fbpx

bringásandrás blog: Hogy áll a hazai XCO és mi várható jövőre?

A hazai versenyrendszer témában írt múltkori bejegyzésemben kissé szomorúan tapasztaltam az információáramlás hiányát, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy előbbre léphessünk a sportággal.

Ahhoz kétség nem fér, hogy az idei évben körömpiszoknyi információ jutott el a versenyzőkhöz a cross country és maraton kupafutamokat illetően. Ezzel nem akarom – a divatot követni – és a Szövetség vezetését tovább ekézni, mert teszik ezt épp elegen, tekintsük inkább át, mit is tudunk jelen pillanatban.

Akadt némi huzavona a cross country versenyek összetett állását illetően is, ugyanis sokáig nem tudtuk, hogy kinek hány pontja van és hogy áll. Nem irigylem azt, aki a jelenlegi eredménylistákat összefésülte. Ez alapján az idei év utolsó, nagykanizsai magyar kupafutama előtt elkészült az összetett jelenlegi állása.

Az ugrató már az U15-ös pályának is része volt (archív: 2014 - XCO OB)

Az ugrató már az U15-ös pályának is része volt (archív: 2014 – XCO OB)

A múltban történt dolgok felemlegetése után, mérlegelve az eddigi dolgainkat, nézzünk a jövőbe. Még tavaly, amikor néhány lelkes egyesület létrehozta a Cross Country Challange névre keresztelt olimpiai cross sorozatot, azt a cél tűzték ki, hogy a 2015-2016-os évben minél több C kategóriás versenyt szervezzenek, hogy ne kelljen a hazai versenyzőknek drága külföldi versenyekre menni az olimpiai kvótához szükséges pontok gyűjtéséért.
Bár az akkori kezdeményezés az év végére elsikkadt, úgy néz ki, hogy a terv megvalósulni látszik és 2015-ben tényleg sok C kategóriás olimpiai cross versenyünk lesz.

Az UCI-nak az alábbi versenyek és időpontok lettek beadva a jövő évi versenyrendezési igényeinket illetően:

2015.04.19. (vagy május 3.) – Salgótarján Kupa (C1)
2015.04.26.  – III. Goda Péter  Kupa Zalaegerszeg XCO (C2)
2015.05.09. – III. Endura Villapark Kupa (C2)
2015.06.06-07. – Bikemag Kupa Olimpiai Cross (C2)
2015.06.19-20. – 3. Csömör Grand Prix (C1)
2015.06.27. (vagy 08.22.) – Lővér Kupa  (C2)
2015.08.15. – Borsodnádasd-Decathlon-Mátéhegyi Ökopark XCO Kupa (C2)

A hazai versenyidőpontok UCI-nak való leadásával szinte egy időben kerültek publikálásra a jövő évi világkupa versenyek időpontjai is. Szerencsére a hazai időpontok nem ütköznek a világkupákkal, így kvótafutóink is nagyobb valószínűséggel részt tudnak venni a magyar kupafutamokon.

2015.05.23-24. – Nove Mesto na Morave (Csehország)
2015.05.30-31. – Albstadt (Németország)
2015.07.04-05. – Lenzerheide (Svájc)
2015.08.01-02. – Mont-Sainte-Anne (Kanada)
2015.08.08-09. – Windham (Amerikai Egyesült Államok)
2015.08.22-23. – Val di Sole (Olaszország)

A versenyek és a cross country, mint szakág témában Valter Tibor szövetségi kapitányt kérdeztem:

– A cross countryt sokan temetik hazánkban a jelenlegi körülmények között. Milyennek látod a helyzetet?

Úgy gondolom és többekkel beszélve nem vagyok egyedül a véleményemmel, az XCO egy speciális eset. Nem sok köze van a „mostanában történt szövetségi esetek”-hez a hanyatlásnak, persze jót se tettek a szakágnak és a sportágnak a történtek. Kicsit távolabbról nézve is azt látjuk, hogy az UCI is küzd ezzel. Az XCO a sportág versenysportja, de nem mindig elég népszerű.

Persze vannak pozitív példák, lásd Nove Mesto világkupa vagy a svájci világkupa, amelyeket több tízezren, néha közel százezren néznek élőben és még belépő jegyet is fizetnek. És vannak olyan országok, ahol csak a hozzátartozók mennek el megnézni egy eseményt. Mi is ilyen ország vagyunk.

Látni kell, hogy nem a sportágunk az egyre népszerűbb, hanem a kerékpár, mint eszköz, akár közlekedési, akár sporteszközként értelmezve. Akik pedig sporteszköznek használják a kerékpárt azok inkább a maratonok irányába fordulnak, mert az terjedt el a köztudatban, hogy az a jó. Az XCO speciális pályán zajlik, nem csak kitartást, hanem nagy ügyességet, kerékpár technikai tudást igényel és 20-30-40 éves korban elkezdve a kerékpározást, mint sportolást elég nehéz behozni az ilyen irányú lemaradást.

Talán a most felnövő generáció, akiknek egy letörés, egy ugrató nem kihívás, hanem kifejezett élvezet, talán majd ők a későbbiekben is XCO-znak majd. Persze indulói létszámban sosem fog egy maratonnal vetekedni, de nem is biztos, hogy a minőséget az indulók számával kell összefüggésbe hozni, hiszen egy Nove Mesto-i világkupán 150 induló van és 100.000 ember nézi.

Valter Tibor szakmai irányítása alatt igazolt 2010-ben Parti András az EuroOne-Cube Pro MTB Teamhez

– Mit gondolsz, mi – vagy ki – hiányzik a Szövetségből, hogy egy jól szervezett versenyrendszer működhessen?

Én azok közé tartozom, akik jó néhány éve azt vallják, hogy a Szövetség mi magunk vagyunk, a mi érdekképviseletünk és felettes szervezetünk, amelynek az a feladata, hogy koordinálja a sportágunk minden területét. És ha nem jól működik, akkor a legegyszerűbb valakit szidni, az már egy nehezebb feladat, hogy tegyünk valamit azért, hogy jobb legyen.

Az elmúlt 20 évben rengetegen megpróbálták jól vezetni a sportágunkat, mindenkinek voltak érdemei a sok mellé nyúlással együtt, ami a nem tudásból vagy az egyéb hiányosságokból fakad, persze jó magyar mentalitás, hogy mindenki csak a rosszra emlékezik, azzal azonosít be egy volt vagy egy jelenlegi vezetőt. Egyesületi vezetőként már 4-5 vezetést biztos megéltem, Szövetségi Kapitányként pedig kettőt.

De a konkrét kérdésre, hogy mitől lehetne, jobb vagy mi kellene a Szövetségbe, hogy a versenyrendszer jobb legyen, egyértelműen pénz és szakértelem. És itt nem edzői szakértelemre gondolok, hanem sportszervezői képességre. Az elmúlt jó pár évben a Szövetség minimális állami pénzzel rendelkezett, szponzori pénzzel pedig egyáltalán nem vagy csak minimálisan.

Az eddigi versenyrendszer úgy működött, hogy a klub vagy cég jelezte a szövetségnek, hogy szeretne versenyt rendezni, befizette a regisztrációs díjat és megjelent a szövetség honlapján a hivatalos versenynaptárban. Ez még ma is így van azzal a különbéggel, hogy a rendezők már tavaly és idén is kaptak támogatást a szövetségtől. Az összes Szövetségi feladatot egy főtitkár végezte minimál bérért, aki pedig még hajlandó volt segíteni az társadalmi munkában végezte a feladatokat (elnök, elnökségi tagok, szövetségi kapitány, edzők stb). Ez még ma is így van, mert a sokmilliós támogatást nem lehet munkabérre fordítani.

A jövő évi támogatás terhére tervezi a szövetség támogatni még nagyobb összeggel a rendezőket, egyesületeket részben ezért is lesz jövőre sok C kategóriás XCO verseny. Ennek koordinálását jelenleg én végzem. Az első lépés az UCI bejegyzés már leadásra került, reméljük mind a 7 Magyar Kupafutam egyben C1-C2 verseny is lesz.

A C kategóriás Magyar Kupák pedig nem csak a kvótafutóknak jó, ezzel sok versenyző átgondolhatja, hogy felszívja-e magát 2015-re és megméretteti-e magát nemzetközi mezőnyben is. Az utánpótlás korúaknak is egy jó jövőkép lehet, ha színvonalas pénzdíjas versenyeken vehetnek részt, ha elérik a felnőtt kort. A rendezőknek pedig jó lehet, mert a versenyük színvonalasabb lehet a hazai és nemzetközi elit részvétele miatt. Egyszóval ez is egy komoly sportágfejlesztés lehet.

– A jelenlegi helyzetet tekintve nézzünk előbbre az időben! Mit gondolsz, mi lesz a 2020-as olimpián? Addigra válogathatunk már, hogy melyik „Parti Andris” vagy „Benkó Barbi” képviseljen bennünket?

A jelenlegi utánpótlás helyzetünk sokkal biztatóbb, mint azt sokan gondolják. A mostani juniorjaink mellett az U15-U17 kategória évről évre fejlődik, komoly nemzetközi teljesítményt nyújtva.

Ehhez még ha hozzávesszük, hogy 2020-ig van elméleti szerződése a Szövetségnek az állammal a kiemelt támogatásra – persze látható, hogy ezt egy tollvonással bármikor változtathatják állami részről, de bízunk benne (mást úgyse tehetünk), hogy kitart a lendület az állam részéről – és akkor azt kell mondanom, hogy van reális lehetőség, hogy 2020-ra többen versengjenek az Olimpiai kijutásért.

– Egy korábbi cikkünkben több különböző stílusú kommentet kaptál egy félreértés miatt. Mit gondolsz arról a helyzetről?

Vélemény szabadság van, mindenki azt gondol és ír, amit akar és ez jó így. Ami nekem nem tetszik, hogy ezt névvel nem vállalják fel az emberek. A kettő hazai bringás újságnak is felelőssége van ebben, hogy mindenféle nick névvel lehet kommentelni és akármit írogatni.

A konkrét esetről pedig pár szóban akkor:
6 éve vagyok Szövetségi Kapitány, ez idő alatt kb. évente 15 Team Manager meetingen vettem részt, ez nagyságrendileg 90 db. Köztük azon is, amelyikről a kedves kommentelő azt írta, hogy nem voltam ott. Sokan nem tudják, hogy mi is ez, ezért pár szó erről. A Team Manager meeting vagy magyarul csapat vezetői értekezlet, általában a verseny előtti napon van, kisebb versenyeken a rajt előtt 1-2 órával.

Itt a kijelölt UCI bíró a rendezővel közösen elmondja a tudnivalókat a versennyel kapcsolatban. Tehát mikor van a rajt, mikor és hol van a chip felvétel, mikor van a beszólítás. Hány kör a verseny, hol vannak frissítő és technikai zónák. Bemutatja a dopping ellenőrt, aki elmondja, hogy a dopping ellenőrzésnek mi lesz a versenyen a menete, az első hány versenyzőt hívják majd kontrolra és hány kisorsolt versenyző lesz, akinek még meg kell majd jelennie az ellenőrzésen.

Egy világkupán 60-70 ország simán részt vesz, természetesen gondolnak az angolul nem beszélő kollegákra is, ezért írásban kinyomtatva is odaadják mindenkinek a fontos tudnivalókat, emellett a csapatvezetői értekezlet után 20 perccel a csapatvezető email címére is elküldik ugyanezt pdf formátumban. Tehát látható, hogy az UCI-nál atom biztosra mennek az infók átadásával.

Juhász Zsolt és Parti András a Windham-i világkupa után

Az USA világkupán egész héten ott voltunk, gyors kör mérésekor láttuk, hogy 15 percen belüli egy kör, ezért egész héten 7 körre készültünk, meg is lepett kicsit minket, hogy a szombati csapatvezetőin csak 6 kört számolt az UCI bíró a rendezővel. Aztán vasárnap volt az U23, 3 órával az elit verseny előtt. Aznap már nem hívtak össze csapat vezetőit, végül is megtehetik, (az UCI szabály szerint 1:30- 1:45 között kell lennie a távnak) találkoztunk már ilyennel nem egyszer. Szóval ez volt az a 6 vagy 7 kör.

Amúgy pedig tényleg nem beszélek jól angolul, pedig az elmúlt 4 évben minden szeptembertől-februárig tartó időszakot tanfolyamon töltöttem, amely összességében több mint 400.000 Ft-ba került saját pénzből, hiszen én ezt hobbyból csinálom. De amit a szememre vetettek, azért elég sértőnek találtam. És ami még sértőbb, az hogy bringás sulis semmire nem jó Valternak neveztek. Ha van egy kis ideje a kedves kommentelőnek, akkor keressen rám, akár a Google-n is mielőtt ilyeneket ír!

Ide se fogok a kommentekbe írni, de egy kávé mellett szívesen elbeszélgetek vele, vagy bárkivel, hátha közelebb kerül egymáshoz a véleményünk. 🙂

– Köszönöm, hogy válaszoltál és további sok sikert kívánunk!

.

.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.