fbpx

A kerékpáros-számlálás eredménye: a turisták száma növekedett, a közlekedőké csökkent

Az elektronikus kerékpáros számláló berendezéseké a jövő, segítségükkel megalapozott forgalom-szabályozási döntések hozhatók a kerékpárosok javára. A szerdai sajtótájékoztatón Révész Máriusz – kerékpáros ügyekért is felelős – kormánybiztos és Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója értékelte az idei mérési eredményeket.

Az idei évtől a Magyar Közút Nonprofit Zrt. látja el a közel 1000 kilométernyi külterületi kerékpáros úthálózat döntő részének üzemeltetését, és a hatékony munka érdekében országosan 95 helyszínen végeztek kézi és gépi kerékpáros forgalomszámlálást. A szerdai sajtótájékoztatón megismerhettük azt a forgalomszámláló műszert is, melyet az ország 19 pontján helyeztek el. Az előzetes adatok alapján kézi és elektronikus számlálás útján 4275 mérési óra alatt összesen 202 539 kerékpáros áthaladását rögzítették a szakemberek.

Szilvai József Attila

Szilvai József Attila a mérési adatok prezentálása kapcsán kiemelte: „Ezek nélkül az adatok nélkül valóban megalapozott döntést nem lehet hozni. Bármilyen új úthálózati elemet tervezünk, nagyon fontos, hogy lássuk azokat a forgalmi tendenciákat, ami alapján az igényeket hosszú távon ki lehet elégíteni.”

A mérés célja, hogy az üzemeltetést végző Magyar Közút Nonprofit Zrt. hatékonyabban, az igényeket jobban kiszolgálva és gazdaságosabban lássa el a közel 1000 kilométernyi külterületi kerékpárút üzemeltetését. Révész Máriusz, Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos kezdeményezésére a mérések, az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával valósultak meg.

Révész Máriusz

A kormánybiztos is az adatgyűjtés fontosságát hangsúlyozta: „2016-ban ha a Tisza tónál nem húzták volna a gátőrök a strigulákat, nem történt volna semmi, a kézi méréseknek köszönhetően azonban bebizonyosodott, hogy megalapozott döntés volt kitiltani az átmenő autóforgalmat a gáton. A döntésnek köszönhetően a kerékpárosok száma azóta is rohamosan nő a tó körül.”

Révész Máriusz a mérésekből levont tanulságokról és a további tervekről is beszélt:

„Igyekeztünk úgy végezni a méréseket, hogy a számlálási pontok többsége megegyezzen a 2015-össel, mert szerettünk volna tendenciákat levonni. A legfontosabb dolgok, amik kiderültek, hogy például elég nagyok a területi egyenlőtlenségek, vannak térségek, ahol akár négyszer annyian kerékpároznak, mint máshol. Sokkal pontosabban látjuk, hogy az ország mely területein bicikliznek nagyon sokan, és hol kevesebben. A napi munkába járás vidéken visszaesett, ugyanakkor a hétvégi kerékpáros túrázásban erőteljes növekedés látszik.

Eddig 19 számlálót telepítettek, a Magyar Közút a VeloClass-t bízta meg, ez ugyanaz a magyar cég, amely a világelithez tartozó pályakerékpárosunk, Szalontay Sándor számára biztosítja a szponzori hátteret. A VeloClass jóvoltából interneten hozzáférhetőek az adatok, amiket a számlálók biztosítanak. A következő évben még további 32 mérőállomást telepít a Közút, és arról is döntöttünk, hogy az új kerékpárút fejlesztéseknél – amiket a NIF (Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.) végez az elkövetkezendő években – a kerékpárszámlálók fontos alkatrészek lesznek. Így átgondoltabb döntéseket fogunk tudni hozni.”

