fbpx

Kross Level B4 kerékpárteszt: az ördög a részletekben rejlik

A hazai forgalmazó jóvoltából kipróbálhattam a 29”-os kerékméretű Kross Level B4 modellt, amely a már megfelelő minőségű, valódi terephasználatot lehetővé tevő 200.000 forint körüli árkategóriában száll versenybe a számos konkurens mountain bike-kal. A friss jövevényt mustrálgatva megállapítottam, hogy nem egy szárnyait bontogató, kezdő vállalkozásról van szó: a 16 év gyártástapasztalat a Level B4 esetében meglátszik mind a dizájn makulátlan esztétikai egységén, mind az alkatrész-, illetve a kiegészítők kiválasztásában.

A dizájn nekem minden tekintetben telitalálat...

A dizájn nekem minden tekintetben telitalálat…

A Kross cég 1990-ben alakult a lengyelországi Przasnysz-ban, pályafutása egy vérbeli poszt-szocialista sikertörténet. Zbigniew Sosnowski közvetlenül a rendszerváltás után kezdett bele vállalkozásába, megnyitotta saját kerékpárboltját, majd 1997-ben a megváltozott kerékpárpiaci viszonyokat felismerve elkezdett saját kerékpárokat gyártani. Robbanásszerű fejlődés következett, a Kross márka átlépte az országhatárt, majd az E.U. számos országágában forgalmazási és viszonteladói strukúrát alakított ki. A siker azonban nemcsak darabszámokban jelentkezett: modelljei kiválóan szerelpeltek a szaksajtó teszjeiben, illetve sorra nyerték el a legrangosabb kerépáripari díjakat.

Az ördög a részletekben: ha ilyen következetes a dizájn, és még a bowdenház-kupakok is harmonizálnak, akkor a végtermék sem lehet gyenge minőségű...

Az ördög a részletekben: ha ilyen következetes a dizájn, és még a bowdenház-kupakok is harmonizálnak, akkor a végtermék sem lehet gyenge minőségű…

A KROSS egyáltalán nem az alacsony árszegmens vásárlóit célozza meg, modelljei mint az árkategóriák, mind a kerékpártípusok tekintetében lefedik a teljes piaci szegmenst. Az alkalmazott technológia is meglepően magasszintű: alig marad el a legnagyobb európai vagy tengeren túli gyártók csúcsfejlesztéseitől. Egy ilyen bringa, mint a Kross Level B4 a legpatinásabb európai vagy tengeren túli márkáknak is becsületére válna! Méricskéltem, majd megállapítottam, hogy a vázgeometriát sem bízták a véletlenre a lengyel mérnökök: minden stimmel, végtére a 29-er kategória immár egy kiforrott irányzat, nem szükséges új utakat keresgélni.

A hátsó váltó egy erős középkategóriás Deore Shadow, a váltásösszhang pedig példás...

A hátsó váltó egy erős középkategóriás Deore Shadow, a váltásösszhang pedig példás…

Az alkatrészválasztás a nagy gyártóknál manapság ugyancsak bejáratott sémák szerint alakul: Kross-ék a többé-kevésbé homogén Shimano szett mellett tették le voksukat, a hajtómű esetében sincs tajvani/kínai “olcsósítás”, egy Deore Shadow váltó figyel a hátsó traktusban, továbbá a féket elnézve pedig nem is a takarékosság, hanem a nagystílűség jut eszembe – végtére az angol Hayes belépő szintű hidraulikus tárcsafék-modellje bőven túlmutat a 200.000 Ft körüli árszegmens korlátain. Talán a teló lesz a kakukktojás, azaz a gyártó hozza be a homogén Shimano szett és a Hayes luxusát? Nem talált, nem süllyedt! A 100 mm-t mozgó, kormányról blokkolható SR Suntour XCR RL nem éppen a “gagyi” kategória, alu becsúszók, működőképes csillapítás, finom megindulás, és majdnem tökéletes felfüggesztés-karakterisztika jellemzi. Kellemes mozgás, teljes egészében kiaknázható 100 mm rugóút – mi kell még ezen az árszinten?

Tetszetős minden szögből nézve, a a vázcsövek mellett a homlocső is szép formát kapott...

