fbpx

Baddog Azawakh 33 kerékpárteszt: a kutyakiállítás fénypontja

A pedelec bringák kivételével a legdrágább Baddog modell járt nálunk. A felszereltség top kategóriás, de vajon hozza-e a hasonlóan magas színvonalat a vázszett?

Tavaszi országúti tesztjeink között már szerepelt egy 2017-es Baddog modell, a Greyhound 10 elsősorban a klasszikus geometriát kedvelő vásárlókat célozta meg, nagyságrendileg egy havi bruttó magyar átlagkeresetért.

Az Azawakh 33 az MTB paletta csúcsát képviseli a magyar cég kínálatában, a Rock Shox RS-1 villával szerelt fully érdekes, fekete alapon lila-zöld fényezésével kifejezetten figyelemfelkeltő. A Baddog és Badcat kerékpárok elsősorban nem a prémium kategóriát célozzák meg, legfőképp a hazai piac igényes és minőségi kerékpárokkal való ellátása volt a célkitűzés a 2015 őszén bemutatott márkák esetében.

Baddog Azawakh 33 – jelenleg a csúcs MTB a magyar cég kiníálatában

Kell viszont egy csúcsmodell, egy zászlóshajó, amire a kedvezőbb árú Bad-bike vásárlók álla leesik, és büszkén újságolhatják el az ismerősöknek, hogy az ő kutyájuk is ugyanabból az alomból való.

Gondoljunk csak a Volkswagen 2000-es évek elején bemutatott Phaeton modelljére, a kor egyik legkomolyabb luxusautójára „népautó” emblémával. A drezdai gyárban készülő autó nem feltétlen a fillérre kiszámolt profitmaximalizálás eszköze volt, sokkal inkább egy technikai bemutató, hogy egy W12-es luxus limuzin gyártására is képes a VW. A tudás és technológia a tószegi összeszerelő üzemben is adott, az Accell csoport tagjaként jó hírű nyugat-európai márkák modelljei készülnek ott másfél évtizede.

Váz

A konstrukció szempontjából úgy tűnik, próbáltak biztosra menni az Azawakh megalkotói, a kónikus fejcsőn kívül a váz nem követi a napjainkban megszokott technikai megoldásokat. A kívül vezetett kábeleknek és a hagyományos menetes középcsapágynak a legtöbb szerelő örülni fog, viszont a gyorszáras hátsó papucsnál már létezik jobb megoldás. Ekkora rugóútnál és 650B kerekek mellett még nem olyan hatalmas hátrány ez, de jobban örültünk volna egy átmenő tengelynek.

A kinematika szintén bevált alapokból indult ki, a Horst-link (FSR) szabadalom 2014. szeptemberében lejárt, így szabadon felhasználható, azóta rengeteg gyártó váltott ilyen kialakításra. Az Azawakh 33 100 mm-t mozog, a hátsó fék a támvillán van, így a konstrukcióból adódóan kevésbé befolyásolja a fékezés a mozgást, mint egy egyforgáspontos rendszer esetében. Elvileg a legjobb pedálozási hatékonyságot egy hagyományos 22/24 fogszámú kistányér esetén váratjuk el a bringától, megközelítőleg ekkor egyenlítődik ki a pedálozásból (gyorsításból) adódó bemozgás és a lánc feszítő hatásából eredő expanzió. Ebből is látszik, hogy a gép nem a manapság elterjedt egytányéros rendszerekhez lett kifejlesztve, de ennek előnyeit ki lehet használni egy dupla, vagy mint jelen esetben tripla lánctányéros hajtásnál.

Baddog Azawakh 33 – Horst-link felfüggesztés

A váz alapanyaga AL6061-es alumínium, melynek szilárdságtani tulajdonságait T6-os hőkezeléssel javították. A himbakar is alumíniumból készült, a rugóstagot az alsócső aljára, a középcsapágy-ház elé rögzítették. Ennek köszönhetően lehetőség adódott hajlított, alacsony átlépési magasságot lehetővé tevő felsőcső kialakítására.

Baddog Azawakh 33 – Rock Shox Monarch XX tag és alumínium himba

A geometria ugyancsak konzervatív, egy fully-hoz képest meredeknek érződött a fejcsőszög, a „reach” sem túl hosszú, gyárilag 80 mm-es stucnival érkezett a gép.
Említést érdemel a dizájn is, ami nem állt meg pusztán a váz fényezésénél, a teleszkópot, a felniket és a nyerget is a lila-zöld színkombinációhoz igazították.

Felszereltség

A specifikációból egyértelműen a Rock Shox RS-1 villa tűnik ki elsőként. 2014-ben jelent meg az amerikai gyártó az USD, fordított kialakítású villával. Az egész felső rész, a vállakkal és a nyakkal együtt karbonból készül, és egy egységet alkot. A 32 mm átmérőjű becsúszószárak fekete anódizált felületkezelést kaptak, és mivel a villa fordított kialakítású a kenésüket biztosító – jelen esetben a szimmering fölött található – szivacsgyűrűk folyamatosan ellátják feladatukat. A hagyományos teleszkópoknál előfordulhat, hogy ezek kiszáradnak, ami sok probléma kezdetét jelentheti. Az alsó részt is érdemes egységként kezelni, mivel a tervezés során kiderült, hogy a kívánt merevség csak speciális, úgynevezett Predictive Steering aggyal érhető el. A rugózásért levegős, Solo Air rendszer felel és a villa hidraulikus lockout kart kapott.

Baddog Azawakh 33 – Rock Shox RS-1 villa

A Rock Shox XLoc Full Sprint kar nincs túlbonyolítva, nyitott és zárt fokozat van, továbbá egyszerre zárja a villát és a szintén levegős Monarch XX tagot. Eplényben szerencsére volt időnk belőni a teleszkópokat és összességében kifejezetten elégedett voltam az eredménnyel, harmonikusan működtek együtt.

Baddog Azawakh 33 – a rugóstag is hidraulikus lockouttal zárható

Életemben először mentem 33 sebességes biciklivel, a legújabb 8000-es szériájú XT szett 3×11-es változata került fel a gépre. Működés szempontjából nem lehet belekötni, kis erővel mozognak a karok, pontosan és finoman vált, még terhelés alatt is. Két apróság van, amit az amerikai riválisnál jobban eltaláltak szerintem, egyrészt kevésbé csapkod a lánc, másrészt kerékcserekor ki lehet akasztani a kanalat, ezáltal nem kell a feszes lánccal is küzdeni.

Baddog Azawakh 33 – Shimano XT 3×11 sebességes szett

Viszont a Shimano képes jól működő első átdobót gyártani, ami az Azawakh előnyére válik. Az áttétel tartományt nekem ugyan nem sikerült kihasználnom, a 22-es kistányérra csak próbaként tettem le a láncot, de a 11-40-es sor kiosztása szerintem telitalálat. Ha saját bringám lenne, valószínűleg a 40/30/22-es hajtóművet cserélném egy 38/24-re.

Baddog Azawakh 33 – Shimano SLX fék a legújabb szériából

A fékek a legújabb SLX szériából érkeztek, teljesítményükkel jó pár drágább konkurenst lealáznak. Amit nem igazán értettem, hogy miért kerültek a bringára 203/180 mm-es tárcsák.

Baddog Azawakh 33 – a 203 mm-es tárcsa nem könnyíti meg az RS-1 villa életét

Elöl ennek kizárólag hátrányát tapasztaltam, ugyanis bár az RS-1 villa előre-hátra a legmerevebb a piacon és laterálisan sem gyenge, viszont kialakításából adódóan a csavarást nem tolerálja jól. 65 kg-m és nem túl agresszív stílusom ellenére is érezni lehetett, hogy csavarja el a villát a gigantikus tárcsa. 180/180 mm itthonra szerintem bárkinek elég bárhova, még a bringán lévő nem „Ice-Tech” SM-RT66-ból is.

Baddog Azawakh 33 – a fő forgáspont és Schwalbe Rocket Ron gumik

A kerekek is hozzák a többi alkatész által diktált komoly színvonalat, a SRAM XO agyak valószínűleg az RS-1 villa miatt kerültek kiválasztásra, mindenesetre pozitívum, hogy a Predictive Steering első agy mellé nem valamilyen olcsó hátsó agyat választottak. Ipari csapágyas konstrukció, 4 kalapácsos kilincsművel, pillanatok alatt cserélhető kupakok különböző tengely szabványokhoz és XD kazettatest felszerelési lehetőség, azt hiszem, tényleg mindent tudnak, amire egy komoly montis vágyhat. A felnik kellően széles, szegecselt, alumínium DT-k. Picit nehezebb, mintha hegesztett felniket használtak volna, de ezért kompenzálnak a húzott küllők. Fontos kiemelni, hogy tubeless átalakításra is van lehetőség, amit minden tulajdonosnak ajánlanék.

A Schwalbe Rocket Ron gumik mintázata egyike személyes kedvenceimnek, a bringán lévő Performance összetételű változatok bőven jók lesznek arra, hogy kipróbáljuk őket, és ha esetleg tetszenek, később a belső nélküli változatra ruházzunk be.

Baddog Azawakh 33 – FSA kormány és kormányszár

A kormány és a kormányszár FSA márkájú, a nyeregcső egyszerűbb kétcsavaros típus, míg habot a tortára a lila-zöld Selle Italia X1 nyereg teszi fel.

Menet közben

Papíron abszolút eladta magát, az alkatrészeket egytől egyik ismerjük és összességében szeretjük is, ellenben a vázról nem tudtunk semmit. Gyors beállítás, nyomások ellenőrzése és már indulok is a tesztkörre.

Aszfaltos emelkedőn kezdünk, nagytányér, lockout bekapcsolva, mozgás zéró. Eddig kiváló, de ehhez nem kell nagy tudomány. Terepre érve folytatódik az emelkedő, természetesen már működésbe hoztam a telókat és érezhetően teszik is a dolgukat, középtányéron, ülve tekerés közben nem érzek zavaró „pogózást”, hatékonynak tűnik a gép.

Baddog Azawakh 33 – felfelé is hatékony

Kiérve az erdőből murvás kaptató következik, ideális terep kiismerni a bringa karakterisztikáját. Ha a lockout be van kapcsolva, nem igazán lehet bemozgatni még kiállva sem. Kikapcsolva, nagytányéron kiállva azért dolgozik a tag, de ha nem Nino Schurter stílusban rángatjuk a bringát felfele, hanem kistányéron vagy középtányéron forgatunk, teljesen ok.

Felértünk a sípálya tetejére, lefelé jön teszt érdekesebb része. A rugózás meggyőzött, remekül együtt tud működni a tag a villával, bár érzésre utóbbi hangyányit progresszívabb karakterisztikával rendelkezik. Gyorsabb és nehezebb bringások talán jobban díjaznák, ha a rugóút függvényében jobban keményedne fel a tag, de alapvetően XC-trail gépről beszélünk és ehhez szerintem jó el lett találva a működés.

Baddog Azawakh 33 – az élmény lefelé klasszikus XC gépekhez hasonló

Ami viszont még nekem is feltűnt, hogy meglehetősen meredeknek érződött a fejcsőszög, valahogy folyton azon ügyeskedtem, hogy tudnám hátrébb tenni a testsúlyom. Nehezítésként nincs dropper post sem, így az első kör után új tervvel álltam elő. Cseréljük ki az első kereket 29”-re vagy 650B+-ra. Persze nem volt még egy bringa RS-1 villával, így az ötlet hamvában holt, ezt érdemes a leendő vásárlóknak is végiggondolni, hogy első kerék terén nincs végtelen választási lehetőség. Másik opció egy 120 mm-t mozgó RS-1 lenne.

Kinek ajánlanám? 1 millió forint nem kevés pénz, de ha a felhasznált alkatrészek árát összeadjuk, kiszámolható, hogy ennyiért jó vételnek számít az Azawakh 33. Kompetitív XC és maraton versenyzésre nehéz ugyan, de 600 grammal volt könnyebb a honlapon megadott 14 kg-os gyári tömegadatnál. Leginkább egy itthon jól kihasználható élménybringaként kategorizálható, amit sokan megnéznek.

Infobox

Gyártó: Accell Hunland
Forgalmazó: Bad-Bike
A tesztelt modell adatlapja: Baddog Azawakh 33
Vázméretek:42-46(tesztelt)-50
Vázgarancia: 10 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Származási ország: Magyarország
Ajánlott fogyasztói ár: 1 004 500 Ft

Specifikáció

Váz: Baddog Azawakh 33 alumínium

– 1,125” – 1,5” kúpos fejcső
– külső kábel elvezetés
– BSA középcsapágy
– Horst-link felfüggesztés
– gyorszáras papucs

Villa: Rock Shox RS-1 650B

– USD kialakítás
– karbon villaváll és villanyak
– Solo Air
– hidraulikus lockout
– Predictive Steering tengely

Rugóstag: Rock Shox Monarch XX

– 165 mm-es szemtáv
– levegős rugózás
– hidraulikus lockout

Kormány: FSA XC 267 alumínium

– 31,8 mm átmérőjű befogó
– 74 cm szélesség

Kormányszár: FSA Omega

– 80 mm hossz
– 31,8 mm átmérőjű befogó

Markolat: átlátszó, gumi
Nyeregcső: Alumínium

– 2 csavaros
-27,2 mm átmérő

Nyereg: Selle Italia X0
Fékek: Shimano SLX BR-M7000
Féktárcsák: Shimano SM-RT66 203/180mm
Váltókar: Shimano XT SL-M8000 3×11 sebesség
Első váltó: Shimano XT FD-M8000 Side Swing
Hátsó váltó: Shimano XT RD-M8000 SGS, hosszú kanalas
Lánckeréksor: Shimano CS-M8000 11-40T 11 sebesség
Lánc: KMC X11
Hajtómű: Shimano XT FC-M8000 40/30/22T
Középcsapágy: Shimano SM-BB800
Első agy: SRAM XO Predictive Steering
Hátsó agy: SRAM XO
Felnik: DT Swiss 483D, 32 lyukas
Küllők: DT Swiss Competition fekete
Gumik: Schwalbe Rocket Ron 650B x 2,25″
Mért tömeg: 13,38 kg (pedál nélkül)

Geometria

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.