fbpx

Cube Stereo Hybrid 160 kerékpárteszt: te is átbringázol majd mindenen!

A hegyikerékpározás új formája van születőben napjainkban, amihez minden igényt kielégítő eszköz a Cube Stereo Hybrid 160 Action Team modell…

Lévén a Cube gyári tesztgépei a kipróbált specifikációval pontosan ebben a formában nem szerepelnek a 2018-as kínálatban, most inkább a születő hegyibringás stílusról írnék bővebben, amit a tesztelt all mountain/enduro e-bike is képvisel. A Cube waldershoffi központjában rendezett kerékpár bemutató és teszteseményen tudatosult bennem igazán, hogy miről szól ez a történet, hiszen a legkülönbözőbb erőnléttel és kerékpár-kezelési tudással rendelkező bringások indultunk el együtt túrázni, kb. húszan. A közös pont a Cube Stereo Hybrid 160 volt, elektromos rásegítéssel, 160 mm rugóúttal.

Ez nem a jövő, hanem a jelen: aki jár az Alpokba, Dolomitokba bringázni, rengeteget találkozhat pedelec mountain bike-okon túrázó riderekkel. Van olyan magyar ismerősöm is, aki nemrég élete első komolyabb kerékpártúráján – melyet céges eseményként szerveztek – ilyen kerékpárt próbálhatott ki az osztrák hegyekben. Arrafelé mások a léptékek. Személy szerint büszke vagyok rá, hogy egy alpesi bringatúrában benne van, hogy adott napon megmásszak hagyományos bicóval két kétezres csúcsot (és ami közötte van), s valószínűleg jó ideig meg is fogom ezt még tenni. A bringások – főleg az alkalomszerűen hegyikerékpározók – többsége azonban nem a napi 3000 m szintkülönbséghez van kalibrálva, főleg ha társasági programként szerepel a tervben a mountain bike-ozás. A technikai fejlődés kiváló megoldást szolgáltatott az elmúlt években nekik, hogy ugyanazokat a lenyűgözően szép és élvezetes útvonalakat bejárhassák, mint jobb kondícióban lévő társaik: az e-mountain bike-ot.

Megfigyelhető az alpesi terepeken, hogy a hybrid mountain bike-ok terén egyre kevésbé „kispályáznak”. Ha már úgyis ott a rásegítő motor, ami úgyis jelentősen növeli a bringa tömegét, akkor teljesen mindegy, hogy rápakolunk még egy kis – arányosan nem számottevő – plusz súlyt és legyen egyből fully! Össztelósból is legyen akkor már 140 vagy 160 millimétert mozgó, hiszen nem kell azon gondolkozni, hogyan szenvedjük fel magunkat a hegyre…

Azoknak, akik remekül kezelik a mountain bike-ot, egy ilyen bringa belépő a Kánaánba, és a kimondottan ügyetleneknek is hasznos, hiszen őket jó eséllyel megmentheti saját hibáikból adódó balesetektől. Ráadásul a pluszos, félpluszos gumiméretek is egyenesen a hybrid mountain bike-okhoz lettek kitalálva: a bringa megnövekedett tömegét a ballonosabb, alacsonyabb nyomású gumik kompenzálják, sőt… Több kevésbé képzett bringástól hallottam (a vadabb lejtőkön én is ezek közé tartozom), hogy új határok nyíltak meg számukra a kanyarodás terén.

Tehát: Az endurózás szerelmesei (akik szívesen töltik az egész napot a technikás alpesi traileken, de nem feltétlenül egy felvonókkal felszerelt bikepark környékén szeretnének leragadni) az elektromos rásegítésnek köszönhetően fel tudnak tekerni mondjuk három nagy hegyre egy napon belül a nagy rugóutas fullyval. A terepen kevésbé gyakorlott műkedvelők pedig olyan bringát kapnak a fenekük alá, amire szükségük is van az Alpok köves-gyökeres trailjein, ahhoz, hogy egyáltalán lejussanak a hegyről. Márpedig egy ilyen 160 mm-t mozgó össztelóssal egy hétvégi bringásnak egyszer is nehéz lenne felmenni egy komoly csúcsra – pláne ha a felfelé vezető út is technikás – így magától értetődő, hogy az e-bike-ot fogja választani. És szó sincsen itt arról, hogy számukra ez ne lenne igazi sportolás, igazi bringázás, éppen ellenkezőleg: sokan, akik napjainkban e-bike-ra ülnek az alpesi traileken, lehet sokkal kevesebbet tekernének, ha nem állna rendelkezésre ez a remek „hybrid” eszköz.