Tetszetős minden szögből nézve, a vázcsövek mellett a homlocső is szép formát kapott…

Na akkor biztos a kerékszettben van a bibi! – feltételeztem. Hát a WTB 29-er felnik sem éppen olcsóságukról híresek, ráadásul rendesen be is fűzték őket rozsdamentes fekete küllőkkel. Továbbá a Schwalbe Rapid Rob 29×2,1” nálam felteszi az “i”-re a pontot: gyors, csendes, relatíve könnyű, komolyabb terepen is megállja a helyét. Akkor nincs már több lehetőség a spórolásra, mint a váz, illetve a kiegészítők. Az előbbi hidroforming-technológiával készült, változó falvastagságú 6061-es alu, terheléstanilag is megindokolható, tetszetős csőformákkal. Tehát ebben sincs hiba! A kiegészítők pedig manapság márkanév nélkül is igen megbízhatóak és relatíve könnyűek, így a tévedés lehetősége valóban minimális. A nyereg ráadásul egy határozottan jó formájú, igényes darab: a piacvezető olasz Selle Royal Seta nevezetű modellje. Bár sétálva nem próbáltam, ülésre mindenképpen tökéletesen alkalmas.

WTB felnik, jófajta Schwalbe köpenyekkel - mi kell még ezen az árszinten!

WTB felnik, jófajta Schwalbe köpenyekkel – mi kell még ezen az árszinten!

A dizájn és a részletmegoldások mellett sem mehetünk el szó nélkül. A piros alu bowdenház-sapkák, a minőségi bowdenezés (ráadásul megfelelő hosszban, így nem kunkorodik minden vezeték össze-vissza!), a tetszetős és működőképes taposópedál, a színben tökéletesen passzoló nyereg és markolat, továbbá egy jól sikerült, egyedinek mondható, matt fényezés… nálam ez mind bejön! Szakíró lévén a kerékpárok terén kétségtelenül sznob vagyok, de a Kross Level B4-gyel mégis büszkén kerekeztem az erdőbe vezető városi utakon, a turistaösvényen méltó partnerként intettem a velem szemben haladó, látszólag ugyancsak sznob sporttársaimnak. Nem volt szégyenkezni valóm!

A Hayes fékrendszer volt az egyik csaolódás számomra, a tesztidőszak alatt sajnos nem sikerült bekoptatnom, így nem tudhatom, valójában mire képes...

A Hayes fékrendszer volt az egyik csaolódás számomra, a tesztidőszak alatt sajnos nem sikerült bekoptatnom, így nem tudhatom, valójában mire képes…

Mint ahogy ez az előző kissé hosszúra sikerült felvezetőből biztos kiderült, ez a tesztbicaj a szívemhez nőtt, ismét rábukkantam egy valódi gyöngyszemre, amely a kategóriájában kimagasló teljesítményt és meglepően kellemes kerékpározási élményt nyújt. A 29-es kerékméret szerintem ettől független tényező: az én magasságomhoz ez az MTB típus jól passzol: alig szenvedem hátrányait, viszont bőven élvezem előnyeit.

A Selle Royal Seta kényelme és megjelenése ugyancsak kellemes meglepetés volt...

A Selle Royal Seta kényelme és megjelenése ugyancsak kellemes meglepetés volt…

A Kross Level B4 geometriája ebben a vázméretben tökéletes, amit idén már tesztelőként megszokhattam. Kialakult egy 29-es méretezési szokásrend, a gyártók ezt követik, és így nem is nagyon hibázhatnak ezen a téren. Az irányítás – amennyire a tengelytáv és a kerékméret ezt lehetővé teszi – gyorsnak mondható, volt már “szerencsém” lomhább irányítású 26”-oshoz is. Akár lépésben haladva is könnyen, pontosan irányítható, nagy tempó mellett ugyanakkor rendkívül stabil, kiszámítható. Telitalálat, de ismétlem, hogy mindez erre a vázméretre igaz, az én langaléta magasságom adta súlyponttal: kisebb vázméret, alacsonyabb súlypont máshogy viselkedik ezzel a kerékmérettel!

Sezerencsére a Level B4 esetében a teló sem húzza le a kerékpár teljesítményt...

Sezerencsére a Level B4 esetében a teló sem húzza le a kerékpár kiváló teljesítményét…

Ha már a méretnél tartunk, akkor mindenképpen meg kell jegyezni, hogy az L-es a számozásához mérten kicsi, azaz az én 188 cm-es testalkatom már a határokat feszegeti. Persze így akár még 180 cm alatt is beválhat, de ezt csak egy menetpróba döntheti el. Felsőcsöve kellően hosszú, így nem kellett hozzá “stucnituning”, de ez a tulajdonság szerencsére a tengelytávban nemigen jelentkezik, tehát a tervezők nem az irányítás rovására nyújtották a pilótafülkét. A középcsapágy szabványos magasságban van, a homlokcső – ahogy a láncvilla – olyan rövid, amit a kerékméret megkíván. Ezek közül egyik paraméter sem csökkenthető tovább, azaz – legalábbis az én ízlésem szerint – így ahogy van tökéletes.

Példás rend a kormányon és a bowdenezésben...

Példás rend a kormányon és a bowdenezésben…

Lefele jókat lehet száguldozni egy nagykerekűvel, stabil, kiszámítható, és ebben a teló is méltó partner. Nem állítom, hogy soha az életben nem volt dolgom finomabban mozgó, kisebb tömegű típussal, de lényegesen jobban teljesít, mint amit ebben az árkategóriában tapasztalni szoktam. A kerékszettben és a köpenyekben sem csalódtam: az előző megfelelően stabil és nem is számít túl nehéznek a 29”-osok mezőnyében, az utóbbi pedig az erdei ösvényekre, murvás utakra ideális választás, még a Pilis kövesebb terepe sem hozta zavarba, legfeljebb a sár nem az ő világa. (Szerencsére száraz időjárásban próbáltam, így ezzel hátránnyal nemigen kellett szembesülnöm.) A vázra pedig csak azt mondhatom, hogy kellően merev, ebben az árkategórában teljesítménye kifogástalan.

A Rapid Rob jó kompromisszumot biztosít a magyar viszonyok között, valódi terephasználatra is alkalmas, ráadásul nem is nehéz...

A Rapid Rob jó kompromisszumot biztosít a magyar viszonyok között, valódi terephasználatra is alkalmas, ráadásul nem is nehéz…

Papíron, illetve első ránézésre az alkatrészválasztás is tökéletes, bár itt azért találtam egy-két apróbb hiányosságot. Kezdeném a hajtóművel, amelynek legnagyobb problémája az elnagyolt Q-faktor, azaz pedáltávolság. Nehéz elképzelni milyen vázhoz ne illene, ha 15-20 mm-t faragnánk ezen értéken, és akkor nem kellene choppermotoros-imitátor terpeszben tekerni. Én biztos azonnal cserélném a négyszögtengelyt keskenyebbre, már ha a saját Level B4-emről lenne szó! Ha a csereberénél tartunk, talán a fékszett vagy a csillivilli hátsóváltó rovására én egy integrált tengelyes hajtóműmodellt választottam volna. Habár a 2013 Shimano Altus karjait rendesen megformálták a tervezők, a hosszú tengely miatt mégis kissé instabilra sikeredett.

Az új Shimano Altus hajtómű jelentős könnyítést kapott a kar belső oldalán, a hajlékonyságát szerintem mégis a túl hosszú csapágytengely okozza...

Az új Shimano Altus hajtómű jelentős könnyítést kapott a kar belső oldalán, a hajlékonyságát szerintem mégis a túl hosszú csapágytengely okozza…

A váltás egyébként példásan pontos ebben az Altus/Alivio/Deore mix felállásban, panasz nemigen lehet, ellenben a fékrendszertől személy szerint többet vártam. Tudom, hogy a Hayes-ek lassabban kopnak be, mint más gyártók hidraulikus tárcsafékei, de hogy a tesztidőszak alatt alig legyen javulás, erre nem igen számítottam. Biztos nedvesebb időjárásban gyorsabb lenne a folyamat, így ezen a téren a tesztben egy kérdőjel marad: végső véleményt majd a hosszútávú tapasztalatok hozzák meg.

Az Acera váltokat csak egy irányba old, ellenben működése meglepően pontos, minimum középkategóriás érzetet nyújt...

Az Acera váltókar csak egy irányba old, ellenben működése meglepően pontos, minimum középkategóriás érzetet nyújt…

A kiegészítők tették a dolgukat: a nyereg nekem bejött, a nem emelős, közepesen széles kormány pont jó fogást tett lehetővé, a markolat kényelmes volt és jól tapadt, a rendesen csapágyazott taposópedál is biztos bevált volna, ha nem cserélem le már az első tesztkör előtt egy “bekattintósra”.

A kiegészítők nem érdemelnek külön említést, manapság már márkanév nélkül is megbízható szinvonalon gyártják ezeket...

