fbpx

Mennyit veszítenek a versenyzők az aero pózok betiltásával?

Az elmúlt napokban bejelentett UCI szabályok óriási felháborodást keltettek, ugyanis kétféle aerodinamikát javító kerékpáros pozíciót is betiltott a Nemzetközi Kerékpáros Szövetség, amit a versenyzők és a szurkolók is sérelmeztek. Sokan a versenyek alakulásának változását várják az új szabályoktól, a Swiss Side például kiszámolta, hogy mekkora hátrány érheti a versenyzőket az említett pózok betiltásával.

Az országúti kerékpársport világában meglepő szabályváltozásokról értesülhettünk az elmúlt napokban, elsőként a vázra leülős kormányra ráfekvős lejtőző pózt tiltotta be az UCI, majd pár nappal később mindenki ledöbbenésére a mezőnyversenyeken a kormányra lekönyöklést nyilvánította szabálytalannak a Nemzetközi Kerékpáros Szövetség. Mindkét pozíció száműzését a versenyek biztonságosabbá tételével indokolták, aminek van alapja, bár túl sok olyan balesetről nem tudunk, ami a két póz miatt történt. Viszont a két legaerobb pozíciót eliminálták az országúti versenyekről, ami valamennyire biztosan befolyásolni fogja a versenyek kimenetelét, hiszen két fegyverrel kevesebb lesz a szökevény versenyzők birtokában. A Swiss Side az eddigi mérései alapján megpróbált választ adni arra, hogy ezentúl mennyivel lesz nehezebb dolga a szökni próbálóknak.

Elsőként nézzük a lejtőzést. Gyakran látni versenyeken, hogy egy hosszabb hegyen az ügyesebb versenyzők megpróbálnak előnyt szerezni a lejtőkön, ahol sokszor használják a “super tuck” pozíciót, azaz leülnek a vázra és ráhajolnak a kormányra, ami eddig a leggyorsabb lejtőző pozíció volt. Viszont ennek a betiltásával már csak kisebb előnyt tudnak szerezni a többiekkel szemben, ami nagyon nem mindegy a verseny kimenetele szempontjából. A Swiss Side egy átlag 8%-os, 10 km hosszú lejtőt vett alapul, és az eddigi mérései alapján kiszámolta, hogy mennyi a különbség a betiltott felsőcsövön ülős és a hagyományos nyergen ülős lejtőző pozíció között. A táblázatban látható, hogy 70 km/h-nál már elég komoly különbség (135 Watt) van a két póz között. Sebességre és időre átszámolva super tuck pozícióban 5km/h-val nagyobb csúcssebességet lehet elérni és egy 10 km hosszú lejtőn 30 másodperccel lehet gyorsabb az adott versenyző, ami tényleg nem kevés, akár egy Giro győzelem is múlhat rajta.

Felső sorban: nyeregben ülve, alsó sorban: felsőcsövön ülve

Kormányra lekönyöklő versenyzőket elég gyakran lehet látni, akár szökésben vagy éppen a mezőnyt vezetve, ami nem meglepő, hiszen kétségkívül ez a legaerodinamikusabb póz, gyakorlatilag az időfutamon használt testtartást próbálják felvenni a bringások, amivel energiát tudnak megspórolni. Egy komoly fegyver ez a póz, az egyedül haladók ebben a pozícióban tudnak előnyt szerezni a bolyban tekerőkkel szemben, akik jellemzően nem használják ezt a testtartást, így lehet felérni a szökésre, vagy akár így lehet egyedül hazaérni, az utóbbira a 2020-as Touron láttunk is példát. De mennyi is ez az előny, amit ez a pozíció ad?

A Swiss Side-nak az alsó fogás egyenes karral, alsó fogás hajlított karral, fékváltókar fogás vízszintes alkarral és az időfutam pozícióra volt mért adata. Az utóbbi modellezi a kormányra lekönyöklést, hiszen gyakorlatilag ugyanaz a pozíció csak hiányzik a könyöklő rúdja (amit pl egyesek a komputerrel helyettesítettek). A táblázatból látszik, hogy már 40 km/h-nál az egyenes karú alsó fogás és az időfutam póz között 24 Watt különbség és a gyakran használt fékváltókarra lehajláshoz képest is 11 Wattot spórolhat a bringás. Természetesen a sebesség növekedésével ez a különbség még nő, így előfordulhat, hogy a szökevény bringásnak akár 30 Wattal többet kell majd beletennie ezentúl, ha ugyanezt a sebességet akarja elérni, mint ezelőtt. Itt is komoly számokról van szó, egy szökés hazaérése már múlhat az új szabályon, mert érezhetően hátrányba kerülhetnek emiatt a szökevények.

Fentről lefelé: alsó fogás egyenes karral, alsó fogás hajlított karral, fékváltókar fogás vízszintes alkarral, időfutam pozíció

A számok is azt támasztják alá, hogy az új szabályok nem kedveznek a szökni szerető versenyzőknek, kérdés, hogy mennyire fogja elvenni a bringások kedvét a próbálkozásoktól. Reméljük, hogy semennyire és az új szabályokkal is izgalmas versenyeket láthatunk.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.