fbpx

Eurobike 2010: enduro érdekességek – 2. rész

Az enduro géposztállyal kapcsolatos Eurobike-os kutakodást ezúttal az Alutech, a Beone, a Commencal, az Intense, a Lapierre, a Nicolai, a Nuke Proof, a Rocky Mountain, a Rotwild, a Santacruz, a Scott, a Specialized, a Stevens és a Trek standján folytatjuk.

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Santacruz

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Santacruz

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Santacruz

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Santacruz

A Santacruznál a Nomadnak van már karbon változata is az alu mellett. Élőben szerintem az alu szebb volt, de ízlések és pofonok. Mindenesetre a karbon már bőven három kiló alatt van, ami nem rossz ekkora rugóútnál. Ráadásul sokkal merevebb is lett, ami jót tesz az irányításnak, hajtásnak és a mozgásnak is.

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Santacruz

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Santacruz

A Butcher pedig az új felfüggesztésükkel készült nagyobbik gép. A szépségével biztos nem fog hódítani, de az árcímkéjével annál inkább, mert a hírek szerint háromszázezer forint alatt lesz.

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Rocky Mountain

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Rocky Mountain

A Rocky Mountain pedig büszkén mutogatta az összehasonlító tesztek legmerevebb gépét (mind abszolút értékben, mind pedig tömeg-merevség arányban). Ugyanakkor a működésben már állítólag nem brillíroztak ennyire, mert a rugóútja kevesebbnek érződik, mint amennyi ténylegesen. A mászó képessége (75 fokos nyeregvázcsőszög) viszont kifogástalan.

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Trek

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Trek

A sokszoros Megavalanche győztesnek, és talán a világ egyik legszerényebb versenyzőjének, René Wildhabernek a versenygépe. Alaposan körbejártam, de semmi extra nincs rajta. Sőt… Be kell látni, hogy a lábaiban van az a plusz, amivel szinte verhetetlen azon a bizonyos 30 kilométeren a francia Alpokban.

Ő se menne már a kötelező enduró kellék, az állítható nyeregcső nélkül, amelyből jövőre már hatalmas kínálat lesz, ugyanis legalább 8-9 gyártónak láttuk különböző modelljeit. A képen a Rock Shox Reverb modellje látható, amit sikerült is kipróbálnom. A kormányról gombnyomással vezérelve fokozatmentesen 125 mm-t lehet fel-le állítani. Nagyon könnyen indul meg, és nagy erővel jön fel (a sebessége állítható), így alig kell tehermentesíteni a nyerget. Az egyszerűbb és olcsóbb változatok 100 mm körüliek és a nyereg alatti karral vezérelhetők. Bizonyos márkák pedig nagyjából három fix állásban engedik mozgatni a nyerget: azaz van egy mászó, egy gurulgató (pár centivel alacsonyabb), meg egy lejtőző (teljesen letolt) helyzet.

És mire jó az állítható nyeregcső? Ha csak tekergetünk, akkor is jó, ha nem kell megállni, és le-fel tologatni a nyerget, de egy versenyen már nagyon komoly időtényező lehet. Hazánk legrutinosabb Megavalanche résztvevője, Pántya Zsolt az egyik évben kiszámolta, hogy a kvalifikációs futamán kb. 40-50 másodperce ment el azzal, hogy a húsz kilométeres pálya durva, sziklás lejtői előtt le kellett tolnia, a komoly mászások előtt meg fel kellett húznia a hagyományos nyeregcsövét az ideális pozícióhoz. A végén 50 másodperccel maradt el a továbbjutástól. Tehát egy enduro versenyen nélkülözhetetlen a gyors állítás lehetősége, de mindenki, aki valaha kipróbálta, nem tud leszokni róla. Ma még nehezek (500-600 g) és drágák 50-75.000 Ft, de ezek az adatok a terjedésükkel együtt fognak javulni.

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Trek

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Trek

A láncvilla védés legáltalánosabb módja: szigetelőszalaggal körbetekert belső gumi.

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Trek

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Trek

Se egyedi, névvel ellátott alkatrészek, se egyedi fényezés. Helyettük szériagép, kábelkötegelők, átlagos Truvativ és Sram alkatrészek.

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Trek

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Trek

Levegős Lyrik 170 mm mozgással, és ugyanennyit tudó RS prototípus hátsótag, amelyet a DHX Air ellenfeleként pozícionálnak. Brendan Fairclough is ilyennel ment az idei Megán, de az övé féltávnál szétdurrant. Az eddigi Monarch tagok pedig nagyon lomhák voltak. Szóval a hátsó részen van még mit fejlődnie a Rock Shoxnak, de remélhetőleg jövőre már megbízhatóbbak és jobbak lesznek. Állítólag a Lyrikekben állandóan meghibásodó 2step rendszert már jövőre egy teljesen újra cserélik.

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Lapierre

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Lapierre

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Lapierre

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Lapierre

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Lapierre

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Lapierre

Egy újabb gyöngyszem, ami azért picit alulépítettebb, mint amivel a háttérben látható Sam Blenkinsopot versenyeztették az idei Megán, ahol szenzációsat ment. Szóval a versenygének és a gyönyörű részletmegoldások a gépben vannak.

