fbpx

Gepida Ruga 1000 29” Active pedelec kerékpárteszt: Kell-e egy combbal több?

Az elektromos rásegítéses kerékpárok elfogadottak lettek a közlekedés, a kerékpáros túrázás, az idősebbek sportolásának segítése terén, ezeken a területeken egyre kevesebben vitatják a létjogosultságukat. De vajon alkalmasak-e a pedelec bringák sport célra, konkrétan mountain bike felhasználásra? Erre voltunk kíváncsiak a mostani teszttel.

Gepida_pedelec_kerekparteszt_2016_02

Jönnek, itt vannak, feltartóztathatatlanok. Az elektromos rásegítéses bringák térnyerése napjaink és az elmúlt évek legjelentősebb kerékpáripari trendje, 5 év alatt 500 000 elektromos bringáról 1 500 000-re nőtt az eladott darabszám, ami a valaha volt legdurvább növekedés, beleértve a montik elterjedését is. Nem csoda, ha európai viszonylatban az elmúlt évben már minden ötödik kerékpárban volt elektromos rásegítés, ahogy azt a Gepida év eleji pedelec bemutatóján megtudhattuk. Az mtb pedelec kerékpárok nem új keletűek, 4-5 évvel ezelőtt is volt már alkalmunk monti pedelec bringák kipróbálására, jómagam például Bion-X rendszerű bringákat próbáltam többször is az Alpokban, azonban nehézségük és nehézkességük, valamint rossz súlyelosztásuk miatt nem zártam a szívembe őket.

Gepida_pedelec_kerekparteszt_2016_001

A Gepida nemzetközi viszonylatban is úttörőnek számít a pedelec vonalon, sőt bátran kijelenthetjük, hogy a világ élvonalát képviselik, hazai gyártással és összeszereléssel. 2016-ban pedig már a gép motorja is „made in hungary”, hiszen a Bosch miskolci gyáregységében készülnek. A magyar pedelec gyártó palettája 21-féle modellt számlál idén, melyben 8-féle mountain bike-ból választhatunk. Merev montikból az Asgard és a Ruga elérhető 650B és 29”-es kerékméretekkel, de vannak már össztelósok is: 3-féle Asgard fully, 650B kerékmérettel. Tesztmodellünk a Ruga 1000, 29-es kerekével és felszereltségével a sportos mtb kategória tetejét jelenti, bár a Bosch rásegítőből „csak” az alapmodell Active Line változat került bele, szemben a fully Asgardok Performance Line motorjával.

Gepida_pedelec_kerekparteszt_2016_022

Váz:

A Ruga alapja az egyedi Gepida aluváz, mely 6061 alumíniumból készült hidroforming technológiával, igényes részletekkel és finom kidolgozással. Geometriája kellemesen sportos, erősen ejtett felsőcső kialakítása a kevésbé „hardcore” montisok számára is ideális lesz, alacsony átlépési magassága miatt. Láncvillája a lehető legrövidebb, amit a motor mérete – minimális sárférőhellyel együtt – még megenged, így a bringa elég fordulékony a 29-es kerekek mellett is. A középcsapágy magasságot, amennyire lehet leengedték, így a gép súlypontja alacsony, jó stabilitást nyújt.

Gepida_pedelec_kerekparteszt_2016_018

Masszív kialakítás jellemzi a felső és az alsócső találkozását a tapered homlokcsővel, ahol a csőcsatlakozások szinte egybeolvadnak. Az elektromos rendszer miatt bowdenekkel és vezetékekkel bőségesen el vagyunk látva, amit sikerült elegánsan, rejtetten elvezetni a felső és az alsócsőben, és a támvillákon nyitottan folytatni. Mezei pirospont jár az erős papucsokért, diszkrét Gepida felirattal, cserélhető váltópapuccsal a váltás oldalon, erősített postmount fékfelfogatással, a tárcsafék oldalon, valamint pálcás sárvédő felfogatáshoz alkalmas furattal mindkét oldalon. Az egyenes támvillákat diszkrét Gepida logós összekötő stabilizálja és megtaláljuk rajta a sárvédő furatokat. A vázból létezik 15-17-19-21 colos vázméret is, a kis méret hölgyeknek is ideális lehet, tesztalanyunk 17-es méretű. A vízszintes felsőcsőhossz meglehetősen rövid az erősen ívelt és ejtett felsőcső miatt, így a 17-es vázméretet nem éreztem nagynak 173 centi magasságomhoz.

Villa:

Suntour gyártmány a Gepidára márkázott teló elöl, XCR modell, 100 mm rugóúttal, kormányról kapcsolható lock-out megoldással. A villa állítható rugó előfeszítéssel rendelkezik a bal száron, a jobb szárán található a lock-out valamint alul a csillapítás állító gomb. Közel két és fél kilós tömegével nem az XC verseny kategória, de állíthatóságával, csillapítottságával messze túlmutat a szimpla rugósvilla kategórián, személyre szabható és jól használható ezen a bringán.

Váltás és fékek:

Váltórendszeren egy középmotoros pedelecen a hátsó váltót értjük, ami a konkrét bringán 9 fokozatú XT hátsó váltót jelent Altus karokkal és Shimano sorral, melyet FSA hajtókarral indítunk meg, a lánckerék elöl 15 fogú, ami a pedelec bringákon teljesen normális, még ha ránézésre úgy is tűnhet, mintha extradurván mászó fokozatban lennénk egy normál montin, pedig a műanyag láncvédő még nagyít is rajta kicsit. A hajtókarhossz 15 és 17 colos méretekben 170 mm-es, míg 19-21-es méretekben 175-ös, szívesen vettem volna a hosszabbat a tesztbringán is, bár aludni azért tudtam ettől…

Gepida_pedelec_kerekparteszt_2016_003

A tárcsafékek ugyancsak Shimano gyártmányok, az Acera fékek elöl 180-as, míg hátul 160-as tárcsával tökéletesek a bringához. Szeretem a Shimano tárcsafékjeit, sőt mondhatom úgy, hogy a Shimano tárcsafékjeit szeretem, nincs vándorló nyomáspont, rugalmasság, csak pontosság, jó adagolhatóság és kitűnő kezelhetőség.

Gepida_pedelec_kerekparteszt_2016_016

Kerekek és kiegészítők:

A kerekek GPD-re márkázott saját gyártmányok: 32 lyukas Gepidára márkázott agyakba, Mach 1 rozsdamentes acél küllőkkel fűzték a Rodi Blackrock felnit, ami Schwalbe Rapid Rob 2,25-ös gumikon gördül, kitűnő gördülési ellenállással igen masszívan. Elmondhatjuk, hogy jó ár-érték arányú kereket sikerült összehozni, akár verseny felhasználásra is alkalmas gumival, ami nevének megfelelően gyors és könnyen gördül minden talajtípuson.

Gepida_pedelec_kerekparteszt_2016_017

A kiegészítők ugyancsak saját márkás darabok hajlított 700 mm-es kormány, TranzX stucnival, kényelmes Velo nyereg, Gepida egy csavaros nyeregcsővel, színre eloxált nyeregcső bilinccsel, és azonos színű bilincses markolattal. Erős kritikai realizmus mellett sem találok kivetni valót rajtuk, talán egy kicsit „ergósabb” markolathoz szoktam, de ez teljesen egyéni.

Gepida_pedelec_kerekparteszt_2016_008

Motor:

A pedelec lelke a motor, mely azóta, hogy a Bosch néhány éve piacra lépett egyöntetűen Bosch gyártmány már a Gepidánál is, pedig a magyar gyártónak saját pedelec hajtásrendszere is volt. A Bosch 3-féle „erővel” gyártja ezeket a motorokat, ezek közül a tesztdarab az Active Line alap modellel felszerelt, amely 250 Watt erővel 50 Nm nyomatékkal segít, ekkora a harmadik comb.

Gepida_pedelec_kerekparteszt_2016_002

Az erő leadását a kormányon bal oldalt, az első váltó helyén felszerelt kapcsolóval adagolhatjuk 4-féle fokozatban és egy kikapcsolt állapotban, melyeket Turbo, Sport, Tour, Eco, és Off névvel jelölnek. Az egész rendszert a kormány közepére felszerelt nagyméretű kijelzőn kontrollálhatjuk, mely kerékpár komputerként is szolgál, hiszen nemcsak a fokozatokat, hanem a teljes távot, pillanatnyi távot, pillanatnyi sebességet, max. sebességet, valamint az aksival még megtehető becsült távot is mutatja és megvilágítható.

Gepida_pedelec_kerekparteszt_2016_006

A motorhoz az üzemanyagot az akkumulátor szolgáltatja, mely 300/400/500 wattórás lehet a Bosch rendszerében, a tesztalany egy 400-assal volt felszerelve. Az akkumulátort kulccsal zárhatóan szerelhetjük fel egy mozdulattal ki-be pattintva. Ha valaki használt már Bosch akkus kéziszerszámot, az ott megszokott precizitás, pontosság és pofonegyszerűség köszön vissza itt is. Az akksi maga kb. 2,5 kiló, és a mellékelt töltővel tudjuk a hálózatról 1,5 óra alatt félig és 3,5 óra alatt fullra tölteni. Ha a töltőt magunkkal akarjuk vinni, akkor egy kb. 800 grammos a notebook töltőknél kicsit nagyobb pakkot kell magunkhoz venni. Létezik – külön vásárolhatóan – 12 voltos szivargyújtós úti töltő a rendszerhez, ami csak 500 gramm, viszont több mint dupla annyi idő kell a „felfújáshoz”,

Menet közben:

Horvátországban, Brač szigetén, az országúti teszttáborunk idején közel egy hétig nyúztam a gépet, közben úgy megszerettem, hogy nem ültem át az országúti gépekre… Még a Tarmacra sem… De azért a szerelem nem első látásra, helyesebben nem az első emelésre alakult ki…

Gepida_pedelec_kerekparteszt_2016_03

Mik voltak az első benyomások? Az első és legdöntőbb, hogy a mai montik között nehéz, mint a sár. Konkrétan 21,68 kg akksival, ami közel a duplája a 26-os össztelós fullymnak…  Mondjuk az első acél montimhoz képest már nem annyira combos, az 18 kiló felett volt 26-os kerekekkel. A 29-es montik között azért ma is erősen röpködnek a 12-15 kilók is akár, de ettől nem lesz könnyebb a konkrét tesztgép. Lehet egy ilyen súlyú géppel sportolni? Lehet. Mégpedig élvezetesen. És ez most nem a PR duma, hanem a konkrét tapasztalat.

Gepida_pedelec_kerekparteszt_2016_015

Az első meglepetés a nyeregbe felülve ért, a jó geometriának köszönhetően egy kényelmes, sportos-túrás cockpit mögé ültem be, ami rögtön kényelmes volt. A „combosítót” nyilván egyből Turbó fokozatba kapcsoltam, ami a legenyhébb pedálmozdulatra besegített. Nagyon. Olyan érzés, mint mikor az emelkedőn tol valaki komoly sportember hátulról, erősen, gondosan, egyenletesen és pontosan. Játszogatva a különböző fokozatokkal, a Turbó azt tudja, hogy 12% körüli emelkedőn 19-20-as tempót nyomtam felfelé 140 körüli pulzussal, kényelmesen. „Super Hero” érzés akkor is, ha Takács Tamás simán lenyomott felfelé egy országútival… bár ha hosszabb lett volna az emelkedő és nem 100 méter….

Gepida_pedelec_kerekparteszt_2016_013

A Sport fokozat kicsit enyhébb segítséget jelent, de még mindig érezhető jelentős plusz erőt, ami 20-as tempót tud egy 10%-os emelkedőn akár 6-8 kilométeren keresztül erőlködés nélkül. A Tour fokozat a joker, itt sportolhatsz intenzíven és közben érezhetően gyorsabb vagy, de csak kb. harmadával segít pluszban a rendszer, ami hosszú távon sportos, kényelmes és gazdaságos tud lenni. Az Econo fokozatban éppen annyit tesz hozzá a motor, amitől nem érzed, hogy egy nehéz gép nyergében ülsz. Kikapcsolt állapotban minden komputer funkció működik, de komoly terhelést jelent egy jelentős többletsúlyú gépet hajtani.

Gepida_pedelec_kerekparteszt_2016_014

A második meglepetés az első fekvőrendőr átugrásakor ért. Nagyon jó a súlyelosztása a gépnek, nem billen meg a levegőben, lehet vele ugrani, de egyből meghallottam, hogy hiányzik a láncvilla-védő… A korábban próbált Bion-X rendszerű gépek erősen „far nehezek”, az ugráskor nagyon kell velük ügyelni, hogy ne üsd le a hátsó kereket, amivel a komolyabb montizást gyakorlatilag élvezhetetlenné teszik, vagy nagyon meg kell tanulni ugrani velük. A Ruga teljes értékű mtb ebből a szempontból, nem könnyű, de kiegyensúlyozott, a többlet súly középen, pont alattad van, így bátran mehet a bunny hopp.

Gepida_pedelec_kerekparteszt_2016_021

Az országúton és enyhe kavicsos földutakon, jól felfújt külsővel, kényelmesen lehet vele tartani az országútis túrázók tempóját, komoly élvezet mellett, nem erőlködve, váltogatva a Tour és Sport fokozatokat szükség szerint. Utolsó nap, már gyakorlottan használva a fokozatokat, 2,5 óra alatt 65 km-t mentem, 1300 szinttel és 26 körüli átlaggal, amit kellemes sportolásnak éreztem, az akksiban pedig még az 1/3-ad töltöttség megmaradt.

Gepida_pedelec_kerekparteszt_2016_020

Kifejezetten technikás, nagyköves terepen, montis túrát tettünk, 15% körüli meredek emelkedőn, 2 öklömnyi durva köveken. A turbó fokozatban keményen lehet veretni felfele, olyan helyeken is, ahol normál montival csak a komoly sportolók tudnak feltekerni. A komolyabb terep és a sport-turbó fokozat jobban igénybe veszi az akksit, kb. 50-60 km-t lehet számolni hatótávra ekkor. Néhány nagyon köves helyen egy kanyonban, ahol tolni vagy vinni kellett a gépet, nem árt az erőnlét, mert nem könnyű a masina, de ez is túlélhető vele, csakúgy mintha lemerül az akksi, és csak saját erőből kell tekerni. Érdemes figyelni és használni a kijelzőn a hatótáv becslőt, és ha fogyóban az energia, használni az eco vagy szükség esetén az off fokozatot, hogy a teljes lemerülést elkerüljük.

Gepida_pedelec_kerekparteszt_2016_019

Hosszabb, akár 100 km-es túrák is megtehetők és tervezhetők a Rugával, ekkor azonban célszerű a töltőt magunkkal vinni és egy 1-1,5 órás pihenőt beiktatni töltéshez egy kávézóban, vagy hüttében, vagy kezdettől eco és tour fokozatot váltogatni, a turbó és a sport fokozatot pedig teljesen hanyagolni.

Gepida_pedelec_kerekparteszt_2016_010

Kinek ajánlható a Gepida Ruga 1000?

Olyanoknak, akik korábban montiztak, de az elmúlt években elhanyagolták a sportot és felszaladt pár kiló és leugrott néhány watt. Azoknak is, akik szeretnének tempót tartani a sportosabb barátokkal, de nem tudnak annyit edzeni, ami elég lenne ehhez. Jó bringa lehet azoknak is, akik szimplán csak kevesebb küzdelemmel mennének ugyanazokon az utakon, vagy néha egy-egy komolyabb Alpok, Tátra vagy Kárpátok túrához, ahol hosszabban és intenzívebben kell felfelé menni, a hosszabb lefelékért, de az Alföldön nem tudnak felkészülni erre. Hasznos lehet a kisebb méretű Ruga egy sportos montis barátnőjének vagy feleségének, hogy a közös montizás élvezet és ne kínlódás legyen.

Pedelec montik között nagyon eltalált darab, jó geometriával, kiváló ár érték aránnyal, elvtelen kompromisszumok nélküli, hazai gyártásból, igazán szerethetően.

Infobox:
Forgalmazó: Gepida Kerékpár KFT.
A kerékpár a gyártó honlapján  IDE KATTINTVA érhető el.
Származási hely: Magyarország
Vázgarancia: élettartam garancia
Vázméretek: 15”, 17”, 19”, 21”
Tesztelt gép mérete: 17”
Alkatrész-garancia: 1 év, BOSCH motorra 2 év
Ajánlott fogyasztói ár: 704 900 HUF

Elektromotor:
BOSCH Középmotor
Az elektromos középmotor névleges feszültsége: 36V
Az elektromos középmotor teljesítménye: 250W
Az akkumulátor kapacitása 11 Ah (400 Wh)
Az akkumulátor tömege: 2,5 kg
Hatótávolság: egy akkumulátorral akár 80 km
Szenzor: Nyomaték, Sebesség, Pedálfordulat
Egyszerű, felhasználó barát, és levehető kijelző

Specifikáció:
Váz: GEPIDA HYDROFORMING – 6061 Alu
Villa: SUNTOUR XCR TAPERED 100 MM REMOTE LOCK
Kormánycsapágy: FSA NO.42B
Kormány: GEPIDA ALU 700 MM
Kormányfej: GEPIDA/TRANZX JDST-57A/ 90 MM
Hajtómű: FSA CK-745+INTEGRÁLT LÁNCVÉDŐ 15T 17/170,
Középcsapágy: BOSCH ACTIVE / 400 WH STANDARD
Első váltó: –
Hátsó váltó: SHIMANO XT
Váltókar: SHIMANO ALTUS SL-M370
Fék: SHIMANO ACERA 180/160 MM HIDRAULIKUS TÁRCSAFÉK
Fékkar: SHIMANO ACERA HYDRAULIC
Agy: GEPIDA ALU DISC 32H
Felnik: RODI BLACKROCK 32H
Külső gumi: SCHWALBE RAPID ROB 29 X 2,25
Nyereg: VELO 3315
Nyeregcső: GEPIDA ALU 31,6X400 MM
Súly: 21,58kg

További információ: www.gepida.hu

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.