fbpx

Merida BIG.7 E-LITE 600 kerékpárteszt: a Merida E-lső támadása

Először támad a Merida Magyarországon elektromos rásegítéses kerékpárokkal, és egyből szabadidős hegyikerékpározásra, valamint túrázásra közlekedésre is kínálnak bringát. Mi a kiváló túra mountain bike-ot, a Merida BIG.7 E-LITE 600-at kaptuk meg tesztre.

Merida BIG.7 E-LITE 600 kerékpárteszt

Merida BIG.7 E-LITE 600 kerékpárteszt

A Shimano és a Merida együttműködése pedelec vonalon, vagyis a Shimano Steps elektromos rásegítő rendszer beépítése a Merida „E” modellekbe lehetővé tette, hogy a magyarországi forgalmazó is elhozza a kerékpárboltokba ezeket a bringákat, hiszen így már az esetleges garanciális ügyintézés is olajozottan működhet, akárcsak a hagyományos Merida kerékpárok esetében. Ráadásul a Merida pedelecek a tesztprogram keretében akár kipróbálhatók, így nem vesz majd senki zsákbamacskát, ha beruház egy ilyen különleges eszközbe.

Pár szót az elektromos rásegítéses bringákról általában, hiszen nálunk még messze nem olyan elterjedtek a pedelecek, mint Nyugat-Európában. Ennek egyik oka a borsos ár, a másik – ami előbbivel összefügg – hogy sokan „megideologizálják” miért nem is igazi sporteszközök ezek a bringák. Pedig a pedelecek éppenhogy olyan embereket is rávesznek a sportolásra, akik egyébként nem, vagy kevesebbet bringáznának.

A pedelec lelke, a Shimano Steps rendszer

A pedelec lelke, a Shimano Steps rendszer

Nem csak az idősebb korosztályra igaz, hogy talán csak azért nem nyomnak minden hétvégén egy Csobánka-Pilistető-Dobogókő-Szentendre kört mountain bike-kal, mert mondjuk „mission impossible”, azaz lehetetlen küldetés lenne számukra végig kitekerni a Pilistetőre vezető szerpentint. Sok hétköznapi ember van – mondjuk ki, itthon a tehetősebb rétegből – akiknek erre a kis plus rásegítésre lenne szüksége az emelkedőkön, hogy rendszeresen hegyikerékpározzon, túrázzon.

Másik példa, hogy egy pedelec-kel ki lehet egyenlíteni „családon belül” is az erőkülönbségeket, nem olyan kínszenvedés elmenni néha barátnővel bringázni. Szintén kecsegtető, hogy hétköznapi közlekedésben akár nyáron – vagy éppen télen, téliesen beöltözve – izzadtságcsepp nélkül közlekedhetünk, emelkedőket is beiktatva. Az idősebbeknek újra felkínált plusz erőről pedig ne is beszéljünk.

A "fokozatváltó"

A “fokozatváltó”

Nézzük meg konkrétan, mi is ez a plusz erő, vagyis a Shimano Steps rendszer. Az elektromotor hivatalosan 250 Watt teljesítményű, de csúcsra járatva – például meginduláskor – pár másodpercig 500 Wattot is lead, azonban 25 km/h-nál leszabályoz. Miért van erre szükség? A kerékpár jogosítvány nélkül is vezethető, és ha nem lenne leszabályozva, könnyedén száguldozhatnának 50-nel olyanok is, akik gyakorlatlanok a kerékpár-kezelésben. Extrém példaként képzeljük el a nyuggereket, akik reggel 8-kor még a kiskutyát sétáltatták a bringaúton, 10-kor már az SZTK szemészetre sietnek 42-vel ugyanitt…

A leszabályozásnak a hatótáv és az akkumulátor élettartama szempontjából is van jelentősége, hiszen a 36 voltos, 11 amperórás (418 Wh-s) akku körülbelül 1000 töltést bír, a hatótávja pedig papíron 125 km/85 km/60 km, ECO-/Normal-/High módban (nagyjából ez tükrözi is a valóságot a gyakorlatban). Gondolkozzunk el, ha leszabályozás nélkül nyomhatnánk High módban, akár egy nap alatt lemerülne a városban az akku, ami évi 200 nap használatot feltételezve is 5 év élettartamot jelentene, egy aksicsere pedig itt nem olcsó – többszázezres – tétel.

