fbpx

Giant Trance 29 teszt – Amikor a kevesebb a több

2019-ben 4 év szünet után megérkezik a Giant új 29-es trail bringája, a Trance 29, mely okos felfüggesztésével és agresszív geometriájával kategóriájában a legjobbak közé tartozik.

A Trance 29-cel a Giant újra belépett azon gyártók közé, akik 29-es trail bringát kínálnak. A világ legnagyobb kerékpárgyártója a tőle megszokott módon alaposan átgondolta a fejlesztést és egy egyedi megoldásokkal teli trail bringát tervezett.

Mitől különleges a Trance 29? Elsőként mindenkinek a rugóút tűnik fel, 115 mm-t mozog hátul, ami a mai “minél több annál jobb “világban elég kevésnek tűnik egy trail bringánál. A Giant erre azt mondja, hogy az általa már több mint egy évtizede folyamatosan fejlesztett Maestro rugózási rendszer karakterisztikája olyan, hogy a kevesebb rugóút is ellátja ugyanazt a feladatot, mint másoknál a több. A Maestro-ról érdemes tudni, hogy egy speciális több forgáspontos rendszer, mely a teljes tartományban hatékonyan használja ki a rugóutat, emellett könnyedén, érzékenyen indul meg és a pedálozás és a fékezés sem befolyásolja erőteljesen a működését. Már az elmúlt évtized közepén is jól működött a rendszer, de azóta még sokat finomított rajta a Giant, pl az elmúlt időszakban megkapta Trunnion rögzítést és a karbon felső linket, melyeknek köszönhetően még pedálozás-, illetve fékfüggetlenebb a felfüggesztés.

Ha pusztán ránézésre valaki nem látná, a geometria táblázatból tisztán látszik, hogy egy agresszív geometriájú bringáról van szó. A láncvilla rövid, a felsőcső hosszú, a fejcső lapos (66,5 fok), a villa előrenyúlása 44 mm, a meredek lejtőkön is stabilan irányítható marad és a mászóképessége sem romlik érezhetően.

A tesztelt modell váza a Giant jól bevált ALUXX SL alumíniumából készült, de elérhető karbonból is az Advanced típusoknál. A felsőcső szépen ívelt sok helyet hagyva a váz fölötti mozgáshoz és hosszú “varrattal” rögzül az alcsócsőhöz merev első háromszöget eredményezve. A mai trendeknek megfelelően a rejtett bovdenezés, a túlméretes kormánycsapágy és a pressfit-es középrész is kötelező eleme a trail bringáknak, úgy ahogy a BOOST szabványú kerekek sem maradhattak ki a Trance 29-ből.

Bármennyire is “csak” az alapmodellről beszélünk, elöl-hátul Fox rugózó tagokat találunk, elöl egy Fox 34 Float Rythm villa 130 mm-es útjával simítja az utat, a kormányról zárható és 15×110 mm-es tengelyszabványú kereket fogad. Hátul a hozzá jól passzoló Fox Float DPS Performance dolgozik, állítható a visszaútcsillapítása és a kompressziócsillapítás növelésével (kék kar) majdnem teljesen zárható.

A váltást és a hajtást teljes egészében a Sram új 1×12-es NX Eagle szettjére bízták, a hajtóművet kivéve, mert az Truvativ, bár arról fontos tudni, hogy valójában az is Sram, csak egy kicsit olcsóbb lánckerékkel. Az új NX Eagle szettel az olcsóbb szegmensekbe is eljuthat az 1×12 váltás, a Trance 29 esetén is szerepet játszik az ár alacsonyan tartásában. A hajtóművön 30-as míg hátul 11-50-es sort találunk, mellyel elég komoly emelkedők is legyőzhetőek (a tapasztalatokat lejjebb olvashatjátok). A középcsapágy érdekes darab, elsőre az ember azt hinné, hogy valamilyen menetes középrész található a bringában, de ha jobban megnézzük kiderül, hogy a Sram GXP Dub rendszerének szűkítő elemét látjuk.

A fék is egy szerényebb modell, az árban és teljesítményben jó kompromisszum a Sram Guide T fékek felelnek a lassításért. Elöl-hátul egyaránt 180 mm-es tárcsákkal érkeznek.

A Giant-ről tudjuk, hogy a vázakon kívül minőségi alkatrészeket is előállítanak, a teljes kerék is Giant termék, elöl-hátul Giant Tracker Performance Boost agyakat fűztek az XCT 29 felnikbe, melyek tubeless ready kompatibilisek. De nem csak lehetőségünk van őket belső nélkül használni, hanem úgy is érkeznek, tehát a felniken feszülő, agresszív Maxxis Minion 29×2,3-as külsőkben nem fogunk belsőket találni (hatalmas piros pont érte – szerk.).

A kiegészítők (kormány, kormányszár, nyereg, nyeregcső) mindegyikén Giant felirat olvasható, egyszer lehet megéljük, hogy a hajtás-váltáson kívül minden alkatrész saját márkás lesz, ami persze nem hátrány a Giant-et ismerve. A 40 mm-es stucni 780 mm széles kormány kombináció és a kormányról vezérlehető dropper post is mutatja, hogy egy agresszív bringáról van szó a Trance 29 esetében.

Menet tapasztalatok
Már az első pillantás után éreztem, hogy jóban leszek a Trance 29-cel, persze ebben lehet nagy szerepet játszott, hogy pár évvel ezelőtt az egyik kedvenc bringám nagyon hasonló színű volt, ráadásul Giant és Maestro rendszerű. Szép ez a kék szín.

A szerelők beállították a nyomást alám, felrakták a pedáljaimat és többek bánatára elvittem a tesztbringát egy hosszabb körre a cseh falu közvetlen közelében található hegyre. A terep pont jó volt a tesztre, kétféleképpen lehetett feljutni a hegyre, a könnyebbik út laposan, körben vezetett felfelé, a másik pedig egy meredek trail-en fel. Elsőre nekiugrottam a nehezebb ösvénynek, kíváncsi voltam, hogyan mászik felfelé és, hogy keményebb használat mellett mit tud az NX Eagle szett. Meglepően viselkedett a meredeken, annak ellenére, hogy kicsit magasan volt az orra a 130 mm-es teleszkóp miatt, teljesen jól irányítható maradt, nem akart egyáltalán hanyatt esni vele az ember, sőt még az irányítás sem volt túl lomha alacsony sebességnél, nem akart befordulni a kormány gyors nyomváltásokkor, ami ebben a kategóriában gyakorta elő szokott. Sőt, meg merem kockáztatni, hogy egy hosszabb stucnival már majdnem úgy haladna felfelé, mint egy XC gép. Az árához képest a NX Eagle is kiválóan váltott, nagy reményeket fűzhet hozzá a Sram.

A hegytetőn egy kis fotózás után jöhetett az igazi örömforrás, a lejtőzés, nyereg le, teleszkópok kinyit és hajrá. Hát nehéz szavakba foglalni, hogy mit tud ez a kis gép. Volt lefelé minden, vízmosás, kövek, farönkök, sodrós talaj, de semmi sem tudott megfutamítani a Trance 29 nyergében, nagyon szépen irányítható volt és mindent kimozgott. A teleszkópok szinkronban mozogtak, nem lehetett érezni, hogy hátul 15 mm-rel kevesebb lenne, jól osztja be a váz a 115 mm-t, igaz, amit a Giant állít róla. A DH élményt tovább fokozzák az agresszív mintás gumik, nagyon jól tapadtak, főleg alacsony nyomáson tubeless-ként, sőt nekem már kicsit zavaró is volt, mert jobban szeretem a gyorsabb gumikat. A fékeket említeném, mint gyenge pontot, fognak-fognak… és nem is melegedtek túl egyszer sem, de fékerőre lehetnének kicsit erősebbek, bár az is lehet, hogy nem koptak be a teszt alatt.

Aszfalton és könnyebb terepen is nyúztam kicsit a bringát, de érezhető volt, hogy nem arra termett, bár lehet vele túrázni is (főleg ha jobban guruló külsőkre cseréljük a Minion-okat), de jobban kívánja az izgalmas ösvényeket.

A Giant remekül összerakta a Trance 29-et, a trail bringák körében gyorsan nagy népszerűségre tehet szert, én is bátran merem ajánlani bárkinek, aki egy olyan montit keres, amivel gyakorlatilag kompromisszummentesen élvezheti a lejtőket és felfelé is élmény vele tekerni.

További információk a gyártó honlapján.
Ajánlott fogyasztói ár: 899 900 Ft

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.