fbpx

Eurobike 2010: XC / maraton trendek – 2. rész

Az XC / maraton trendek bemutatását célul kitűző cikkünk második részében a Breezer, a Crank Brothers, a Diadora, a GT, a Hispania, a Katz, a Pinion, a Kona, a Manitou, a Phil Wood, a Rewel, a Ritchey, a RockShox, a Rocky Mountain, a Rohloff, a Rudy Project, a Scott és a Sram újdonságait mutatjuk be. Hajrá!

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: GT

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: GT

Ismét egy kis retró. Alighanem a GT volt az egyik sztárja a kiállításnak, és erre tudatosan készülhettek is, ugyanis szájtátós kínálatot vonultattak fel, design tekintetében legalábbis mindenképpen. Ez az újraszabott Zaskar, mely karbon, de direkt a régi alu Zaskar formavilágára hajaz az eddigieknél vékonyabb csövekkel, ezüst fényezéssel. A színek terén a GT dobta be talán a legerőteljesebben azt a bizonyos neonzöldet. Ezen a gépen csak a nyereg, a markolat és a matricák egy része virít ebben a színben, de az extrém vonalon kertelés nélkül mindent neonzöldbe borítottak! Láttunk is pár igencsak meghökkent arcot…

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: GT

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: GT

Még egy gépet megmutatok a GT-től, mert ez egy jó példa a retro divathullámra. Elővették a hagyományos GT festést, és minimális módosítással kínálják néhány gépükön. Nosztalgiát ébreszt az emberben. Azok a régi szép idők, mikor még az MBAH-t lapozgattuk és Alison Sydor nyerte a budapesti Világkupa futamot ilyen GT géppel…

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Rocky Mountain

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Rocky Mountain

A Rocky Mountain sem marad ki az őrületből, és erre pont jó apropót szolgáltat a cég 30. születésnapja. Erre az alaklomra lepte meg a nagyérdeműt a Vertex T.O.-val, mely a klasszikus Rocky Mountain geometriát és juharfaleveles festést követi. Még a Flite nyeregből is egy klasszikus vonalakat követő retro példányt választottak.

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Breezer

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Breezer

Nagy visszatérő a Breezer! A montis hőskor tájékán volt híres, mint az egyik ős MTB márka, aztán szép lassan háttérbe szorult. Pedig anno 1977-ben az alapító Joe Breeze nevéhez fűződik az első modernnek mondható kinézetű MTB kerékpár megalkotása. A Lithning Pro Reynolds Cr-Mo csövekből készült, és festése is a régi idők Breezerjeinek festését követi. Bár alkatrészek tekintetében azért már napjaink elvárásait igyekszik kielégíteni, mégis kivált valamit a régóta bringázó emberből… Azok a kilencvenes évek!

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Kona

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Kona

A Kona is elővette régi logóját, és kicsit megújítva fém fejcsőembléma formájában használja ismét – bár a K betű nem ugyanaz. Remélhetőleg vannak az olvasók közt olyanok is, akiknek még mond valamit ez a logó! Szintén a kilencvenes évek közepét idézi…

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Ritchey

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Ritchey

Alaptétel a divatszakmában, hogyha valami elég régi, akkor nem szabad kidobni, mert hamarosan újra divatba jön. És lám, a kerékpáripar is kezd erősen hasonlítani a divatszakmára, vagy tán maga is az… Ritchey bácsi feltalálta a kereket! A matt fekete, majd a kicsit izzadtságszagú wet black és wet white fantázianevű felületek után itt a nagy újdonság, a régi jó polírozott alu! Mentségére legyen mondva a bajszosnak, hogy nem wet silvernek nevezte el, hanem beérte a Classic névvel. Nem tudom eldönteni, hogy csak azért látom szépnek, mert betöltöttem a harmincat, vagy tényleg van valami kortalan szépség a sima fényes alu felületben. Anno minden alkatrész ilyen volt, most mégis alig tudtam betelni vele…

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Crank Brothers

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Crank Brothers

De ha már régi, akkor legyen valami új is! Az örök „renitens” Crank fivérek jöttek ki ezzel a stucnival, mely azt a rögzítésmódot alkalmazza, melyet a Thomson is alkalmaz a villanyaknál, csak emezek a kormány rögzítését is így oldották meg. Ugye arról van szó, hogy az oldalsó csavarral két-két éket szorítunk be a stucnitest és a villanyak, illetve kormány közé. Mondhatni egyszerű, mint a faék. A rendszer nem a legkönnyebb, viszont nincs hátul csavar, amibe belerugdoshat az ember a térdével, és nagyon egyedi kinézetű alkatrész. A gyártó különböző színkombinációkban kínálja, a különböző neveket viselő gépeken feltűnt fekete-arany és szürke-piros verzióban egyaránt.

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: fény az éjszakában

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: fény az éjszakában

Egyre több cég kínál minden tekintetben profi megoldásokat éjszakai csapatásokra, 24 órás versenyekre. És nem csak a szinte már brutálissá növelt fényerőről van szó, hanem a lámpatestek rögzítését tekintve is igazi brainstormingot mutattak be a gyártók. Ez is egy nagyon praktikus megoldás, hiszen nem a kormányra kell felszenvedni valahogy a bilincsét, hanem masszívan az A-head hézagolóba kapaszkodik egy csavarral. Sajnos nem emlékszem melyik cég követte el…

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Phil Wood

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Phil Wood

Egyre több céget láttunk, akik komolyan gondolkoznak a láncváltós rendszerek alternatíváinak keresésén, és sokan eleve a láncot magát is szeretnék száműzni a kerékpárról annak karbantartásigénye, koszolódása és egyben koszolása okán. Az egyik befutónak az fogasszíj tűnik, melyek fixiken, single-speedeken, városi komfortbringákon éppúgy feltűntek, mint XC montikon. A Phil Wood cég kínálata az ehhez a rendszerhez szükséges alkatrészekre is kiterjed. Vajon mennyi idő alatt kopik el egy ilyen fogastárcsa a szíj alatt?

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Sram

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Sram

A Sram standja nálam vitte a pálmát! Nemcsak a mérete, hanem a koncepciója miatt is. Az országúti, MTB és városi szettjei külön-külön szekcióban voltak elhelyezve, akarom mondani fellógatva, ugyanis minden damilon lógott. Így nem volt kérdéses, hogyan győződjünk meg az adott alkatrész tömegéről. Az installáció inspirált is a megoldásra. Szinte észrevétlenül, de a nagy amerikai is felfejlesztette a kínálatát, és így egyben bemutatva sokkolóan hat egy kicsit a több száz alkatrész egy közepes supermarket méretű standon. Azt hiszem, felhúzhatja a gatyát a másik nagy S! Az újdonságok sorából a teljesen megújult X.0, X.9 és X.7 alkatrészcsaládokat emelném ki. Mindegyik elérhető 2 × 10-es vagy akár 3 × 10-es verzióban is, akár számtalan szetten kívüli hajtókarral kombinálva. Az X.0 és az X.9 ráadásul többféle színkombinációban lesz elérhető, előbbi például matt fekete-fényes fekete, fekete-piros, fekete-arany vagy fekete-kék verziókban.

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Rohloff

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Rohloff

Az agyváltós rendszerek talán legsikeresebb élharcosa a Rohloff. 14 sebességes agyváltójuk immár a többedik tökéletesítésen esett át. Természetesen ők is igyekeznek kiszolgálni a vevői igényeket, úgyhogy ha a vevő színeset – jelen esetben fényes lilát – kíván, akkor megkapja. Biztos vagyok benne, hogy az agyváltójuk elterjedésének leginkább csak a borsos ár szab határt, nem a műszaki tartalom színvonala és kiforrottsága. Ezt bizonyítja az is, hogy egyre több kerékpárgyártó építi be gyárilag a gépeibe a Rohloff agyat – például a képen is bemutatott Endorphin -, amihez viszont a vázon speciális szemek is szükségeltetnek a hátsó papucsnál kissé megszaporodott vezetékmennyiség kulturált és biztonságos elvezetésére.

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Pinion

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Pinion

Hasonló rendszer a szintén német Pinion is, csak ők a középcsapágyházba építették az agyváltót. A leginkább a Downhilles V-boxx-ra hajazó rendszerük köré egy egész kerékpármárkát is építettek. Ugyanis ahogy a képen is látható, jelentős hátránya az agyváltókkal szemben, hogy teljesen speciális vázkialakításra van szükség az alkalmazásához. A megoldás jelenleg 18 átfedés-mentes sebességfokozatot kínál, ami még több is, mint amit a Rohloff tud. Technikai vonalon az is nagy előnye a rendszernek – annak teljes zártságán kívül -, hogy nagyon alacsonyra helyezi a kerékpár súlypontját, ráadásul a hajtómű egyetlen picike tányérját is igen nehéz odaverni.

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Katz

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Katz

Az OK, hogy agyváltó, de akkor is még mindig ott van a lánc, ami koszolódhat, meg kenni kell. Ha viszont beburkoljuk, ez a gond is megszűnik. Erre a megoldásra is egy specializált cég vállalkozott, a svájci Katz, mely ugyan nem új, de mindig újra és újra megcsodálom gépezetüket. Idén már majdnem sikerült kipróbálnom a kiállítást megelőző DemoDay-en, de sajnos mindig lecsapták a kezemről. A képen a magyarázó ábra is jól látszik, mely megmutatja, hogy elől-hátul egy-egy kis görgő tereli a láncot a megnövelt láncvilla belsejébe. A gép hátulja egyébként 120 mm-t mozog, így a láncvilla szabad mozgását is biztosítani kellett, amit a hajtómű mögött beiktatott harmonikaszerű elem végez. Amúgy egy Rohloff agyváltó dolgozik a gépen.

