fbpx

Eurobike Gold Award 2017 – lássuk a jövőt!

A Eurobike Award 2017 döntősök közül a fődíjban részesült újdonságokat sorozatunk első része taglalta, míg a másodikban kizárólag az innovatív ötleteket felvonultató kerékpárokkal foglalkoztunk. A mostani epizódban további Gold Award sztárok és az új Start Up kategória győztesei kerülnek „színpadra”, majd a döntős sisakokkal, védőfelszerelésekkel zárjuk az idei Eurobike Award beszámolót. Lássuk tehát a jövőt!

Rohloff E-14 elektronikus agyváltó

Az ipar etalonjának tekintett, bonyolult bolygóművet alkalmazó 14-fokozatú Rohloff agyváltó legújabb változata elektronikus vezérléssel is kompatibilis. Az idén bemutatott E-14 modell a 2018-ban bemutatásra kerülő Bosch eBike meghajtás-rendszer részét képezi, a már jól bevált, tartósságáról és megbízhatóságáról híres Speedhub 500/14 alapjaira épül. Az új E-14 továbbra is egyenletes lépésekben kínál 526% áttételi arányt, hajtás közben kapcsolható, minimális karbantartást igényel, a kerékpáriparban méltán etalonnak tekintett alkatrész. Az újdonság, hogy a nemsokára megjelenő Bosch pedelec-meghajtással integrálható, a német márka CAN-Bus eShift kapcsolatszabványát használja. Ennek köszönhetően a motoregység tökéletes szinkronban működik a váltórendszerrel, a nyomatékot a váltások függvényében szabályozza, mind a váltás pillanatában, mind az utána eltelt másodpercekben. Ennek megfelelően az amúgy is rendkívül finom fokozatváltást meg sem érezzük, a CAN-Buss rendszer a fokozatmentes váltás érzetét nyújtja.

A váltást a kormányról manuálisan a fel- és lefele mutató gombokkal végezhetjük, vagy bízhatjuk az intelligens algoritmust alkalmazó, a nyomatékot, a sebességet és fordulatszámot követő automata üzemmódra. A váltás folyamata ezen felül testre szabható, például Multishift üzemmódban a hosszú gombnyomás választhatóan 2-4 fokozatot vált. Létezik „félmanuális” üzemmód is, amikor a lassítás utáni visszaváltást a komputer végzi, a többit pedig ízlése és erőnléte szerint a kerékpáros. A Rohloff E-14 kompatibilis mind a régebbi Intuvia, mind a legmodernebb Nyon kijelzőkkel, választhatóan vezeték nélküli vagy vezetékes összeköttetéssel. A zsűri véleménye szerint az E-bike, az elektronikus váltás és a legendás Rohloff technológia ötvözése a ma elérhető legmagasabb szintű kerékpáros élményt biztosítja.

[divider scroll_text=””]
A leginnovatívabb, legérdekesebb terméket piacra dobó új vállalkozásokszámára idén első ízben meghirdetett Start Up díjat öt termék érdemelte ki. A két Start Up-győztes kerékpárt már bemutattuk, most nézzük közelebbről a zsűri által fontosnak ítélt kiegészítőket!

Linka Smart Bicycle Lock

A Linka nemrég alakult vállalkozás, amely a népszerű Kickstarter közösségi finanszírozással dobta piacra a világ első automatikusan működő kerékpárzárát. A Smart Bicycle Lock a lezárás folyamatát egyszerűsíti, teszi biztosabbá, emellett riasztó funkciót is biztosít. A Linka fejlesztőket anno mellbe vágta egy felmérés adata, miszerint a kerékpárok 85%-át szerszámok használata nélkül tulajdonítják el, majd a tolvajok egyszerűen elhajtanak. A kerékpárt tehát immobilizálni kell, emellett riasztóval ellátni, hogy ne lehessen inkognitóban más kerékpárján közlekedni. A termék alapja egy rendkívül erős, 9 mm átmérőjű edzett acélból készült zárszerkezet, amely a szabvány vázkonzolra rögzül. Működtetéséhez nincs szükség sem kulcsra, sem számkombináció beállítására, lévén a kerékpárosnál lévő okostelefon nyitja és zárja. A kód feltörhetetlen, a nyitáshoz még a telefon kezelése sem szükséges: a zár automatikusan felismeri a közelgő tulajdonost. Ha a tolvaj a kerékpárt megmozdítja, megemeli egy 100 dB erősségű riasztó lép működésbe.