A mi teszttúránkon is jól megfigyelhető volt a jelenség, hogy egy ilyen pedelec fullynak társaságot összekovácsoló hatása van. Aki erős, síkon, felfelé próbálkozhat rásegítés nélkül, aki gyengébb, „felrepülhet” a TURBO fokozatban és nyilván a kettő között mindenki megtalálja a számára ideális opciót. TURBO módban azért vigyázni kell, mert nemhogy két, egy igazán nagy hegyet is nehezen bír ki az akkumulátor. Aki „sportolni” akar, az szenvedhet nyugodtan, hogy a 20 kilós dögöt önerőből, vagy ECO (gazdaságos) módban jutassa fel az emelkedőn. Érzésre annak is meglesz a kemény bringázás, aki gyengébb kondija miatt erősebb rásegítést használ, hiszen a pedelec a lábfordulat és nyomatékszenzoroknak köszönhetően minden módban érzékeli erőfeszítéseinket és annak megfelelően adagolja a rásegítést, megtartva az illúziót is, hogy pont olyan erősnek érezzük magunkat, amilyennek szeretnénk.

Nagy csoportban bringázva azért nagyon hasznos az e-mountain bike, mert mondjuk egy gyenge lányra normál esetben 10 percet kéne várni egy pár kilométeres mászás végén, pedelecek nyergében csak arra kell figyelni, hogy ő például SPORT, mi meg ECO módban közlekedjünk. A Bosch rendszernél van ugye a kikapcsolt állapot mellett ECO (gazdaságos), TOUR (túra), SPORT és TURBO fokozat, utóbbi egy 20%-os köves, gyökeres emelkedőn is könnyedén felrepíti a bringát. Lefelé már nincs semmi, ami kiegyenlítse a viszonyokat, de a nagy rugóút azért mégis segítség. Ha nem állítjuk túl nagy kihívás elé a kevésbé ügyes bringásokat, szépen lassan ráéreznek a montizás ízére, mert a 160 mm azért „megoldja” sokszor azt, amit ők biztosan nem tudnának bevállalni egy merevfarúval. Közben pedig folyamatosan ügyesednek. A végkövetkeztetés? El tud menni bringázni úgy egy társaság, hogy senki sem érzi rosszul magát azért, mert túl sokat kell várni a másikra, és be lehet járni szép tájakat, nagyobb távolságot is.

Elnézést azoktól, akik azt várták, hogy elsősorban a vadulásról fog szólni a teszt egy 160 mm-t mozgó fullynál, picit részünk volt abban is a tesztelésen, de azért nem ez volt a jellemző. Persze ebből a szempontból is jól vizsgázott a Cube Stereo Hybrid 160, de azért érezhető a plusz tömeg, amit mozgatni kell a technikásabb lejtmenetekben. A geometria a szögek és tengelytáv szempontjából kiadta, viszont kicsit mélynek éreztem a középrészt, ekkora rugóutas bringáknál nem szokott ilyen közel lenni a középtengely a talajhoz. Lehet már eleve gondoltak rá, hogy valaki még szélesebb gumikat tesz majd fel és azokkal lesz ideális. A pedál mégsem koppant fel gyakran, ugyanis a Cube 165mmes hajtókarokkal szereli a 160 Stereot, ami elsőre biztos furcsának tűnhet, mert csak a DH gépeket szokták ilyennel szerelni. Jobban belegondolva azonban nagyon praktikus, mert egy ilyen géppel a kifejezetten élmény a kemény köves-gyökeres emelkedők leküzdése, ahol nagyon könnyen leér a hajtókar. Nyilván lefelé se jön rosszul, de egy e-bike-nál az emelkedők miatt különösen hasznos.

A négyforgáspontos felfüggesztés kiforrott rendszer a Cube-nál, amihez szerintem az újabb generációs FOX DPX2 EVOL rugóstag adta hozzá azt a pluszt, amitől az egész bringa jobban kezelhető lett a lejtőkön. Túl sok idő nem volt állítgatni, de korábbi FOX tagokhoz képest a legfontosabb változás az volt, hogy a változtatásokra markánsan reagált. Ez amúgy az új FOX villákra is igaz, nem csak dísz a tekerő, hanem tényleg fokozatonként érezhetően más a viselgetése. Nekem régebben nem annyira adták ki a zárt és a nyitott közötti lehetőségek. Amivel én még tuningolnám ezt a gépet, a valóban pluszos (mondjuk 2,8”) gumik, nem mintha a teszttúrához nem lett volna elegendő a Schwalbe Magic Mary-Hand Dampf páros, de komolyabb vadulásokhoz jól jönne az a plusz fél inch, főleg mivel nem kerülünk bajba az emelkedőn miattuk.

