fbpx

Favorit a 70-es évek közepéről: a szocialista Colnago

A 70-es évek magyar bicajkínálatában a Csepel típusok mellett – legalábbis elérhető árban – Csehszlovákia remekműve, a Favorit kerékpár jöhetett számításba. Ráadásul nem is volt könnyű beszerezni egy-egy ritkább típust, mondjuk a F-szériát szingós kerekekkel!

Az utolsó csavarig minden Favorit feliratos!

Az utolsó csavarig minden Favorit feliratos!

A Favorit kerékpárgyártás (vagy inkább készítés) az 1870-es években kezdődött, a “tömeggyártás” az 1950-es években. A Super Racing stílusú kerékpárokat a hatvanas évek végén és a hetvenes évek elején fejlesztették és gyártották. Néhány korai típus (F1) Campagnolo Nuovo Record szettekkel, és minőségi anyagokkal párosulva készültek a mesteremberek kezei alatt. Ezeket nem nevezhetjük tömegcikkeknek, még ma is komoly gyűjtői értékük van a megmaradt példányoknak. A középszintű példányok sok darabja már biztosan a MÉH-telepeken végezte, még azokból is ritka az eredeti állapotú kerékpár, vagy már csak egy “rozsdaboglya”.

Van stílusa!

Van stílusa!

Ha a kerékpárokon a Favorit feliratú alkatrészeket vizsgálgatjuk, akkor hihetetlen hasonlóság jut eszünkbe különböző márkákkal, szinte azonos a formájuk, gondolok itt a Campagnolóra (váltó), Simplex (átdobó), Dia-Compe (fékkarok), és a Super gravírozott alkatrészek az Universal fékeire. Persze a “másolás” vagy nem saját gyártású alkatrészek szerelése jellemző volt akkoriban, ahogy mostanság is. Viszont így ránézésre teljesen egységes Favorit kerékpárt látunk, más típusú felírat ugyanis nincsen rajta.

Az elengedhetetlen tartozékok: nem mondhatjuk, hogy a korabeli Favoritok felszereltsége nem kielégítő

Az elengedhetetlen tartozékok: nem mondhatjuk, hogy a korabeli Favoritok felszereltsége nem kielégítő!

Amikor a Csepel Marathon kerékpárom már “elkészült”, nem volt mit tenni, keresnem kellett egy eredeti állapotban megmaradt Favorit példányt. Addig nem nyughattam, amíg fel nem leltem. Nem volt olyan egyszerű és gyors a felkutatása, de ami késett az nem múlt. Nem a 80-as 90-es évek silányabb példányát kerestem, hanem egy korábbi típust, lehetőleg a „special” felszereltségű, ú.n. “csont” váltókarost. Az első megtekintett példánynak nagyon örültem a fényképek alapján, de az élő kép már elszomorított, ugyanis teljesen újra lett fényezve és matricázva, tehát ez nem jöhetett számításba. Több példány rozsdás volt, nem eredeti felszereltségű, szedett-vedett alkatrészekkel. Egyre inkább úgy tűnt, nincsen egyetlen ép példány hazánkban!

Nem Brooks, de bőrből van, és hasonló konstrukció...

Nem Brooks, de bőrből van, és hasonló konstrukció…

Aztán kaptam piacos barátaimtól egy e-mailt, hogy van egy eredeti állapotú gyönyörű Favorit kerékpár, érdekel-e? „Persze” – vágtam rá, és alig vártam a fényképeket. A képek alapján már tudtam, hogy megtaláltam, amit kerestem, ráadásul egy ritkább típusú modellről volt szó. A távolság miatt persze elég sokat kellett várnom amire átvehettem, de már látatlanban is imádtam.

Mutat némi hasonlóságot a Campa alkatrészekkel, de azért hamisítatlanul csehszlovák...

