fbpx

Leteszteltük a Csepel legújabb felsőkategóriás gravel bringáját: Nézzük mit tud a Deepspace!

A Csepel az elmúlt évtizedben nem arról volt híres, hogy prémium kategóriás kerékpárokat kínál, most viszont a közel évszázados múlttal rendelkező kerékpárgyártó a márka hírnevéhez méltó gravel bike-kal rukkolt elő. Ráadásul nem szokványos alapanyagot választottak, hanem minőségi acélcsövekből épül fel a Deepspace, mellyel igazi különlegesség a piacon. És miért jó egy ilyen acélvázas gravel bringa a karbon bringák korában? A választ a tesztből megtudhatjátok.

A Csepel a legismertebb márka hazánkban, ehhez kétség sem fér, és nem csak a bringások között, hanem ha az utcán megállítunk egy embert és azt kérjük, hogy mondjon egy kerékpármárkát akkor jó eséllyel a Csepelt fogja mondani. Egyébként ez nem meglepő, hiszen 90 éves múlttal rendelkezik a hazai gyártó, 1929-ben készültek el az első csepeli kerékpárok a Weiss Manfréd Acél- és Fémműveknél.

Azok, akik nyomon követik a márkát, tudják, hogy a Csepelnél nem félnek a nem hétköznapi kerékpárok fejlesztésétől, hiánypótló bringákat és alakrészeket is kínálnak, és bátran nyúlnak az acélhoz, mint alapanyaghoz. A Deepspace sem lett egy tucatkerékpár, pedig a gravel hullám óriási méretek ölt, minden gyártó megjelenik a saját gravel bringájával, de a Deepspace mégis más, mint a többi. Az acél, mint vázanyag ritkaság számba megy manapság, a gyártók többsége már mindent alumíniumból vagy karbonból gyárt, az acél csak a nagyon olcsó kategóriában fedezhető fel vagy a prémium szegmensben. Ez annak köszönhető, hogy a gyárak többsége már közel két évtizede átállt az alu vázakra és így az acél csak a legolcsóbb alumínium modellek alatt maradt meg tömeggyártásban, a minőségi acélvázak pedig drágák lettek. Ennek ellenére vannak olyan gyártók, akik szívesen foglalkoznak az acéllal, mert vannak olyan tulajdonságai ennek az anyagnak, amit sem az alumínium, sem a karbon nem tudnak.

A Deepspace váza és villája duplán húzott 4130 CroMo csövekből készül, de természetesen nem Csepelen hegesztik őket, mert már régen nem azt a világot éljük, hanem az egyik legjobb gyárban a távol-keleten, ahol pl a Ritchey vázak is készülnek, tehát minőségi problémák biztosan nem lesznek vele. De csak a gyártás történik külföldön, a tervezés és az összeszerelés mind magyar emberek munkája. A váz technikai paraméterei megtalálhatók a nyeregvázcső hátulján, ami nagy segítség nekem a cikk megírásához, de valószínűleg nem ezért kerültek oda 🙂 , hanem hogy vásárláskor, alkatrészbeszerzéskor, szereléskor megfelelő információkkal lássanak el minket. Szerencsére minden a lehető legtartósabb standard a kerékpáron. A tartósság egy acélváznál mindig kulcskérdés, mert ha megfelelően kezeljük a vázat akkor gyakorlatilag örök életű, mivel az aluval ellentétben az acél nem fárad el. A váz maximum 700c x 42mm vagy 650b x 47 mm-es gumikkal kompatibilis, így kemény terepviszonyok mellett is használható gumikat is fel tudunk rakni.

A geometria táblázatot megnézve láthatjuk, hogy a Deepspace bizony egy sportos gravel bringa, csak valamelyik távoli őse volt mtb, többnyire az országútis vonalhoz áll közel, ezért a magamfajta bringások is bátran megvehetik, akik nem szeretnek nagypapisan ülni a kerékpáron. Egyébként a geometria táblázat nem csak szögekről és a csőhosszokról árulkodik, hanem arról is, hogy átgondolt tervezés a Deepspace és nem csak maximum két méretet terveztek meg használható geometriával (mint pár gyártó…), hanem mind az öt méret nagyon rendben van. A vázon és a villán millió tartószemet találunk, gyakorlatilag nincs olyan táska vagy tárolóeszköz, amivel nem lenne kompatibilis a Deepspace, egy-két helyen el is kellett gondolkoznom, hogy vajon az adott helyre mit szoktak rakni.

A tesztkerékpár teljes Shimano 105 (R7020) szettel érkezett, de többféle szettel lesz kapható, gyakorlatilag bármilyet választhatunk majd rá a Shimano és a Sram kínálatából. Az új 105 szett nálam már többször bizonyított országútin és gravel bringán egyaránt, röviden annyit tudnék róluk mondani, hogy a legjobb ár-érték arányú szett a piacon. A Deepspace-en annyi a különlegesség, hogy a fékek nem flat mountosak, hanem post mountosak, ami a fék működése szempontjából gyakorlatilag lényegtelen, csak a rögzítés szabványa más.

A kerekekhez érve szerintem mindenkinek felcsillan a szeme, DT Swiss ER1600 Spline kerekeken gurulhatunk a Deepspace nyergében, ami abszolút nem a belépő kategória, mint amit általában megszokhattunk ilyen kerékpároknál. Pedig a kerék az egy nagyon fontos eleme a kerékpárnak, sokkal jobban tudja befolyásolni a kerékpározás élményét, mint például a komplett a szett. A DT kerekei könnyűek, strapabíróak és nem mellesleg tubeless kompatibilisek. Külsőből a Schwalbe G-One Allround-ját választották, ami egy igazi mindenes gumi.