A Smart Bicycle Lock mozgásérzékelője rendkívül fejlett 3D-s és gyorsulást is mér, így meg tudja különböztetni a véletlenszerű megmozdítást a lopáshoz szükséges mozdulattól. Természetesen a zár eltávolításra irányuló kísérletre is rendkívül “háklis”. A helyi riasztás mellett a Linka Bluetooth 4.0 protokoll segítségével akár 130 méter távolságból értesíti a tulajdonost a lopáskísérletről. Ez bevásárlási, ügyintézési szituációk során az értesítés rendszerint “célba ér”. Ha elhagyjuk az értesítési zónát, a Linka ezt is jelzi. A lelakatoláshoz 3 mp-ig nyomva kell tartani a telefon app-jén található indítógombot, így elkerülhető a véletlenszerű kerékblokkolás. A Linka közösségi figyelőrendszert is működtet, amelyben a tulajdonosuk után „síró” Linka zárak jeleit minden felhasználó app-ja veszi, értesítve a valódi tulajdonost. Ha kellő számú felhasználó jár-kel az utcákon, a GPS-tracking segítségével a lopott kerékpár holléte lekövethető. A vázra integrált Smart Bicycle Lock lánccal vagy sodronnyal is kiegészíthető, így a különösen veszélyeztetett helyeken stabil “tereptárgyhoz” köthető. Szerintünk várhatóan ilyen irányba fejlődik a jövőben a kerékpározás szegmens, nem véletlen, hogy a Smart Bicycle Lock már 850 támogatót tudhat maga mögött, akik közel 125.000 dollárt dobtak össze a sorozatgyártás beindításához.

[divider scroll_text=””]

Påhoj gyermekülés és babakocsi

A magyar nyelv is ismeri címben olvasható kifejezést, így könnyen értelmezhetjük a kerékpáros gyermekülés és babakocsi hibridszerkezet Påhoj márkanevét. Gyerekülés-transzformerről van szó, fő újdonság, hogy az egyik funkció nem autós ülés, hanem kerékpáros. Teljesen életszerű, hogy a kerékpáron valahova megérkezve gyalog – az apróságot babakocsiban tolva – folytatnánk utunkat. Gondoljuk bevásárlásra, vendégségre, rendezvényre, egy sétára a parkban vagy kirándulásra. Ismét egy Kickstarter-en debütált ötlet, amelyet az ipartervező anyuka a svédországi Lund-ban álmodott meg, majd Malmö-ben alapított rá vállalkozást. A támogatók soraiban nemcsak magánszemélyek találhatók, hanem olyan óriáscégek, mint a NOKIA és az IKEA.

A Påhoj minden biztonsági előírásnak és szabványnak maradéktalanul megfelel, tömege 4,5 kg, és akár 22 kilós gyermek számára alkalmazható. A kerékpárra egy fixen felszerelt konzol segítségével csatlakozik, a funkcióváltáshoz semmilyen szerelést vagy átalakítást nem igényel. A tolókar magassága 100 cm magasságba is állítható (égimeszelő szülők figyelem!), illetve ennél fogva célszerű az ülést a kerékpárra helyezni. A Påhoj háttámláján található perforációk nemcsak az izzadtságot csökkentik, hanem használaton kívül a kerékpár légellenállására is jótékony hatással vannak. És mivel pofonegyszerű, a Påhoj alig drágább, mint egy hagyományos kerékpárülés vagy alapszintű babakocsi. Ezek a svédek tudnak valamit!

MTBNB internetes közösségi portál

Az MTBNB internetes portál lehetővé teszi, hogy a montisok a világon bárhol a legszebb ösvényeken bicajozzanak. Elkalauzol a legeldugottabb kacskaringós útvonalakon, megmutatva a rejtett zugokat, csapásokat. Az érdekes, látványos vagy éppen kihívást terepakadályokról is értesít, így az idegent nem éri váratlan meglepetés. Az MTBNB közösségi site összehoz távoli ismerősökkel, akik elkísérhetnek az új kalandokon. A közösségi site akár csoportos montis kirándulások megszervezésére is alkalmas, illetve lehetőség nyílik professzionális túravezetés igénybe vételére. Az útvonalak nehézség és látványosság szerinti besorolást kapnak, az egyes szegmensek úgyszintén. További információ az MTBNB közösségi site honlapján.

Habár több sisak és védőfelszerelés szerepelt a Eurobike Award döntős termékek között, egy sem nyerte el a Gold Award díjat. Mi elsődlegesnek tartjuk a kerékpározás biztonságát fokozó kiegészítőket, így egy csokrot állítottunk össze az Eurobike Award “Winner” elismerésben részesült protektorokból.

Livall BH51 fejvédő

A bizánci művészet ötvözése a high tech kommunikációs eszközökkel egy városi fejvédőben: röviden így jellemezhetjük a tajvani Livall újdonságát, amely nemcsak a Eurobike-on jutott a döntőbe, hanem a berlini IFA kiállítás innovációs fődíját is haza vihette. A Livall háromféle sisakot kínál, mindegyik beépített Bluetooth fejhallgatóval rendelkezik. Ezek a fül felett találhatók, így egyszerre követhető az információ és a környezet hangja. A technológia elnevezése Bling Jet Remote Control, a telefonra telepített app biztosít személyre szabható automatikus vezérlést a hangerő és az üzemmódok terén. A Livall felhasználók egymást közt is kommunikálhatnak, ami társas kerékpározás során igen hasznos funkció.

A BH51 fejvédő emellett irányjelzővel is rendelkezik, amelyet a kormányon elhelyezett ugyancsak Bluetooth protokollt alkalmazó kapcsolóval működtethetünk. A városi dizájn kapott, bőrutánzat silddel ellátott hi-tech sisak iOS- és Adroid-kompatibilis, a perifériákkal 10 m távolságig tartja a kapcsolatot. 600 mAh kapacitású belső akkuja Micro USB-vel 2 óra alatt tölthető fel. A sisak maga a legkorszerűbb EPS belső és ABS külső szerkezettel rendelkezik, In-Mold technológiával készül. 12 nyílás biztosítja a megfelelő szellőzést, az elektronikával együtt 390 grammot nyom a mérlegen. A zsűri véleménye szerint a városban kerékpáron közlekedők számára fontos a magas szintű technológia, a menet közben történő kommunikáció, továbbá az irányjelző funkció ugyancsak elősegíti a biztonságos közlekedést. A Livall BH51 esetében mindez automatikusan, a kormány elengedése nélkül végezhető. Azt sem hátrány, ha a sisak a technológia és védelem mellett a megjelenés terén is kimagasló: a Livall BH51 a felsorolt összes kritériumnak maradéktalanul megfelel.

BBB Indra Speed pedelec fejvédő

A hazánkban jól ismert holland kerékpáros kiegészítő specialista jövőre pedelec kerékpárokhoz tervezett sisakot is kínál, a rendkívül széles BBB palettán az Indra Speed-nek szerintünk jó helye lesz. Erről az újdonságról később minden bizonnyal szólunk, most előzetesként említsük meg, hogy megfelel a legszigorúbb e-bike (NTA-8776) szabványnak, a törésteszten a motoros fejvédőket is “lepipálja”. Dupla In-Mold szerkezetet alkalmaz 8 nyílással rendelkező Venturi légcsatornás szellőzéssel kiegészítve. Az Omega Fit System bizonyítottan magas fokú kényelmet és pontos méretállítást tesz lehetővé. Habár nehezebb, mint a legtöbb kerékpáros sisak, a motoros választékban rendkívül könnyűnek számít.

