fbpx

Mondraker 2015: a tökéletes mountain bike karbonból és a kerékforradalom

A Mondraker Foxy all mountain bringákat mindenki, aki próbálta, szívébe zárta itt a Bikemagnál. Eddig alumíniumból készültek, azonban a spanyol cég legfontosabb innovációja 2015-re a karbonvázas Foxy bemutatása…

Az új karbon Foxy-k

Az új karbon Foxy-k

A Mondraker a Zero Suspension virtuális forgáspontú felfüggesztéssel szerelt össztelósait mindeddig Stealth/Stealth2 alumínium csövekből gyártotta, a lehető legjobb minőségű kidolgozással. A csúcs DH-romboló, a Summum sokak szerint az egyik leghatékonyabb himbarendszerrel rendelkezik a mezőnyben, emellett megmaradt a legkönnyebb versenyzők között, a spanyolok büszkén hirdették, hogy mindezt alumíniumból sikerült megvalósítaniuk, nem nyúltak a kényesebb karbonhoz.

továbbra is készülnek Foxy-k alumíniumból

továbbra is készülnek Foxy-k alumíniumból

A minőségi alumínium talán a cég védjegyévé is vált, és az össztelós modelleket – beleértve az XC/trail kategóriát is – mindeddig alumíniumból gyártották. A mostanában világszerte rendkívül népszerű közepes rugóutas szegmensben viszont elérkezettnek látták az időt, hogy súlyban is felvegyék a versenyt a konkurensekkel. A hírek szerint több éves fejlesztés eredménye a FoxyCarbon, melynek bemutatása egybeesik a közkedvelt modell 10. születésnapjával.

Mondraker Foxy Carbon XR

Mondraker Foxy Carbon XR

mondraker_2015_017A Foxy Carbonról nemrég közöltünk egy bővebb írást, melyben az első menettapasztalatok is olvashatók. Ami a legfontosabb, hogy a Stealth Carbon csövekből épülő váz lényegesen könnyebb lett az elődnél (amely már szintén 27,5-es kerekeken gurult), mindössze 2,1 kg-ot nyom M-es méretben, rugóstag nélkül. Maradt az azóta egyre több neves gyártó által másolt Forward Geometria, vagyis a nagyobb tengelytáv, hosszabb felsőcső a lehető legrövidebb stucnival, valamint a Mondrakerekre jellemző lapos, szögletes csőformák és robusztus homlokrész kialakítás.

A virtuális fő forgáspontot és az ezzel együtt elmozduló rugóstag-bekötési pontot egyesítő felfüggesztés 140 mm progresszív rugóutat ad ki, a Zero Suspension-re jellemző karakterisztikával. A himbarendszert egytányéros hajtóműhöz optimalizálták, ilyennel használva elvileg tovább nőt a Foxy eddig is fantasztikus hajtáshatékonysága. A Fox CTD rugóstagot is gyárilag a Foxy-hoz hangolták. Közelebb lépve a bringához feltűnik az is, hogy a karbont használva is megtartották a spanyolok a legapróbb részletekre is kiterjedő igényességüket, gondolok itt a forgáspontok vagy a belül vezetett kábelek számára kialakított nyílások kidolgozására, vagy éppen a rugóstagot védő kis karbon „sárvédőre”.

Négy modell, a Foxy, Foxy R, Foxy RR és Foxy XR közül választhatunk, ilyen szintű fullyknál pozitívum, hogy négy méret S (15.5”), M (17”), L (19”), XL (21”) is elérhető. A csúcsmodellen SRAM XX1, és az arany díszítéssel harmonizáló Crank Bros. kerékszett díszeleg, elöl természetesen Khasima-bevonatos Fox 36 Talas 160 mm-es villával.

A másik három változat 140 mm-es Foxokkal van építve. A Foxy Carbon R, RR és XR modelleken szériatartozék a változtatható magasságú nyeregcső, az RR és az XR elöl egytányéros hajtókarral, az R és a sima Foxy duplával kapható.

Mondraker Dune

Mondraker Dune

A 27,5-es kerékméret tavaly a Foxy bringákon debütált, a tapasztalatok alapján azonban a Mondraker a teljes palettát tekintve letette a voksot emellett a 26-ossal szemben. A Foxy nagytesója, az Enduro kategóriába tartozó Dune is nagyobb kerekekkel lép át 2015-be, és számíthat sikerekre az EWS (Enduro World Series) versenyeken is. A 160 mm rugóút maradt, de a nagyobb kerekekkel egyértelműen tovább tágultak a határok, viszont ez súlyban nem nagyon jelentkezik: a legjobb Dune, az XR 14 kiló alatt marad. Ezzel technikás terepeken komoly lejtmenetek is abszolválhatók a kerékpárral, és az átvezető szakaszokon a tekerés sem okoz gondot, főleg a Zero Suspension-re jellemző hajtáshatékonysággal.

