fbpx

Merida Scultura 6000 kerékpárteszt: az utolsó befektetés?

Az országúti megateszt gépei közül kétség kívül ezt vártam a leginkább. A tavaly bemutatott új Merida Scultura papíron kecsegtető, de mit nyújt menet közben az Ultegrával szerelt 6000-es modell?

Merida Scultura 6000 - a legjobban várt gép tesztelésére a nap is kisütött

Merida Scultura 6000 – a legjobban várt gép tesztelésére a nap is kisütött

A Scultura tavalyi Giro d’Italia előtt bemutatott legújabb változata talán egyike az utolsó kifejezetten felnifékekhez tervezett csúcs klasszikus országútiknak. Kristálygömbünk ugyan nincs, de a fejlesztések igencsak a tárcsafékes modellekre koncentrálnak, hogy hány modellciklus kell még a teljes átálláshoz jelenleg senki sem tudja. Az viszont valószínűsíthető, hogy aki a jelenlegi Scultura mellett teszi le a voksát, annak egy darabig nem kell más országúti után néznie. Ráadásul ezt még inkább megerősíti a vázszettre vonatkozó élettartam garancia.

A tajvani cégóriás 2013 óta van jelen névadó szponzorként a WorldTour mezőnyben, a dicső múltra visszatekintő olasz Lampre csapatot látják el kerékpárokkal. Az első közös évben az akkor új aerodinamikus országúti, a Reacto Evo került a figyelem középpontjába, Pippo Pozzato révén többször is az élmezőnyben láthattuk a sprinteken.

Merida Scultura 6000 - teljesen áttervezett vázszett, megszokott színvilág

Merida Scultura 6000 – teljesen áttervezett vázszett, megszokott színvilág

Már az előző generációs Scultura SL is meglehetősen sikeres modell volt, viszont 2012-es bemutatása óta bizonyos szempontból változtak a „klasszikus” országútikkal szembeni elvárások és a Lampre Merida csapatnak is szüksége volt egy új, mindenes versenygépre, amit a tavaszi klasszikusoktól kezdve, a háromhetes körversenyeken keresztül, az őszi egynaposokig használni tudnak. A tavalyi bemutatkozás jól sikerült, Jan Polanc a Giro d’Italia 5. szakaszát már az új Scultura nyergében nyerte. Nézzük a horvátországi teszttáborban hogy teljesített a Scultura 6000-es modell.

Vázszett

Technikai jellemzők tekintetében több lényeges változás is történt az elődhöz képest, kezdjük az aerodinamikával.  Az előd fejlesztése során egyáltalán nem szerepelt elvárásként a kis légellenállás, emiatt az ilyen jellegű teszteken rendre a sereghajtók között végzett.

Merida Scultura 6000 - Kammtail alsócső és nyeregvázcső

Merida Scultura 6000 – Kammtail alsócső és nyeregvázcső

Az új Scultura jelentősen fejlődött ebből a szempontból, a csövek keresztmetszetét ugyanis a Reacto esetében is használt NACA (National Advisory Comitee for Aerodynamics) 0028-as szárnyprofil egy módosított változata adja. A belépőél megegyezik, viszont a húr bizonyos hányada az eredeti profilhoz képest, amit a kilépőél levágásával értek el. Ez az úgynevezett Kammtail alakzat manapság rendkívül kedvelt a kerékpáriparban, többek között a Trek, Scott, Cerveló és Lapierre is ilyen profilokat használ a csövek kialakításához. Előnyük, hogy hagyományos kör keresztmetszethez képest meglehetősen kis légellenállású csöveket lehet belőlük készíteni, amellett, hogy a tömeg-merevség arány sem szenved csorbát.

Merida Scultura 6000 - aero részlet a kerék ívét követő nyeregvázcső, plusz rövid láncvillák

Merida Scultura 6000 – aero részlet a kerék ívét követő nyeregvázcső, plusz rövid láncvillák

Az „aero” előnyök mellett a súlycsökkentés is szerepet játszott az 1-1/8” – 1-1/4” kúpos fejcső kiválasztásakor. Merevség szempontjából nem sokat áldoztak fel a tervezők, viszont csökkent a felület. Részben szintén a kisebb légellenállás érdekében a hátsó fék a középcsapágy mögé, a láncvillákra költözött. Ennek további előnye, hogy a mérnökök így elhagyhatták a fékhidat a támvillák közül, ami a másik fő fejlesztési cél, a kényelem fokozása érdekében volt hasznos.

Merida Scultura 6000 - nincs összekötő elem a támvillák közt

Merida Scultura 6000 – nincs összekötő elem a támvillák közt

A speciális karbon lay-up és a „bioszálak” használata lehetővé tette, hogy megtartsák a versenyzősen rövid láncvillákat, amellett hogy ettől nem lesz rideg a hátsó háromszög. A karbon anyag összetételét esélyünk sincs elemezni, viszont ami kézzelfogható örömteli tény, hogy 28-as gumik is elférnek a vázban és a villában is, ami tovább fokozza a komfortot.

Merida Scultura 6000 - befér 28-as gumi is

Merida Scultura 6000 – befér 28-as gumi is

Technikai paraméterek terén említést érdemel még a BB386-os középész, valamint a teljesen integrált kábel elvezetés. A váz Di2 kompatibilis, tehát ilyen téren sem kell kompromisszumot kötni.

Merida Scultura 6000 - integrált kébelek

Merida Scultura 6000 – integrált kébelek

Az új Scultura vázak kézzel készülnek Tajvanon, közülük a tesztben szereplő 6000-es modell (4 számjegy karbon modellt jelöl) a CF4 fantázianevű változatra épül, ennek tömege megközelítőleg 800 gramm környékén alakul. Fontos megemlíteni, hogy a Lampre-Merida profijai is ezt használják, egyrészt mivel így is könnyedén a 6,8 kg-os UCI súlyhatár alatt van a komplett gép teljes versenyfelszereléssel, másrészt a 740 grammos CF5 változat esetében a váz már meglehetősen érzékeny a fizikai behatásokra, esés, a kormány váratlan befordulása vagy a kerékpártartó túlzott megszorítása is kárt okozhat a hártyavékony falvastagságú csövekben. A CF5 vázszett 1 kg alatti súlyával így megmarad a tehetős és kerékpárjukra vigyázni tudó műkedvelőknek csúcsmodellként.

Geometriát tekintve klasszikus versenygéppel van dolgunk, ami szakít a Merida hagyománynak számító hosszú fejcsővel. 52-es (S-M) méret esetén 10 mm-rel rövidebb a homlokcső az elődhöz képest, de nagyobb vázak esetén a különbség sokkal jelentősebb. A méretből adódó 52 cm-es nyeregvázcsőhöz 545 mm-es felsőcső hossz társul. Kezelhetőség szempontjából nem akartak kompromisszumot kötni a tervezők, ez egy versenyzésre tervezett gép rövid tengelytávval. 73,5 °-os a fejcsőszög az agilis kormányreakcióért, 400 mm rövidek a láncvillák a kiváló gyorsíthatóságért.

Dizájn tekintetében a tradicionális zöld-fehér Merida színkombináció köszön vissza a fekete vázon. A divatos selyemfényű/matt festés minősége kiváló, ebben évek óta remekelnek a Merida vázak. Az összkép meglehetősen tetszetős, de nem „Countach” vagy „instant get”.

Felszereltség

A Scultura 6000 a legkedvezőbb árú modell, ami a profi csapat által használt vázra épül, így az specifikációban felfedezhetőek olyan alkatrészek, amik elősegítették az ár kordában tartását. Alapvetően a szerkesztőség legkedveltebb 2×11 sebességes szettje, a kiváló 6800-as Ultegra található a kerékpáron, a fékváltókarok, az átdobó és a rövid kanalas hátsó váltó is ebből a szériából jönnek.

