fbpx

ATom blog: Funkcionális vázalak, vagy klasszikus gyémánt vázforma?

Van a váz, és csavarral rárögzítjük a „szerelvényeket”. Mi lenne, ha maga a szerelvény lenne a váz, és még rögzíteni sem kellene rá semmit, mert helyből komplett lenne?

Külföldön egyre több olyan haszonkerékpárt látni, amelyre nem tudsz utólag sárvédőt, csomagtartót, kosarat, stb. felszerelni, mert helyből van rajta. De nem úgy, hogy csavarokkal rászereltek ilyet, hanem úgy, hogy ezek a kiegészítők szerves részei váznak, azaz hozzá vannak hegesztve. Mi több, egyre többször találkozni olyan megoldással is, ahol ezek az eredetileg kiegészítőnek szánt alkatrészek már az alapváz funkcionális tartó, teherviselő egységei. Ezekben az esetekben ezen „kiegészítők” már tulajdonképpen magának a váznak a szerves részei.

Ha belegondolsz, ennek az elgondolásnak számos előnye van. Vannak olyan tipikus haszonkerékpár típusok, melyeknek alapeleme, hogy van rajta sárvédő, csomagtartó, és esetleg kosár is. Tipikusan ilyen kerékpár, az extra alacsony átlépési magasságú női, mono-vázas bicajok. Tegye fel a kezét az az olvasónk, aki látott már ilyen mono alu vázas gépet full csupasz verzióban sárvédők, csomagtartó, és kitámasztó nélkül, amint valami nagyon kemény sportember repeszt vele át a városon 35-el…

Na ugye hogy nem. Ha viszont elfogadjuk, hogy vannak olyan gépek, melyeknek alapeleme ezen kiegészítők megléte, akkor innen már csak egy lépés, hogy eleve olyan vázakat kellene gyártani, amiken mindez már gyárilag rajta van.

BikePro.hu Blog_1824

Így tesz egyre több gyártó is. A Schwinn (Nem. Ez nem a Csepel.) City gépén egy meglehetősen érdekes lánc és támvilla elrendezést láthatsz, de a dupla felsőcsőből kialakított csomagtartó is igen ötletes, és mutatós példány, főleg a kis fa betétjével. Felhívnám a figyelmet a leszorító gumipók számára kiképzett kampó-akasztó helyre, ami szintén ötletes megoldás.

BikePro.hu Blog_1867

Elektromos gépeknél is praktikus ez a váztervezési hozzáállás. Ezen a képen az aksipack egyik leginkább ötletes elhelyezési lehetőségét láthatod. A legjobb az egészben, hogy amellett hogy az akku az leginkább védett helyen, ráadásul a gép tömeg középpontjába van, ráadásul még megmaradt a váz és a kerékpár klasszikus kerékpárváz alakja is, ami nem igazán jellemző az elektromos gépekre.

BikePro.hu Blog_1825

Az utolsó képen, pedig a Giant városi gépének integrált csomagtartóját láthatod, mely praktikus megoldásként még egy kábellakatot is rejt.

Szerintem ezek nagyon jó ötletek, és egy követendő trend. Te hogy vagy vele? Vállalnád az ilyen gyárilag fix megoldásokat, ha azok jól ki vannak találva?

Szerző és fotók: Ardó Tamás
A cikk eredetileg itt jelent meg: https://bikepro.hu/atom_blog

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.