A kiegészítőknél többnyire sajátmárkás termékeket találunk, a kormány, a kormányszár, a nyeregcső mind Csepel logós, viszont a nyereg és a bandázs Brooks. Kiemelt figyelmet fordított a Csepel a kontaktpontokra, a bandázs minden körülmény között jól tapad, a nyereg pedig olyan kényelmes, mint egy Brooks nyereg 🙂

A dizájnról sem szabad megfeledkezni a Deepspace-nél, a vékony acél csövek egyedi külsőt kölcsönöznek a kerékpárnak, egyszerűen jó ránézni egy ilyen bringára, nincsenek kályhacsövek, hanem minden kecses és letisztult. Ezenkívül ott van még a papucs, ami biztosan megdobogtatja az acél rajongók szívét, én is boldogan nézek rá, eszembe jutnak azok a pillanatok, amikor még pár évvel ezelőtt egy acélvázas montival versenyeztem. A festést is fontos megemlíteni, falevelek díszítik a barna festést, amivel így tökéletesen beleolvad a bringa az őszi tájba. Egyébként nagyon különös barna, mert csillámok vannak a festékben.

A bemutatás és a dizájn után a menettapasztalatokra is végre áttérek. A 179 cm-es magasságomhoz egy 54-es Deepspace-t kaptam, ami tökéletesen az én méretem, egyedül csak a nyerget kellett beállítani, a pedált és a kulacstartókat felrakni és már mehettem is vele bringázni. Mivel a másodikon lakom így egy kis lépcsőzéssel kezdődött a történet, egyből feltűnt a magasan lévő felsőcső, sokkal jobb felemelni, mint a sajátomat, el is gondolkoztam egy pillanatig azon, hogy milyen jó lenne cyclocrossozni is, aztán az első villa oldalából kiálló csavarfej eltalálta a lábamat és egyből letettem az ilyen irányú terveimről. Legalábbis le kéne cserélni azokat a csavarokat kerek fejűekre vagy ledugózni a furatokat. A lépcsőzés még arra is jó volt, hogy szembesüljek a Deepspace tömegével, kb 1kg-mal nehezebb, mint egy ugyanilyen felszereltségű aluvázas bringa.
De joggal mondhatjátok, hogy nem arra való egy kerékpár, hogy cipeljük, hanem arra, hogy ő vigyen minket, és teljesen igazatok is van.

Az első bevetése a kedvenc hosszú gravel köröm volt, ami kb 20 km aszfalttal kezdődik, gravel bringa létére nagyon elemében volt aszfalton, úgy haladt, mint egy túrázósabb országúti. Valószínűleg ez a gyors gumiknak és a könnyű kerekeknek volt köszönhető, a nehezebb váz ellenére is könnyedén mentem vele fölfelé, ennyit a +1 kilóról 😉 … Az irányítása is kicsit az országútikéra emlékeztetett, bár azoknál jóval stabilabb érzetet adott, de az átlag gravel bringáknál valamennyivel fordulékonyabb. A rázós földutakra kiérve mutatkozott meg, hogy anno miért szerettem én is annyira az acélvázas montim, nagyon sokat felvesz az ütésekből a váz, folyamatosan tompít, ami ennél a felhasználásnál egy kiemelten fontos tulajdonság. Tovább nyeregben tudok maradni, nem ráz szét annyira az út, sokkal pozitívabb élményt ad. Itt kitérnék még a Brooks Cambium C15 nyeregre, ami szintén nagyon kényelmes volt az elejétől fogva (nálam a kényelmetlen nyergek ilyen terepen szoktak problémát okozni).

Terepen is kellően jól kezelhető maradt a Deepspace, könnyedén tudtam vele haladni mindenhol, bár a gumira azért néha oda kellett figyelni, mert a laza talaj az nem az ő pályája, és a defektvédelme sem a legjobb, egy világot átszelő túrára nem őt vinném magammal az biztos, cserében aszfalton és könnyebb földutakon nagyon jól halad. Meg talán a kormányból raktam volna fel olyat, ami alul nyílik még 2-3 centit pluszban a fékváltókar fogáshoz képest, mert ez így eléggé országútis.

Az alkatrészek közül, amit még kiemelnék az komplett 105 szett, még mindig nagyon jól működik, a hátsó váltó például tökéletesen tette a dolgát annak ellenére, hogy végig házban fut a bovden. Az első váltó bovdenvezetése nagyon okos, valójában egy klasszikus országúti megoldás, amit mégis kevesen alkalmaznak, pedig ennél nem tud eltömődni a bovdenház a középcsapágy alatt, mert szabadon fut a bovden. A gumírozott felületű Brooks bandázs szintén szuper volt, kesztyű nélkül, izzadt kézzel is stabilan tudtam tartani a kormányt a rázós lejtőkön.

Összességében elmondható, hogy a Deepspace egy okosan tervezett gravel bringa, ami az acélvázas kerékpárok előnyös tulajdonságait hordozza magában, tipikusan az a kerékpár, amivel a világból kitekerhetünk útviszonyoktól függetlenül. Bikepacking túrákhoz én kifejezetten ajánlanám, mert “millió” táskarögzítésre alkalmas konzol van rajta, emellett kényelmes, tartós, de ha mégis a világ túl felén történne vele valami akkor meg lehet javítani.

A kerékpár és a váz jelenleg előrendelhető. További információkért kattints ide.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.