fbpx

Lapierre Zesty AM 327 kerékpárteszt: egész nap, vigyorogva…

A Lapierre Zesty AM 327 egy olyan all-mountain (enduró) kerékpár, ami a tapasztalataink szerint a közös nevező az állóképességi és a lejtőző szakágak képviselői között…

Lapierre Zesty AM 327 kerékpárteszt

Lapierre Zesty AM 327 kerékpárteszt

Először is pár szót a Lapierre mountain bike kategóriákról. A Zesty modellek papíron az all-mountain/trail fullyk piacát hivatottak lefedni, enduró felhasználásra pedig a Nico Vouilloz segítségével fejlesztett Spicy modelleket ajánlja a gyártó. Utóbbi nyergében már a legvadabb enduró-pályákon is elboldogulnak a versenyzők, 165 mm-t mozognak elöl-hátul a korábbi 150 mm-rel szemben, kaphatóak karbon és alumínium vázzal is. A keményebb Zesty-k – mint amilyen a tesztbringa is – 150 mm rugóúttal rendelkeznek Tulajdonképpen ezek is besorolhatók a könnyebb enduró gépek közé, lévén a szögeket is módosították kicsit laposabb irányba, valamint hosszabbak a vázak, rövidebb stucnikkal. Az AM kód egyébként 150 mm-t, az XM 120 mm-t takar. Idén a legdrágább Zesty-k már full karbon vázzal készülnek, azaz a hátsó háromszöghöz is szénszálas anyagot használnak.

Fontos, hogy bár mi is teszteltünk már 29-es Zesty XM-et, idén a Lapierre-nél letették a voksot a 27,5-es kerékméret mellett ezekben a kategóriákban, nincs nagykerekű modell, csak XC-fullyt kínálnak 29-es méretben. Szintén egyöntetű az OST+ négyforgáspontos, Horst Link-es felfüggesztés is, annyi a változás a múlthoz képest, hogy a rugóstag felfogatási pontja az alsócsőről a felsőcsőre költözött. Ennek több előnye is van, egyrészt rövidebb szemtávolságú tag használható, másrészt könnyebb lett a váz. A geometrián is finomítottak, a trendeknek megfelelően hosszabb lett a felsőcső (+5 mm), rövidebb az ülőcső, továbbá laposabb a fejcsőszög. A Lapierre fullykra jellemző SAG indikátor is, aminek segítségével a rugóstagot szabhatjuk testre egyszerűen, stílusunknak megfelelően.

lapierre_zesty_am_327_09

Az OST+ himbarendszer a FOX Float DPS EVOL taggal nagyon érzékeny mozgást tesz lehetővé. Szinte egy vonalba esik a támvilla a rugóstaggal, továbbá a támvilla, valamint a tag bekötési pontja olyan közel van egymáshoz a himbán, mintha egyenesen a tagot mozgatná a hátsó háromszög. Ennek eredményeképpen gyakorlatilag a rugóstag trail/középső állásában is megfelelően érzékeny volt bármilyen lejtőn a bringa. Nem vágytam puhább mozgásra, nem is nagyon kapcsolgattam. Nyilván pedálozás hatására is bemozdul így többé-kevésbé, de egy AM/enduró géphez képest egyáltalán nem zavaró módon, sőt. Ha megnézzük, az OST+ rendszer himbája szinte függőleges, és ha minimális is a távolság a tag és a támvilla bekötési pontja között, azért van távolság. Ez az elrendezés pedig már jó hatással van a pogózás csökkentésére mondjuk az egyforgáspontos, vagy a „kvázi-egyforgáspontos” (egyébként négyforgáspontos) rendszerekhez képest.

Összességében tehát az OST+ rendszer elviekben remekül működik, szerencsére a kivitelezés is jó. A Zesty a szokásosnál tartósabb strapán van túl, hiszen a forgalmazó tesztflottájában is szolgálatot teljesített, nálunk pedig rajtam kívül a Limit Racing Team Dh-versenyzői is játszadoztak vele. Ehhez képest a csapágyazás még nem esett át karbantartáson, lassan ideje lenne, de számottevő kotyogás, komoly gond még nem észlelhető. Szerkezetileg is nagyon erős, tartósnak tűnik a váz, nagyok a csőátmérők, borzasztó masszív a homlokcsőnél, de a 12×142 mm-es átmenőtengelyt fogadó papucsoknál is. Ami nem szép, a szabadon lobogó kábelek, melyekből akad bőven, lévén dropper post is dolgozik a vázban. Lehet koncepció, hogy nem belül vezetik ezeket, de esztétikusabban is meg lehetett volna oldani, ha már kívül futnak. A külső kábelvezetés talán annak is köszönhető, hogy láthatóan próbálták minél univerzálisabbá, „mindennel” kompatibilissé tenni a vázat. Például nem csak dupla vagy szimpla tányéros hajtással szerelhető, de ISCG konzol is figyel rajta.

Nézzük a villát, ami már egyértelműen lehetővé teszi az endurós használatot, hiszen a korábbi évekkel ellentétben nem 32-es, hanem 34-es becsúszószárú FOX került bele. Brutálmerev, lehet a DH-s srácok megéreznek rajta minimális idegeskedést is egy DH-villához képest, számomra tökéletes volt. A belsőség is megújult a FOX-nál, a FIT4 cartridge, és a FLOAT Air Spring (két légkamrás) levegős rugózás gondoskodik a remek mozgásról, amit ráadásul nagyon jól lehet szabályozni a Climb-Trail-Descend gombbal a villaváll tetején. Harmonikusan dolgozik együtt a rugóstaggal, a Trail-Trail állás nagyjából mindenhol jól működik. Szerintem a 150 mm birtokában még sziklakertes részen sem volt feltétlenül szükséges a Descend-Descend pozíció. A FOX villa logója egyébként megkapta a váz lime-zöld színét, ami nekem tetszett, jól eltalált árnyalat, messziről feltűnő bringává teszi a Zesty-t.

A specifikáció az alapfelszereltség, de  mint ilyen átgondolt. A 27,5-es kerekekhez Mavic 321 felniket használtak, melyeknél építenek már be szélesebbet enduró vonalon, de ez egy megbízható modell, nem is volt vele probléma. A 2,25-ös Schwalbe Tough Tom gumikkal remekül futnak, én nem hiányoltam az egyre ducibb és nehezebb gumikat, így felfelé is könnyedén haladtam. A kerekeket Shimano Deore hidraulikus fékek állítják meg 180-as tárcsákon keresztül, működésük etalon. A hajtásrendszer is alapvetően Deore (XT hátsó váltóval kiegészítve), ami pont jó egy endurógépre, felesleges lenne többet költeni könnyebb cuccokra. Divat már az 1×11, de azért jól jött néha a 2×10-es rendszer 22-es lánckereke a 36-os legnagyobb hátsó foggal. Érdemes még kiemelni a Nico Vouilloz signature kormányt, stucnit, szép darabok. Valamint a Kind Shock Cruxi 100 mm-t mozgó dropper post is remekül működött, menet közben is – akár nagyon finoman és pontosan – állítható a magassága.

Menet közben számomra azt adta a Zesty, amit egy ilyen bringától maximálisan elvárhatok. A geometria és a rugóút pontosan a maximum, amit képes vagyok megszokni, kezelni és természetesen tudom irányítani a lejtőkön. A 150 mm nagyon hamar, lényegesen felgyorsítja azt, aki nem a lejtőző szakágból jön. Ezzel a bringával bátran beadható bármilyen ugrató is, amivel a józan ész határain belül meg merek próbálkozni. Összességében elképesztő biztonságban éreztem magam vele a lejtőkön. Eddig mindez nem lenne meglepő, ami sokkal inkább, hogy könnyűnek éreztem a bringát. Megemelve nyilván hatalmas különbség van egy XC/maraton bringához képest, a geometriában úgyszintén. Ennek ellenére eszembe sem jutott emelkedőn tekerve, hogy ez most nekem különösebben rosszul esik. Sőt, a tömege egyáltalán nem volt feltűnő, a geo inkább, de hamar lehet hozzá adaptálódni. Egy-két épített trail-re örömmel másztam vissza lábon akár ötször is a teszt kedvéért, tipikusan olyan kerékpár a Zesty, amivel az egész napot el lehet tölteni vigyorogva, majd otthon ráeszmélsz, hogy hullafáradt vagy.

lapierre_zesty_am_327_17

A Limit Racing Team-ből Gács Peti így foglalta össze a tapasztalatokat: Nagyon eltalált geo, kifejezetten lejtőzhető. Az M-es méret ellenére is stabil a kifejezetten tempós, downhillesebb, veretős szakaszokon. A kanyarokat is szereti, kellően alacsony a súlypont (pedig a tag helyzete nem ezt sejteti). Nincs olyan érzés, hogy alánk fordulna a kormány kanyarban. Tekerhetősége számunkra jónak tűnt, nyeregcső fel éés már mehet is darálni. Minimális csavarodást lehet érezni, ez részben a csapágyak állapota, részben a hajtókar és egy kis részben a himbarendszer miatt van. A villa nyilván nem okoz csalódást, hiszen FOX. A kábelrengeteg viszont gagyi, illik már a vázon belül elvezetni, de kívül is lehet kulturáltabban, minden az alsócső alján fut. Színe 10+! Az alkatrészeket pontosan a mindennapi, állandó használatra válogatták össze, igazi igásló. Semmi flanc, de semmi trógerkedés.

InfoBox:
Forgalmazó: Schindler sport s.r.o.

Bővebb információk: http://www.lapierre-bike.hu/kerekparok/mtb/all-mountain-trail/zesty-am-327/
Származási hely: Franciaország
Garancia: 5 év a vázra, 2 év alkatrészekre
Vázméretek: S, M, L, XL
Akciós ár: 966 900 Ft helyett 799 900 Ft!

Műszaki adatok:
Váz: ZESTY AM 27.5″ ALLOY Supreme 6 OST+ 150mm Rear Travel
Rugóstag: FOX FLOAT DPS EVOL 190x51mm
Villa: FOX FLOAT 34 PERFORMANCE 3POS 27.5″ 150mm 15QR
Kormánycsapágy: FSA ORBIT 1.5E ZS NO.57E + 8mm TOP CAP
Középrész: SHIMANO SMBB7141A PRESSFIT
hajtómű: SHIMANO DEORE FCM617CX62L 36×22 170mm (S) / 175mm (M, L, XL)
Kormányszár: LAPIERRE Nico Vouilloz Alu6061 Ø: 31.8mm L: 55mm
Dropper Post: KIND SHOCK CRUXI Ø: 31.6mm L: 420mm Travel: 100mm
Kormány: LAPIERRE Nico Vouilloz Signature Alu6061 W: 760mm R: 15mm Ø: 31.8mm
Első váltó: SHIMANO DEORE FDM618E6X E-TYPE
Hátsó váltó: SHIMANO XT RDM786GSL 10-Speed
Fékek: SHIMANO HYDRAULIC BRM615 BLACK
Váltókarok: SHIMANO DEORE SLM610 2×10-Speed Ispec
Nyereg: SDG DUSTER LP Custom
Kerék alkatrészei: MAVIC EN321 21C 27.5″ 32H – FORMULA DC51 15QR 32H – FORMULA DHT142 32H BLACK 12x142mm + LAQR-12-E Thru Axle
Fogaskoszorú: SHIMANO CSHG5010136 11×36 10-Speed
Gummik: SCHWALBE TOUGH TOM K-GUARD 27.5×2.35 / 27.5×2.25
Tömeg: 14,6 kg

Geometria:

Zesty AM 327

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.