Mivel a triplán húzott, Superlite alumínium csövekből épített vázra nagyban más specifikáció kerül majd a 2018-as Action Team modellen, az alkatrészeket nem taglalnám. A SRAM 1×11 hajtás helyett a 2018-as csúcsmodellre egy speciálisan e-bike-okhoz tervezett 8 sebességes (11-48) sor kerül majd, ennél jobb választás nincs egy ilyen bringára, hiszen a motor kárpótolja a hiányzó erőt, nem zavaróak az áttételek közötti nagy ugrások, a nagyobb nyomaték miatt viszont kell a vastagabb lánc. Az új Action Team Shimano Saint tárcsafékeket kap majd, ezekhez sem kell kommentárt fűzni, nem mintha a tesztbringára szerelt négydugattyús Magura MT7-esek nem dolgoztak volna jól. A 2018-as gép megkapja a FOX nemrég fejlesztett új dropper-post-ját, a Transfer „Factory” változatát. Ezt jó lett volna tesztelni, az kormányról vezérelhető nyeregszárak fontos elemei és kritikus pontjai egy all-mountain/enduro gépnek, de a tesztmodellekben Rock Shox Reverb volt.

Szintén fontos különbség, hogy jövőre a Cube-hoz kötődő Newmen cég kerekeit építik majd be a DT helyett, ezt a brandet a pehelysúlyú és strapabíró alkatrészeiről híres Syntace egyik alapító mérnöke, Michi Gratz hívta életre és a Cube sok csúcsmodellt szerel majd ilyen alkatrészekkel. A Newmen Evolution SL E.35 kerékszett kifejezetten ebikeokhoz készített modell, hihetetlennek tűnő, 180kg-os súlylimittel. 35mm belső szélességével tökéletes összhangban van a félplusszos és plusszos külsőkkel. Érdekesség még,

Pár szót még a Cube Stereo Hybrid 160 Action Team-ben dolgozó pedelec rendszerről. A bringa szíve maradt a Bosch csúcsmodellje, a Performance CX System, ami különbség, hogy az új vázat már úgy alakítják, hogy az akkumulátor belesimul az alsócsőbe. Utóbbi 500 Wh-s, üzemidő szempontjából vezető a piacon, ebben talán veri a már szintén tesztelt, menettulajdonságok szempontjából talán még jobb Shimano Steps E8000 rendszert is. A kerékpárra a Bosch puritán kijelzője, a Purion került, remek választás, hiszen bukásnál kevésbé sérülékeny, mint a nagyobb monitorok. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a Cube is felnőtt a legkomolyabb e-bike gyártók közé, egyébként külön katalógusban böngészhetjük a pedelec kínálatot, melyben merevfarú és fully mountain bike-ok, országúti és túragépek, sőt, kimondottan nőknek dedikált modellek is szerepelnek.

A teszt végén arról szoktunk elmélkedni, kiknek ajánljuk az adott bringát, itt érdekes helyzetben vagyunk, mert több nagyon eltérő célcsoportot is említhetünk. Például a lejtők és az enduro bringázás szerelmesit, akik szívesebben abszolválnák az emelkedőket elektromos rásegítéssel, olyan terepeken, ahol nincs felvonó, vagy egyéb lehetőség a feljutásra, csak a lejtmenethez hasonlóan technikás, meredek mászások. Furcsa módon a nagy rugóút és az „all-mountain/enduró” címke ellenére tehetősebb hobbibringásoknak is jó választás, hiszen tuti egyre több időt fognak nyeregben tölteni egy ilyen gépen… Az ár is érdekes kérdés, hiszen ha nem a csúcsmodellről beszélünk, 140 vagy 160 mm-t mozgó Hybrid fullykat már nem sokkal egymillió forint felett is kínál a Cube. Ebben a kategóriában egy nem elektromos rásegítéses bringa is minimum 800 000 Ft körül van, így pedig arányaiban már nincs olyan nagy árkülönbség a pedelecekkel összehasonlítva, mint mondjuk a túrabringák esetében. Egy biztos, elmélkedni lehet sokat, de érdemes inkább kipróbálni egy ilyen gépet… Akik még nem tették meg, garantálom, hogy hamar megfeledkeznének az elméletről…

További információk:

Cube: https://www.cube.eu/hu/2018/e-bikes/mountain/fullsuspension/stereo/

Newmen: http://www.newmen-components.de/en/

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.