fbpx

Cube AMS 130 HPA Race 27.5 kerékpárteszt: egy fully, amit már te is megérdemelsz

A még kellemes, kora őszi időben már egy 2014-es Cube összteleszkópos mountain bike-ot volt szerencsénk kipróbálni: a 27,5-es kerékméretű, 130 mm-t mozgó all-mountain fully-t, a Cube AMS 130 HPA Race-t.

Cube AMS 130 HPA Race 27.5

Cube AMS 130 HPA Race 27.5

Kezdjük egy kis Cube össztelós kategória kalauzzal a 2014-es esztendő szempontjából! Jelentős változásokat tapasztalhatunk a palettán, de a németek szerencsére logikusan elrendeztek mindent. Sok márkához hasonlóan a Cube-nál is száműzték a 26-os kerékméretet bizonyos kategóriákból, a fullyk között csak a nagy rugóutas bringákat gyártják ilyennel.

Size Tuned Kinematic

Size Tuned Kinematic

Már a Fritzz modellek között is megjelenik azonban a 27,5-es kerék, igaz, nem 180 mm, hanem 160 mm rugóúttal. A Stereo all-mountain, enduró gépek 160 mm-es rugóúttal 27,5-es kerékkel kaphatók, 29-es méretben pedig 140- vagy 120 mm mozgással érhetők el. A Sting bringák esetében letették a voksot a 29-es kerék mellett, azonban az AMS széria megint csak kétféle kerékmérettel kapható.

fő forgáspont az AMS felfüggesztésen, majdnem a középtengely vonalában

fő forgáspont az AMS felfüggesztésen, majdnem a középtengely vonalában

A Cube-nál az AMS elnevezés ugyebár több kerékpár kategóriát jelöl, a közös pont a hasonló felfüggesztés, hiszen ugyanolyan felépítésű négyforgáspontos himbarendszerrel van dolgunk. A szórás azonban a 100 millimétert mozgó 29-esek XC/maraton gépektől a 150 mm-t rugózó 27,5-esekig, all-mountain használatig terjed (100/120 29erek, 130/150 27,5-esek).

Az új kerékméret miatt nem volt könnyű gazdálkodni a térrel

Az új kerékméret miatt nem volt könnyű gazdálkodni a térrel

Tesztalanyunk, a Cube AMS 130 HPA Race 27.5 tulajdonképpen a legkönnyebb all-mountain bringa a palettán, esetünkben az „all-mountain” kifejezés alatt valóban inkább a minden téren használható mountain bike-ot kell érteni, szemben azzal a játékszerrel, ami inkább a lejtőkre van kihegyezve és hosszabb emelkedőket is abszolválhatunk vele kényelmetlenség nélkül.

hegyre fel, hegyről le - csak kapaszkodni kell a kormányba

hegyre fel, hegyről le – csak kapaszkodni kell a kormányba

A bringázások alatt tökéletesen körvonalazódott, kinek szánja ezt a kerékpárt a Cube: jó értelemben vett teljesen átlagos mountain bike-osoknak. Nem XC-seknek, nem maratonistáknak, nem olyanoknak, akik gyorsan akarnak eljutni A-ból B-be, nem is olyanoknak, akik sokat szeretnek trükközni bringázás közben, nem enduró használatra, ahol már nagy sebességgel komolyabb akadályokat kell leküzdeni komoly, meredek terepen, és természetesen nem is a lejtő szerelmeseinek…

A nyeregcső nem menet közben állítható, de a gyorszárral azért hamar beállítható lejtőzéshez is.

A nyeregcső nem menet közben állítható, de a gyorszárral azért hamar beállítható lejtőzéshez is.

Megint csak pozitív előjellel: menettapasztalataim alapján a Cube AMS 130 HPA Race 27.5 a körülbelül 30-tól 50 évig terjedő korosztály univerzális mountain bike-ja. Már ha valaki meg szeretné engedni magának a minőségi alkatrészek és az összteleszkópos rendszer kínálta kényelmet és a hegyi ösvényeken szerezhető élményt. Persze lehet vele teljesíteni egy maratont is, lehet durvábban közlekedni néha lefelé. Szóval egy kiváló sporteszköz, ami sokoldalúan használható, várhatóan sokáig.

