fbpx

Leg-leg-leg: a leggyorsabb kerékpáros földkerülés

Nemrég megjelent cikkünkben az első hölgyről írtunk, aki kerékpárral megkerülte a földet. Mindez 130 évvel ezelőtt történt, azóta emberek tízezrei vágtak neki a bicajos földkerülésnek. A megmérettetés hamar versennyé fajult, amelyre a Guiness rekordokat felügyelő szervezet szabályokat hozott. Így létezik „földkerülő” világcsúcs, a mostani Leg-leg-leg írás ezeket járja körbe.

foldkerules_vilagcsucs_1A kerékpáros földkerülés-világcsúcs meghatározása a következő: folyamatos kerékpáron és egyéb közlekedési eszközön történő haladás egy választott pontból azonos pontba való visszaérkezéssel, minimum 29 000, egy adott bicajon megtett kilométerrel. A Guiness rekord (rövidítve GWR) a vállalkozásra legutóbb 2013-ban hozott új szabályrendszert, egyben az akkor fennálló 106 nap, 10 óra és 33 perces csúcsot az archív rekordok közé sorolták. Immár az óra nem áll meg a kiegészítő közlekedési eszközök – jellemzően repülőgép, vonat, hajó és komp – igénybevételekor, illetve az erre történő várakozás során. Az idő kiszámítása így a lehető legegyszerűbb: induláskor az óra indul, majd a pontba történő visszatéréskor áll meg. A kettő közt a rekordra aspiráló GPS adatokkal dokumentálhatóan legalább 29 ezer kilométert kerékpáron kell, hogy megtegyen.

foldkerules_vilagcsucs_4A kerékpáros földkerülést a GWR szabályok szerinti legjobb idejét a cikk megjelenésében idejében az új-zélandi Andrew Nicholson tartja 123 nap és 43 perccel. A női rekord pedig 144 nappal az olasz Paola Gianotti-é. Habár a GWR nem tér ki a háttércsapat alkalmazásának kérdésére, az utóbbi két évtizedben a legtöbb csúcskísérlet legalább részben kísérőkkel és csomagszállítással történt. Emellett létezik teljes mértékben önerőből véghezvitt földkerülés is, amelynek informális, azaz nem ellenőrzött (etikai) szabályai a következők:

  • külső segítség nem megengedett (még kerékpárszerelés esetében sem)
  • minden felszerelés a kerékpáron szállítandó
  • megállás kizárólag privát szálláshelyeken lehetséges (szálloda, motel kizárva)
  • járműkíséret kizárva (kerékpár is!)
  • semmilyen jármű követése öt kerékpárhosszon belül.

[divider scroll_text=””]
Habár a GWR keretein belül hitelesített csúcs 29 ezer kerékpáron megtett kilométert ír elő, ennek további feltétele, hogy a kiegészítő közlekedési eszközökkel együtt a teljes megtett út elérje az egyenlítő hosszát, azaz 40 075 km-t. Ezen felül még néhány fontos kritériumnak kell megfelelni a hitelesítéshez. Egyrészt a bolygó felszínén kerékpáron a föld középpontját összekötő két ellentétes helyszínt kell érinteni, ebben természetesen pár száz kilométer eltérés elfogadott. Másodsorban az útvonal – amely tetszőlegesen lehet keleti vagy nyugati irányú – nem tartalmazhat jelentős ellentétes irányú szakaszokat. Végezetül a földkerülést egy adott kerékpáron kell véghezvinni, amelyen legfeljebb a meghibásodott alkatrészek cserélhetők.

A rekordhoz valójában nem is kell a bolygót megkerülni: lényeg a két ellentétes pont, a 29.000, illetve a 40.075 km!

A rekordhoz valójában nem is kell a bolygót megkerülni: lényeg a két ellentétes pont, a 29.000, illetve a 40.075 km!

[divider scroll_text=””]
2013. óta kizárólag a GPS-alapú rekordok hitelesíthetők, és ezek érdekes összehasonlításra adnak lehetőséget. Például a Föld ellentétes két pontjának érintését az útvonaltervezéskor számításba kell venni. A feladat nem éppen egyszerű, hisz kevés az olyan nagy kiterjedésű, kerékpározható szárazföld-terület, amelynek a föld középpontján áthaladó ellentétes oldalon ugyancsak járható szárazföld található. Ausztráliával „szemben” az Atlanti-óceán található, Európa „átlója” a Csendes-óceán déli része, Észak-Amerikával átellenben pedig az Indiai-óceán fekszik. A lehetőségek a szabály teljesítésére tehát igen korlátozottak, a lehetséges párosítások Kína és Argentína, Chile és Indonézia, illetve Spanyolország és Új-Zéland. Ez valamelyest egységesíti a kísérletek útvonalát, mindazonáltal érdekes variációknak is teret enged. A fent mellékelt térképen például egy olyan rekordkísérlet látható, amely valójában nem kerüli meg a bolygót, a kontinensek közt kóvályog, mindazonáltal teljesíti az összes GWR-feltételt.

foldkerules_vilagcsucs_9_nicholson

Andrew Nicholson manapság már inkább ultratávos kerékpározóként ismert…

Az 1990-es Albertville-i, az 1994-es Lillehammer-i és az 1998-as Nagano-i olimpián országát képviselő gyorskorcsolyázó Andrew Nicholson a fennálló rekordot 2015. augusztus 12-én az új-zélandi Auckland repülőtéren egy rövid kerékpározással kezdte, majd levegőben abszolválta az első néhány ezer kilométert. Ezzel letette az alapját az „ellentétes pont” szabálynak, mivel így már csak egy Madrid mellett vezető útvonalat kellett beiktatni a menetrendbe. Útját Észak-Amerikában folytatta, ezután repült Európába, majd haladt Ázsián át. Nicholson útvonala a mellékelt ábrán lekövethető.

foldkerules_vilagcsucs_6_nicholsonA hitelesített világcsúcs mellett több figyelemre méltó teljesítményről tehetünk említést. Nick Sanders például 1984-ben 78 nap alatt tette meg az előírt 29 ezer kerékpáros kilométert Nagy Britanniától a Csendes-óceánig, ahol repülőre szállt, majd visszatért Londonba. A jelenlegi GWR-kritériumoknak Sanders földkerülése nem felel meg, emellett ha kiszámoljuk az átlagos napi távot (371 km), bámulatos teljesítmény!

További információ a kerékpáros földkerülés rekordjáról a Wikipédián található, illetve a CNN hírcsatorna is foglalkozott a témával.

Képek: Wikipedia, Andrew Nicholson

foldkerules_vilagcsucs_2

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.