fbpx

Nyilvánosak a Tour de France-győztes „emberfeletti” fizikai adottságai

Tegnap éjfélkor az Esquire magazin weboldalán leközölték Chris Froome teszteredményeit, melyeket a megnyert Tour de France után produkált – egyes vélemények szerint az emberi teljesítőképesség határáról beszélünk, illetve azon felül…

froome-bike-test-2-mr_gix7uk3

Kerékpárosoknál az egyik legfontosabb mérőszám a VO2 max érték (maximálisan felvehető oxigén mennyiség adott testtömegre), Froome-nál ez 84,6 volt a teszten, a Tour de France versenysúlyával számolva pedig 88,2. Ez majdnem megközelíti a kerékpársport – ebből a szempontból is – legendás alakjánál, Greg LeMond-nál mért 90 fölötti érték (a 85 és 90 közötti tartományban olyan bringások mozogtak, mint Jan Ullrich vagy Miguel Indurain, Marco Pantani volt az, akinek 100 környéki teszteredményéről is lehetett hallani). Egy sportos átlagember VO2 max mutatója 40-50 között van, a 70-es szám már élsportolóhoz méltó érték, a mérést végző laborban sose regisztráltak még hasonlót.

A terheléses lépcsőteszten Froome 525 Watt maximumig jutott (valószínűleg 25 Wattos lépcsőkkel), a hosszú távon fenntartható teljesítményértéke (amit 20-40 percen át képes leadni) 419 Watt. A teszten mért súlyával ez a 6 W/kg-ot közelíti, Tour de France-on mért versenysúlyával számolva pedig 6,25 W/kg (Ha már szóba került másodszor: a teszten 69,9 kg-ot nyomott Froome 9,8%-os testzsír-aránnyal, ennél a Tour de France-on 3 kg-mal könnyebb volt.) A 6 fölötti Watt/kg mutató ugyancsak az emberfeletti kategória, pláne ha azt 20 percnél tovább képes leadni valaki.

Az eredmények nyilvánosságra hozásával Froome kinyilvánítottan célul tűzte ki, hogy „tisztán” lásson mindenki teljesítmény-értékeivel kapcsolatban, összehasonlíthassa ezeket a biológiai útlevélben szereplő adatokkal, elejét vehesség a dopping-gyanúsításoknak. Sőt, felhozták példának a ma 30 éves sportolótól még 2007-ben, az UCI World Cycling Centerben mért adatokat is, amikor már 540 Wattos csúcsteljesítményre is képes volt a lépcsősteszten (gyorsan tegyük hozzá, 8 kg-mal nagyobb testtömeggel) és 80,2 volt a VO2 max érték – vagyis a „motor” akkor is ott volt a testében.

További információk: http://chrisfroome.esquire.co.uk/

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.