fbpx

Eurobike Gold Award 2017 – a díjazott kerékpárújdonságok

Folytatva az idei Eurobike Award újdonságok bemutatását, a jelen epizód a kerékpárokat veszi górcső alá. Előző írásunkban ismertettük a Gold Award fő kritériumait, illetve azok szakmai jelentőségét. A kerékpárok esetében több kategóriát hirdettek meg a szervezők, az illusztris zsűri a leginnovatívabb országúti, városi, gravel és túra, pedelec és haszonkerékpárt részesítette fődíjban.

Az idei kerékpárfelhozatal meglepően érdekes, változatos. A Kickstarter és hasonló közösségi finanszírozást választó kezdeményezések számos friss, egyedi ötlettel gazdagították a kerékpáriparban alkalmazott technológiákat. Több megoldás minket is teljesen lenyűgözött: kíváncsian várjuk, miként terjednek el ezek az innovatív koncepciók, milyen karriert futnak be a fejlesztést kidolgozó és bemutató vállalkozások! Nézzük először a Gold Award győztes kerékpárokat, majd röviden összefoglaljuk a döntőben részt vett többi bicajt.

Focus Project Y e-Road kerékpár

Az egykori német cyclocross-bajnok által alapított Focus márka dinamikus fejlődésen ment keresztül az utóbbi évtizedben. A tempó mostanság nemhogy lassulna, hanem egyre fokozódik. A Focus az e-bike szegmensben sem elégszik meg az aktuális trend követésével: idén „tokkal-vonóval” 13 kg tömegű e-MTB modellt dobott piacra, amit jövőre a Fauza Evation meghajtással rendelkező e-Road kerékpársorozat követ. A Project Y tehát több modellt ölel fel, országúti felhasználástól egészen a ma divatos gravel típusig. A súlyadatok a Project Y esetében is lehengerlőek, de ami még fontosabb, hogy mind a motor, mind az akku szervesen illeszkedik a váz vonalaiba. A Fauza Evation meghajtás külön Eurobike Gold Award díjban részesült, és mint látható, itt “besöpörtek” még egy fél díjat. Tényleg zseniális a „cucc”: a 3,3 kg tömegű, teljesen újragondolt elektromos pedelec-meghajtás tálcán kínálja a magát egy tetszetős, könnyű, finom, természetes működést biztosító országúti vagy túrakerékpárhoz. A 250 watt teljesítményű motor és az akku egyetlen egységet képez, a váz alsó csövében vezetékmentesen csatlakoznak egymáshoz. Működésen kívül a motor a hajtástól független, így a Focus Project Y hagyományos kerékpárként is funkcionál. A motor ilyenkor nem képez ellenállást, mint más pedelec rendszereknél

A karbonváz speciálisan az Evation fogadására készült, viszont innentől bármilyen alkatrész-szettel, egy vagy több lánckerekes hajtással, mechanikus vagy elektronikus váltással kompatibilis. Az utóbbi esetében az elektromos hajtásrásegítés és a váltásvezérlés akár integrálható. A Project Y road, cyclocross és gravel változatban a közös nevező a flat mount “hidrós” tárcsafék és a Boost keréktengely. Habár az Evation rendszer az EU-szabályzás előírásai szerint csak 25 km/órás sebességig aktív, a motor e felett „kilép” a rendszerből, azaz nem hátráltatja a nagyobb sebesség pedálozással történő elérését. A zsűri szerint a Project Y mutatja az utat a sportolásra és túrázásra szánt kerékpárok jövőjébe, mi pedig kíváncsian várjuk, miként reagál a piac többi szereplője!

[divider scroll_text=””]

Mokum Mono Mokumono városi kerékpár

A fenti cím nem elírás, a városi bicajkategória Gold Award győztese a fiatal amszterdami márka Mokumono modellnévre hallgató, robotok által épített érdekessége. A történet már-már utópisztikus, a Kickstarten debütált bicaj ennek megfelelően tényleg kilóg a sorból. A kezdeményezés pillanatok alatt 100.000 eurót „kalapolt össze” a támogatóktól, a Mokumono stílusos, minimális karbantartást, törődést igényel, tehát az ideális városi „romboló”. A váz különlegessége, hogy két rendkívül erős 7000-es sorozatszámú alulemez összekovácsolásával majd lézerhegesztésével Hollandiában készül, ráadásul egy speciális robot gépsoron, emberi kéz érintése nélkül. Így relatíve olcsón elő lehet állítani a kerékpárt, az emberi erőforrásigény közel a nullával egyenlő, nem kell a fél világon áthurcolni, az esetleges gyártási hibák pedig órák és nem hónapok alatt korrigálhatók. A vázszerkezet a konstrukció okán rendkívül merev, amit a tervezők egy passzív rugózó elemmel csillapítottak, így a városi utcák nem éppen makulátlan burkolata sem jelent akkora problémát. A letisztult megjelenés és a karbantartásigény csökkentése érdekében a bowdenvezetés vázon belül történik, ez egyben tetszetősebbé és ellenállóbbá is teszi a Mokumono-t. Lehet ütni-vágni, állítólag kiválóan bírja a mindennapos városi használat jelentette “gyűrődést”.

A váz Gates szíjhajtással csatlakozik a hidraulikus tárcsafékkel ellátott kerekekhez. A meghajtás kenést így nem igényel, a tárcsás fékrendszer kopásálló, a Conti GP 4Season gumikkal pedig a földet is megkerülték. A Brooks Cambium nyereg sem fog leamortizálódni a csapadéktól, hisz egybeöntött vulkanizált gumi konstrukció. A hajtás opcionálisan egysebességes vagy Shimano Alfine agyváltós: mindkettő a strapabíróságot és a megbízhatóságot erősíti. A bicajhoz a márka saját fejlesztésű Curana C-lite sárvédőt is kínál. A Kickstarter támogatók már a Mokumono nyergében szelik a város utcáit, a zsűri tagjai is előszeretettel használják a kiállítás területén. Friss ötletek kellenek a kerékpáripar megújításához, és a Mokumono kétségtelenül ebbe az irányba mutat.

[divider scroll_text=””]


Van Nicholas Skeiron országúti kerékpár

A holland Van Nicholas a titán alapanyag szakértője, a Skeiron a legújabb kerékpártechnikai megoldásokat ötvözi az ellenálló és tartós exkluzív fémből készült csövekkel. Az észak-nyugati szél görög istenéről elnevezett országúti modell korszerű hidraulikus tárcsafékrendszert kínál, a titáncsövek és a kormányzás a stabilitás érdekében hidroform-kialakítást kap megnövelt csőátmérővel párosítva. Mindkét kerék 12 mm-es túlméretes átütőtengellyel rögzül, így várhatóan ott sem tapasztalunk hajlékonyságot. A kábelek mind a vázon belül futnak, az első fékvezeték pedig a villában. A Skeiron mechanikus váltórendszert fogad, egyben Di2-kompatibilis.

A titán alapanyag önmagában átlagon felüli kényelmet biztosít, amit a holland tervezők kis átmérőjű titán nyeregszárral és speciális támvilla-kialakítással fejeltek meg. A zsűri kiemelte a Skeiron “retro” megjelenését: ez gyaníthatóan a körkeresztmetszetű fémcsöveknek szól. A Bikemag stáb itt kissé elbizonytalanodott a zsűri ítéletével kapcsolatban: a Skeiron minden bizonnyal kiváló modern országúti kerékpár, de nem látjuk a szárnyaló innovációt, amely a többi Gold Award díjazott kerékpárt jellemzi. Ilyen technikai megoldásokat alkalmazó kerékpárt szerintünk már több éve kínálnak, ráadásul a világ bármely szegletében!

[divider scroll_text=””]

Rondo RUUT CF1 gravel bike

Eurobike Award beszámolónkban már szerepelt egy Start Up-díjas kerékpár, íme egy másik újdonság az idén alakult gdanszki Rondo cégtől. A leginnovatívabb kezdő vállalkozásnak járó elismerés egyértelműen indokolt: a RUUT CF1 állítható vázgeometriát kínál, ami különösen hasznos egy kétféle kerékmérettel és megannyi köpenyszélességgel használható gravel bike esetében. A Rondo által tervezett TWINTIP villa saruján két állást találunk: az egyik a 700c kerékmérethez ideális, a másik a 650b-hez. Ezzel a kerékméret nem változtatja meg a menettulajdonságokat, a villaelőfutás- és a fejcsőszög-módosításnak köszönhetően az irányítás mindkét kerékváltozat esetében majdnem azonos, a középcsapágy-magasság terén is mindössze néhány milliméter az eltérés.

Egy adott kerékméret alkalmazása mellett pedig sportosabbá vagy “turistásabbá” varázsolhatjuk a RUUT CF1 gravel bike-ot, alkalmassá téve cyclocross versenyzésre vagy csomagos túrázásra. Ez utóbbit segíti elő a 2,1” szélességű 650b gumi fogadása, illetve a bicaj rendelkezik a kiegészítők fogadására alkalmas konzolokkal is. A díjat a karbonvázas Rondo RUUT CF1 modell kapta, amely passzív hátsó rezgéscsillapító kialakítást kínál. Emellett az innovatív TWINTIP technológia elérhető acélvázas RUUT ST és alu RUUT AL változatban, ugyanúgy aszimmetrikus láncvillával, flat mount tárcsafék-rögzítéssel és átütőtengelyes kerékrögzítéssel. Mindez egy frissen alakult lengyel vállalkozástól – elképesztő! A zsűrivel teljes egyetértésben teljesen le vagyunk nyűgözve…

A Eurobike Award további „döntős” kerékpárjai a következők:

Canyon Roadlite CF fitneszkerékpár korszerű VCLS rezgéscsillapítással, alacsony tömeggel és árcédulával

Klever X-Speed S-Pedelec 600 watt teljesítményű motorral, BIACTRON-drive meghajtással (amely egy 400 köbcentis benzines motor elektromos alternatívája!)

Riese und Müller Packster 40 Crossover eCargo, a minden igényt kielégítő csomagszállító

Rocky Mountain Altitude Powerplay össztelós e-MTB diszkrét motor és akkuelhelyezéssel

Schindelhauer Bikes Gustav városi kerékpár integrált csomagtartóval és szíjhajtással

Stoll Bike R1 MTB 800 grammos egy darabból készült full-monocoque vázzal

Wilier Cento10NDR országúti rezgéselnyelő ACTIFLEX technológiával

A Eurobike Award beszámolót a többi díjazott termék ismertetésével nemsokára folytatjuk.

Így örültek a Rondo fejlesztők a Eurobike Award elismerésnek!

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.