Merida Scultura 6000 - az új FSA Gossamer nem tartozik személyes kedvenceim közé

Merida Scultura 6000 – az új FSA Gossamer nem tartozik személyes kedvenceim közé

A hajtókart a BB386-os középrész szabvány miatt az FSA szállítja. A Gossamer Pro új verziója már a konkurensekhez hasonlóan 4 csavaros aszimmetrikus furatkiosztású csillaggal készül, esetünkben 50-34-es lánctányérokkal. Szubjektív véleményem szerint ez a hajtókar kifejezetten sokat ront bármilyen kerékpár kinézetén, főleg annak tudatában, hogy a Shimano már Tiagra szinten meg tudja csinálni, hogy a nagytányér és a csillag ne álljon el egymástól. Működésre viszont nem lehet rá panasz, a merev középrész és a 30 mm-es tengely kombinációja hajtáshatékonyság szempontjából kiváló. Nyilván az átdobó jobban működik Shimano tányérokon, de ezzel sem volt gond.

Merida Scultura 6000 - 11-28sor, szép papucs és a váltóbowden ház kilépési pontja

Merida Scultura 6000 – 11-28sor, szép papucs és a váltóbowden ház kilépési pontja

A lánckerék sor nekem tökéletes 11-28-as kiosztású, viszont ez a Shimano 105-ös családjából származó CS-5800-as típus. Kicsit nehezebb, mint az Ultegra, de működésben nem véltem felfedezni különbséget annak ellenére sem, hogy a tesztbringa SRAM lánccal volt szerelve.

Merida Scultura 6000 - Merida Pro, ennél többet érdemel...

Merida Scultura 6000 – Merida Pro, ennél többet érdemel…

A fékeket a Tektro szállítja, előre Merida Pro fémjelzéssel ellátott változat került, ami teljesítményre messze elmarad az Ultegrától. Ez mind fékerő, mind pedig moduláció terén megmutatkozik, de bőven a használható kategóriába esnek. A „direct mount” hátsó fék finomállítás után hibátlanul működött.

Merida Scultura 6000 - hátsó fék a láncvillákon

Merida Scultura 6000 – hátsó fék a láncvillákon

A Fulcrum Racing 7 (PRC) kerekek talán a legjobb ár-érték arányt képviselik belépő szinten. Finoman futnak a csapágyak, az első kerék radiálisan van fűzve, a hátsó felni aszimmetrikus az egyenletesebb küllőfeszesség érdekében.

Merida Scultura 6000 - finoman futó Fulcrum kerekek

Merida Scultura 6000 – finoman futó Fulcrum kerekek

A hátsó agy hajtásoldali küllőpereme meglehetősen nagy átmérőjű, ezzel egyrészt tovább javul a küllők a kerék felezősíkjához képest bezárt szöge, másrészt javul a kerék torziós merevsége. Egyetlen probléma az 1800 grammos össztömeg, edzőkeréknek kiváló, de ez a vázszett jóval többet érdemel. A 25-ös Continental Grand Sport gumik meglepően jól teljesítettek, agresszívabb döntéseknél is tapadtak.

Merida Scultura 6000 - Kompakt FSA kormány és karbon előlapos stucni

Merida Scultura 6000 – Kompakt FSA kormány és karbon előlapos stucni

A kiegészítők hozzák a megszokott szintet, a kompakt alu FSA kormány kényelmes, de a vérbeli versenyzők közül sokan inkább a klasszikus hajlítású modelleket preferálják. A kormányszár Merida saját márkás termék karbon előlappal. A nyeregcső szintén, 27,2 mm-es átmérőjű karbon csővel és alumínium fejjel.  A képet a váz színével harmonizáló Prologo Kappa nyereg és bandázs teszik teljessé.

Merida Scultura 6000 - színben passzoló Prologo nyereg

Merida Scultura 6000 – színben passzoló Prologo nyereg

Menet közben

A Merida nem kisebb célt tűzött ki magának az új Scultura modellel, mint a piacvezető gyártók megszorongatása. Ahogy látható papíron minden stimmel, a vázszett könnyű, a geometria ígéretes, a felszereltség az árhoz képest korrekt. Idén a konkurensek közül a Cervélo R5 és a Specialized Tarmac Expert fordult meg alattam, ezeket tekinthetjük viszonyítási alapnak. Egy lényeges különbség viszont van, amit az elején érdemes leszögezni, a Merida Scultura 6000 komplett kerékpárként kevesebbe kerül, mint a nagynevű ellenfelek hasonló kaliberű vázszettjei.

