fbpx

ATom blog: Chub – Eldobom az agyam

Ránézel: aaaaaasztak.rva…. Hozzányúlsz, hogy megemeld, mint egy 1.5 kilós agyváltót, és: bakkkker… elrepül a kezedből. Chub.

BikePro.hu Blog_2141

Először, amikor ránézel, akkor a sokkolóan nagy dimenziói tárulnak eléd. Aszta betyár. Szerencsére nem vitrin alatt tárolják (nagyon ügyes húzás…) és agyad már előre készül rá, hogy milyen lesz megemelni. Kb. úgy készül rá az ember, mintha egy Rohloff agyváltót, vagy valami beépített elektromotorral rendelkező E-bike agyat emelne meg. És akkor szó szerint elrepül a kezeddel együtt.

Aztán nem érted, hogy akkor ezt most hogy? A gyártó valószínűleg már megszokta a látogatók fején az első kézbevételkor megjelenő döbbent kifejezést, ezért csak csendben mosolyog.  Persze az ultralight agyak mércéjével mérve a Chub nem annyira könnyű. A legnagyobb agyuk 296 grammos tömege nem rossz, egészen könnyű, főleg a dimenzióihoz mértem. Legalább háromszorosára számít az ember, amikor kézbe veszi. Az első agy 96 gramm, ami szintén nem rossz, bár az nem ennyire durván nagydarab.

BikePro.hu Blog_2139

Az egész koncepció hátterében az áll, hogy az agyperem növelésével csökkenthető a küllőkre jutó nyomaték, ami a széles agyperem miatt akár 72%-al is kisebb lehet, mint a normál peremű agyaknál ezt megszokhattuk. Mondanom sem kell, hogy ennek elsősorban pálya, és fixi felhasználás esetén van jelentősége hátul, de az előny a tárcsafékes használatnál is jelentkezhet. Ez persze a gyártó marketing szöveg, ami ebben az esetben megfelel a valóságnak, viszont:

Az agyperem növelésével – ha továbbra is maradunk a megszokott 3 keresztes fűzés mellett – valóban csökken a küllőkre ható nyomaték, viszont nem csak előnye van a koncepciónak. Az okok a 3. képen látszanak. A küllőkre ható nyomaték és feszítő erő, nem csak a küllők tövében keletkezik, bár kétség kívül itt a legjelentősebb.  A küllőanyák felnibe kapcsolódásakor is keletkezik egyfajta hajlító és feszítő erő. Egy 32 lyukas felniben a furatok távolsága nagyjából állandó az azonos méretű (26 –os vagy 622-es ) felnik esetében, és kis mértékben csökken a felni magassági profiljának növekedésével.

Chub SS agy és fűzés

A felni furatoknál akkor a legegyenletesebb a küllőnya-felnifurat kapcsolat, ha radiálisan van fűzve a kerék. És általánosságban elmondható, hogy minél kisebb a kereszt szám, annál jobb a küllőanya-felnifurat kapcsolat. Tehát az agyperem növekedésével romlik a küllők felnibe csatlakozásának szöge. Extrém esetekben látható, hogy a felniből az anyán keresztül még egyenesen (a furatra derékszögben) lép ki a küllő, majd a küllőanya után „elkanyarodik az agyperem irányába.

Tény: a küllők agy felőli végén a hajlított küllőfej miatt mindenképpen nagyobb a küllők terhelése, mint a küllőnya felőli végükön, így mindenképpen van létjogosultsága a Chub megoldásának, de azért nem 100%-os megoldás a problémára.

Így ennek az agynak az előnyét én leginkább a merevségében, a megjelenésében, és a hihetetlen elpusztíthatatlanságot sugárzó dimenzióiban látom. Te hogy vagy vele? Vállalnád?

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.