A mérőállomások adatait bárki megtekintheti a Veloclass honlapján, ahol ugyancsak megismerhetjük a mérőállomás működését is: http://veloclass.hu/hu/about. A 19 mérőállomás telepítése 15 millió forintjába került a Közútnak abból a több mint 2 milliárd forintos összegből, amit idén az országos kerékpárút-hálózat üzemeltetésre, fenntartásra és üzemeltetési feladatokhoz szükséges gépek beszerzésére fordíthattak. 2019-ben szintén 2 milliárd forint áll majd rendelkezésre ezen tevékenység ellátására, és az idei keretösszegből megmaradt pénz is felhasználható lesz majd.

A továbbiakban a Magyar Közút Nonprofit Zrt. közleménye olvasható:

Magyar Közút Nonprofit Zrt. az idei év tavaszától kezdődően folyamatosan vehette át a főutakkal párhuzamos lakott területen kívüli és az országos kerékpáros törzshálózat lakott területen kívüli kerékpárforgalmi létesítményeinek üzemeltetési és karbantartási feladatait. Ezzel egységes szemlélet és hatékonyabb munkavégzés mellett lesz ellátható az ország kerékpárhálózat fenntartása. Az átadás-átvételt követően valamennyi helyszínen megtörtént az állapotfelmérés és a legsürgősebb beavatkozásokról is gondoskodtak a szakemberek.

A nagyobb volumenű felújítási projektek már idén ősszel elindultak és jövő tavasszal folytatódnak. Az idei mérés eredményeként a legtöbb kerékpárost Békéscsabán számlálták, ahol a három mérési nap alatt összesen 15442 kerékpáros haladt át az Andrássy úti mérési ponton. Az egy napon mért legmagasabb forgalom szintén Békéscsabához kötődik, a nyári hétköznapi mérés során 6031 kerékpárost rögzítettek, míg az egy óra alatt mért legnagyobb forgalom 590 kerékpáros volt.

Növekedett a kerékpáros turizmus:

A legutóbbi, 2015-ös országos felméréshez képest az idei forgalomszámlálás elemzéséből kiderül, hogy a turisztikai szempontból jelentős nyári hétvégék aránya jelentősen, mintegy 4 százalékkal magasabb, azaz a kerékpáros turizmus az elmúlt időszakban növekedett. A szabadidős célú kerékpározás erősödéséhez hozzájárulhatott, hogy az elmúlt időszakban több kerékpáros túraútvonalat is kijelöltek a szakemberek, például a Fertőd-Keszthely, a Pannonhalma-Veszprém-Balatonfüred, a Nagykanizsa-Szepetnek-Semjénháza-Murakeresztúr, a Tokaj-Mád-Sárospatak, a Dunaföldvár-Kecskemét-Békés, valamint az Eger-Mezőkövesd-Poroszló útvonalat.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésébe került kerékpárutaknál 19 helyen telepítettek gépi forgalomszámláló eszközöket, melyek a nap 24 órájában, egész évben végeznek méréseket. A magyar fejlesztésű gépek segítségével az időjárási adatokat is rögzíteni tudják, mellyel a kerékpározás időjárástól való függését is tudják elemezni, a napelemmel működő rendszer pedig meg tudja különböztetni a kerékpáros és gyalogos forgalmat, valamint a haladási irányokat is. A társaság szándéka egy olyan mérőhálózat és mérési terv kialakítása, melynek segítségével a magyarországi kerékpáros forgalom egyre jobban feltérképezhető, ennek érdekében évente szeretnék megismételni a kézi kerékpáros forgalomszámlálást, valamint további 32 gépi mérőeszköz beszerzését indították el.

A forgalomszámlálásból keletkező forgalmi adatok – melyek a www.veloclass.hu oldalon is elérhetőek – segítenek abban, hogy megalapozott, a kerékpározók igényeit kiszolgáló további fejlesztések valósulhassanak meg. Az egységes, országos szemlélet, az egyes beruházások tervezéséhez rendelkezésre álló új forgalmi adatok, a Kormány által biztosított plusz források, és az így megvalósuló koncepcionális fejlesztések rövid, közép és hosszú távon is a kerékpározni vágyók érdekét szolgálja majd.

Tématámogatás. Készült Magyarország Kormánya támogatásával.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.