fbpx

FOSS polimerizált tömlő miniteszt

Nehéz nem észrevenni, hogy egyre több az innovatív megoldást alkalmazó tömlő a piacon. A gumigyártók – élükön a FOSS – a belső nélküli rendszerek terjedését látván szerencsére nem a visszavonulás mellett döntöttek, gőzerővel fejlesztenek új tömlőtípusokat, új alapanyagokat, illetve egyéb defektvédelmi megoldásokat.

A FOSS tömlő speciális polimerizált alapanyagot alkalmaz

A FOSS tömlő speciális polimerizált alapanyagot alkalmaz

A nyomás alá helyezés a tetszetős kékre anodizált szelepen keresztül már a hagyományos módon történik...

A nyomás alá helyezés a tetszetős kékre anodizált szelepen keresztül már a hagyományos módon történik…

A FOSS tömlő – köznevén belső gumi – speciális polimerizált alapanyagot alkalmaz, amely hatékony védelmet nyújt a defektek ellen, mindazonáltal egyéb előnyökkel is kecsegtet. A FOSS valójában nem a defektet előzi meg, hanem speciális alapanyagának köszönhetően az így keletkezett nyílást próbálja szűkíteni, így kevesebb levegő szökik el, akár órákon keresztül működőképes marad a kerék. Ha pedig javítani kell, több lehetőség is rendelkezésre áll. A FOSS kínál speciális foltot, amely egy pillanat alatt felragasztható, tehát nem kell megvárni a vulkanizáló oldat szikkadását, végigcsinálni a szokványos többlépcsős folyamatot. Ha nincs „tapaszunk”, akkor megpróbálkozhatunk a nyílás melegítésével is: ez az esetek döntő részében a polimerizált alapanyagot összeforrasztja.

De még ezen felül is van muníció a FOSS belső tarsolyában! Mivel az alkalmazott alapanyag kis sűrűségű (mindössze 0,88g/ml miközben az átlagos tömlő 1,3g/ml értékű), azonos tömeg mellett lényegesen vastagabb, így fokozott ellenálló képességet nyújt mind a becsípődéses, mind a szúrásos vagy vágásos defekttel szemben. Nem mellesleg az átlátszó/kék FOSS belső tömege trekking (700x35C-45C) méretben 130 gramm, a montis (26×2.0-2.5) pedig 165 grammot nyom, ami a „mezei” belsőkhöz képest alacsonynak mondható.

A gyártó az idei évtől a gumikeverék továbbfejlesztése, könnyítése mellett kétoldali tapadást biztosító felniszalagot is mellékel...

A gyártó az idei évtől a gumikeverék továbbfejlesztése, könnyítése mellett kétoldali tapadást biztosító felniszalagot is mellékel…

Továbbá az innovatív FOSS tömlő környezetbarát termék, 100%-ban újrahasznosító. Számos nemzetközi díjban és elismerésben részesült, köztük a rangos IF Material Award, az Innobike és a TBEA (Taiwan Bicycle Exporters’ Association) innovációs fődíját is kiérdemelte. A cég Távol-Keleti székhelyű, ami nem véletlen, mert a gumigyártás egyik központja a világ ezen részére csoportosult.

A FOSS valójában nem a defektet előzi meg, hanem speciális alapanyagának köszönhetően az így keletkezett nyílást próbálja szűkíteni, így kevesebb levegő szökik el, akár órákon keresztül működőképes marad a kerék...

A FOSS valójában nem a defektet előzi meg, hanem speciális alapanyagának köszönhetően az így keletkezett nyílást próbálja szűkíteni, így kevesebb levegő szökik el, akár órákon keresztül működőképes marad a kerék…

A FOSS belsőt élesben is kipróbáltuk, de minden „tudományáról” – megjegyzem szerencsénkre – nem sikerült tapasztalatot szerezni. A beszerelés többé-kevésbé hagyományos módon történik, viszont a tömlő irányspecifikus, a felületen jelzett nyilak állására mindenképpen figyeljünk! Érdekes továbbá, hogy a speciális alapanyagból készült tömlő nem nyúlik, így a megfelelő méretválasztás elengedhetetlen. Nem lehet 26-os belsőt „befeszegetni” egy 29-er kerékbe, de igaz az ellenkezőre előjelre is: a FOSS nem igazán szereti a gyűrődést. Következésképpen az adott mérethez készült modell kissé nagyobb, mint a hagyományos gumibelső, a tömlő közvetlenül a köpeny belső falához illeszkedik, így a gumiemelő használatával célszerű csínján bánni.

Foss Inner TubeMiután sikerült a köpenyt felhelyezni, a nyomás alá helyezés a tetszetős kékre anodizált szelepen keresztül már a hagyományos módon történik. A gyártó az idei évtől a gumikeverék továbbfejlesztése, könnyítése mellett kétoldali tapadást biztosító felniszalagot is mellékel, így előzve meg a szokásosnál síkosabb felületű belső esetleges mozgását. A mozgás kiiktatása állítólag több watt megtakarítást eredményez, tehát vegyük a fáradtságot, és cseréljük ki a keréken lévő szokványos szalagot. A menetpróba során nem kaptunk defektet, tehát az esetleges defektet követő viselkedésről inkább a nemzetközi internetes fórumokon rákeresve tájékozódhat az olvasó: ott rendkívül pozitív tapasztalatok szerepelnek. A foltozás is minden bizonnyal gyerekjáték a hagyományos tömlőkhöz képest, az olvasztásos módszert viszont csak végszükség esetére ajánljuk. Elsőre nem biztos, hogy sikerül, bár a cikk végén szereplő videó alapján gyakorlott kézzel nem egy „mágia”.

Örülünk tehát, hogy egyre színesebb és gazdagabb a kerékpáros tömlőkínálat, új életet lehelve eme „kifutó”, de még mindig hasznos technológiába. A FOSS kétségtelenül ellenálló és tartós, ami kompenzálja a magasabb árszintet. Ilyen összeget számos kerékpáros „csecsebecsére” elköltünk, tehát nem tartjuk irreálisnak a közel tízezer forintos vételárat. A FOSS belsőket keresd a Carbike-nál, ajánlott fogyasztói ára 9.900 forint, kapható 26″, 27.5″, 29″, és 622-es trekking méretben.

Ahogy az alábbi videón is látható a puha alapanyagú belsőből még a két darab 100-as szög hatására sem szökik a levegő, és a lyuk utána egy öngyújtó melege mellett “bestoppolható”. Ez utóbbi a hőre lágyuló TPE gumikeveréknek köszönhető, de akár öntapadós folttal is könnyedén beragasztható a lyuk.

[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]https://www.youtube.com/watch?v=o0RL8TZOBJ4[/youtube]
További info a gyártó honlapján található

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.