fbpx

ATom blog: AX-Lightness, avagy Meddig feszegetheted a határokat?

Hentesnél:
 – Kérnénk 20 dekányi AX-Lightness-t.
 – A kormány, stucni, nyereg, és nyeregcső 23 deka lett. Maradhat?
 – Naaa jó. Egye fene…

Valamikor 2002 tájékán volt a német Bike-ban egy kormányteszt, amiben a tesztgyőztes Syntace kormányok mellett volt egy hatalmas meglepetés, ugyanis a 2. legjobb márka a Schmolke karbon kormánya lett. Ez a kormány nem mellesleg úgy érte el ezt a helyezést, hogy a teszt legkönnyebb darabja volt a maga 60-85 g-os tömegével. Ez a teszt ékes példája volt annak, hogy megfelelő technológiával mennyire durván alá lehet menni azoknak a tömeg standardoknak, amik az emberek fejében élnek 1-1 alkatrész normál tömegéről. E kormány tömeg adatai 25.4-es befogó mellett 460 és 620 mm közötti hosszak mellett értendő. Közben eltelt 10 év.

BikePro.hu Blog_1521

A Schmolke még mindig nem lett tömeg termék, de jelenleg is elérhető Schmolke TLO néven, 229 Eurós ár mellett. Időközben mások is beszálltak a legkönnyebb cuccok versenyébe. Ennek aktuális élharcosa az AX-Lightness. Ők most ott tartanak, hogy a legkönnyebb kormány verziójuk – a Hera – 460 mm szélesség mellett 55 g, de a 700!!! mm-es verzió is megáll 85 grammnál, ami számomra fölöttébb durva. Eleve a 25.4 kontra 700 mm már önmagában is kemény adat, de aggódni nem kell, van 720-as kormányuk is… A 90 mm-es Zeus stucnijuk 55 g, ami már hihetőbb dimenzió. Itt már ránézésre is „normálisabb” falvastagságokkal találkozik az ember.

BikePro.hu Blog_1524A kormányuk 3 réteg karbon szövetből áll, ami annyit jelent, hogy a cucc átlagos falvastagsága 0,5-0,6 mm körül van… A szintén 55 g-os ax.1000 nyergüknél már elérték azt a szintet, hogy az ülőfelület 1 azaz –EGY- réteg karbon szövetből áll, ami annyit tesz, hogy itt 0,2 mm-es „falvastagsággal” kell számolni. Ez a 0,2 mm maga az ülőfelület, a „párnázás”, a teherviselő elem, és minden egyben. Mondjuk, ehhez már tartozik egy 75 kg-os Rider tömeg limit is. A nyeregcsövük, már „jelentősen” nehezebb, hiszen ez akár 85 g-os is lehet. Furcsa módon erről van több törött kép is, és ráadásul a legvastagabb helyen szakad meg. Ha rátúrsz a neten a törött AX cuccokra, akkor nem igazán fogsz sok ilyet találni. Nem többet, mint bármely más hasonló termékből. A nagy kérdés, hogy ez vajon azért van, mert az ilyen cuccokat csak „vitrin kerékpárosok” veszik szobadísznek, elenyésző darabszám mellett, vagy azért, mert tényleg nem törnek el? Szerinted?

Ha anyagilag megtehetnéd, hogy mellényzsebből csengesd ezen cuccok árát, akkor szívesen bicajoznál ilyen szinten lekönnyített cuccokkal?

Szerző és fotók: Ardó Tamás
A cikk eredetileg itt jelent meg: https://bikepro.hu/atom_blog

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.