fbpx

Meg kell szüntetni a kötelező kerékpárút-használatot!

Meglepő dolog történt az elmúlt hetekben, egy politikus állt ki a kötelező kerékpárút-használat megszüntetése mellett, ráadásul 2 nappal ezelőtt komoly szakmai indokokkal támasztotta alá, hogy miért is nem kéne kötelezően a kerékpárútra kényszeríteni a bringásokat, ezért remélhetőleg nem egy üres politikai ígéret lesz, hanem tényleg elindul valami a kerékpáros közlekedés biztonságosabbá tétele és a sportoló kerékpárosok érdekében.

Sok bringás számára ez a tábla az ellenség

Magyarországon a kerékpárút építéseknek a bringások egy jelentős része nem örül, ami elsőre furcsán hangzik egy nem kerékpáros számára, de így van. Én is is inkább keserű szájízzel olvasom a kerékpárút-átadásokról a híreket, az elmúlt évtizedek tapasztalatai alapján nem tölt el felhőtlen boldogsággal, ha azt hallom, hogy átadtak 5 km kerékpárutat valahol a környékünkön, ahol bringázni is szoktam. Ennek oka van, egyrészt Magyarországon kötelező használni a kerékpárutat ha az található az adott út mellett, másrészt sokszor a kerékpárutak kialakítása finoman fogalmazva nem éppen a bringások érdekeit szolgálja, rengeteg balesetveszélyt rejtenek, lassítják a kerékpáros közlekedést, növelik a konfliktusok számát a gyalogosok és a kerékpárosok között és még sorolhatnánk a problémákat.

Az elmúlt 30 évben sokféle kerékpárút építést láthattunk. Eleinte gyakran használt technika volt, amikor a járdát kettéválasztva ecsettel építettek utakat, de a járda mellé épített vékony aszfaltcsík is a népszerű megoldások közé tartozott. Sokat tettek azért, hogy az autóktól minél távolabb vezessék a kerékpárutakat, sokszor a gyalogosok és a kapubejárók kárára, na meg persze a bringásokat is izgalmasabbnál izgalmasabb kalandokba sodorták a tervezők az összevissza kanyargó utakkal, amik kilométerenként akár többször is keresztezték az autók által használt utat. Szerencsére készültek kerékpársávok is és lakott területen kívül is épültek olyan kerékpárutak, amiket tényleg lehet használni.

Nekem is rengeteg személyes tapasztalatom van a kerékpárút építésekkel. Egy fővároshoz közeli megyeszékhelyen élek, ami az egyik közkedvelt, körbekerékpározható tavunk mellett található és az elmúlt évtizedekben jelentős mennyiségű bringaút készült a környéken. Sajnos kevés az olyan kerékpárút a városon belül (bár az utóbbi időben azért készültek már ilyenek), ami nem tartogat magában folyamatos veszélyforrást vagy nem lassítja erőteljesen a haladást. Józanul belegondolva, ha már a kerékpárosoknak építünk utat akkor miért akarjuk megnehezíteni a haladásukat az új úttal? Az új útnak nem a gyorsabb, egyszerűbb haladást kéne biztosítania? Sokszor érvelnek/érveltek azzal, hogy a kerékpárutakon az autóktól távol biztonságosan lehet közlekedni, ennek ellenére a kerékpárutak többségét közel viszik (vagy teljesen összemossák) a gyalogos forgalommal, oszlopok, fák, gyökerek, kapubejárók, a haladás szempontjából indokolatlan kanyarok vannak a kerékpárutakon, amik mind a biztonságot rontják. Ezentúl előfordul, hogy sövény mögé rejtik a bringautakat, vagy szokatlan szögből keresztezik vele az autók útját, ami szintén veszélyes helyzeteket okoz, az autósok nem látják és nem is számítanak kerékpárosokra.

A lakóhelyemen is tudok bőven példát mondani arra, amikor olyan kerékpárutakat építettek, amikre a közlekedők többsége azt mondja, hogy bárcsak ne lenne ott. Pl családi házas övezetben a városból kivezető út mellé a járdát kiszélesítve és újraaszfaltozva építettek egy kerékpárutat közvetlenül a kapuk elé. Az út nagyon jól sikerült, de közben rájöttek, hogy annyival magasabban van az út, mint a bringaút, hogy csak terepjáróval tudnak kiállni az udvarukból az ott lakók, ezért minden egyes kapubejáró kapott egy jó adag aszfaltot és most úgy néz ki a kerékpárút mint egy pumpapálya. Persze a helyzet eleve szerencsétlen, mert a kapuk előtt elvezetett kerékpárút eleve életveszélyes, sem az autósnak, sem a gyalogosnak nincs esélye észrevenni a kerékpárost kiállás közben, ezenkívül valahol hagyni kell az autót amikor bezárják a kaput és a kerékpárúton kívül erre nincs más hely. Kerékpárosként méltatlankodhatunk, hogy az autónak semmi keresnivalója ott, de valójában nem ő a hibás, hanem aki odatervezte azt az utat és a törvény, aki a kerékpárost annak használatára kötelezi.

A kerékpárúton parkoló autók szintén rendszeres problémák, de a helyzet mögé nézve nem is mindig hibásak, rengeteg helyzet van amikor máshol nem tudnak megállni, cukrászda, autókereskedés elé gond nélkül odadobtak egy kerékpárutat, ahol addig autók parkoltak. A tervezők vajon nem gondolták végig, hogy azokkal mi lesz a jövőben?

A kiemelt turisztikai régióba városból kivezető kerékpárutat büszkén elrejtették egy szép sövény mögé, ami egy elég nagy forgalmú úttal párhuzamosan halad és persze a jobbra kanyarodók rendszeresen keresztezik a bringautat. Autóból nézve kb esélytelen észrevenni a kerékpárost, de ez biztonságos így…
A fenti kerékpárútnak a folytatása egy agyon foltozott, keskeny, lejtős szakasz, amit ráadásul egy korláttal zártak le az egyik oldalról (tehát még egy fél kormánnyal keskenyebb a használható része), azt várjuk, hogy az egyik hétvégén mikor hal itt meg valaki…

Vagy a kedvenc példám a turizmusból élő falu, ahol szintén a kapuk előtt megy a kerékpárút gyakran keresztezve az autók útját. Tipikus folyamatos konfliktus és veszélyforrás. És még annyiban rossz, hogy a rendőrök is gyakran kimennek büntetni a kerékpárosokat.

A kerékpáros és kerékpáros nem egyenlő, valaki csak 10-zel tud menni, valaki csak kacsázva, valaki rekumbenst használ valaki országúti bringát, nagyon heterogén társaság, nem lehet egy kalap alá venni őket, az összeeresztésük veszélyes, és jelenleg ez a szabály… vannak is belőle balesetek.

Ha már szóba kerültek feljebb a rendőrök, szerencsére olyan városban élek, ahol a rendőrök rugalmasan és józanul kezelik a kötelező kerékpárút-használatra vonatkozó szabályokat, ők is látják, hogy a szabály rossz és értelmetlen, csak felesleges balesetforrást jelent annak a maradéktalanul betartatása. Ennek ellenére elkerülöm a kerékpárutakat ahol lehet és választok olyan útvonalakat, amiket még nem rontottak el bringautakkal (az autósok egy részét frusztrálja ha nem a kerékpárúton megyek), én az autók között érzem magam biztonságban.

Személy szerint politikától függetlenül óriási dolognak tartom Révész Máriusz tegnapelőtti közleményét, amiben részletesen bemutatja, hogy a magyar kerékpárutak egy része idejét múlt, veszélyes és egyszerűen nem látják el a funkcióikat. Kiáll amellett, hogy az út sokszor biztonságosabb, mint bringaút és emiatt meg kell szüntetni az egységes kötelező kerékpárút-használatot. Ezenfelül új szemléletet szeretne bevezettetni a kerékpárút tervezésbe, innentől nem csak a gyalogosok, a zöldterület terhére lehetne majd bringautakat építeni, hanem az autók területei is használhatók lehetnének erre. Remélem, sikeres lesz ez a projekt és hamarosan segíthetünk azoknak a kerékpárutaknak a megtalálásában, amiknek a kötelező használatát meg kell szüntetni.

Hozzászólások

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.