fbpx

ATom blog: Design elem, vagy átverés? Egyik sem: a megoldás része.

Úgy néz ki, mintha csak a design miatt lenne ilyen, vagy talán azért, hogy robusztusabbnak látszódjon mint amilyen valójában?

Abban azt hiszem mindannyian egyetértünk, hogy a lakat és zár típusok közül az U-lakat az egyik legbiztonságosabb típus. Ezen belül is főleg a kicsi és tömör példányok, melyek a méretükből adódóan rossz hozzáférést nyújtanak, másrészt pedig lehetnek jóval vastagabb anyagból, a kis méret miatt mégsem vállalhatatlan a súlyuk. De van velük egy gond. A gyémántporos vágószál, vagy az akkumulátoros sarokcsiszoló kifog rajtuk. És nem azért mert rossz az alapanyaguk. A fémmel, és a hőkezeléssel semmi gond nincs. A gond a koncepcióval van: hozzá lehet férni a fémhez! Innentől kezdve, az sebezhető.

atom_Knog Strongman U-Lakat

Kezdetben vala a gumis műanyag bevonat az U-lakatokon. Ennek ugye a feladata, hogy megakadályozza, hogy a lakat leverje a váz festését, valamint csendesebb is lesz tőle a lakat a rázós utakon. Aztán okos fejlesztők, az Abus-nál és a Knog-nál rájöttek, hogy ha már úgyis kell valamiféle bevonat az acél köré, akkor annak legyen már valami funkciója is. Ezzel a bevonattal lehet dizájnozni, ami mindenképpen előrelépés az egyen fekete dög unalmas U-Lakatok mezőnyében, és az sem haszontalan, ha már messziről ordít a bicajról, valami komolyabb cuccal van lezárva. A dizájn fontos, de egy lakatnál azért mégiscsak a biztonság az elsődleges. A vastag műanyag borításnak van még egy nagy előnye. Nehezíti (nem, nem gátolja meg, csak nehezíti, de gyakran ennyi éppen elég…) a hozzáférést az acél testhez. Például a fűrészeléssel szemben.

atom_BikePro.hu Blog_1777

Aki már fűrészelt vastag, tömör, de rugalmas műanyagot, az tudja, hogy bizony elég szívás. Nem távozik jól a sorja, alig látod, hogy mit csinálsz, szőrösödik, ha gyorsan csinálod, a műanyag hőtágulásától beleszorul a fűrészlap, stb. Az is pozitívuma a vastag műanyag burkolatnak, hogy megnehezíti az erővágóval támadók dolgát. Egyszerűen azért, mert kisebb és közepes erővágók pofáját nem lehet elég szélesre tárni ahhoz, hogy belegyömöszölje a tolvaj a lakatot. Persze le lehet róla késsel fejteni, vagy fagyasztani, és letörni, vagy leégetni róla, de a lényeg, hogy mindenképpen jelentősen lassítja a vágás folyamatát, valamint így már nem elég hozzá egyféle szerszám, hanem több céleszközt kell bevetni a siker érdekében. És ha valami el tudja venni a tolvaj kedvét, az az, ha jelentősen, akár többszörösen annyi időt kell eltölteni a vágással, mint egyéb esetben. A szavannán sétáló afrikai őslakos, és a turista tipikus esete a viccből:

Sétál az őslakos, és turista a szavannán. Meglátják, hogy észrevette őket egy oroszlán, és sajnos olyan közel van, hogy totál esélytelenek vele szemben. Az őslakos elkezd ina szakadtából futni, mire a turista utána kiált? Minek futsz? Úgysem tudod lehagyni az oroszlánt! Mire az őslakos: az oroszlánt nem, de téged igen, és ez pont elég…

Szerző és fotók: Ardó Tamás

A cikk eredetileg itt jelent meg: https://bikepro.hu/atom_blog

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo