fbpx

Közbringa-rendszer a Balatonon, kerékpárút- és egyéb fejlesztések

Komoly összegekről és komoly kerékpáros fejlesztésekről tájékoztatott Cseresnyés Péter miniszterhelyettes, melyek nyomán hamarosan valóban kerékpározhatóvá válhat például a Balaton-kör, akár a Bubihoz hasonló közbringa rendszerből kölcsönözhető kerékpárokon.

Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti államtitkára rövidebb és hosszabb távú tervekről is beszélt egy sajtóbeszélgetés során, melyből kiderült, hogy a kormány valóban kiemelten kezeli a kerékpáros fejlesztéseket:

Hosszú távon – 2030-ig – az a kormány célja, hogy a jelenlegi 9000 kilométernyi kerékpárút és kerékpáros útvonal 15 000 kilométerre bővüljön. A 9000 kilométeres hálózatból per pillanat 4000 kilométer önálló kerékpárút (vagy kerékpáros és gyalogút), további 5000 kilométer kerékpározásra kijelölt út. A további fejlesztések is hasonló arányban történnének meg.

A hobbiszerűen kerékpározó államtitkár elmondta, hogy maga is favorizálja a kerékpáros útvonalak kijelölését az alacsonyabb forgalmú utakon. Szülőföldjén, Zala-megyében, Nagykanizsa környékén és Muraföldén például várható az eddig rosszabb minőségű közutak felújítása, melyek azután kerékpárosok számára is remekül funkcionálhatnak majd. Kiemelte, hogy fontos a szemléletformálás: autósok és kerékpárosok békében közlekedjenek akár egymás mellett a jövőben.

Konkrét fejlesztések közül kiemelkedik a Balaton környékének kerékpáros infrastruktúrája, amire a nemrég bemutatott Európai Uniós GINOP-programon kívül kormánydöntés értelmében 2021-re 17 milliárd forintot költhetnek majd. Előbbi a Balaton-környéki kerékpáros útvonalak kijelöléséről, szolgáltató központok létrehozásáról, valamint az ehhez kapcsolódó kommunikációról szól, utóbbi a meglévő 220 kilométeres Balatoni Bringakör teljes korszerűsítéséről.

A cél, hogy a kerékpárút – ahol ez fizikailag megoldható – az európai normáknak megfelelő szélességű legyen (3 m) és a turistaszezon csúcsidejében is megelégedéssel használják a kerékpárosok. Az átfogó felújítás első üteme most fejeződik be, 42 kilométer hosszan újították fel a burkolatot a 220 kilométeres körből. A 2. ütemben a terv szerint 2021. tavaszáig készül el a teljes útvonal az említett célkitűzéseknek megfelelően, különös tekintettel az eddig nehezen használható északkeleti részre.

1,5 milliárd forint ráfordítással előkészületben van a balatoni közbringa rendszer létrehozása is a BUBI mintájára. Ez lenne Magyarországon a 10. hasonló kölcsönző hálózat, Budapest, Debrecen, Esztergom, Győr, Hévíz, Kaposvár, Nagykanizsa, Szeged és a Dráva mente után. A hálózatot a teljes Balaton-körön képzelik el, vagyis ha valaki átbringázik Füredről Tihanyba, különböző dokkoló állomásokon hagyhatná a kerékpárt a Bubihoz hasonlóan.

Kiemelt jelentőségű fejlesztési irány a nagyobb kerékpáros útvonal-hálózatok kiépítése is. Ilyen például az Eurovelo 14 részét képező Budapest-Balaton kerékpárút kiépítése, javarészt 3 méter széles önálló kerékpárúton. Tulajdonképpen ez hiányzik ahhoz, hogy más országokba is el lehessen jutni végig kerékpárúton. A 110 km hosszú szakasz a Budapest-Etyek-Székesfehérvár-Balatonkarattya útvonalon kerülne kijelölésre.

További kerékpárút építések és infrastruktúra fejlesztések várhatóak még a Sopron-Fertő térségben, épül a Pomáz-Szentendre és a Tiszafüred-Poroszló kerékpárút a gépjárműforgalomtól elkülönítve a hídon is, továbbá jelentős beruházások várhatóak Tokaj hegyvidéken, a Budapest és Szentendre, valamint a Budapest és Dunakeszi közötti szakaszon, valamint Eger és Egerszalók, vagy Tószeg és Szolnok között.

Fotók: Kaiser Erika

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo