fbpx

Elmélkedés a kerékméretekről – 26″, 27,5″, 29″

Nino Schurter világkupa győzelmét a Scott legújabb kerékméretével, a 650B-vel nyerte. Ezzel nagy löketet adott a cégnek, hogy erősítsék ilyen irányú fejlesztéseit.

Nézzük, honnan ered a 650B megnevezés!
Ez egy francia eredetű méretezés, ami a gumi külső átmérőjét jelöli. Régen ez még egyértelmű jelölés volt, mivel minden felnimérethez csak egyféle gumiméret tartozott. A bütykös gumik, az eltérő profilok és a számtalan szélességű abroncs megjelenésével értelmét veszítette, a helyét pedig egy egységes, az European Tyre and Rim Technical Organisation (Európai Abroncs- és Keréktárcsagyártók Technikai Szövetsége) által ajánlott méretezés vette át. Az ETRTO szám a felni peremének átmérőjét – és a gumiabroncs belső átmérőjét – mutatja meg.
Az ETRTO 1964 októberében alakult, azzal a céllal, hogy a különböző gumiabroncs szabványokat összehozza és Európán belül egységesítse azokat. Ezzel segítve a csereszabatosságot és a gyors, egységes információk terjedését.

Az ERTRO a felni peremének átmérőjét jelöli

Anno a 650 mm-es külső átmérőhöz három különböző felni és gumiméret tartozott. Ez a három méret betűkkel lett megkülönböztetve egymástól.
– 650A egy aránylag magas peremű – 590 mm – felni, 30 mm-es gumival (26 x 1 3/8″)
– 650B egy közepesen magas peremű – 584 mm – felni 40 mm-es gumival
– 650C a legkisebb átmérővel – 571 mm – és legballonosabb gumival rendelkezett Ezen kívül még van egy 650-es méretjelölés is, ami 597 mm-es átmérővel rendelkezik, ám időközben minimálisra csökkent a számuk.

A marketingesek egy darabig erőltették, hogy a 650B méretet hívják 1/4-esnek és a 27,5″-os megnevezést is a köztudatba kívánták hozni. A legtisztább az, ha a legmeghatározóbb méretet, az 584 mm-t használjuk!

650B vs. 26"

Milyen kerékméreteket használunk manapság?
A leggyakoribb, a hétköznapi életben is használt kerékméreteink az országútikon a “hétszáz c”, hegyikerékpárokon a “huszonhat collos”, valamint a “huszonkilenc collos”.

– országúti: 700C. Francia mértékegységből származik, a külső átmérőt jelöli. A felni peremének átmérője 622 mm.

– hegyikerékpár: 26″ vagy 29″.
Nem is gondolná az ember, hogy amikor egy 26″-os gumit kérünk a boltban, körülbelül 5 különböző belső átmérőjű abroncsot adhatna az eladó. Mivel a 26″ a gumi külső átmérőjére utal. Tehát jól jegyezze meg mindenki, hogy a klasszikus mtb peremátmérője 559 mm, ezzel kell tovább pontosítanunk, ha szükséges.
A 29″-os kerék egy olyan manőver során keletkezett, hogy az országúti felnire vastag, bütykös gumit húztak. Tehát a peremátmérő itt is 622 mm, akárcsak az országútiknál, viszont a vaskos gumi miatt a gumiátmérő 29″-os.

Balról jobbra: 29" - 650B - 26"

Most pedig nézzük, hogy vélekednek a gyártók a 650B méretről:
Adrian Montgomery a Scott marketing igazgatója így nyilatkozott a 27,5″-os kerékméretről:

– Mára elegendő tapasztalatot szereztünk, hogy egyértelművé váljon a nagyobb kerékméret biztosította előny. De ez a nagyobb kerékméret sok fizikai akadályba ütközik, ami az egész kerékpár felépítését illeti: a hosszabb rugóutas vagy úgy általában a kisebb méretű vázaknál jelent problémát a nagy kerékméret.
Schurternek méreténél fogva is gondjai akadtak a nagy kerékmérettel, ezért határoztunk úgy, hogy kipróbáljuk a 27,5″-os méretet. Jelenleg a merevfarú és összteleszkópos modelleken is tesztelünk, hogy minél több információt tudjunk összehasonlítani.

– A nagyobb gyártók hamar rákaptak a 29″-es kerékméretre. Vajon a 650B-vel is ez fog történni?

– Nem tudom, hogy a felhasználói piac akarja-e a 650B méretet. De megoldás lehet a kisebb méretű vázaknál – 13-15″ -, amiket általában gyerekek és alacsonyabb termetű felnőttek használnak.
Az igazság az, hogy a 29″-es kerékméret nagy segítség az új bringásoknak, mivel ezzel könnyebben veszik az akadályokat és segít lendületet tartani. Viszont a hátulütője az, hogy a 150 mm feletti rugóúttal rendelkező vázakba szinte lehetetlen beépíteni.

– Milyen fejlesztési potenciálok vannak a 650B-nél a 29″ kerékméret után?

– Ahogy nőnek a vázaknál a rugóutak, úgy egyre torzulnak is: magasabbra kerül a középcsapágy, ami súlypont emelkedéssel jár és a láncvilla-hossza is növekszik.
A fejcsőnél hasonló a helyzet, a nagyobb kerék miatt túl magasra esik a kormány, amit rövidebb fejcsővel, negatív kormányszárral lehet ellensúlyozni, de ezek egyike sem az igazi. Ezeken segít a 650B kerékméret.

Ezek után mindenkinek magának kell eldönteni, hogy kerékméret a szimpatikus, melyikkel tud a leghatékonyabban haladni. Valószínűleg az idei Eurobike-on már több gyártó is ki fog jönni a 650B méretű bringáival. Ha előbb nem, akkor ott már biztosan ki tudjuk próbálni is őket.

forrás: bicycling.com

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.