fbpx

Mitas X-Road cyclocross gumiteszt: 50 gramm előny féláron…

Mitas (korábban Rubena) gumikkal korábban jó tapasztalataim voltak hegyikerékpáron, kíváncsian vártam, mit tud a cseh cég kemény talajra való cyclocross modellje, az X-Road Tubeless Supra.

Volt idő, amikor a Rubena szinonimája volt az olcsó kerékpárguminak, nos ez már messze nem igaz. De talán mindenki elégedett azzal a helyzettel, hogy még mindig jóval kedvezőbb áron juthatunk hozzá a Mitas gumikhoz, mint a profik által legkedveltebb márkák termékeihez, ugyanakkor minőségben nyugodtan kijelenthetjük: nemhogy elmaradnak a cseh gyártó termékei a nyugati konkurensektől, hanem felül is múlják őket. Sőt, már a „profik által legkedveltebb” körbe is megváltották a belépőt, Jolanda Neff (Kross Factory Racing Team) világbajnoki trikója elég hatékony reklám ehhez…

Ne tévesszen meg tehát senkit, hogy a keleti blokkból származik, az X-Road gumik az abszolút top kategóriát képviselik. A Mitas legfejlettebb technológiája a „Weltex” kialakítás annyit takar, hogy a gumi peremét nagy sűrűségű polimerrel vonják be, ami szinte sebezhetetlen, a karbonfelnik által támasztott fokozott igénybevételt is tovább bírják sérülés, látható kopás nélkül. Az oldalfalon a „Weltex” jelzésű gumik a bevált „Textra” technológiából ismert – szintén sűrű szövésű – polimer réteget örökölték meg, ami ellenáll a tüskéknek, vágásoknak. Ez a ma ismert egyik legkönnyebb defektvédelmet jelentik.

A több rétegű, jó defektvédelmet nyújtó, Tubeless Supra kialakítás ellenére is alacsony maradt az X-Road tömege, 335 gramm a gyári adat, és ahogy a Mitasnál megszokhattuk, a valóságban sem lépi ezt túl a gumi. A 33 mm is stimmel 19 mm belső szélességű felnin. A jó súlyadatban szerepet játszik a CRX (Carbon Race Extremelight) gumiösszetétel is, ami a Mitas legkönnyebb, versenyzésre ajánlott alapanyaga. A szén alapú keverék 127 TPI szálsűrűségű szövetre tapad, vagyis minden szempontból hightech modellel van dolgunk.

Ennyit a száraz információkról és adatokról, lássuk, mit tud a gyakorlatban. A 335 grammos tömeget Tubeless külsőként rögtön komoly feature-ként említeném, főleg ha összehasonlítom más gumikkal. Ilyen tömeggel egy 33 mm-es crossgumi vagy sűrűn defektet kap, vagy az UST-megerősítésnél nem stimmel valami. Az X-Road esetében kijelenthetjük, hogy kapunk 50 gramm előnyt jóval drágább külsőkkel szemben is. Cyclocross versenyeken nagyon sokat számít a tömeg, hiszen rengeteg gyorsítás van egy futamon.

Amiből szintén akad bőven cx-pályákon, az a kanyar… Nos az X-Road nem vág mély nyomot a földbe, de száraz talajon, alacsonyabb nyomáson megfelelő a teljesítménye ebből a szempontból is. Döngölt talajon az alacsony és sűrű mintázatú futófelületén nagyon jól gurul, ezzel nyerhetünk pár másodpercet. Ami nekem kevésbé tetszett, hogy országúton „beleragad” kicsit az aszfaltba, ebben a helyzetben elég nagy a gördülési ellenállása az alacsony minta ellenére is.

Nyilván a katalógusban azt olvashatjuk, hogy nagyon jól tapad, mégis alacsony a gördülési ellenállás, ráadásul lassan kopik… Tudjuk, hogy mindez egyszerre nem teljesülhet. Ahogy fent említettem, érdekes, hogy döngölt terepen valóban nagyon alacsony a gördülési ellenállás, aszfalton ez már nem igaz, de a kopásállósága tényleg szuper. Sokat mentem vele országúton, mégsem mutatkoznak az elhasználódás nyomai.

Remek a defektvédelem is, még a Hármashatárhegy tüskésebb vidékeiről is ép bőrrel távoztam mindig. Ami nekem bosszúság volt, de a teszt szempontjából hasznos információ, hogy szinte még defektgátló folyadék nélkül is működik. Csak véletlenül került bele a gumiba egy sokak által magasztalt S-betűs defektgátló, amivel nekem korábban is csak negatív tapasztalataim voltak (persze ez nem releváns).

Sajnos az ominózus lötty mintha benne se lett volna, szépen lassan mindig leengedett, semmilyen mikro rést nem tömített el. Legalább a pár órás használatok közben kiderült, hogy maga a külső nem szedett össze semmilyen szúrást, hiszen jó eséllyel azt se fogta volna meg. A picit sűrűbb Joe’s folyadékkal már minden a helyére került, de szívesen ajánlom hozzá a gyári Rubena defektgátlót is, korábban már megelégedéssel használtam azt is.

Összességében 6 490 Ft-ért „best buy”, sőt, még annál is jobb! Száraz döngölt talajon – amire való – olyan teljesítményt nyújt, amit nehéz überelni. Lazább talajon vagy sárban már nehéz vele gyorsan húzni az íveket, de arra ott az X-Field vagy az X-Swamp a Mitastól. A belső nélküli használat is problémamentes jó folyadékkal, ráadásul a gumi pereme valóban nagyon szépen pattan fel a felnire. Remek gumi, remek áron!

További információ:
www.mitas.co.hu
Mitas Facebook

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.