fbpx

Nesze semmi fogd meg jól?! – A kormány támogatni fogja a pedelec kerékpárok vásárlását

Ma reggel 9:15-kor a kormány bejelentette az elektromos kerékpárokra vonatkozó állami támogatási rendszert. Kicsit olyan lett ez mint a híres „Moszkvában Mercedeseket osztogatnak” viccben… Kaptunk is meg nem is. Nyilván a semminél jobb, de az eredeti tervezetnél sokkal vékonyabb lett.

Fotó: MTI/Balogh Zoltán

[message_box title=”MTI hír” color=”red”]
Pályázatot írnak ki októberben elektromos rásegítésű kerékpárok megvásárlására, a keretösszeg 1 milliárd forint – jelentette be Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára kedden Budapesten sajtótájékoztatón.

A pályázat keretében magánszemélyek kaphatnak támogatást, pedálszenzoros kerékpárok vásárlásához maximum 90 ezer forintot, nyomatékszenzoros kerékpárok esetében 150 ezer forintot, legfeljebb a jármű árának felét, és mivel elsősorban a munkába járást kívánják segíteni, ezért a pályázat benyújtáshoz munkaviszonyt igazoló dokumentum csatolása is szükséges lesz.
A keresletet az érdeklődők számára leginkább elérhető, olcsóbb márkák felé szeretnék terelni, ezért a támogatott járművek nem kerülhetnek többe 900 ezer forintnál, és megadott műszaki-környezetvédelmi követelményeknek is meg kell felelniük – hívta fel a figyelmet az államtitkár.
Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő a sajtótájékoztatón hangsúlyozta: az idén februárban bejelentett Klíma- és Természetvédelmi Akcióterv keretében az elektromobilitás ösztönzése kiemelt kormányzati feladat.
Az elektromos járművek károsanyag- és zajkibocsátása sokkal alacsonyabb, mint más járműveké, a közlekedésből származó környezetszennyezés visszaszorítása érdekében a kormány célja az elektromobilitás elterjesztése – tette hozzá.
[/message_box]

Eredetileg arról volt szó, hogy az egymilliárd Forintos keretből bringánként maximálisan 250.000 forintos támogatás lesz lehívható magánszemélyek számára. Ez 90.000 és 150.000 Forintra alakult a mai bejelentés nyomán. A támogatás csak új pedelec kerékpárokra lesz lehívható.

Műszakilag két részre lettek osztva az elektromos rásegítésű, azaz pedelec rendszerű kerékpárok:
-pedál szenzoros (PAS)
-nyomaték szenzoros

Előbbihez 90.000 Forintos, utóbbihoz 150.000 Forintos támogatást lehet igénybe venni. A támogatás mértéke a kerékpár árának maximum az 50 %-a lehet. A teljes pályázati kiírás október végén fog megjelenni a pontos feltételrendszerek ismertetésével. A kormányzat terveiben az szerepel, hogy a sikeres pályázók már a karácsonyfa alá be tudják majd rakni a frissen vásárolt pedelec kerékpárt.

Szerencsére a gagyi robogó jellegű elektromos kerékpár néven árult valójában elektromos robogókat kizárták a pályázatból, és reméljük, hogy az MKKSZ szakmai felügyelete mellett a trükközésre sem lesz lehetőség, mert azért ismerjük a hazai viszonyokat…

A fő probléma a nyomaték szenzoros, azaz a minőségi pedelec kerékpárok esetében meghatározott 150.000 forintos kerettel, hogy igazából 6-700.000 Forint alatt nem lehet ilyeneket vásárolni, de inkább közelebb állnak a felső árlimithez. Így ezen kerékpároknál maximum a vételár 20-30%-át lehet a támogatással lefedni. Az eredeti 250.000 Forintos bringánkénti keret sokkal közelebb állt volna a hazai vásárlók lehetőségeihez. Igen, tőlünk nyugatra sem több a támogatási keret 500 EUR-nál, viszont a német-osztrák-francia átlagkeresetek azért messze nem a hazai szinten állnak.

Kíváncsian várjuk a végleges kiírást, bár nyilván ezeken az összegeken már nem fognak változtatni, de érdekes pont lehet, hogy például a kerékpár árát először teljes egészében ki kell-e fizetni a kerékpárboltban, és utólag lehet visszaigényelni a keretösszeget, vagy pedig ez előre lehívható lesz a vásárláskor. Szintén kérdés, hogy a magánszemélyeknek maguknak kell majd intézni az egész folyamatot, vagy pedig ezt a kereskedők átvehetik tőlük? Meglátjuk.

Természetesen örülünk, hogy megkönnyíti a kormány a minőségi elektromos rásegítésű kerékpárok vásárlását, csak úgy érezzük, hogy a hazai viszonyokhoz jobban kellett volna a feltételeket igazítani.

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.