fbpx

Chesini Recordman

Az elmúlt tíz évben felvirágzó iparszerű „lombehozatal” eredményeképpen idehaza korábban sohasem hallott márkanevekkel ismerkedhettek meg a magyar kerékpárrajongók. Ebbe a kategóriába tartozik a Chesini is, melyet egyes vélemények szerint Olaszország határain kívül szinte nem is nagyon ismernek. Az ez irányú hiányosságokat kiküszöbölendő e havi menetrendszerű múltidézésünk főszereplője előbb említett gyártó aerodinamika jegyében született Recordman modellje.
Chesini2
Az acélváz építés talán legkiemelkedőbb korszaka a nyolcvanas évekre esett, amikor a gyártók olyan magas színvonalra fejlesztették a technológiát és mindezt olyan hihetetlen rutinnal művelték, hogy az ember csak kapkodta a fejét a szebbnél szebb vázcsodák láttán. Az évtized első felében kezdődött el a tradíciókon való felülemelkedés, mely legélesebben abban a felismerésben mutatkozott meg, hogy a mezőny- és időfutam kerékpárok gyökeresen más formai és geometriai kialakítást igényelnek. A bátortalan és elszigetelt próbálkozások számára a valódi felszabadulást Francesco Moser 1984-es egyórás világcsúcsa jelentette, ahol az olasz klasszis olyan az UCI által elfogadott paraméterekkel rendelkező kerékpárral döntötte meg a korábbi rekordot, ami finoman szólva formabontó volt. Ezen felbátorodva az összes gyártó vad acélcső-hajtogatásba, elől 26”-os kerékkel kompatibilis geometria szerkesztésébe és ádáz bowdenrejtegetésbe kezdett. Ennek az innovatív korszaknak hírmondója a Chesini Recordman.

Moser példáján felbátorodva az összes vázgyártó vad acélcső-hajtogatásba, elől 26”-os kerékkel kompatibilis geometria szerkesztésébe és ádáz bowdenrejtegetésbe kezdett.”

Chesini1
A cég kínálatában 1985-ben bukkan fel a típus, komplett kerékpárként kínálták elöl-hátul telikerékkel, az itt láthatóval megegyező Super Record szettel és a Modolo kifejezetten időfutamra tervezett – amúgy állítólag teljesen hatástalan – Kronos fékszettjével. Ennek a korai modellnek még csak az ülőcsöve volt hajlított. Tudni érdemes, hogy a Chesini katalógusokban nem csak a színek szerepeltek opcionális tulajdonságként, hanem az egyes típusok esetében a csőanyag is választható volt. Így fordulhat elő, hogy az itt bemutatott továbbfejlesztett Recordman modell Columbus SL/SP vagy netán Oria csövek helyett a Columbus középkategóriás Cromor szettjéből készült, a csőmatrica stílusa alapján valamikor a nyolcvanas évek végén.

Olaszországból szeretettel – a katarzishoz hasra kell feküdni…

Olaszországból szeretettel – a katarzishoz hasra kell feküdni…

A vázgeometria a kor hasonló időfutamgépeinél tapasztalható paramétereket követi. A hajlított ülőcső jóvoltából a létező legrövidebb láncvillahosszot mérhetjük, mely így a merevséget és a hajtáshatékonyságot javítja, mindehhez pedig az országúton szokványosnál mintegy 10 milliméterrel alacsonyabb középrész társul, így a gép stabilabb. A fejcsőszög lapos, hiszen a nagysebességű egyenes haladáshoz – ami az időfutamversenyek sajátja – ez a legmegfelelőbb. A 26”-os kerék az ejtett felsőcső, és a rövid fejcső együttes eredménye, hogy a kormányfogás még az országúti kormányok alsó fogásánál is jóval mélyebbre kerülhet, feltéve, ha nem olyan komfortos beállítást preferál a tulajdonos, mint esetünkben. A vázcsöveket a középrész kivételével muffok nélküli ezüstforrasztással illesztették, amit a hagyományokkal való szándékos ellenszegülés helyett inkább az indokolhatott, hogy ez még mindig egyszerűbb megoldás volt, mint a szokatlan szögekben csatlakozó csövekhez speciális illesztékeket gyártatni. Az ilyen jellegű vázaknál nagyon nehéz ránézésre eldönteni, vajon milyen mérettel állunk szemben, de mivel a felsőcső hosszmérete ferdén mérve is 57 cm, illetve a nyeregvázcső teteje a középrésztől 60 centiméterre van, ezért itt bizony egy méretes időfutamversenyző paripája került terítékre…

Ezt a csomópontot muffolva megoldani valóban nem egyszerű feladat…

Ezt a csomópontot muffolva megoldani valóban nem egyszerű feladat…

…vagy alkalmasint egy triatlonista bringája, hiszen a nyolcvanas években még előszeretettel száguldoztak ilyen jellegű gépekkel is a háromtusázók. Éppen ezért építette be a masinába ezt a speciálisan a sportág tiszteletére gravírozott stucnit jelenlegi tulajdonosa, hiszen esetünkben egy gyűjtemény egyedileg épített darabjával állunk szemben. A Super Record alkatrészek az alkatrészcsalád legkiforrottabb szériájából valók, melynek gyártását 1987-ben szüntette be a Campagnolo. Miután Chesiniék hangsúlyozottan az olasz alkatrészgyártó szabványait követték, és jelentős mennyiséget tartottak Super Recordból raktáron. Éppen ezért nem zárható ki a lehetőség, hogy amennyiben valaki erre a valamivel később készült vázra történetesen az akkor már kissé idejemúlt szettet igényelte volna, ne teljesítették volna örömmel kívánságát – hadd fogyjon a készlet. És hogy a vázban rejtve futó fékbowdenház vidáman lobog a kormány felett? Ugyan kérem, az ilyesfajta következetlenség egyáltalán nem idegen az olasz lélektől…

Egy sportág versenyszámai stucnin elbeszélve, avagy képregény három kockában...

Egy sportág versenyszámai stucnin elbeszélve, avagy képregény három kockában…

Chesini – egy ma is létező kisüzem Veronából

A Chesini céget 1925-ben alapította Gelmino Chesini, aki kerékpárműszerészként tevékenykedett már a saját vállalkozás beindítása előtt is. Az agglomerációból nemsokára Verona központjába helyezi át székhelyét, és az olasz gyártók többségéhez hasonlóan a kerékpárpiac minden szegmensében jelen van kerékpárjaival. A városi- és túrakerékpárok mellett természetesen csúcsminőségű országúti versenyvázakat is készít, melyeket egyes szakértők a Colnagókkal említenek egy lapon. Gelmino halála után a vállalkozást fia Gabriele Chesini veszi át, aki később részt vesz a szintén Veronában székelő Grandis kerékpárüzem alapításában is.

Chesiniék a kezdetektől fogva csak saját célokra termeltek, az olasz gyakorlattal ellentétben nem voltak vázbeszállítói más cégeknek, illetve nem árulták mások vázait saját nevük alatt. A hetvenes-nyolcvanas évek nagy divatjának, az alkatrészek saját logóval való felgravírozásának élharcosait is tisztelhetjük bennük, a nyolcvanas évek vége felé már odáig is elmennek, hogy egyes részegységeket képesek voltak akár a váz színére is átfényezni. Ez nem véletlen, hiszen az egyediség hangsúlyozottan fontos volt számukra, a katalógusban szereplő színek, geometria és felszereltség csak tájékoztató jellegű volt, a vevő gyakorlatilag bármilyen kívánságát örömmel teljesítették. Kerékpárok, vázak és a cég nevével gravírozott – kizárólag olasz – alkatrészek mellett kiegészítőket és sportruházatot is kínáltak a patinás olasz város központjában található elegáns kerékpárüzletükben.

Az talán túlzás, hogy a márka Olaszországon kívül teljesen ismeretlen, mindenesetre Ausztrián és Németországon kívül máshová ritkán szállítottak, a hetvenes évek amerikai bringaőrületét pedig csak néhány kisebb szállítmánnyal reagálta le a veronai üzem. A versenysport történetében két junior (1963, 1990) és két felnőtt (1964, 1965) világbajnoki cím őrzi a márka hírnevét, mostanság pedig az olasz bajnokságban találkozhatunk a város szimbólumának számító arénát ábrázoló logóval ellátott gépekkel. Ezen masinák vázai azonban már karbonból, alumíniumból, vagy kettő keverékéből készülnek, és megjelenésük semmit sem hordoz már az elődöknél megszokott izgalmas részletekből.

Egy a Campagnolo kuriózumszerű mellényúlásai közül – csak kivenni meg visszatenni ne kelljen…

Egy a Campagnolo kuriózumszerű mellényúlásai közül – csak kivenni meg visszatenni ne kelljen…

Infobox:
Váz: Chesini Columbus Cromor
Geometria:

  • Fejcsőszög: 72,0 fok
  • Ülőcsőszög: 73,2 fok
  • Tengelytáv: 950 mm
  • Ülőcsőhossz: 560 / 600 mm
  • Felsőcsőhossz: 570 mm
  • Láncvillahossz: 387 mm
  • Középcsapágy-magasság:    255 mm
  • Fejcsőhossz: 92 mm
    [divider scroll_text=”Chesini Recordman”]
Eeeez aaz, amit nem lehet megunni – nagy kedvencünk a Super Record váltókar!

Eeeez aaz, amit nem lehet megunni – nagy kedvencünk a Super Record váltókar!

Alkatrészlista:

  • Villa:        Chesini Columbus Cromor
  • Felnik:        Nisi félaero; 36 furat
  • Szingók:    Vittoria 27/26”
  • Küllők:    DT 2.0; elöl radiális, hátul 3 kereszt
  • Agyak:        Campagnolo Super Record; 36 furat
  • Sor:         Regina Extra Oro; 13-21
  • Lánc:        Sedis
  • Hajtómű:     Campagnolo Super Record; 170 mm; 44/53
  • Kor. csapágy:    Campagnolo Super Record
  • Köz. csapágy:    Campagnolo Super Record
  • Hátsó váltó:    Campagnolo Super Record
  • Első váltó:    Campagnolo Super Record
  • Váltókar:    Campagnolo Super Record
  • Féktest:    Campagnolo Super Record
  • Fékkar:    Campagnolo Super Record
  • Kormány:    ITM Citta’ di Bassano 26,0 mm / 420 mm
  • Stucni:        ITM Triathlon; 100 mm
  • Nyeregcső:    Campagnolo Super Record – Chesini; 27,2 mm
  • Nyereg:    Iscaselle
  • Pedál:        Campagnolo Super Leggero
  • Klipsz:        Campagnolo; alumínium
  • Szíj:         Campagnolo

Szöveg: HBalage
Fotó: Selján Márk, HBalage

A cikk eredetileg a BikeMag 2010 márciusi számában volt olvasható

Chesini_main

Nem gyakori látvány a fejcsőre gravírozott logó, vagy éppen az effajta selyemcukor-jellegű fényezés. A rejtett illesztékekkel ellátott villaváll sem csúnya megoldás…

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.