A kiegészítők nem érdemelnek külön említést, manapság már márkanév nélkül is megbízható színvonalon gyártják ezeket…

Azért a súly összeadódik, és ez főleg a 29”-os kerékméretű gépek esetében lehet jelentős tényező, mivel mindent egy kissé túl kell méretezni rajtuk. A Kross – legalábbis ezen az árszinten – megtett mindent a tömeg kordában tartása érdekében, mégis az összsúly majdnem eléri a 15 kg-ot. Ez menet közben nemigen érezhető, de ha cipelni kell a gépet, mindenképpen szembeötlő, pontosabban váll-lesúlytó. (Felemelése szerintem még nálam felsőtestileg erősebb kerekeseknek sem felemelő érzés!) Persze lehet a Level B4 tömegére panaszkodni, viszont ki kellően magas egy 29-es bicajhoz, az általában rendelkezik a kellő erővel mind a terepen való navigálásához, mind az esetleges cipeléséhez, ha meg nem, talán éppen ideje elkezdeni a testedzést!

Elfogadható agyszett, minőségi küllők alkotják a kerékszett lelkét, a külső íven pedig teljes luxus ezen az árszinten...

Elfogadható agyszett, minőségi küllők alkotják a kerékszett lelkét, a külső íven pedig teljes luxus ezen az árszinten…

Mindent összevetve egy rendkívül jól sikerült gépet ismertem meg a Kross Level B4-ben: a legtöbb tulajdonság és részlet bőven meghaladta elvárásaimat, a legfontosabbak, mint az irányítás, a kényelem, a kerékszett, a teló és a váltásteljesítmény egyenes példásnak mondható még egy-két árkategóriával magasabb szinten is. A gép megjelenése nekem bejött, a részletekre való odafigyelés, illetve a kidolgozás és beállítás minősége szerintem párját ritkítja. Ez már egy valódi terephasználatra is alkalmas jószág, ha nem cserélünk le egyetlen alkatrészt, akkor sem fogunk csalódni az élményben. Egy picit hatékonyabb fékrendszer és fejlettebb hajtómű mellett semmi hiányérzetem nem lett volna. Ezt a bicajt büszkén hajthatja bárki, aki ebben az árkategóriában gondolkodik.

InfoBox:
Forgalmazó: Biking Kft.
A kerékpár a gyártó honlapján ide kattintva érhető el
A kerékpár a forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el

Származási hely: Tajvan/Lengyelország
Vázgarancia: 1 év
Vázméretek: S (16′), M (18′), L (19′: tesztelt), XL (21′)
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 221.900 Ft

Specifikáció:

Váz: Aluminium Lite Butted (változó falvastagság)
Villa: SR suntour XCR RL (rugóút: 100 mm, kormányról vezérelhető)
Hátsó váltó: Shimano Deore M592 Shadow
Első váltó: Shimano Alivio M431
Váltókar: Shimano Acera M390, 27 fokozat
Fékek: Hayes Dyno Sport Disc (E) 180mm, (H) 160mm
Fékkarok: Hayes Dyno Sport Disc hidraulikus
Hajtómű: Shimano M371 44/32/22 fog
Középcsapágy: cartridge monoblokk, Buchel
Lánc: Shimano HG53
Lánckeréksor: Shimano Altus HG30-9 11-34, 9 fokozat
Első agy: Joy Tech D041DSE, 32 furat
Hátsó agy: Joy Tech D142DSE, 32 furat
Felnik: WTB Speed Disc i19 29′ 32 furat
Küllők: 2,0 mm, festett fekete
Külsők: Schwalbe Rapid Rob PP 29×2,1”
Kormány: KROSS Sport alu, egyenes 640 mm, 31,8 mm befogó
Markolat: Kross
Kormányszár: KROSS Sport, alu, ahead, 31,8 mm befogó
Kormánycsapágy: VP A41AC félintegrált
Nyeregcső: KROSS Sport, alu, 27,2 mm
Nyereg: Selle Royal Seta
Pedál: Alu/nylon

Geometriai adatok:

Fejcsőszög: 71,5 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,5 fok
Nyeregvázcső-hossz: 495 mm
Felsőcsőhossz: 595 mm (csőközéptől csőközépig)
Vízszintes felsőcsőhossz: 610 mm
Homlokcső-hossz: 110 mm
Tengelytáv: 1110 mm
Láncvillahossz: 442 mm
Kormányszárhossz: 110 mm
Középcsapágy-magasság: 314 mm
Összsúly: 14,9 kg (pedállal)

További információ:

29”-os gépekről általánosságban
29”-os MTB-k összehasonlító geometriai táblázata

Szöveg: Németh Balázs
Képek: Németh Balázs, Németh Flóra

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.