Merida Scultura 6000 - élmény vele a megindulás

Merida Scultura 6000 – élmény vele a megindulás

Már az első métereken átjön, hogy ez egy kifejezetten jó bringa. A fotók elkészítéséhez több max. felgyorsítás, majd megállás szükséges, ez alatt is érződött, hogy a gép kifejezetten reszponzív, a megindulásokra azonnal reagál. A jó kezelhetőséget szintén kiemelném, az érzékeny kormányreakciót kedvelők jól fogják érezni magukat ezen a kerékpáron. Sikerült a határhelyzetet is kipróbálni, két kerékkel csúszás mellett is stabil maradt, nem kezdett el rezonálni vagy kanyarívről „elmászni” a villa.

Merida Scultura 6000 - felfelé is haladós

Merida Scultura 6000 – felfelé is haladós

Ami meglepő, hogy gyors bukkanókkal és kátyúkkal teli úton is stabil maradt a Scultura a viszonylag rövid tengelytáv ellenére is. Talán ilyen szempontból segített a hátsó háromszög rezgéselnyelő képessége is. Ezt a komfortosságot azért ne úgy képzeljük azért el, mint egy elasztomerrel ellátott endurance országúti esetében, a kerékpár meglehetősen merev, de nincsenek azok a rideg ütések még nagy kátyúk felől sem, amit például más klasszikus versenyzésre szánt tesztbringánál éreztünk. Összességében egy kifejezetten jó mindenes versenygépnek mondanám, lehet sokkal drágább biciklit venni, de sokkal jobbat nem. Az élettartam garanciás csúcskategóriás vázszett miatt kifejezetten jó befektetés, aki valóban komolyan szeretne versenyezni vele, az a fékek cseréjével, az kiegészítők testre szabásával és egy minőségi könnyű kerékszettel WorldTour, de legalábbis Pro-Conti bringát varázsolhat belőle

A Merida tesztprogram keretében, országosan 12 partnerüzletben ki lehet próbálni ezt a gépet: http://www.bikefun.hu/contents/meridaTesztCenterek

InfoBox:

Forgalmazó: BikeFun Kft.
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: Élettartam
Vázméretek:44-47-50-52(tesztelt)-54-56-59
Ajánlott fogyasztói ár: 799 000 Ft
Mért tömeg: 7,82 kg

Specifikáció:

Váz: Scultura CF4 karbon
Villa: Scultura Mid Superlite karbon – karbon nyakcső, 1-1/8” – 1-1/4” Tapered
Első váltó: Shimano Ultegra FD-6800, konzolos
Hátsó váltó: Shimano Ultegra RD-6800 SS rövid kanalas
Fékváltókarok: Shimano Ultegra ST-6800 2×11 sebesség
Hajtómű: FSA Gossamer Pro BB386, 50-34, 172,5 mm karhossz
Középcsapágy: FSA
Lánckeréksor: Shimano 105 CS-5800, 11-28, 11 sebesség
Lánc: SRAM PC1130, 11 sebesség
Első fék: Merida Road Pro (Tektro)
Hátsó fék: Merida Road Pro Direct Mount (Tektro)
Kormány: FSA Gossamer kompakt OS
Kormányszár: Merida Pro 5°, 100 mm hossz, 31.8-as befogó
Kormáncsapágy: FSA Orbit C-33 44E, 15mm top cover
Bandázs: Merida
Kerékszett: Fulcrum Racing 7 (PRC)
Gumik: Continental Grand Sport Race 25 mm, hajtogatós
Nyereg: Prologo Kappa 3
Nyeregcső: MERIDA karbon H SB15, karbon cső, alu fej, 27.2x350mm

Geometria

merida_scultura_6000-geometry

.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.