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: RockShox

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: RockShox

Egy kis kellemes múltidézés a RockShox-nál. A dicsőségfalon felsorakoztatták legemlékezetesebb modelljeiket, kezdve az első villájuktól, a Quadra21-esen, a versenypályákon bizonyított 1,2 kg-os Indy SL-en és Judy-kon, az első SID-en, Boxxeren és Psylón és sok más típuson át egészen a Rebáig. Megint csak előtör belőlem a vénember, de felidéződnek bennem azok az évek, mikor még ugyanazzal a villával nyertek CC és DH futamot, mikor az utóbbi kategóriában a 63 mm rugóút volt a menő, vagy amikor az volt a nagy szám, ha egy villa fékhídján már nem volt ott a canti fék bowdenakasztója, mert már V-fékhez készült!

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Manitou

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Manitou

A Nagy konkurens Manitou házatájáról viszont egy friss újdonsággal jelentkezem, a kifejezetten 29-esekhez tervezett Tower modellel. Teljesen új villáról van szó, ám a technikai paramétereket tanulmányozva mégis kicsit nosztalgiám van: MARS légrugó és állítható TPC csillapítás kapott helyet a szárakban. Természetesen a kor szellemének megfelelően üregesre kovácsolt villaváll, lockout és „tapered” villanyak opció is szerepel az ismertetőjében.

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Rewel

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Rewel

Lassan terjed, és valószínűleg az országúthoz hasonlóan csak egy jól körülhatárolható réteg fogja használni ezt a megoldást, de egyelőre terjed a szingós monti kerék, Anno a Ritchey és a cseh Tufo indította el ezt az irányzatot, de a felnit kínáló standokon is egyre több ilyet láttam. Csak úgy mellesleg a képen látható integrált fejcsapágyas Rewel titan gép sem rossz…

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Hispania

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Hispania

Szerencsére nem csak eltűnnek és egyesülnek cégek, de néha újak is jönnek létre. Egészen friss cég a származására büszke spanyol Hispania. Mindjárt számos szakágban próbálják letenni a névjegyüket: XC, országúti, ciklokrossz, fixi, holland stílusú városi gépek stb. Gyors elterjedésüknek mindenképpen gátat szab az exkluzívnak mondható árfekvésük. Szemet legeltetni viszont tökéletesek. Ez a gép pont azt az irányvonalat képviseli, mely oly közel áll a szívemhez: egyszerű letisztult forma, egyszerű, de nagyon végiggondolt részletekkel – például a gyönyörű hátsó papuccsal -, semmi ciráda, itt-ott megbolondítva egy kis színnel. A karbon szingós kerék most is ott figyel.

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Rudy Project

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Rudy Project

Ejtsünk pár szót a kiegészítőkről is! A slágerszínek természetesen itt is visszaköszönnek. Azok pedig 2011-ben a neonszínek, élükön a neonzölddel. A képen a hivatalosan tavaly debütált Rudy Project Sterling modell 2011-es divatnak megfelelően tálalt változata látható. Izgalmas formaterv és brutális színek jellemzik.

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Scott

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Scott

A ruházat terén egyszerre tűnik érvényesülni a retrohullám és a neonszínek, habár ez nem is olyan ellentmondásos, mint amennyire elsőre tűnik, hiszen a neonszínek egyszer már divatban voltak, úgy a kilencvenes évek elején. Mindezek a legerősebben talán a Scott kollekcióján látszik.

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Diadora

Eurobike 2010: XC / maraton trendek: Diadora

A cipők terén szintén megjelennek a neonszínek. A Diadoránál különösen rákattantak erre a színvilágra, hiszen jövőre a fél palettájuk valahogy így fog kinézni. Akinek ez nem elég meredek, az képzelje el ugyanezt neonpinkben, akinek pedig még az sem, az a kettő szín kombinációjában, hiszen mindezek a verziók megtalálhatók lesznek a palettájukon. A kiállításon és most e cikk írása közben is az járt a fejemben, hogyan lehetséges az, hogy egyik évről a másikra kb. 150 cégnek jut eszébe ugyanaz a szín/színvilág? Az előző divathullám, a fehér több év alatt, fokozatosan teljesedett ki, most viszont teljesen hirtelen váltásnak lehettünk szemtanúi. Alighanem a cégek összebeszéltek a háttérben. Nem véletlen mondtam, hogy kezd a divatiparhoz hasonlítani a kerékpáripar…

Szöveg és fotó: GG

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.