Fox Proframe DH-fejvédő

A kissé mackós DH “bukókra” ráfér egy fogyókúra: a Fox pontosan ezt a fejlesztési irányt választotta az új Proframe elnevezésű modell esetében. A Proframe a piacon kapható egyik legkönnyebb teljes arcvédelmet biztosító sisak, emellett a szellőzés terén is kimagasló. Ennek ellenére a törésteszteken a legtöbb kurrens DH-sisaknál nagyobb védelmet biztosít. Megfontolandó választás enduro használatra is, mivel könnyű, szellős, mindazonáltal arcvédelmet is biztosít. Tudva levő, hogy az enduro riderek gyakran nehezebb terepviszonyok közt, nagyobb sebességgel lejtőznek, mint a DH-sok!

Giro Vanquish™ MIPS fejvédő

A sisaktechnológia csúcsát jelenti az amerikai márka legfrissebb aerodinamikus modellje, a Vanquish™MIPS. A Giro fejvédők bőven bizonyítottak a profi versenyek során (az idei Tour-on a Vanquish -prototípus már látható volt a BMC-sztárok fején), illetve bicajosok ezrei életét mentették meg a napi használatban. A teljesítmény szempontjából meghatározó aerodinamikával érdemes foglalkozni, főleg ha az nem megy a szellőzés, a kényelem és a biztonság rovására. A fejlesztők pontosan ezt a célt tűzték ki maguk elé, és minden tekintetben teljesítették a nehéz “küldetést”.

Egy esetleges bukás során a MIPS segít az agyrázkódás elkerülésében, a Giro technológia arzenálban pedig megtalálható mind a pontos beállítást, mind a szellőzést tökéletesítő megoldás. A Giro szélcsatornában végezte a sisakforma végleges kialakítását, illetve tesztközpontjában fejlesztették a leghatékonyabb védelmet nyújtó szerkezet-felépítést. Az integrált szemvédelem már csak hab a tortán: a Giro Vanquish™ MIPS valóban a kerékpáros sisakok netovábbja!

Leatt Brace nyakmerevítő

Végezetül íme a valaha gyártott legkönnyebb nyakmerevítő a motorsportban és az extrém kerékpáros felszerelések kínálatában egyaránt otthonosan mozgó Dél-Afrika-i székhelyű Leatt márkától. Az adrenalin-löketre szükség van, de a nyak- vagy gerincsérülésre semmiképpen – szól a Leatt mottója. Erre csak bólintani tudunk, a védőfelszereléseik és ruházatuk magas technikai színvonalára, illetve széles választékára úgyszintén. A Brace kerékpáros nyakmerevítő fő újdonsága az alapanyag, amely megegyezik a kerékpáros fejvédők esetében alkalmazott EPS habbal. Létezik karbonszerkezetből készült modell is a széles palettán, de a zsűrit az innovatív és egyszerű megoldások varázsolják el, így a döntőbe a DBX 3.5 jutott. A kedvező tömeg mellett a másik nagy előny, hogy az EPS-hab puhább, flexibilisebb, mint a rideg kompozit, ezzel a bukás során előforduló horzsolás és zúzódás esélyét is csökkenti. Továbbá illeszkedése pontosabb, finomabb, tágabb határok közt állítható. Természetesen a nemzetközi biztonsági előírásoknak megfelel, a védelem az anyagválasztás miatt nem kompromittált. Ismét egy új irány a védőfelszerelés-technológiában!

A bemutatott termékeken felül számos érdekesség jutott a Eurobike Award döntőbe, de szerintünk az olvasó számára így is kirajzolódik a trend a jövő évre nézve. Kétségtelenül több a friss ötlet, kezdeményezés, mint a korábbi években, köszönhetően részben a közösségi finanszírozást kínáló portáloknak. Immár azok fejlesztések is sorozatgyártásba kerülhetnek, ahol az ötletgazda nem rendelkezik kellő tőkével vagy a termékfejlesztés végső lépéseihez szükséges szaktudással. Sok esetben a publikum látja meg a fantáziát az ötletben és nem a gyártó cégek vagy befektetői csoportok. Szerencsés korban élünk az innovatív kezdeményezések kiaknázásához!

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.