fbpx

CTM Rawer Xpert kerékpárteszt: a szlovák meglepi

Ismerettségi körben feltűnt már az utóbbi években néhány CTM Mons, és Boxxer dh bringa, de nem tulajdonítottam nekik nagyobb jelentőséget mint az új Suzuki Vitara megjelenésének. Mikor megkaptuk tesztre az all mountain felhasználásra tervezett 650B CTM Rawer Xpert-et, gondoltam “ok legyünk rajta túl”, aztán kiderült, hogy báránybőrbe bújt farkassal van dolgunk!

CTM_rawer_bikemag_megateszt_001

CTM Rawer Xpert kerékpárteszt: a szlovák meglepi

„Because we love bicycles”- mert szeretjük a kerékpárokat. Ezzel a szlogennel indul a szlovák CTM weboldala, és még azt is hozzáteszik, hogy nem használnak olcsó alkatrészeket a bringáikon, fő céljuk a kiváló ár/érték arány és bíznak benne, hogy te is szereted a CTM bringádat.

all mountain: "minden hegyen át"

All mountain: “minden hegyen át”

Az alábbi videón a CTM gyár kulisszatitkaiba nyerhetsz betekintést, és megnézheted a bringák születését. Na de ennyit a cégről röviden, a bringa úgyis gondolom jobban érdekel, ha már ide kattintottál!

Merev montit tervezni ma 2015-ben nem ördöngösség. Vannak bevált geometriák, és ha nem hagyjuk a távol-keleti vázgyártót egyénieskedni, akkor általában az jön a dobozban amit a gyártó mérnökei megterveztek az európai irodában. Gondolom senki sem hiszi, hogy az öreg kontinensen gyártódnak még vázak tömegtermelésben? Csak hogy kifogjam a szelet a váztrollok vitorláiból és a „deeznémet”, meg deezmagyar” kommentek elől!

CTM_rawer_bikemag_megateszt_002

A váz anyaga 6061-es alumínium, duplán húzott csövekkel

Össztelós bringa esetében, főleg a hosszú rugóutas kategóriában már sokkal összetettebb a kérdés. Egy jól eltalált rugózási kinematikával egy kisebb gyártó is nagyot tud dobni, míg láttunk már világcéget is melléfogni. Ha a CTM vezérkara netán olvasná ezt a cikket, akkor tessék átfáradni a rugózást tervező mérnökhöz, és megsimogatni a buksiját! Mert tökéletesen végezte a dolgát! A váz anyaga 6061-es alumínium, duplán húzott csövekkel (double butted), a hegesztési varratok mondhatni tökéletesek. A fejcső tapered, ami azt jelenti hogy alul másfél colos, felül pedig 1 1/8”-os.

CTM_rawer_bikemag_megateszt_004

A forgáspontok csapágyazottak, szépen megmunkált darabokból állnak

Az egész vázon átfut a hullám forma: alsó, felső és nyeregvázcsöve is hajlított. Ezeket a hajlításokat hydroforming eljárással készítik, vagyis nagy nyomású folyadék segítségével hidegen formázzák a alu csöveket. Így nincsen szükség utólagos hőkezelésre, és az anyagszerkezet sem változik jelentősen.

CTM_rawer_bikemag_megateszt_008

12 mm-es átütőtengely fogja a hátsó kereket, szerencsére gyorszáras kivitelben

A Rawer hátsórésze négy forgáspontos rendszerű, a forgáspontok csapágyazottak, szépen megmunkált darabokból állnak. Külön piros pont jár a bal oldali papucsért, ami egy darabot képez a fékkonzolokkal, és a támvilla hegesztési varrata csak ezután következik. Itt nem fog elveszni a fékerő az biztos! 12 mm-es átütőtengely fogja a hátsó kereket, szerencsére gyorszáras kivitelben.

CTM_rawer_bikemag_megateszt_010

15 mm-es tengely, Deore agyon keresztül

Teleszkópjai a Rock Shoxtól érkeznek, a Sektor és a Monarch RT személyében. Szerethető mindkettő, sőt simán mondanám kiválónak. A villánál nincsen gond a merevséggel, sőt a komplett bringa elbírná a 2.35”-os gumikat is, főleg ha nem tekersz sárban.

CTM_rawer_bikemag_megateszt_016

Teleszkópjai a Rock Shoxtól érkeznek, a Sektor és a Monarch RT személyében

Solo Air rugózású az első teló, állítható a visszaút csillapítása (Motion Control), és az előfeszítése is a levegő nyomásának beállításával. Lockouttal is ellátták, bár én nem nagyon szeretem használni, de a lehetősége megvan és nem mellékesen az egyik legkézreállóbb „karral” rendelkezik. Tengelye 15 mm-es átütős gyorszár, meghúzáskor nem árt figyelni, hogy ne nyaljuk le a peremét. Hátul a Monarch RT szintén levegős rugózású, és két fokozatban állítható platform csillapítással is el van látva.

CTM_rawer_bikemag_megateszt_005

Nem trükköztek Joytech agyakkal, nem raktak fel Prowheel hajtóművet, a fékek nem Formulák…

A felszereltség tekintetében tényleg igaz a bevezetőben írt szöveg. Nincsen spórolás sehol sem. Nem trükköztek Joytech agyakkal, nem raktak fel Prowheel hajtóművet, a fékek nem Formulák… Ok, az XT hátsó váltónak az optikán kívül nincsen értelme, hiszen teljes Deore a váltórendszer és hajtás, de van akinek ez számít, és a két kategóriával jobb váltóval rosszul nem járunk.

CTM_rawer_bikemag_megateszt_006

180-as tárcsával harapósak a Deore fékek

Ahogy már kiemeltem még a fék is Shimano Deore, ami egy kiváló darab, bőven tudja azt amit 140 mm-es rugóútnál tudni kell, és az előre szerelt 180 mm-es féktárcsa is növeli a fékerőt. Nem melegedett túl, nem mászott el a nyomáspont, hanem egyszerűen szürke eminenciásként fékezett, amikor kellett.

Kerekeiben szintén Deore agyak forognak, és WTB felnikre húzták a 2.25”-os 650B-s Schwalbe Racing Ralph gumikat. Sem a minőség, sem a merevség hiánya nem róható fel neki. Még arra is figyeltek, hogy EVO szériás gumi legyen rajta ne a sima nehéz OEM verzió. Ez tényleg ritka ebben az árkategóriában!

CTM_rawer_bikemag_megateszt_013

A CTM logózott kiegészítők illenek az összképbe

A stucni/kormány/nyeregcső kombója CTM logózású cucc, de rendes kidolgozással, merevséggel, a WTB nyerget pedig már egy évtizede szeretjük, mert egyike azoknak ami mondhatni „mindenkinek jó”. Nekünk kényelmes volt, persze ez fenék függő, de ha egy 90 kilós férfinak és egy sportos lánynak is oké volt, akkor nagy baj nem lehet.

CTM_rawer_bikemag_megateszt_015

Kimozgott mindent, hiszen a 140 mm-es rugóút mindenre elég

Ezzel ki is veséztük a felszereltséget. Nézzük milyen a gép menet közben? Élvezetes! Főleg azért, mert kiváló a rugózása, és könnyű. Bizony, könnyű! Ok, nincsen 13 kiló alatt mint azt szeretném, de a konkurensek hasonló 140-et mozgó, Deore felszereltségű gépei 2-600 g-mal nehezebbek, pedig itt már világmárkákat hasonlítottam hozzá. A gyár 13,4 kg-ot adott meg, mi azonban 13,2-t mértünk, ami nem csak pozitív meglepetés, hanem tényleg jó adat.

CTM_rawer_bikemag_megateszt_003

Még mi sem számítottunk rá, hogy nem csak a kedvező ára lesz a fő ütőkártyája

A CTM Rawer a trójai faló ebben a szegmensben. Még mi sem számítottunk rá, hogy nem csak a kedvező ára lesz a fő ütőkártyája hanem az is, hogy egy baromira jó bringa. A BikeMag MegaTeszt helyszíne Horvátországban nagyon köves volt, és jellemzően technikás fölfelé-lefelé egyaránt. Itt hamar kijönnek az elszúrt geometriákból, és lengőkarokból adódó problémák. Ezek viszont nem voltak a Rawer esetében. Kimozgott mindent, hiszen a 140 mm-es rugóút mindenre elég, sőt hazánkban még sok is lehet ha maratonozol, kint azonban jól jött, és ha az Alpokba készülsz vele, akkor szintén nem hátrány.

Schwalbe Racing Ralph gumik, EVO kivitelben

A WTB felnin Schwalbe Racing Ralph gumik, EVO kivitelben

Meredek emelkedőn is pontosan irányítható, egyedül a stucnit raktam legalsó állásba, mert a fejcsőhossz minimum 1 centivel hosszabb mint kellene, de ez legyen a legnagyobb bajunk vele! A hátsó rész fékezéskor némileg felkeményedik, de ez nem egy enduro vagy downhill gép, így meg tudtuk bocsátani. Persze ha jövőre változtatnak kicsit az erőkarokon akkor örülni fogok.

CTM_rawer_bikemag_megateszt_012

A CTM nyereg a WTB-től érkezik

Egy valami esett áldozatul az árnak, ez pedig a nyeregcső. Számomra értelmezhetetlen egy 140 mm-t mozgó all mountain/trail bringa dropper post nélkül. Ma már a megállok és letolom a nyeregcsövet nem trendi, de sajnos más gyártók belépő fullyjai is így készülnek, tehát ez nem a CTM sajátja. Egy jó telós nyeregcső 30-50 000 forinttal drágítaná az árat, ebben a szegmensben pedig minden eurocent vérre megy. Minden esetre ha veszel egy ilyet, amit csak támogatni tudok, akkor már a boltban kérj bele egyet! Mivel nincsen meg a vázon a kábel elvezetésére szolgáló plusz szem (fekete pont), ezért a kormányról vezérlős csövek kiesnek (fel lehet kötegelni, de azért az cigó megoldás), de az általam is használt Kind Shock Super Natural pl tökéletes választás lehet.

"A fiúk nem törték magukat érte, mi pedig jól összebarátkoztunk."

“A fiúk nem törték magukat érte, mi pedig jól összebarátkoztunk.”

Tesztcsapatunk hölgytagja, Michelberger Szilvi is megszerette a Rawert:

Egy egésznapos teszttúrán próbálhattam ki a CTM fullyt, a fiúk nem törték magukat érte, mi pedig jól összebarátkoztunk. Nekem otthon egy 120 mm-t mozgó 26-os fullym van, és ami meglepett, hogy egyáltalán nem éreztem nehezebbnek ezt a 140 mm-es 27,5-est! A sok felfelé sem esett nehezemre, persze a táj is inspirált… Az alkatrészek tökéletesen működtek, váltók, fékek. Annak ellenére, hogy szerintem kicsit keményre fújtuk a gumikat, a telók olyan jól mozogtak, hogy minden kisimult, a kemény talajon pedig gyors volt a bringa. Lefelé aztán gyorszár ki, nyereg le, és a sziklamászó park melletti köves lejtőre sokáig emlékezni fogok! Nagyon jó helyen éreztem a súlypontot, a nagyobb kerekek ellenére is könnyedén irányítottam a bringát, egy nap alapján elfogadnám sajátomnak is!

Aki tehát kedvező áron szeretne egy nagyon jó össztelós trail/all mountain bringát venni, az nézze meg a CTM kínálatát, mert sok borsot fognak még a nagy nevek orra alá dörgölni!

InfoBox:
Forgalmazó: BikeLine Hungary Kft.
Elérhetőség: http://www.ctmkerekpar.hu
Származási hely: Szlovákia
Vázgarancia: 2 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: M-L
Ajánlott fogyasztói ár: 599 990 Ft

Műszaki adatok:
Váz: 6061-es alumínium
Villa: Rock Shox Sektor Gold RL SA QR15
Rugóstag: Rock Shox Monarch RT 200x57mm
Első váltó: Shimano Deore
Hátsó váltó: Shimano XT
Váltókar: Shimano Deore
Fékek: Shimano Deore
Hajtómű: Shimano Deore 40-30-22T
Középcsapágy: Shimano Deore
Fogaskoszorú: Shimano HG50 11-36T
Kerekek: Shimano Deore agyak + WTB Speed Disc i23 felnik
Külsők: Schwalbe Racing Ralph EVO
Kormány: CTM AM K72 720mm
Kormányszár: CTM XC Light Stem 75mm
Kormánycsapágy: FSA Orbit Z
Nyeregcső: CTM SP XL Light
Nyereg: WTB Volt
Markolat: CTM
Tömeg: 13.2 kg

Geometria:

032,09

LG                   MD
A    68°                 68°
B    73,5°             73,5°
C    615mm      600mm
D    460mm     440mm
E    435mm     435mm
F    723mm     707mm
G    130mm     120mm
H    -13mm       -13mm
I    534mm      534mm
J    44mm         44mm

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.