fbpx

Cyclocross a hajógyári rőt avaron, avagy teszt a tárcsással, a vörössel, feketével, fehérrel…

Egy cyclocross kerékpáros tevékenységre abszolút alkalmas novemberi szombat délelőttön ma nem csak a Hajógyári-szigeten ismert pályán edző bringások köröztek, de a RoseBikes Hungary jóvoltából három cyclocross bringát is tesztelhettek az érdeklődő sporttársak: egy hidraulikus tárcsafékkel (Sram Red!), egy mechanikus tárcsafékkel (Ultegra) és egy kantifékkel (Shimano) szerelt Rose-t.

Főszerepben a cyclocross bringák a Hajógyárin

Főszerepben a cyclocross bringák a Hajógyárin

A szürke idő ellenére csúcsforgalom volt a szigeten, ugyanis egy pornófilmet forgató stáb is körözgetett. Illetve azt mondták, valami TV2-s szappanoperát forgatnak, de a nénik normális kocogáshoz semmiképpen nem hasonlítható mozgása, mosolya és hanglejtése alapján mi ezt nem hittük el, és biztosak vagyunk benne, hogy egy készülő pornó vágójelenetét vették fel… Biztos csak nekünk füllentették ezt a szappanoperás izét, hogy ingyen biciklizzünk nekik a snitthez, persze nem bicikliztünk nekik, na persze majd pusziért… Szóval hiába keltettek feltűnést a pink rucikban, ma a bringások még feltűnőbbek voltak, és sokan is voltunk… A korán, 8 előtt érkező aszkéták gyorsan is mentek, a többiek pedig délig teszteltek (amikor a “pornós stáb” már hazament). Szóval egyszóval ma miénk volt a főszerep a Hajógyárin!

Nem is gondoltuk, hogy a szerdán meghirdetett novemberi programra ilyen érdeklődés lesz, a RoseBikes-os srácok folyamatosan szerelték át a bringákat, hogy mindenki tudjon menni pár kört a kiválasztottal. A tárcsa-kanti összehasonlítás szempontjából az időjárás a lehető legjobb arcát mutatta, hiszen még nyirkos, sáros körülmények is voltak, de alapjában véve száraz volt a Kolb Tomi által kijelölt, helyenként már ki is szalagozott 2,8 kilométeres kör. (Crossosoknak innen is üzenjük, hogy érdemes itt edzeni máskor is!)

A Rose-os srácok adták a supportot

A Rose-os srácok adták a supportot

A bringákra rátérve nyugodtan kijelenthetjük, hogy minden teszter fülig érő szájjal távozott, jómagam is, hiszen a hidraulikus Sram Red-del szerelt matt fekete PRO DX CROSS-4400 számomra is álombringaként vizsgázott. Maga az olajos tárcsafék egyszerre fantasztikus erejű egy crossbringára, ugyanakkor tökéletesen adagolható, tulajdonképpen a teljesítményéről egy rövid próba után nem is lehet sokat írni, mert tökéletes, negatívumok nélkül.

Negatív oldalon a Double Tap váltás volt szokatlan. Azt, hogy ugyanazzal a karral kel le és fel is váltani (előbbihez röviden, utóbbihoz hosszan kell a kart benyomni), „akcióban” biztos megszívnám, nyomás alatt nehéz mindig pontosan kettőig számolni. Előbb-utóbb azért csak megbarátkoznék vele… A Red hidraulikus fékváltókar – bumszli kinézete ellenére – nagyon kényelmes, semmilyen szinten nem zavaró a tetején a toldalék, sőt, még plusz egy fogással ajándékoz meg.

Előtérben a matt fekete, Sram Red-del szerelt Rose

Előtérben a matt fekete, Sram Red-del szerelt Rose

A fehér Rose, a ROSE PRO DX CROSS-3000 teljes 11-es Ultegra szettet kapott, mechanikus tárcsafékkel. Nos, itt a váltással nem volt probléma, és a fékhatás is bőven elegendő volt egy cyclocross bringához, ami ugye – tárcsafék lévén – nem romlik lényegesen sáros körülmények között sem. Azonban erős fékezéshez itt ugyanúgy erővel kell húzni a kart, mint kantinál.

Jómagam az utóbbi hetekben éppen a harmadik tesztkerékpárt, a kantifékes ROSE Cross Pro RS 3000-t nyúztam (erről hamarosan hagyományos kerékpárteszt is megjelenik), s lévén a három bringa ugyanolyan geometriájú és méretű aluvázzal érkezett, nagyon jó volt az összehasonlítási alap. A három gép közül a hidraulikus Reddel szerelt változatot kiemelném az említett álombringa kategóriába. Ha nem nézzük az árat, saját rendszereimmel való kompatibilitást és a szokatlan váltást, akkor egyértelműen ezzel a legnagyobb élmény tekerni, de ez az árcédulán is megnyilvánul.

És Béla csak szerel, szerel...

És Béla csak szerel, szerel…

Ami számomra érdekesebb volt, a Shimano kantifék kontra Shimano tárcsafék. Elöljáróban leszögezem, hogy fékhatás szempontjából még nem próbáltam olyan hagyományos kantiféket, aminek ilyen ereje lett volna (mini V-fék tud produkálni hasonlót vagy erősebbet). Ehhez képest a mechanikus tárcsafék harapása már nem túl nagy előrelépés, legalábbis száraz körülmények között. Ráadásul nagy erejű fékezéshez mindkettőt erőből kell húzni, nem úgy, mint a hidraulikusat.