Mutat némi hasonlóságot a Campa alkatrészekkel, de azért hamísítatlanul Csehszlovák…

Majd megérkezett, a használat nyomai nem látszanak rajta, nincs racsni- vagy fékbetétkopás, csak tárolási nyomok, és az is szerencsére kevés. Nos, miről is van szó Favorit Special típusú (katalógus szerint az F10 családba tartozik), véleményem szerint gyönyörűen muffolt acél vázas kerékpár, nem lemez, hanem jelöletlen kovácsolt papuccsal, 58-as nyeregcső vázmérettel (csak ebben a méretben készült), 28-as kerékmérettel, 32×622-es gumimérettel, 2×5 fokozatos meghajtás, teljes felszereléssel, eredeti állapotban, eredeti gumikkal! Eredeti fényezése is különleges, a fém vázat alapozták (jelen esetben fehér színnel) majd a lakkréteget “színezték” meg, azaz nem színtelen, hanem jelen esetben világos-arany színű lakkal véglegesítették a fényezését. Ez olyan helyeken vehető észre, ahová a fényezés során több színezett lakk került, ugyanis ott sötétebb árnyalatú lett a végeredmény.

A híres-neves "csont" váltókarok

A híres-neves “csont” váltókarok

Felszereltség:

  • Favorit Special duralumínium középhúzós kétforgáspontos fékszett
  • Favorit duralumínium fékkarok, különlegessége, hogy a gumiborítása ép
  • Favorit ékes, krómozott hajtómű
  • Favorit váltók, hátsó váltó furatolt, duraluminium-műanyag (talán könnyítés miatt?)
  • Favorit “csont” váltókarok
  • Favorit stucni
  • Favorit duralumínium keskeny koskormány
  • Favorit gyorszáras kerékagyak
  • Favorit duralumínium felnik
  • Favorit eredeti bőrnyereg, Sport 05 típus
  • Fékbovden rögzítése a felső csövön Favorit bilincsekkel, az egyik bilincs egyben a pumpatartó
  • Favorit fém versenypedál eredeti klipszével és bőrszíjjal
  • Favorit alumínium pumpa
  • Bordázott Favorit gravíros sárvédők, csomagtartó, eredeti csengő, eredeti dinamós világítás, első lámpa, sztender

_C295657

Tehát minden alkatrész Favorit felirattal! Súlya 13,80 kg ami nem is vészes a teljes felszereltség tükrében. (Csomagtartót leszedtem róla, mert agyon volt festegetve ezüstre, és a katalógus szerint is csak sárvédővel jött eredetileg!) Ennek a Favoritnak a matricái sokszínűek, részletgazdagabbak, mint nagyobb tömegben gyártott társaié, ahogy a muffolása is szebb.

_C295664

Korábbi változatainál a váltókar fém volt, a hátsó váltók szintén teljes fémből készültek, nem meglepően hasonlított a Campagnolo Nouvo Sport váltóhoz, ez az alumínium váltószett a 80-as évek elején került a tömeggyártású kerékpárokra. Az itt látható Favorit kerékpár gyártási évét többen 1973-76 közé tették, lévén ezt a típusú hátsó váltót 1971-ben vezették be (a 80-as évektől váltja fel a „teli” alumínium, nem a furatolt változat), ellenben a hajtómű már a későbbi típus. [Később sok utána járással bizonyítást lelt, hogy ez a példány 1977-ben hagyta el a gyárat.] A bőrnyereg Favorit Sport 05 típusú. Nehezíti beazonosítását a keveredett felszereltség, ami ebben az időszakában tapasztalható a cseh gyártónál. Később pedig megjelentek a fekete színű műanyag váltókarok, az egyforgáspontos patkófékek és a műanyag sportnyereg, tehát ez a példány mindenképpen 1976 előttről származik.

_C285513

Az első átdobó Simplex mintára készült, 6 fog ugrásokra volt hitelesítve, az acél hajtómű pedig a 70-es évek közepén nem volt igazán korszerű konstrukció: talán ezek az alkatrészek lógtak ki leginkább a sorból…

A kerékpár jelenleg is a birtokomban van, nem követem el azt a hibát, hogy megválok tőle mint a Csepeltől, legalábbis remélem!

Kép és szöveg: Mandl Nándor

_C285533

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo