fbpx

Ghost SL AMR 5 kerékpárteszt: all mountain MTB hardtail áron

Nemrég a Bikemagon elkezdtük rendszerezni a mountain bike kategóriákat, a Ghost AMR modellek tulajdonképpen tökéletes támpontokat adhatnának a fullykhoz. A Ghost SL AMR 5 all mountain bringa is pontosan azt tudja, amire a gyártó ajánlja.

Ghost SL AMR 5 kerékpárteszt

Ghost SL AMR 5 kerékpárteszt

A szóban forgó kerékpárt a több mint 20 éves német gyártó tervezőmérnökeinek sikerült pontosan belőni a felhasználási területhez, tulajdonképpen azt nyújtja, ami megtalálható az all mountain mountain bike kategória leírásában. Az AMR név 2016-ban azonban sokkal többet takar ennél, új palettát és most össze sem számolom, pontosan hány modellt. A német gyártó idénre sematizálta a fully-kat, hasonló vázelemekből épülnek fel több kategóriában, a 100 mm-t mozgó XC bringáktól kezdve a 160 mm rugóutat kínáló enduró gépig.

bárhol bevethető

bárhol bevethető

A 27,5-es kerékméretű all-mountain és az enduró gépek fő vázháromszöge ráadásul ugyanolyan kialakítású, csak a rugóstagot hozzá kötő link dönti el, hogy mekkora legyen az út. Az SL AMR és SL AMR X esetében az adapter ugyanabban a pozícióban marad, ugyanaz a szemtávolság, csak a rugóút nő 20 mm-rel. Ahhoz, hogy a 160 mm-t mozgó FR AMR változatot kapjuk, az adaptert fejjel lefelé, megfordítva kell beszerelni, így nő a szemtávolság és beépíthetővé válik a hosszabb rugóúttal rendelkező tag.

Ghost_mountain_bike_kerekparteszt_006

Ugyanezzel a vázformával választható karbon vagy alumínium AMR is a 130-150-160 mm-t mozgó modelleknél (SL AMR, SL AMR X, FR AMR) és ezekhez még különböző felszereltségi szintek is tartoznak, több mint tucatnyi kerékpárról beszélünk. Plusz vannak a 29-es AMR XC fullyk, szintén karbon vagy alumínium verzióban, különböző szettekkel. A sok hasonló elemnek köszönhető, hogy a gyártó kordában tudta tartani a vételárat, német piacon ezek a bringák nagyon jó ár/érték aránnyal bírnak.

Ghost_mountain_bike_kerekparteszt_005

A felfüggesztés négyforgáspontos FSR mechanizmus, amit az évek során sikerült a Ghostnak kiválóan optimalizálni, a Fox rugóstag teljesen nyitott és középső állásánál is finoman indul, utóbbinál nem mozdul be többet, mint ami a kényelmes haladás közben még nem zavaró. Miközben használtam, legtöbbet a köztes állásban maradt, nem volt zavaró a pogózás emelkedőkön, lezárni nem láttam értelmét. A Horst Linkes felfüggesztés eleve lehetővé teszi a fékezéstől független mozgást is, amit még kiegészít a Ghost külön adapteren lévő, a tengely által pozícionált alumínium PM fékkonzollal. Átgondolt tervezés fölösleges sallangok nélkül.

Ghost_mountain_bike_kerekparteszt_022

A mozgó elemek, a hátsó traktus tagjai egyébként alumíniumból készülnek minden AMR modellnél, 12 mm-es tengellyel. A tesztelt  bringának a teljes váza alumínium csövekből épül fel, kimondottan masszívnak tűnik, tekintélyes varratokkal, a homlokcső becsatlakozásnál a felső és az alsócső hosszan egybehegesztve, a tapered homlokcső szintén erőt sugároz. A kábelek belül futnak, váltóbowdenek, fékcsövek és a dropper post is a kormányról vezérelhető. A merevfarú Ghost Lectorra is jellemző Side-Swing első váltót kapta az AMR is, az alsócsőből vezet ki hozzá a bowden.

Ghost_mountain_bike_kerekparteszt_013

A Ghost AL AMR 5 tulajdonképpen a kapható legkedvezőbb árú AMR all mountain fully, érezhetően itt okoskodtak legtöbbet a termékmenedzserek, hogy a széleskörű all-mountain felhasználásra alkalmas alkatrészeket válogassanak össze, ugyanakkor a lehető legalacsonyabban tartsák a vételárat. Jelentem, a feladatot kitűnően teljesítették, a 849 000 Ft pont ugyanannyi, amennyit a nálunk is bemutatott Ghost Lector karbon merevfarúért kérnek. A bringázások során egy pontot leszámítva nem jutott eszembe, hogy ilyen vagy olyan jobb alkatrész kellene, sőt, a Kind Shock Cruxi állítható nyeregszárat kimondottan megkedveltem!

Az a bizonyos egyetlen pont, amin javítanék az egy belső nélküli kerékszett lenne, egy ilyen bringán szerintem alapkövetelmény, hogy élvezzük az UST Tubeless rendszerek előnyeit. Ezen kívül azonban nem tudok belekötni, mert ez nem egy versenygép, ezzel az AMR-rel élvezni akarjuk a klasszikus mountain bike sportot, hegyről le, hegyre fel, lendületes trail bringázás… Nem kell tehát XTR vagy karbon kormány, fölöslegesen drága flancolás. Ennek megfelelően a kiegészítők, mint kormány, stucni, nyereg stb. pont olyan alkatrészek, melyeknek a lehető legalacsonyabb a beszállítói ára, de megfelelően teljesítik a funkciójukat ezen a szinten.

Ghost_mountain_bike_kerekparteszt_017

Az XT 2×11-es kompakt hajtás tökéletes áttétel-tartományt ad élménybringázáshoz (komolyabb sebességhez kéne keményebb fokozat, a 36-os “nagytányér” egy évtizeddel ezelőtt még középtányérnak számított), az XT váltó tökéletes váltásteljesítményt biztosít. Ennél van könnyebb specifikáció, de lányegesen jobb nincs. A Deore fékekről ugyanez elmondható, ha kap a bringa egy új kerékszettet, érdemes rá jóféle tárcsát venni, betenni a kedvenc betétünket és akkor fékteljesítményben szintén nem fogunk elmaradni a legdrágább cuccoktól sem.

Ghost_mountain_bike_kerekparteszt_021

A 32-es becsúszószárú Fox villa annyira illeszkedett az összképbe, harmonikusan dolgozott a hátsó fertállyal, hogy majdnem el is feledkeztem róla most a tesztben. Külön öröm, hogy nem adtak hozzá plusz még egy bowdent a kormányról vezérlés lehetőségét kínálva, egy All-Mountain bringán nincs erre szükség szerintem, remekül haladtam emelkedőn is nem lezárt villával és taggal, pedig például az Isartrail rövid hullámai kimondottan inspiráltak kisebb sprintekre, nagy sebességre. Az állítható nyeregszár kapcsolója viszont nagyon is jó, hogy ott volt a kormányon!

A Kind Shock CRUXi dropper post nem tartozik a legismertebbek közé, nekem óriási pozitív meglepetést okozott, az egyik kedvenc alkatrészem lett a bringán. Az állítható nyeregcsövekkel elég gyakran előfordul üzemzavar, nos ezzel egyszer sem! Pontosan kapcsolható, határozott, mégsem mér pörölycsapást az ember tökeire, annyira természetes kezelni, hogy egy idő után folyamatosan használni kezdjük, nem csak a nagyobb lejtmenetekhez. Ennél az alkatrésznél is tetten érhető, hogy a Ghostnál ahol nem szabad, ott nem spóroltak, próbáltak egy teljes élményt nyújtó all mountain bringát építeni, még akkor is, ha a legkedvezőbb árú modellről van szó.

A menettapasztalatok azért rendkívül pozitívak, mert valóban rendkívül széles körűen használható ez a bringa. Azt kell mondjam, még az aszfalton bringázás sem kínszenvedés, pedig egy 130-130 mm-t mozgó fullyról beszélünk, ami nem könnyű, tömege pedállal közelíti a 14 kg-ot. Ellenben egy pillanatra sem jutott eszembe, hogy nehéz, ahogy nehezedett a terep, pláne nem. A 2,35-ös Nobby Nic gumikról sem az jut eszembe, hogy beleragadnak a talajba, hanem hogy remekül tartanak, még az óvatosságból kicsit magasabb nyomáson is. 1,7-1,8 baron pedig gonosz játékszerré válik a kanyarokban az AMR még kimondottan köves, gyökeres terepen is, de itt már tubeless szett nélkül kockáztatjuk a defektet.

Ghost_mountain_bike_kerekparteszt_016

A geometriát, tengelytávot is sikerült úgy belőni, hogy hiába a nagyobb rugóút és a lejtmenetben biztosított stabilitás, az AMR még közel egy XC gép kanyarodási képességeit kínálja és ehhez nem kell elfektetni. Viszonylag hosszú egyébként adott méretben a felsőcső, talán ezért is viselkedett kimondottan sportosan emelkedőkön, még akkor is, ha a kormányszár rövid az agresszív irányítás érdekében. Összességében könnyebbnek és fürgébbnek, játékosabbnak éreztem a Ghost SL AMR-t, mint amit vártam tőle ránézésre és a tömegadat alapján.

Ghost_mountain_bike_kerekparteszt_003

Felvetődik a kérdés – hogy a belső nélküli kerékszettet leszámítva – egyáltalán minek sokkal drágább specifikációkkal kínálni egy ilyen gépet? (Persze azért, mert van aki megteheti és megveheti, és miért ne vegye meg…) Kitűnő általános célú mountain bike-kal van dolgunk, amivel komoly lejtőzések abszolválhatók, de én egy keményebb lejtőket kínáló maratonversenyen is jól érezném magam a nyergében. Ajánlom haladó ridereknek is!

Infobox:
A Ghost kerékpárok forgalmazója: Schindler Sport S.r.o.
Bővebb információ: http://www.ghost-bikes.com/hu/kerekparok-2015/kerekparok-detail/5310/
Származási hely: Németország
Garancia: 3 év
Vázméretek: XS / S / M / L / XL
Ára: 849 000 Ft

Műszaki adatok:
Váz: SLAMR AL
Villa: Fox 32 Float Performance 130 mm 15 mm
Rugóstag: Fox Float DPS Performance 3 Pos 130 mm
Kormányszár: GHOST AS-GH4 31.8 mm
Kormány: GHOST Low Rizer 740 mm 31.8
Váltó: Shimano XT 11-Speed Plus
Átdobó: Shimano XT
Váltókar: Shimano XT SL
Hajtókar: Shimano FC-MT 700 36-26
Sor: Shimano XT 11-40
Fékek: Shimano Deore Disc 180 mm SMRT 64
Gumik: Schwalbe Nobby Nic Evo 2.25
Felnik: Black Jack Ready 25
Első agy: Shimano Deore 15 mm
Hátsó agy: Shimano Deore 12 mm
Dropper post: Kind Shock CRUXi 31.6 dropper post
Nyereg: SDG Circuit
Tömeg (gyári adat, pedál nélkül) 13,5 kg

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo