fbpx

Cube Elite C68 Pro 29 kerékpárteszt: ideális versenygép maratonokra

Mindig öröm tesztet írni egy jól definiálható kerékpárról, a Cube Elite C68 Pro 29 merevfarú mountain bike ilyen: ideális 29”-es versenygép maratonokra. A teszt után a Mesterbike fiatal versenyzője, Borsos Benedek kapta meg a bringát, ő is elmondja a véleményét az alábbiakban.

Cube Elite C68 Pro 29 kerékpárteszt

Cube Elite C68 Pro 29 kerékpárteszt

A Cube márkanévről hazánkban is az ugrik be a legtöbb bringásnak, hogy rendkívül versenyképes áron kínálnak jó minőségű kerékpárokat, melyek legfőbb jellemzője, hogy nagy figyelmet fordítanak az alkatrészek válogatására a funkció és a design tekintetében is, az összkép általában egyszerre feltűnő és elegáns is.

Cube Elite C68 Pro 29 némi tuninggal

Cube Elite C68 Pro 29 némi tuninggal

A Cube Elite C68 Pro esetében sincs ez másképpen, ilyen áron – a weben értékesítő márkákon kívül – a konkurensek nem tudnak felmutatni hasonlóan jó bringát, de azért egy versenyzésre is alkalmas közel egymillió forintos bringával kapcsolatban nem ennyire egyszerűek az elvárások. Nevét kibontva kiderül, hogy a német gyártó merevfarú verseny MTB kategóriáról van szó, ami az új C68 karbon technológiával készült vázra épül, vagyis eszerint kell értékelni.

A designt meghatározza a fekete és a játék a különböző textúrákkal

A designt meghatározza a fekete és a játék a különböző textúrákkal

A „Pro” jelen esetben nem a profi felszereltséget jelzi, hanem a csúcs karbonvázra épülő legkedvezőbb árú specifikációt, SRAM X0/Deore XT szinten. A C68 vázzal kapható csúcsmodell, a Cube Elite SLT 29 Zeroblack Shimano XTR Di2 szettel, Rock Shox RS1 telóval és méregdrága kiegészítőkkel érkezik, valamint van két puritánabb versenygép – még mindig profi alkatrészekkel: a Race 29 Teamline XTR szettel, az SL 29 Teamline pedig Sram XX1 szettel vásárolható meg, team-festéssel.

C68, azaz 68% karbonszövet és 32% gyanta

C68, azaz 68% karbonszövet és 32% gyanta

Egy kis kódfejtés: mit takar a C68?

C mint Composite, azaz karbon kompozit technológia, melynél általában 60% szénszálas szövetet 40% műgyanta tölt ki. A 68-as szám viszont éppen arra utal, hogy itt 68% a karbonszövet és csak 32% a gyanta. Így a fajlagos tömeg is alacsonyabb és az anyag is merevebb tulajdonságú. Érdekesség, hogy a C68 technológiát nem csak a már fent említett négy merevfarú XC-gépnél és a négy legjobb országúti Litening modellnél alkalmazza a Cube, hanem már az általunk is tesztelt Enduró csúcsmodellnél is.

Iszonyú merev középrész

Iszonyú merev középrész

A merev vázanyaghoz természetesen a kiszélesedő csövek találkozásánál túlméretezve kialakított középrész dukál, PressFit középcsapággyal, amivel valóban átmegy minden Watt a pedálokról a kerékre. A vázat egy vagy kéttányéros hajtóművekhez optimalizálták, ezt komolyan kell venni, nekünk még az elektromos XTR szett tesztelésekor adódott is ebből problémánk hasonló Cube váznál, tripla hajtóművel nem volt tökéletes a váltásteljesítmény.

A Cube-ra jellemző cserélhető váltópapucs és 12 mm-es tengelyfoglalat

A Cube-ra jellemző cserélhető váltópapucs és 12 mm-es tengelyfoglalat

A hátsó tengely 12 milliméteres, ami ugyancsak fokozza a merevséget, a karbon nyeregszár viszont 27,2 mm-es, így ülve tekerve a vékony cső rugalmasságából adódóan csillapítja valamennyire a döccenőket (persze egy ívelten hátra hajló nyeregszár még jobb lenne ilyen szempontból). A láncvillánál kialakított féknyereg következtében a támvillák falvastagsága is vékonyabbra vehető, ami ugyancsak kényelmesebbé teszi a bringát, ráadásul pár grammot is meg lehet takarítani. A belső kábelezés ugyan nem súlytakarékos megoldás, de ez is megfelel a mai trendeknek.

Szerviz szempontjából okos: a bowdenek belül, afékkábel kívül fut

Szerviz szempontjából okos: a bowdenek belül, afékkábel kívül fut

A felszereltség – bár a C68 technológiával gyártott vázak között a legszerényebb – kisebb személyre szabást követően versenyzésre is alkalmas. A 29-es Rock Shox SID RL villa 2014-re megújult és ebben a kategóriában ár/érték arányát tekintve talán a legjobb választás. Jobb lett a becsúszók felületkezelése, finomabb a mozgás, a rugózást az üzembiztos egylégkamrás rendszer biztosítja, a Motion Control csillapítás pedig könnyen és pontosan szabályozható. A 15 mm-es átmenőtengellyel a stabilitásra sem lehet panasz, összhangban van a merev vázzal.

Rock Shox Sid

Rock Shox Sid

Az 1×11 SRAM X01 váltórendszer keverése a Shimano Deore XT hidraulikus tárcsafékekkel nem annyira elterjedt, pedig nagyon is ésszerű választás. 1×11-es rendszerből egyelőre csak a SRAM kínál nem versenyzők számára is értelmezhető átfogású sort XC/maraton felhasználásra, míg a tárcsafékek szempontjából a Shimano Deore XT-t nyugodtan nevezhetjük az etalonnak mind fékerő, mind adagolhatóság, mind üzembiztonság szempontjából.

A széles kormány bárhol biztonságérzetet ad

A széles kormány bárhol biztonságérzetet ad

A DT CSW MA 2.9 kerékszetten érhető tetten némi spórolás, ok, DT, jól hangzik, de nem éppen könnyű kerekek. A váz, a szett és a kiegészítők is jó súlyban vannak, így nem annyira tűnik fel a bringát megemelve, de menet közben nem olyan könnyű beforgatni, mint egy igazi versenykereket. A Cube logózott, kimondottan széles 740 mm-es karbon kormány és nyeregszár a szintén könnyű Syntace stucnival már sokkal inkább súlytakarékosak, bárkinek a versenygépén elférnének.

SRAM X01, 10-42 fogakkal

SRAM X01, 10-42 fogakkal

Piros pont jár a tubeless ready felnikért és gumikért, nekem kimondottan tetszett az elöl Rocket Ron, hátul Thunder Burt kombináció, saját bringámon is használok ilyet. Elöl a Rocket Ronnal még sáros vagy laza talajon is átvághatunk bárhol, hátul a semislick külső pedig iszonyú jól gurul döngöltön. Persze rögtön hozzátenném, hogy csak belső nélkül szerelve, belsővel ugyanis a Thunder Burt már az első tesztkörömön kilyukadt és ez a tulajdonság az idő előrehaladtával sem javul…

DT kerékszett

DT kerékszett

Menet közben számomra pontosan kiderült, kinek ajánlanám a Cube Elite C68 Pro 29 kerékpárt. Geometriája alapján inkább maratonbringa, mint fordulékony XC-gép, a tesztelt 19”-es méretben 70,5 fokos a villaszöge és a tengelytáv 1111 mm. Gyors lefeléken viszont így nagyon stabil és a csillapítás is kényelmessé teszi. A széles kormány ugyancsak nagyobb sebességnél, szélesebb traileken ideális, amikor komolyabb terepegyenetlenségekkel kell megküzdeni.

A bal oldalon nincs váltókar, csak locout

A bal oldalon nincs váltókar, csak locout

A felszerelés – talán a kerekeket leszámítva – abszolút versenyzős, és hozzá kell tenni, az 1×11-es szett azért behatárolja a vásárlók körét. Ez az áttételtartomány megkíván egy komolyabb fizikumot, ha maratonokon is be szeretnénk vetni, hiszen a 34-42 legkönnyebb áttétel azért sokaknak „limites” lehet a meredek, hosszú emelkedőkön. Ha viszont 30-32-es tányért tennénk előre, a 30-10-et már nem lehet beforgatni kényelmesen a lankásabb lejtőkön. A 34-10 még megközelítőleg a 36-24-es duplatányéros kompaktok legnehezebb áttételét, a 36-11-et adja ki.

Borsos Benedek

Borsos Benedek

Összességében tehát maratonversenyzőknek ideális, nem véletlen, hogy a teszt után a Mesterbike Team fiatal bringásához, Borsos Benedekhez került a gép, aki némi tuninggal megspékelve azóta is használja. Bence véleménye a kerékpárról:

A Cube Elite C68 Pro 29 a gyártó legújabb, csúcskategóriás merevfarú váza, fullos felszereltséggel. Télen még nem sikerült teljesen elhinnem, de ezzel a modellel versenyezhetek az idei szezonban.

A váz merev, de a támvillák és a 27,2-es nyeregszár komfortot bizotsítanak

A váz merev, de a támvillák és a 27,2-es nyeregszár komfortot biztosítanak

Először pár szót a vázról: Én a 19”-es méretet hajtom, a 181 centiméteremhez ez ideális. Nekem ami az első tekerésnél rögtön átütött a bringán, az a merevsége volt. Igazi versenygép, tudom, hogy minden erő amit beleviszek, az átmegy a talajba. A hátsó támvilla pedig elég komfortossá teszi a rázósabb utakat. Ezen mondjuk a 27.2-es karbon nyeregcső is sokat dob.

Egy 34-es lánctányér elöl

Egy 34-es lánctányér elöl

Én a felszereltségét imádom a legjobban a bringának. A SRAM 1×11-es hajtás hihetetlenül jó versenyzésre. Elöl egy 34-es tányért használok, hátul pedig az alap 10-42 van. Nekem ez az áttétel eddig mindenhova elég volt, még edzéseken is. A 34-10-zel körülbelül 50 km/h-ig lehet erőt kifejteni, úgy gondolom montira ez pont elég. A hétvégi Szilvásvárad Maratonon – ahol van azért rendesen tekerős lefelé – is elég volt az áttétel. Amit pedig nagyon becsülök a gyártóban az a józan gondolkozás. Ez abban jön ki, hogy a SRAM hajtás mellé nem Avid, hanem Shimano XT fékeket tettek a gépre. Szerintem a Shimano sokszorosan jobban fog. Ez egy nagyon jó döntés volt a Cube-tól!

Deore XT fék, ami sokkal jobban fog egy Avidnál

Deore XT fék, ami sokkal jobban fog egy Avidnál

Egyedül a gyári DT kerékszett súlyával nem vagyok megelégedve. Sajnos kerekenként 120-200 grammal nehezebb egy igazi verseny kerékszettnél, ez sprinteken és hirtelen kigyorsításoknál érződik. Az elsőt ki is cseréltem a tavalyi ZTR Crest felnis kerekemre, és “lejött” közel 200 gramm. Sajnos a hátsóval ezt már nem tudom megcsinálni a SRAM XD-s kazettatest miatt. Természetesen a gyári felszereltségből még cseréltem dolgokat, így tudtam faragni a súlyon.

Elite: nyerő széria

Elite: nyerő széria

Összességében egy nagyon jó bringát tudhatok a magaménak. Örülök, hogy a Mesterbike egy ilyen kerékpárral tudja segíteni a versenyzésemet. Remélem remek eredményeket tudhatok majd a magaménak ezzel a bringával a lábaim között.

InfoBox:
Forgalmazó: Velobike Kft
A kerékpár elérhető: KATTINTS IDE!
Származási hely: Németország
Vázgarancia: 
3 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Elérhető vázméretek:
 17″, 19″(tesztelt), 21″,
Ajánlott fogyasztói ár: 959.990 Ft

Műszaki adatok:
Váz: CUBE C68 Advanced Twin Mold Technology, Pressfit BB, X12,
Méretek: 15″, 17″, 19″, 21″, 23″
Villa: Rock Shox SID RL, PushLoc, tapered, QR15, 100mm
Fejcsapágy: CUBE I-t integrated, top 1 1/8″, bottom 1 1/2″
Kormányszár: Syntace F149
Kormány: CUBE Flat Race Bar Pro Carbon, 740mm
Hátsó váltó: Sram XO1, 11s
Váltókar: Sram XO1 Trigger, 11s
Fékek: Shimano XT K-M785 (180/160)
Hajtómű: Sram XO1 34T, 175mm, Sram GXP PressFit BB92
Fogaskoszorú: Sram XG-1180, 10-42
Lánc: Sram PC-X1
Kerékszett: DT CSW MA 2.9 QR15/X12, 622x25C tubeless-ready
Első gumi: Schwalbe Rocket Ron Kevlar LightSkin 2.25
Hátsó gumi: Schwalbe Thunder Burt Kevlar LightSkin 2.25
Nyereg: Fi`zi:k Tundra M5
Nyeregcső: CUBE Performance Post, 27,2*400mm
Tömeg: 9,8 kg

Geometria (19″-es méret):

cube_elite_c68_29_19_745da44b50

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.