fbpx

Döntő változás várható, sőt kezdődött el máris a magyarországi kerékpározás fejlesztésében: kerékpárügyi kormánybiztos lett Révész Máriusz, kiemelt beruházássá minősítettek főbb kerékpárutakat, és Kerékpáros Koordinációs Főosztály felállítását tervezik a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban.

Nem lufieregetés: már vannak eredmények

Nem lufieregetés: már vannak eredmények

Amint egy augusztus 3-ai sajtótájékoztatón elhangzott, a kormány magasabb sebességbe kapcsolja a kerékpáros fejlesztéseket. Korábban született ugyan számos kormányzati döntés, de a fejlesztések végrehajtását nehezítette, hogy nem volt egységes irányítás a szerteágazó területek (önkormányzatok, minisztériumok, szakmai és civil szervezetek, hatóságok) között.

Magyarországon a 2007-2013-as időszak európai uniós támogatásaiból 984 kilométer új kerékpárút épült, és ezen felül még hazai forrásból is több száz kilométernyi, de ezek inkább ingázásra, mint turisztikai célokra szolgálnak. Nagy hiányosság, hogy a bicikliutak jelenleg nem alkotnak összefüggő rendszert, kitáblázásuk hiányos, ráadásul az üzemeltetésükkel is vannak problémák – nem egy került a pusztulás előrehaladott stádiumába.

A Kormány 2011-ben úgy döntött, hogy kiemelt állami fejlesztésnek tekinti a meglévő, de több helyen leromlott állapotú, szűk vagy nem kellően biztonságos EuroVelo 6 Duna menti kerékpárút Rajka-Budapest szakaszát és a Balatoni Bringakör komplex fejlesztését, valamint az új Budapest-Balaton kerékpáros útvonal kiépítését. Ezeken várható a legnagyobb forgalom az elkövetkező években, ami már turisztikai szempontból is érzékelhető lesz.

A fejlesztések koordinálása, felgyorsítása érdekében 2016. június 13-án Révész Máriuszt a kerékpározásért és az aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztosnak nevezték ki azzal a céllal, hogy Magyarországon tovább növekedjen a szabadidejüket sportolással, kerékpározással töltők száma, ezáltal javuljon a lakosság egészségi állapota és közérzete.

Révész Máriusz zöld-fehér mezben

Révész Máriusz zöld-fehér mezben

Útépítés

A kormánybiztos előterjesztésére, a fejlesztések gyors megvalósítása érdekében július 20-án a kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt ügyekké nyilvánította a turisztikai szempontból legfontosabb kerékpárút-fejlesztéseket. A tervezett építések, korszerűsítések összesen 477 kilométeren valósulhatnak meg, hozzávetőlegesen bruttó 30 milliárd forint becsült összköltséggel:

  • EuroVelo 6 útvonal Rajka-Dömös, Szentendre-Budapest, Dunakeszi-Budapest, Budapest-Érd-Százhalombatta szakaszainak komplex fejlesztése,
  • Balatoni Bringakör komplex fejlesztése, valamint a Balaton és a Kis-Balaton kapcsolatát biztosító Keszthely-Sármellék útvonal kiépítése,
  • Budapest-Balaton kerékpáros útvonal kiépítése,
  • Tisza-tó körüli kerékpáros útvonal hiányzó, Tiszafüred-Poroszló szakaszának kiépítése (konzolos hídszerkezetekkel),
  • Tarcal–Tokaj–Bodrogkeresztúr kerékpáros útvonal fejlesztése (részben EuroVelo 11 útvonal),
  • Tépe–Berettyóújfalu kerékpáros útvonal kiépítése (Debrecen-Nagyvárad útvonal részeként),
  • Tokaj-Tiszabecs kerékpáros útvonal fejlesztése árvédelmi töltések felhasználásával

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. megkezdi a szükséges engedélyezési és kiviteli tervek készíttetését, ahol pedig a tervek és az építési engedélyek már rendelkezésre állnak, ott a kivitelezés előkészítését. A fejlesztések során törekednek a meglévő, kerékpározható infrastruktúra elemek (pl.: kisforgalmú utak, árvédelmi töltések, erdészeti- és mezőgazdasági utak) minél nagyobb arányú felhasználására. A fejlesztésekhez szükséges mintegy 30 milliárd forintot uniós (többnyire GINOP, VEKOP, KEHOP) és hazai források biztosítják.

A tervek véglegesítése előtt a döntéshozók kikérik a legfontosabb kerékpáros szakmai és civil szervezetek véleményét is.

Kiemelet jelentőségű kerékpárutak – még nem összefüggő a hálózat

Kiemelet jelentőségű kerékpárutak – még nem összefüggő a hálózat

Kerékpáros szolgáltatások

A meglévő, de a nagyközönség előtt többnyire ismeretlen kerékpáros turisztikai útvonalak promóciója, a táblázási és információs rendszer fejlesztése csekély ráfordítással növelheti a kerékpározás népszerűségét. 2016 őszén kezdődhet meg az országszerte egységes megjelenésű turisztikai útirányjelző táblarendszer kialakítása a Bejárható Magyarország program információs rendszeréhez illeszkedve.

A Kerékpáros Magyarország Szövetség a Balatoni Bringakör fejlesztésével párhuzamosan GINOP forrásból kerékpáros szolgáltatói hálózatot alakít ki a tó körül, mely túraközpontokból, információs központokból, BringaParkokból, Bringázz + strandolj pontokból áll majd. A közeljövőben kidolgozzák és bevezetik a kerékpárosbarát szállások és vendéglátóhelyek országos szintű minősítési rendszerét is.

Kerékpárutak működtetése

A kerékpáros úthálózat jelentős nemzeti érték, melynek fejlesztésére és állapotának megőrzése fontos feladat. Jelenleg túlnyomórészt a helyi önkormányzatok feladata lenne a kerékpárutak fenntartása, azonban forrás híján ezt gyakran nem a megfelelő szinten, vagy egyáltalán sehogy sem tudják ellátni.

A Nemzeti Fejlesztés Minisztérium és a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ már kidolgozott egy javaslatot, mely szerint a kerékpárforgalmi hálózat országos és regionális jelentőségű (beleértve az EuroVelo útvonalakat is), illetve I. és II. rendű főutakkal párhuzamos külterületi szakaszainak működtetési feladatait a Magyar Közút Nonprofit Zrt. látná el, melyhez megfelelő költségvetési forrást kell biztosítani. Ez távlatban mintegy 3500-4000 km hosszúságú hálózat üzemeltetési, fenntartási és felújítási feladatait jelentené. A helyi jelentőségű szakaszok működtetése továbbra is az önkormányzatok feladata maradna. Ezzel párhuzamosan bevezethető lenne a kerékpárforgalmi létesítmények kezelési szabályzata, mely pontosan meghatározza az elvégzendő feladatokat, műszaki követelményeket. Ezzel összefüggésben a kerékpárutakkal összefüggő műszaki adatok nyilvántartását is rendezni szükséges.

A fenti elképzeléseket a kormányzat az érintett szakmai és civil szervezetekkel szorosan együttműködve, rendszeres egyeztető fórumokkal és folyamatos párbeszéddel kívánja megvalósítani. A kerékpáros civil szervezeteknél felhalmozott szakmai tudás és tapasztalat hasznosítása alapvető érdek, ezekre támaszkodva sikeresebbek lehetnek a kerékpáros közlekedés és turizmus fejlesztését célzó intézkedések.

Berencsi Miklós és Révész Máriusz a sajtótájékoztatón

Berencsi Miklós és Révész Máriusz a sajtótájékoztatón

A kerékpáros szakterület irányítása

A kerékpáros szakterület irányítása, a fejlesztések koordinálása jelenleg szétaprózott, egyes területei különböző szereplők hatáskörébe tartoznak. A tervek szerint a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumon belül hamarosan létrejön egy Kerékpáros Koordinációs Főosztály, mely egyrészt a különböző szervezeteknél folyó munkát hangolja össze, másrészt a jelenleg még gazdátlan területek esetében is biztosítja a szakmai hátteret. Vezetőjének az aktív kerékpáros Berencsi Miklóst szemelték ki, aki jelenleg a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztályának élén áll.

Drukkoljunk!

Eddig a tájékoztatón hivatalosan elhangzottak. Ezt még a személyes benyomásaimmal egészítem ki. Úgy érzem, hogy nem látszatintézkedésekről van szó, hanem odafönn csakugyan belátták a kerékpározás mostohagyerek-kezelésének tarthatatlanságát, és elszántak a helyzet javítására. Erre utal a kormánybiztos személyének kiválasztása is: Révész Máriusz nem akármilyen kerékpáros, bejárta Ausztriát, felkaptatott a Grossglockner Hochalpenstrasse legmagasabb pontjára, az Edelweisspitzére (2571 m), elkerekezett Rómába, hazabiciklizett Londonból, többször járt drótszamárral Erdélyben, útba ejtette a Vereckei hágót, szóval pontosan tudja, mik a problémák, illetve a jó példák, és most hatáskört kapott hogy kormányzati pozícióban lépjen rá jó erősen a bringapedálra. Drukkoljunk neki!

Karlovitz „Pupu” Kristóf

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo