fbpx

Biciklivel a város felett

Hatalmas dugóban bringázva bizonyára sokaknak eszébe jutott már, milyen jó is lenne szépen felemelkedni és átsiklani az egész nagy büdös maszlag felett. Teljesen felületesen már bennem is felvetődött ez, ennek örömére pár éve gyártottam is egy gyermeteg rajzot, melyet egy korábbi cikkemnél használtam fel.

Az alapötlet

Az alapötlet

Az itt bemutatásra kerülő projekt is egy gyermetegnek tűnő rajzzal indult. Martin Angelov bolgár építész 2008 nyarán egy ötletpályázaton vett részt, melynek keretein belül a városi közlekedéssel kapcsolatosan várták új alternatívák felvázolását a szervezők. Martinnak egyből egy utópisztikus ötlet jutott eszébe, egy sífelvonó jellegű rendszert vizionált – csak éppenséggel kerékpárosokkal.

Kolelinia_2

Lényeges különbség a sífelvonóhoz képest, hogy ez az ötlet nem igényel elektromos energiát, emellett pedig maga a drótkötél nem mozgó, hanem statikus eleme a rendszernek. A pályázatra az ötletgazda mindössze egyetlen szabadkézi vázlatot küldött be, ezzel azonban elnyerte a zsűri tetszését, így a pályázat döntőjébe jutott. A döntőre 2009 februárjában Londonban került sor, ahol a kiválasztottaknak egy prezentáció keretein belül kellett felvezetniük az ötletüket. Végül a „Kolelinia” névre hallgató bringás drótkötélpálya ötlete a „Line of site” pályázat „City Transportation Interchange” szekciójának győztese lett. Ez adta meg a lökést a tervezőnek, hogy részletesen kidolgozza a tervet.

Kolelinia_3

Az ötlet lényege, hogy megkönnyíti a kerékpárosok átkelését a zsúfolt közlekedési csomópontokon. A bringások ilyenkor a felszíni bóklászás helyett egy drótkötelek által biztosított, oszlopokra szerelt sínben hajtva haladnak át a kritikus kereszteződések felett. A koncepció hangsúlyozottan nem a hagyományos értelemben vett kerékpározás alternatíváját kívánja nyújtani, hanem tulajdonképpen egy új értelemben vett hídszerkezetről avagy felüljáróról szól, ami ráadásul relatíve olcsón telepíthető.

Kolelinia_4

Bizonyára mindenkinek van olyan vidéki- vagy fővárosi csomópontja, amelyen kényszerből naponta keresztezni kell, de utálja, mert az átkelés körülményes és időigényes. Az ilyen helyzetekben jöhet jól egy ilyen híd jellegű dolog, már csak két buktatója van a történetnek: egy esetleges tériszony és a továbbfejlesztett tervváltozat kormányvégbe integrált rögzítő eleme.

Kolelinia_5

További képek, információk a projektről:
http://kolelinia.com/en/
http://lineofsite.info/gallery.php?cid=4&stage=10
http://www.tedxbg.org/program/

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.