710 mm széles Syntace kormány

710 mm széles Syntace kormány

A 27,5-es kerekekkel és a 68 fokos villaszöggel a 130 mm-t mozgó AMS biztonsággal uralható még technikásabb ösvényeken is, szerintem még egy kevésbé technikás rider számára is. A pilótafülke is az univerzális montis használatot erősíti: a kormány széles, 710 mm, viszont nem hajlik magasra, ahogy a stucni sem. Így nagyon jól kontrollálható a gép a nem túl extrém terepeken, és az emelkedők leküzdése is mondhatni kényelmes: nem érzi úgy az ember, mintha egy DH-géppel kellene mászni.

Fox Float CTD tag háromállású csillapítással

Fox Float CTD tag háromállású csillapítással

XT fék, 15 mm-es tengely

XT fék, 15 mm-es tengely

Az AMS felfüggesztés is egy arany középút, nagyon érzékeny tud lenni, tehát rázós terepen páholyban érezheti magát bárki, ugyanakkor nem egy nehéz rendszer, karcsú elemekből áll össze. Ahhoz mondjuk el kell játszani a háromállású Fox Float CTD rugóstag beállításaival (légkamra nyomás/csillapítás), hogy akár a „Climb” (mászás) állásban se nagyon pogózzon be. Általánosan elmondható, hogy egy ilyen AMS rendszernél a mozgás finomsága szinte kizárólag a rugóstag beállításain múlik, mert a mechanizmus bizony könnyen megindul a talaj és a pedálozás okozta terhelésre is, ellentétben mondjuk egy jó VPP-vel, ami kevésbé hajlamos pogózni.

Harapós XT tárcsafékek egy(két?)ujjas fékkarokkal

Harapós XT tárcsafékek egy(két?)ujjas fékkarokkal

A filigrán AMS rendszer egyébként a döccenőket, köveket stb. kiválóan kezeli, egyetlen hibája, ami nálam előjött, hogy nagyobb sebességgel kanyarodva nem éreztem túl merevnek, kicsit idegeskedett a bringa, amivel kevésbé jól kontrollálható a megcsúszás. Talán ez az ára, hogy a himba és a forgáspontok nem robusztusak és nem nagyobb átmérőjű csapágyakkal készülnek, de valahol meg kell húzni a határt, hogy súlyban egy általános célú mountain bike paramétereit hozza a Cube.

Triplán húzott alumínium csövek

Triplán húzott alumínium csövek

A váz kidolgozása, fényezése minden igényt kielégítő, 7005-ös alumíniumból, könnyű, triplán húzott csövekből, tapered fejcsővel készül, ami anglesetet is fogad, tehát ha úgy tetszik később megváltoztathatjuk a villaszöget. A bowdenek belül, a fékkábel kívül fut, amit szerelés szempontjából inkább pozitívumként említenék, hiszen nem kell megbontani a fékszettet egy cserénél.

Bowdenek belül, fékkábel kívül - tulajdonképpen így normális

Bowdenek belül, fékkábel kívül – tulajdonképpen így normális

merev 27,5-es Fox 32 mm-es becsúszókkal

merev 27,5-es Fox 32 mm-es becsúszókkal

A pressfit csapágyat fogadó középrész fölött egy nagyobb nyílást is találunk, ha valaki kormányról vezérelhető nyeregcsövet tenne a bringába. A himbán olvasható „Size Tuned Kinematics” azt jelenti, hogy minden méretben külön tervezték a himbarendszer elemeinek méreteit az optimális mozgás, a hasonló rugózási karakterisztika érdekében. A vázgeometria szempontjából további pontokon is próbálták másolni a jól bevált elődöt, a középrész magassága egy az egyben megegyezik a tavalyi 26-os AMS-sel, a láncvilla pedig csak annyival hosszabb, amennyire muszáj, 436,5 mm a 433 mm-hez képest, ellenben a „reach”, azaz az effektív hossz nőtt.

A nyeregcsövet imádtam: nagyon könnyen és pontosan beállítható a nyereg befogó, a mm-skála pedig a mellső oldalon van, így bármikor rápillanthatunk

A nyeregcsövet imádtam: nagyon könnyen és pontosan beállítható a nyereg befogó, a mm-skála pedig a mellső oldalon van, így bármikor rápillanthatunk

A felszereltség, minden igényt kielégítő, így az egyébként nem csekély – várhatóan 700 ezer Ft fölötti – vételár kedvezőnek mondható. Gondoljuk végig, egy igényes alumínium fully vázra szerelt teljes XT szettet kapunk kiváló Fox villával és DT gyári kerekekkel. Szerintem ha bárki összehasonlítja a hazai piacon a konkurens márkákkal a Cube-ot, kevés kivételtől eltekintve kb. egy merevvázas bringát kap ennyiért hasonló szettel.

Apró, de fontos részlet az AXH váltókonzol

Apró, de fontos részlet az AXH váltókonzol

A CTD a villavállról állítható

A CTD a villavállról állítható

A 130 millimétert mozgó Fox Float 32 CTD villa etalon (hozzátéve, hogy rá kell szánni az időt a jó beállításra), írtunk már róla többször, most nem teszem. Annyit megjegyeznék, hogy én nem preferálom egy ilyen kerékpáron a kormányról állítható rugózó elemeket, így örültem is, hogy hiányzott a CTD kar. Bőven elég volt a lehetőség, hogy a villavállhoz lenyúlva kapcsolhatom a mászás, trail, vagy lejtőzős állást. Hasonlóan a Fox villához az XT szett is „alapmű”, amit kiemelnék, a 40-30-22 tányérosztás a hajtókaron. Erre a bringára – főleg ha tényleg 30-50-es korosztályban és az univerzális használatban gondolkozunk – kell a 40-es nagytányér és a 22-es kistányér is.

23 mm széles DT all-mountain felni

23 mm széles DT all-mountain felni

Színben passzoló DT agy

Színben passzoló DT agy

Szintén emeli a Cube AMS 130 HPA Race fényét a DT Swiss CSW AM 2.7 kerékszett, 2,35-ös Schwalbe Noby Nic gumikkal. Ez egy „all mountain” 27,5-es kerék a DT-től, erős, 23 mm széles felnivel készül, elöl 15 mm-es, hátul 12 mm-es átmenőtengellyel. A hátsó tengelynél egyébként érdemes megnézni a láthatóan erős, egy darabból megmunkált cserélhető váltókonzolt is, ami amellett, hogy strapabíró, a váltás minőségét is javítja egy bringán. A neve AXH és egyébként direct mount Shimano, vagy hagyományos, bármivel kompatibilis kivitelben is létezik. És a Cube AMS-en nem ez az egyetlen hasonlóan jókedvre derítő részlet…

InfoBox:
Forgalmazó: Velobike Kft.
Magyarországi Cube-információk: http://cube-bikes.hu/
A kerékpár a gyártó honlapján IDE KATTINTVA érhető el.
Származási hely: Németország/Tajvan
Vázgarancia: 2 év
Vázméretek: 16″, 18″ (tesztelt), 20″, 22″
Alkatrész-garancia: 2 év

Geometria:
Ülőcsőhossz: 460 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 586 mm
Ülőcsőszög: 74,5°
Villaszög: 68°
Láncvillahossz: 436,5 mm
Fejcsőhossz: 120 mm
Tengelytáv: 1041 mm
Középrész esés: 18 mm
Reach: 424 mm
Stack: 594 mm
Méretek:  16″, 18″(tesztelt), 20″, 22

Specifikáció:
Váz: Cube AMS HPA Ultralight, Triple Butted, négyforgáspontos
Rugóstag: Fox Float CTD Boost Valve, 200x51mm
Villa: Fox 32 Float 27.5 CTD, 15QR, 130mm
Hátsóváltó: Shimano XT Shadow 10 seb.
Elsőváltó: Shimano XT
Váltókar: Shimano XT
Fogaskeréksor: Shimano XT, 11-36
Hajtókar: Shimano XT, 40x30x22T, 175mm
Középcsapágy: Shimano Pressfit BB
Fékek: Shimano XT, 180/180 mm tárcsák (centerlock)
Kerékszett     DT CSW AM 2.7 15QR/X12,
Gumik: Schwalbe Nobby Nic Kevlar SnakeSkin 2.35
Kormánycsapágy: Cube integrált 1,1/8″/1,1/2″
Kormányszár: Syntace F149, 31.8mm, 6°
Kormány: Syntace Vector 2014, 710mm
Nyereg: Selle Italia X1 Cube
Nyeregcső: CUBE Prolight 31,6*400mm
Nyeregcső bilincs:     CUBE Varioclose 34.9mm
Súly:     13 kg (pedál nélkül)

.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Cancel reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.