Pedelec túra 20-as átlaggal

Pedelec túra 20-as átlaggal

A feltöltés 3-4 óra alatt megtörténik és az áramforrás adataiból valamint a budapesti energiaszolgáltató árai alapján kiszámítható, hogy valójában sokkal kisebb tétel egy „teletank”, mint elsőre gondolnánk: 10-15 Ft közé tehető.  A töltöttségi szintet kimondottan precízen jelzi a kijelző és a töltő is, ha éjszaka töltjük, automatikusan kikapcsol feltöltés után nem sokkal. Ami elsőre fura volt, hogy töltéshez le kell venni az akkut a bringáról, nem lehet a sarokba támasztva rádugni a konnektorra, de ez legyen a legkisebb gond.

Mit tud a Merida BIG.7 E-LITE 600 a gyakorlatban egy feltöltéssel? Egy átlagos műkedvelő bringás erejét feltételezve körülbelül pont a már említett Csobánka-Pilistető-Dobogókő-Szentendre kört. 69 kilométer, 1180 méter szint, majdnem 20 kilométeres átlag – vagyis egy igencsak jó kondiban lévő hegyikerékpáros szombati túrájának adatai! Érdekesség, hogy az akku pont Dobogókőig bírta, ekkor mutatta, hogy egy kilométer van hátra… Jól jött volna egy E-bike töltőállomás, mint az osztrák hüttékben!

Szóval végig High módban – de a lábak részéről messze nem Froome-hoz hasonló, hanem körülbelül egy átlagember Watt értékeit hozzáadva – 38 kilométert bírt nagyon kemény emelkedőkkel megspékelve. Azért teszteltük így, hogy kiderüljön, mit éreznének az idősebbek, gyengébbek, akiknek komoly rásegítés kell. Nyilván aki rendszeresen bringázik, annak az ECO mód is nagy segítség.

Ami érdekes, hogy lefelé – pedig nincs visszatöltő mód – valahonnan új erőre kapott, mint a legtöbb akkumulátor, így a síkon még 10-15 kilométeren át működött. A kijelző egyébként nagyon jól áttekinthető, egy kütyüktől egyébként idegenkedő ember is rögtön érteni fogja és tudja majd használni, a kormány mellé szerelt gombok elrendezése is abszolút logikus, nem kellett elővenni a használati utasítást.

A kijelző mutatja, hogy adott módban hány km-t működik még a motor

A kijelző mutatja, hogy adott módban hány km-t működik még a motor

A felszereltséget tekintve sikerült megtalálni a harmóniát, kizárólag pontos, jól működő tartós alkatrészeket találunk a Merida pedelecen, és a városban, túrázáshoz szükséges majdani kiegészítőkkel is kompatibilis. Az XT hátsó váltó rangot ad a specifikációnak, ami 900 000 Ft-os áron el is várható (létezik egy olcsóbb 300-as és egy drágább 900-as modell is). Városban amúgy nem sokat váltottam vele, kónusz fölött eggyel, az emelkedőkön, felüljárókon pedig az ECO-NORM-HIGH „fokozatokat” kapcsolgattam inkább, mint hátul a különböző fogakat. Terepen persze rögtön elkezdjük kihasználni az áttételtartományt, ami bőven elegendő akkor is, ha elöl csak egy tányért biztosít a pedelec rendszer.

Mit tud maga a bringa menet közben? Átlagos, jó minőségű túra mountain bike, ennek megfelelő geometriával. Mountain bike túrákhoz – de akár városi közlekedéshez is – tökéletes. Ami negatívum, hogy a motorhoz kialakított robusztus középrész miatt elképesztően merev aluvázzal van dolgunk, 3 bar környékére fújt gumikkal köves terepen hátul ráz, mint az önjáró rotációs kapa a szántóföldön. Ezen kívül azonban teljes értékű sporteszköz, igen, sporteszköz, mert akár az ismeretségi körömből is el tudnám kezdeni sorolni a nem bringásokat, akik pont egy ilyen bringa tulajdonosaként kezdenének el rendszeresen tekerni.

Merev láncvillák

Merev láncvillák

Ha már gyakorlott kerékpárosként vizsgáljuk, akkor feltűnik azért negatívum is az elektromos rásegítésben. Amikor a leszabályozás környéki sebességgel hajtunk, az átlagosnál erősebben bele-belerángat a hajtásba, lehetetlenné téve a kiegyensúlyozott körkörös tekerést. Valószínűleg a hegyikerékpározásra optimalizált programozás miatt lehet így, ahol nyilván komolyabb nyomaték szükséges, amikor meredek emelkedőkön segít rá a motor. Ez mondjuk engem zavar, de belátom, hogy a célközönség 90%-ánál nem jelent majd problémát.

Szokták még emlegetni negatívumként a pedelecek tömegét. Igen, a 15-20 kilós gépeket valóban nehezebb felcipelni a másodikra, de a fél perces kényelmetlenségért cserébe sokkal többet kapunk vissza aznap az utakon… Egyébként a Merida BIG.7 E-LITE 600 a Steps-szel egyáltalán nem nehéz a kategóriájában, hiszen a hajtás mindössze 3,2 kg-ot ad hozzá az össztömeghez, amihez hozzá kell még számolni az akkumulátort.

Rock Shox

Rock Shox 30 Gold villa

Végezetül ejtsünk még pár szót arról, milyen jól kihasználható egy ilyen bringa a mindennapokban! Egy pedelecet, mint közlekedési eszközt egyszerűen biztonságba helyezhetünk munkahelyen, felvihetjük sok irodába, mobilabb, mint például egy robogó és – kis sebességkülönbséget leszámítva – majdnem megfelel hasonló felhasználásra is. Akár a végszó is lehet ez, hogy egy komoly robogó áráért sokkal többet kapsz egy robogónál: egyszerre egy sporteszközt is!

InfoBox:
Forgalmazó: Bikefun Kft.
Elérhetőség: www.bikefun.hu
Származási hely: Tajvan/Németország
Garancia: élettartamgarancia
Méretek: 16″, 18″,  20″,  22″
Ajánlott fogyasztói ár: 899 990 Ft

Műszaki adatok:
Váz: E-Big.Seven-STePS-man
Villa/Teleszkóp: Rock Shox 30Gold TK27 100 poploc
Fék Első: Shimano M615 180
Fék Hátsó: Shimano M615 180
Lánc: KMC X10 e-EPT
Hajtómű: Shimano E 38 DCG
Váltó Hátsó: Shimano XT Shadow Plus
Fogaskerékcsoport: Shimano CS-HG50-10 11-36
Markolat: MERIDA Vise 292
Kormány: Merida Pro 680 riser
Kormányszár: MERIDA pro OS 5
Kormánycsapágy: BC pro Neck
Agy Első: Deore HB-M615
Agy Hátsó: Deore FH-M615
Pedál: XC pro alloy
Felni: Merida Big 7 comp D
Nyereg: Merida Sport 5
Nyeregszár: MERIDA pro H SB15 27.2
Váltó Hátsó: Shimano Deore rapidfire plus 10 I-Spec
Gumiköpeny Első: Maxxis Ikon 27.5 2.2 fold
Gumiköpeny Hátsó: Maxxis Ikon 27.5 2.2 fold

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.