vagyis röviden pont az, aminek készült, versenyzésre alkalmas cyclocross bringa. Kiemelném még a Grifo Challenge gumikat, melyek elképesztően jól tartottak a kanyarokban laza talajon is.

A stand középpontjában a Lotto-Soudal

A stand középpontjában a Lotto-Soudal

A friedrichshafeni menetpróba után a pavilonban már inkább az országúti versenygépeken legeltettük a szemünket, ahol a díszlet támpontját a Lotto-Soudel profi csapat kísérőkocsija adta, megpakolva azokkal a modellekkel, melyeket szezon közben használt a belga WorldTour-gárda. Ezúttal a megújuló Fenix volt fókuszban, ami a legjobban tolerálja az úthibákat a Ridley országúti versenygépek közül.

Ridley Fenix Andre Greipelnek

Ridley Fenix Andre Greipelnek

A 2016-os Ridley Fenixet a Lotto csapata már tesztelte a tavaszi klasszikusokon. Azonban érdekes módon nem egy versenyeket megjárt bringát állítottak a Skoda mellé, hanem a Tour de France ponttrikójára hajazó zöldre fújtak egy Fenix modellt.

A Gorilla nyerge

A Gorilla nyerge

Ha jól emlékszem, Andre Greipel végig az aerodinamikus Ridley Noah modellt használta a Touron, amikor viselte a ponttrikót, akkor is ilyet szereltek össze neki. A tavaszi klasszikusokon pedig inkább Helium SL nyergében hajtott a német sprinter. Mindez persze nem tompítja a zöld Fenix fényét, sokan elfogadnánk ebben a formában!

140 mm-es Deda35 stucni, SRM Wattmérő

140 mm-es Deda35 stucni, SRM Wattmérő

ridley_2016_021A Ridley Fenix a komfort országútik azon szűk táborába tartozik, melyeknél a geometriát megtartották sportosan mélynek, tehát a kényelmünket a váz kiváló rezgéselnyelő mutatói adják, amiért nem csak a felhasznált karbonszövetek felelősek, hanem a vékony, rugalmas támvilla és az ívelt felsőcső is. Mindemellett a hajtáshatékonyság szempontjából profi szinten is megállja a helyét a Fenix.

A Ridley Fenix halandók számára

A Ridley Fenix halandók számára Dura Ace-szel

ridley_2016_023Ha valaki a felegyenesedett testtartás miatt szeretne komfort gépet, ne a Fenixben gondolkozzon, a homlokcső itt hasonló hosszúságú, mint a megfelelő Noah vagy Helium modelleken, inkább sportosabb pozíciót tesz lehetővé. Ezen a ponton is érződik, hogy a Ridley elsősorban a versenyzők, amatőr sportolók igényeit szeretné kiszolgálni. Azért azt jegyezzük, meg, hogy alapjában véve a Ridley bringák homlokcsöve nem alacsony, sőt…

Ridley Helium SL a Tour de France-on látható retro festéssel

Ridley Helium SL a Tour de France-on látható retro festéssel

Továbbra is szerepel a Lotto-Soudal fegyvertárában a Ridley Helium SL, a váz tömegadata hetessel kezdődik, a csapatból az emelkedőkön igen erős Tim Wellens kedvence, de sokan ezt a kerékpárt választják a kockaköves versenyekre is, hiszen komfortosabb az aerodinamikus Noah-nál.

Ridley Helium SL váz

Ridley Helium SL váz

ridley_2016_013A legkönnyebb változat a designját tekintve is a SRAM Red szetthez igazított Ridley Helium SL 10, melynek tömege 6 kg alatt marad. A Ridley kínálatban amúgy mindhárom nagy gyártó szettjeit megtalálhatjuk, a Lotto-Soudal csapat tagjai Campagnolo alkatrészekkel szerelt bringákat hajtanak, és a szériamodelleken is visszaköszön sok modellnél az olasz gyártó.

Ridley Helium SL SRAM Red-del, 5,8 kg

Ridley Helium SL SRAM Red-del, 5,8 kg

A Ridley Noah-val kapcsolatban nincs nehéz dolguk a marketingeseknek, elég a katalógus címlapjára tenni Andre Greipelt, aki egyértelműen a 2015-ös szezon legjobb sprintere. Az a kerékpár, amit a „Gorilla” hajt, vitán felül elég gyors, aerodinamikus és a hajtáshatékonyságát sem lehet megkérdőjelezni…

Ridley Noah SL a Lotto-Soudal színeiben

Ridley Noah SL a Lotto-Soudal színeiben

ridley_2016_025A Noah több változatban is elérhető, a csúcs a Noah Fast, ahol a villákba integrált, úgynevezett „F-fékek” lassítják a kerékpárt, de ha valakinek fontosabb a lehető legnagyobb fékerő és a könnyebb szerelhetőség, akkor válassza a Noah SL-t, amire hagyományos fékeket lehet szerelni. A “sima” Noah változat úgyszintén hagyományos fékekkel érkezik és a vázhoz használt karbonszövet is más, a bringa nehezebb, mint az SL.

A Ridley Fast Dean

A Ridley Fast Dean

Szólni kell még a Ridley igencsak erős időfutam/triatlon részlegéről, mindenkori legjobb kronógépük évek óta a világ legjobb ilyen bringái közé tartoznak. Jellemző a Ridley időfutamgépekre az elérhető extrém alacsony pozíció elöl, emlékezzünk Cadel Evans speciális bringáira…

saját tervezésű, variálható időfutamkormány

saját tervezésű, teljesen zárt, aerodinamikus, variálható időfutamkormány

A Ridley Dean Fast folytatja ezt a koncepciót, a saját tervezésű stucni-kormány-könyöklő kombináció továbbra is lehetővé teszi adott méretben a lehető legalacsonyabb pozíció beállítását időfutamhoz. A gyári adapterek segítségével azonban triatlonisták is elfoglalhatják rajta a számukra kedvező testhelyzetet, ráadásul az ülőcső-szög is tág határok között állítható. A villába integrált féket és egyéb aerodinamikai nyalánkságok úgyszintén felfedezhetők a Dean-en.

villába integrált fék

villába integrált fék

A világon egyre népszerűbb hosszú távú triatlonozás miatt divat, hogy a gyártók kevésbé high-tech, de kedvezőbb árú időfutam kerékpárokat is felvesznek a kínálatukba, így tesz a Ridley is. Az új Chronus karbon vázzal és Shimano 105 alkatrészekkel nem sokkal lépi majd túl az igencsak kecsegtető félmillió forintos árat…

Zipp 808 aero-kerekek időfutam bringába

Zipp 808 aero-kerekek időfutam bringába

A Ridley kerékpárok magyarországi forgalmazója:
Borneo Apparel Kft.
http://focuskerekparbolt.hu
info@focuskerekparbolt.hu

(x)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.