fbpx

Ha egyszer megmart a fekete Mamba – Mali Mamba teszt

A fekete mamba a világ leggyorsabb kígyója, emellett az egyik legveszélyesebb is. A Kaprunba járó síelők is közeli ismeretséget köthettek már vele, hiszen így hívják a terep legmeredekebb fekete pályáját. Tehát a konklúzió, hogy a Mamba gyors és veszélyes, még ha esetünkben nem is a fekete, hanem inkább a neon zöld szín dominál.

Persze távoli asszociációk nélkül is jól ismerjük már a Mambát, hiszen régóta a Mali paletta egyik húzómodellje, a tizenéves modellek máig visszaköszönnek az utcákon, mert szinte elpusztíthatatlanok. 2018-ra viszont teljesen megújult a Mamba, új vázat kapott és a felszereltsége is javult. Az eredmény egy nagyon vagány és feltűnő bringa lett.

A váz nem csak a színét tekintve tetszetős, de formájában is követi a mai trendeket. A smooth welding, azaz a feltöltött és visszacsiszolt varrat régóta szívem csücske, korábban csak a felső kategóriás alu vázakon lehetett találkozni vele. A 3D papucsok kimondottan szépek, a tárcsafék konzol is belülre került, ami nem csak letisztult, de praktikus is. A papucsokon menetes szemet is találunk csomagtartó, vagy pálcás sárvédő felszerelésére, viszont ezeknek a felső rögzítése már bajosabb, hiszen a támvillákon már nincs csomagtartószem, és a merevítő híd is hiányzik, így legfeljebb a nyeregcsőhöz tudjuk bilinccsel rögzíteni. A lapított támvillák viszont erőt sugároznak, bár az átmérőből rögtön lehet sejteni, hogy ez inkább a megjelenésen segít és a lapítás ellenére többlet komfortot nem ad. Az alsó- és a felsőcső trapéz profilú, garantálja, hogy a váz atommerev legyen. A fejcső természetesen taper villákat fogad, de gyárilag szűkítős kormánycsapággyal és 1-1/8″-os villával szerelik. A bowdenvezetés kimondottan átgondolt, az alsócsőben rejtve vezetett váltóbovdenek tovább fokozzák a letisztultságot, viszont a hátsó fékcső a vázon kívül a cső alján fut, így nem okoz plusz munkát a későbbi le-felszerelése, szervizelése.

A Suntour XCM kimondottan elterjedt villa, szinte minden gyártó használja, de jobban passzolna egy Acera/Alivio felszereltségű bringába, mint Deore váltással szereltbe. Kárpótlásul viszont a kormányról zárhatjuk a mozgást, így a versenyzői vénával rendelkező Mamba tulajok legalább nyélen, kiállva nyomhatják meg az összes emelkedőt 😉

A váltószett viszont komplett Deore, 2×10 fokozattal, Mambán ilyen szintű egység még sosem volt.  Az integrált tengelyes Prowheel hajtómű jól harmonizál a rendszerhez és segít a bringa árát alacsonyan tartani. Fékfronton sem lehet panasz, a BR-M315 egy megbízható fék, bár inkább komfort orientált, mint sportos. Hosszú fékkarok, és szivacsos fékérzés jellemzi, ami nem feltétlen rossz, mivel jóllehet, a tapasztalt versenyzők a kemény fogáspontú, harapós fékeket preferálják, egy hobbi ridert egy ilyen rugalmasabb, de jól adagolható fék sokkal jobban kiszolgál. A 160-as tárcsaméretről később ejtek majd szót. A kerekek is illenek az összképbe, dupla falú felnik, centerlockos agyak köré fűzve.  A 2,1″-os Kenda gumik a mintázatról ítélve mindenevők, aszfalton is jól gurulnak, de könnyebb terepen sem vallanak kudarcot.

És, hogy milyen élesben? Kicsit időutazós. A kormányzás a régi cross-country bringákra emlékeztetett, az aránylag hosszú stucnival és az én ízlésemnek már keskeny kormánnyal. Persze, aki egy öregebb bringáról ül át, esetleg most nyergel át 29-re, annak valószínűleg pont így lesz majd természetes és minimális megszokást igényel csak. A váz geometriája egyébként meglepően jó. Feltehetőleg én is elégedett lettem volna egy mérettel nagyobb vázzal és rövidebb stucnival, ha lenne nagyobb méret, de csak 18″-os van az étlapon.
Csodák nincsenek, a nagy csőátmérők nem csak mutatóssá, de merevvé is teszik a vázat. Az a váz bizony rááááz 🙂 Ez persze jót tesz a hatékonyságnak, így a nehezebb emberek is szeretni fogják a Mambát. A fékek a kis tárcsákkal kielégítő fékerőt produkálnak, de viharos lassulásról azért nem beszélhetünk. Ha gyakran terepezel, érdemes az első tárcsát 180-asra cserélni. Nagyobbat nem, mert az meg nagyon csavarná a villát.

Az egyszerű XCM villa nem dolgozik rosszul, dózerutakon, döngölt földutakon tökéletes partner, de egy kicsit rázósabb szakaszon hamar a határait kezdjük feszegetni. Láthatóan ez az a pont, ahol a tervezők szerették volna az árat a lehetőségekhez képest alacsonyan tartani. Túrázásra így is jó partner lehet, de ha komolyabban terepezni akarsz, akkor érdemes ezen a ponton fejleszteni a bringán. Ha a Suntour kínálatánál maradunk, akkor egy levegős XCR, vagy egy Raidon jobban passzolna a bringába és sokat javítana a teljesítményén terepen, valamint a súlyán. Ez utóbbi is ráférne a Mambára, mert a maga 14,8 kilójával (pedál nélkül) a teszt egyik legnehezebb montija volt, igaz, ebben az árkategóriában a konkurensek sem sokkal könnyebbek. Pedig alapvetően a váz jó súlyban van, a kerekek könnyebbek az átlagnál, a hajtáson és a fékeken szintén nem múlik. A villa, kormány-kormányszár, nyeregcső, külső gumik cseréjével feltehetőleg egy egész versenyképes tömegű 29-es montit kapnánk. A gumik hozzák, amit elsőre mutatnak: kiválóan és csöndesen gurulnak, döngölt úton is hozzák az elvártat. Viszont a laza talajjal, köves tereppel nem igazán birkóznak meg, itt alig találnak tapadást. Szerencsére viszont a hazai erdőkben bőséggel akad döngölt földút, de nyilván a Garda-tavi nyaralásra más gumikat kell felrakni. Még egy dicséret jár a jó fogású markolatért és a sportos, jó formájú nyeregért.

Kinek lehet ideális választás ez a bringa? Főleg olyanoknak, akik túrázásra használnák vegyesen aszfalton és könnyebb terepen, viszont nem akarnak lemondani a minőségi váltószettről, a széles áttételtartományról. Ajánlható még nehezebb bringásoknak is, feltehetőleg ez a Mamba váz is igen tartós lesz, mint az elődei. Mindenképp ajánlott azoknak, akik egy vagány, feltűnő montit szeretnének, mert ez a bringa tényleg az. Pláne, ha nem bánják, hogy nem kell mélyen a zsebükbe nyúlni érte, hiszen a Mamba az egyik legolcsóbb 10-es szettel szerelt bringa a piacon. Kevésbé ajánlott versenyzőknek, főleg a súlya miatt, bár csak a villa cseréjével egy kilót könnyedén megspórolhatunk, a kiegészítőkön pedig további 5-600 grammot, persze akkor már messze többet költöttünk az árcédulára írt összegnél.

Váz: Mali hidroform alumínium merev váz, rejtett bowdenvezetéssel 29″
Villa: Suntour XCM 29″, 100mm, hidraulikus lock out / kormányról vezérelhető
Méretek: 18″
Hajtókar: Prowheel Zephyr 501TT, 38/24T
Lánc: KMC x10
Középcsapágy: Prowheel
Váltókarok: Shimano Deore
Fogaskeréksor: Shimano HG50, 11-36T
Első váltó: Shimano Deore
Hátsó váltó: Shimano Deore
Felnik: Duplafalú alumínium, 32ly
Agyak: Quando aluminíum
Küllők: Rozsdamentes acél küllő
Gumik: Kenda 29×2.1
Pedál: –
Fékek: Shimano M315 hidraulikus tárcsafék, 160/160mm
Fékkarok: Shimano M315
Kormány: Mali aluminium
Stucni: Mali aluminium, 90mm
Kormánycsapágy: Félintegrált, Neco 1,1/8″
Markolat: Mali
Nyereg: Mali
Nyeregcső: Alumínium, 27,2x350mm
Tömeg: 14,8 kg
Ár: 219.000 Ft

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.