A Mondraker Summum DH-gépek is 27,5-es kereket kaptak

A Mondraker Summum DH-gépek is 27,5-es kereket kaptak

Fordulópontnak is tekinthető a 2015-ös esztendő a Mondrakernél, hiszen a kerékméret változtatás – bár első blikkre nem annyira látványosan – de a teljes össztelós paletta átdolgozását jelenti. Újra kell gondolni a felfüggesztések kinematikáját, a mechanizmusok tagjainak méretét, az arányokat, nem arról van szó, hogy csupán a kerékmérettel arányosan nőnek egyes elemek. Némi kockázatot is jelent ez, hiszen kiforrott modelleket is megváltoztattak, köztük a Summum DH-rombolót.

Zero Suspension

Zero Suspension

A Summum már a világkupákon bizonyított korábban, most pedig 27,5-es kerekekkel folyik a tesztelés, és a 2015-ös modell már ezzel a mérettel érhető el. A technológiák, az alumínium Stealth csövekből épült váz, a Zero Suspension felfüggesztés, a Forward Geometria maradt, csak megnőtt kicsit a bringa. Ha már úgyis át kellett tervezni a kerékpárt, javítottaka forgáspontok csapágyazásán is, és megválasztható, hogy a kábelek a vázon belül vagy kívül fussanak. Annak ellenére, hogy a kerekek nőttek, az eddig is a legkönnyebbek közé tartozó váz tömege csökkent, nem is kevéssel, 200 grammal.

A 27,5-es Summum rugóútja 205 mm, a tengelyt fogadó persely cseréjével változtatható a láncvillahossz, hasonlóképpen változtathatjuk különböző csészékkel a fejcsőszöget is, mindenki megtalálhatja a számára tökéletes geometriát a különböző pályákon is. Három felszereltségi szint közül választhatunk, a Summum Pro Team akár világkupa-versenyzésre alkalmas konfiguráció, 200 mm-t mozgó Fox F40 RC2 FIT Air Kashima-bevonatos villával, Fox DHX RC4 Kashima rugóstaggal, DT kerekekkel, SRAM X01 váltással. A bringát 203 mm-es tárcsákon keresztül Formula Oval tárcsafékek állítják meg, a Forward Geometria jegyében itt a legrövidebb az állíthatóstucni: mindössze 20-30 mm-es.

Mondraker Vantage

Mondraker Vantage

mondraker_2015_012Még mindig 27,5-es kerekek és ismét all-mountain kategória, de ezzel mindent elmondtam, már amennyi hasonlóság van a Foxy Carbon és a Mondraker stílusos hardtail-je, a Vantage között. Utóbbi egy szanaszét verhető strapabíró élménybringa, egyszerű mint a bot: atomtámadást is túlélő alumínium merevváz, 140 mm rugóutas villa, lejtőre kihegyezett Forward Geometria. Persze a felszereltségből nem hiányozhat az állítható nyeregszár, mert azért mégiscsak 2015-öt írunk hamarosan.

Mondraker Factor

Mondraker Factor

A korábban 29-es kerékmérettel rendelkező trail mountain bike, a Factor jelentős változásokon ment át az utóbbi időben, 2014-re a Forward Geometria szellemében alakították a vázát, hosszabb felsőcsővel, rövidebb stucnival, 2015-re pedig változik a kerék is 27,5-esre. Tulajdonképpen a Factor lesz a belépő kategóriás össztelós, ami háromféle felszereltséggel.

A „belépő kategória” persze nem belépő szintet jelent, hiszen a váz a könnyebb Stealth 2.0 alumínium csövekből épül, Zero Suspension felfüggesztéssel, 120 mm rugóúttal. Az RR változatban elöl-hátul FOX csillapítást találunk, CTD – climb, trail, descend, azaz mászás, trail, lejtőzés – vezérléssel, SRAM X9 2×10-es váltással, Shimano M396 tárcsafékekkel.

Mondraker Crafty

Mondraker Crafty

És egy csemege az össztelós palettavégére, a 29-es kerékméretével kilógó all-mountain gép: a Mondraker Crafty. A nagy kerékméretből adódóan ez az alumínium fully azoknak készült, akik a lehető legnagyobb biztonsággal szeretnének gyorsan átgurulni minden akadályon a hegyről lefelé. Hátul 130 mm rugóúttal kényeztet a ZeroSuspension felfüggesztés, elöl az XR verzióban 150 mm-es Rock Shox Pike simítja az utat, a Crafty R-ben és a Craftyban 140 mm-es Fox. Alapból FG 30-as stucnival szállítják, de FG 10 mm-essel is rendelhető, ami érdekes kombináció a pályájáról nehezebben kimozdítható 29-es kerékkel!

Mondraker Podium Carbon

Mondraker Podium Carbon 29

A cross country-fanatikusokat sem hagyjuk Mondraker álombringa nélkül, A Pdium Carbon 29-es merevfarú is megújult, sőt, mintha egyenesen ebbe a mountain bike-ba találták volna ki a Rock Shox RS1 upsidedown villáját. Maradt a megjelenésekor Eurobike-nagydíjat nyerő integrált stucnis vázforma (a bleső ütközés állítós technológia, ami a vázat védi a túlzott elfordulástól, szintén megmaradt), de a módosításoknak köszönhetően további 64 grammot sikerült faragni.

További Mondraker-információk: http://montik.hu/

(x)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.