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Nuke Proof

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Nuke Proof

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Nuke Proof

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Nuke Proof

Egyik személyes kedvencem a Nuke Proof volt. Egyrészt tetszetősek a sárga-fekete kombinációik, másrész ár-érték arányban talán ők adják a legjobb dolgokat az enduro/DH vonalon. Már két Megán is tesztelték a képen látható prototípus vázat, amelyből a februári gyártásra még egy 300 grammot faragni fognak, hogy 3 kiló körül legyen taggal. 150 mm út, 36-os lánctányérhoz optimalizált forgáspont-magasság a tökéletes tekerhetőségért, és 12 mm-es átütőtengely. Natúr, fekete és sárga színekben lesz elérhető. Ja, és 300.000 Ft alatt lesz az ára…

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Intense

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Intense

Az Intense nagy enduró gépe az Uzzi. Állítható rugóút, tengelytáv és középrész magasság. Katonás dizájn és „lopakodó-fekete” festés. Persze elérhető a klasszikus Intense pirosban is.

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Scott

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Scott

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Scott

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Scott

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Scott

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Scott

A Scott hosszúutas gépe pedig a Genius LT, ami elöl-hátul 180 mm-t tud mozogni. Mászáskor a Cannondale tagjához hasonlóan ez is csökkenti az utat, és változtatja a karakterisztikát. Persze, csak ha a kormányról vezérelve ezt mi is így akarjuk. A 180 mm ellenére inkább hosszú utas túragépként viselkedik az előzetes tesztek alapján.

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Stevens

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Stevens

Ugyanez igaz a képen látható Stevens gépre is. Jobban mászik, mint lejtőzik. A kiegészítőkben azonban nincs hiba.

Eurobike 2010: enduro érdekességek - Specialized

Eurobike 2010: enduro érdekességek - Specialized

Eurobike 2010: enduro érdekességek - Specialized

Eurobike 2010: enduro érdekességek - Specialized

Az enduro kategória névadójának lelke. A német piacon az alap (alu) Enduro ebben a rikító színben lesz kapható, míg a karbon már némileg visszafogottabb. Természetesen a háromállású 125 mm-t mozgó nyeregcső már be lesz kötve.

Eurobike 2010: enduro érdekességek - Specialized

Eurobike 2010: enduro érdekességek - Specialized

A Specinél 2011-től lesz egy Evo sorozat is, amely az adott kategóriák gyári tuningját jelenti, azaz egy-egy modellt felhúznak kicsit a következő kategória felé. A képen az Enduro Evo látható, amelybe acélrugós tag és hosszabb utas villa került.

Eurobike 2010: enduro érdekességek - Specialized

Eurobike 2010: enduro érdekességek - Specialized

A bringa, amely ár érték arányban agyonveri még a cégen belül fölötte álló gépeket is. Annyira jól sikerült konstrukció, hogy hosszú évek óta változatlanul gyártják. Kispénzűeknek a legideálisabb választás, ha egy profin mozgó olcsó gépet keresnek az AM és enduró kategóriák határán. A külföldi fórumokon, és több tesztben is jobb gépnek tartották sokan, mint a nagyságrendekkel drágább, és elég hamar le is váltott Enduro SL-t.

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Commencal

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Commencal

A Commencal hosszú utas Metája. Talán a név maradt, míg a rugóút nőtt. Látszott, hogy ők kijöttek a kiállításra (egy teljesen más kategóriájú és színvonalú gépeket forgalmazó cég standján volt kint három gépük), mert valami miatt kint kell lenni, de semmi energiát nem öltek abba, hogy az érdeklődők bármit is megtudjanak a gépeikről. Tehát, ha kizárólag az általuk közölt információkra hagyatkozva akarok tájékoztatni, akkor annyit mondhatok, hogy ez egy kék Commencal váz.

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Rotwild

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Rotwild

A Rotwild új gépe, ami az alatta olvasható szöveg szerint mértékadó (mérföldkő), azaz ők diktálnak. A már nagyon régóta létező – egyébként remek – Horst link (ismertebb nevén FSR) rendszer átvétele nem éppen divatdiktálás, de mindenképpen okos tett. Annyiban viszont igazuk van, hogy a gép ránézésre tényleg mindent tud, amit 2011-ben el lehet várni egy endurótól: állítható rugóút, lockolható tag, állítható nyeregcső, jó geometria(i adatok).

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Alutech

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Alutech

Az Alutech meg az a cég, akik imádják a hegesztési varratokat, meg a vaddisznónak látszó bringákat. Ezek itt is megvannak, de a link helyzete elég laposnak tűnik ahhoz, hogy kellően progresszív legyen az út vége. Persze, feltételezésünk igazolásához ki kellene próbálni a gépet, de az tény, hogy ilyen szögben álló linket ilyen rendszerű vázon még nem láttunk. Mivel német cég, így a német sajtóban előbb-utóbb úgyis tesztelik majd, és akkor kiderül, hogy jól okoskodtunk-e.

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Nicolai

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Nicolai

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Nicolai

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Nicolai

Erről beszéltem a bevezetőben: egy (kellően állítgatható) váz, kétféle bringa. A narancssárga vérbeli enduro, a fekete pedig már inkább 180 mm-t mozgó FR gép. Akinek van egy endurója, és nincs pénze két gépre, az apránként vehet egy plusz acélrugós tagot, meg egy többet mozgó villát, meg két DH gumit, és fél óra szereléssel van egy teljesen más bringája. A Nicolai esetében pedig a váz annyira alakítható, hogy a fentiek cserélésével nemcsak a mozgáson változtathatunk, hanem a rugóút hosszán, meg a geometrián is.

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Beone

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Beone

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Beone

Eurobike 2010: enduro érdekességek – Beone

A Beone nem bízta a fékfüggetlenséget a véletlenre: nekik nem elég a Horst link, ők még egy ötletesen megoldott floatert is felhelyeztek.

Szöveg és fotó: KGÁdám

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.