fbpx

Elswick veterán 1938-ból

Könnyen lehessen tekerni, ne legyen túl bonyolult a váltás, a le- és felszállás legyen kényelmes, a lánc ne kenje össze a lábunkat. Legyen felszerelve a kötelező kiegészítőkkel, és ne keljen a gyakori karbantartással bajlódni. Ezek az ismérvei egy jól használható, tartós városi női kerékpárnak. A „személyleírás” pontosan ráillik a csaknem hetven éve gyártott egyik kedvenc gépemre.

Elsw01_main

Ha a gyártók felismernék a lehetőséget, egy jól működő, egyszerű ám tartós gép újbóli gyártásával véleményem szerint komoly piacra találnának.”

Noha vásárlás előtt gyakran ténylegesen el is hangzanak az imént említett jogos igények, végül aztán meglepő módon megszületik a döntés egy piros, dögnehéz, lehetőleg mindenhol csillapítással rendelkező „szörnyeteg” képében. Pedig ha a gyártók felismernék a lehetőséget, egy jól működő, egyszerű ám tartós gép újbóli gyártásával véleményem szerint komoly piacra találnának. Én mindenesetre régóta vágyom egy olyan kerékpárra, mellyel hosszú éveken át gond nélkül lehet közlekedni – vagy akár sportolni – és nem kellene attól rettegni, vajon a mai napon melyik alkatrész adja meg magát.

A váltókar gyönyörű és áttekinthető kialakítású

A váltókar gyönyörű és áttekinthető kialakítású

Ilyen egy szép, ízlésesen visszafogott fejcsőembléma!

Ilyen egy szép, ízlésesen visszafogott fejcsőembléma!

Az Elswick kerékpár története Angliából, egy Észak-Lincolnshire-ben fekvő kisvárosból Barton Upon Humberből indult. A település egy kellemes fekvésű mezőgazdasággal foglalkozó város, ahol szinte megállt az idő. A cég története az 1880-as évekig nyúlik vissza, amikor egy hajdani kovácsműhelyben megkezdődött a kerékpárgyártás és az akkor még kis szériában gyártott első „Velocipédek” kigördültek a cég kapuján. A századforduló után a kétkerekűek iránti igény ugrásszerűen megnőtt, és a kis cég egyre nagyobbra nőtte ki magát. A két világháború közötti időben már hét-nyolc bedolgozó céggel együtt elérték a hatalmas, évi 200.000-es darabszámot. A kerékpárok jelentős hányadát exportra, főként nyugat-európai és az amerikai piacra szállították. Így kerülhetett a tulajdonomban lévő kerékpár is Svájcba, ahol a történelem viharai szemmel láthatóan elkerülték. A vázon ma is megtalálható az a több mint fél évszázados plomba, amely a svájci határ átlépését tette lehetővé. Ez alapján lehet igen nagy biztonsággal meghatározni a gép korát.

Az Elswick nem volt olcsó kerékpár, amit bizonyít mai napig tökéletes működése. Ez egyrészt a kiváló anyagminőségnek, másrészt pedig a forradalmian újnak számító műszaki megoldásoknak is köszönhető. A könnyű haladásról a Sturmey-Archer háromsebességes agyváltó gondoskodik. A megállásért a Dunlop saválló felni és a rudazatos fék párosa a felelős. Itt nem elsősorban a hatásfok, hanem a hosszú élettartam az, ami meggyőz bennünket a megoldás létjogosultságáról. A világítórendszer – amely svájci termék – valószínű, hogy jóval később került felszerelésre. A Lucifer lámpa rendelkezik tompított és reflektor üzemmóddal is, fényerőben pedig felveszi a versenyt a mai modern elemes lámpákkal. A fejcsapágy félig integrált, elnyűhetetlen darab. A mozgó alkatrészek mind úgy kerültek kialakításra, hogy valóban egy emberöltőn át szolgálhassák elégedett tulajdonosukat.

A lámpa természetesen tompított és reflektor üzemmódban is használható, a sok forgáspontú rudazatos fékek láttán pedig már meg sem lepődünk…

A lámpa természetesen tompított és reflektor üzemmódban is használható, a sok forgáspontú rudazatos fékek láttán pedig már meg sem lepődünk…

Közben életem egyik nagy álma, egy saját kerékpárbolt és hozzá kapcsolódó veterán-kiállítás is kezd megvalósulni. Az itt bemutatott felvételek a felújítás alatt álló épület előtt készültek. A falak már állnak, a kerékpárok pedig az Elswickkel egyetemben már alig várják a beköltözést, hogy végre méltó helyre kerülhessenek…

Jellemzők:
Típus: Elswick; női
Gyártási év: 1938
Agyak: Sturmey Archer
Pedál: Tissot Luxe
Felnik: Dunlop
Világítás: Lucifer
Tengelytáv: 1160-1180 mm
Fejcsőszög: 68,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 63,5 fok
Össztömeg: 17,5 kg

Szöveg: Vock Balázs
Fotó: Vock Balázs

A rudazatos fék és a saválló, elnyűhetetlen felni túl a sokadik fékezés után is működőképes, szemre is szép párost alkot...

A rudazatos fék és a saválló, elnyűhetetlen felni túl a sokadik fékezés után is működőképes, szemre is szép párost alkot…

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.