 

Szóval összehasonlítva a kantit a mechanikus tárcsával, a tárcsa mellett szól a kicsit erősebb fékhatás, ami sárban hatványozottabban kijön. A kanti mellett viszont az egyszerűsége szól, valamint az, hogy az országúti bringák kerekét is betehetjük, cserélgethetjük, kicsit könnyebb, egyszerűbb az állítás, szerelés stb. Személy szerint pedig versenyen azért nem a féket markolászom, magamtól meg nem bringázom sárban… Összességében a mechanikus tárcsafék kontra kanti meccset nálam még a kanti nyerné.

Valamelyest összecseng a tesztelők véleménye is, vannak – sokunknak még – álombringák és van a realitás:

Szabó András „Bakter”: A váz jó, jól fordul, úgy merev ahogy kell, rázkódásokat csillapítja, annak ellenére, hogy alumínium. Nekem csak annyi volt a bajom, hogy a tárcsások nehezek kicsit, a kantis viszont könnyű és majdnem ugyanolyan jól fog, a 11-es Ultegra meg fasza. Én egy nagyon könnyű kerékszettet tennék még be és akkor tökéletes lenne. A Sram is jól vált, csak szokatlan, és szerintem nem is praktikus cyclocrossra a rendszer. A Shimanóval fékezés közben is könnyen lehet váltani, a Sramnál viszont szinte lehetetlen, hogy két ujjal fékezel és közben válts, miközben ráz, mint az állat… A hidraulikus Sramnál persze érezhetően jobb a fékhatás, mint a mechanikusoknál.

Bakter csak könnyű kerekeket dobna be, és vinné Veszprémbe...

Bakter csak könnyű kerekeket dobna be, és vinné Veszprémbe…

Holluby András: a ROSE PRO DX CROSS-3000 Ultegra kerékpárról: Azzal kell kezdenem, hogy csak mountain bike-kal tudom összevetni, nem terepeztem korábban CX bringával. Szóval könnyen megoldottuk a ROSE beállítását (nyeregmagasság, kormány, pedál kioldási erő), már ez is nagyon szimpatikus volt. Elindulva a körön, az első meglepetés volt a vékony gumiból és merevvillából eredő „fapadossága” legalábbis a montihoz képest. De hamar kiderült, hogy az eleinte még fura érzés, gyorsan előnnyé válik. Megfelelő súlypont-helyezéssel, és izommunkával a rázkódások jól kezelhetőek, viszont a merevségnek köszönhetően nagyon hatékony a hajtás, a ROSE szinte repül a terep felett. Ebben persze szerepet játszik a nagyon könnyű súly, érzésre 9 kg alatt van (és persze a katalógus adatok szerint is).

A 11 fokozatú Ultegra váltó rendszer, tökéletesen felkínálta a változatos terepen, mindig épp szükséges áttételt, és ahogy egy ilyen profi szettnek működnie kell, olyan fennakadás nélkül rakosgatta a láncot fel-le. Az eleinte számomra túl keskenynek kinéző gumik, az apró, magas mintázottságú Schwalbe Racing Ralph-ok, eloszlatták fenntartásaimat, és nagyon jól kapaszkodtak a saras gátoldalban, az emelkedőkön, és tökéletesen befeküdtek a kanyarokba. A bowdenes kivitelű tárcsafék remekül működött. Nem egészen 20 percig ültem a bringán, de ennyi idő is bőven elég volt arra, hogy a fékerő adagolására hibátlanul ráálljon a kezem. Azaz nagyon kezes a ROSE ebből a szempontból is.

Összegezve, a kezdeti, MTB utáni fura érzés nagyon hamar elmúlt, a második körre egy nagyon élvezetes bringázássá vált. A ROSE első osztályú alkatrészeinek, a váz magas minőségű anyagának, és kivitelezésének köszönhetően, nagyon megnyerő sporteszköz. De sokcélú felhasználhatóságának köszönhetően, a versenyzésben nem érdekeltek számára is remek választás lehet. Én simán megvenném, hogy egy hosszabb bringázásnál ne állítson akadályt, ha éppen elfogy az aszfalt.

Kolb Tomi pedig barátságot kötött a Shimano alkatrészekkel...

Kolb Tomi pedig barátságot kötött a Shimano alkatrészekkel…

Kolb Tamás: A 11-es Ultegra bitang pontosan váltott, ráadásul csak “gondolnom” kellett, és már rakta is… Hozzáteszem, Campa-fan vagyok! Nekem a kantihoz képest kevésbé adagolható erejű, de erősebb fékhatású érzést okozott. A bowdenest próbáltam. A súly, és az ár miatt nem választanék tárcsás bringát, de öröm volt kipróbálni.

Bátor Gergő: Köszönöm a lehetőséget a tesztelésre! Rettenetesen jó volt! A képen elöl látható piros/fekete Rose bringát próbálhattam ki. Az Ultegra szett tényleg fantasztikus. Az egész bringa nagyon fürge, reszponzív és könnyű volt. Első igazi cyclocross élményem… és még azóta is a hatása alatt vagyok.

Zsingor Attila: Váltó pontos és gyors, a váz jól elnyelte a rázkódást és jól fordul. Remek bringa.

Fehér Csaba: A Red hidro fék nagyon finom volt. Kis erővel, finoman adagolható. Nem fáradt a kezem a fékhúzástól. Imádtam! A régi Avid fékekkel viszont rossz tapasztalataim voltak. A Shimano viszont még csak Di2 hidrós féket gyárt, így még kivárnék, hamarosan talán lesznek jó tárcsás országúti kerekek is…

Várjuk a további véleményeket a tesztelésen részt vevőktől (és a távol maradóktól is)!

.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.