fbpx

A (Casco) sisak életet ment!

Ez a cikk arról szól, amit soha nem szeretnénk kipróbálni! Ha kerékpárosként balesetet szenvedünk, fejünk épsége döntően a sisakon múlik. Egyéb testrészünk begyógyul, összeforr, de ha a fejet sérülés éri, az sok esetben maradandó. Tehát fejvédő nélkül bicajra ülni felelőtlenség, de egyáltalán nem mindegy, mit teszünk féltett kobakunkra!

casco_torott_bukok_1

A bukók, amelyek életüket adták gazdájuk testi épségéért!

Természetesen a fejvédő megjelenése, kényelme, praktikus használata sokat nyom a latba, de az általa nyújtott biztonság a legfőbb tulajdonság – ez amiért meg- és felvesszük! Miként viselkedik egy esetleges bukás során, megvédi-e a fejet, kiváltképp a tarkórészt, amelyet a kerékpáros baleseteket jellemzi? Fontos, hogy a bukó törjön vagy sérüljön, és a ne a bicajos feje. Ideális esetben a sisak a tervezett helyeken szétnyílik, így nyelve el az ütés erejét, továbbá a pontos és stabil rögzítés révén nem mozdul el, akár több ütés esetén is megfelelően véd.

A képeken jól látható, hogy a bukó jelentősen megsérült, teljes egészében elnyelve az ütés erejét. A Casco sisakokra jellemző stabil rögzítés ugyancsak helytállt, az ütés okozta erőhatástól nem mozdult el...

A képeken jól látható, hogy a bukó jelentősen megsérült, teljes egészében elnyelve az ütés erejét. A Casco sisakokra jellemző stabil rögzítés ugyancsak helytállt, az ütés okozta erőhatástól nem mozdult el…

Krauter új a teszlaborban magyarázza a látottakat...

Krauter úr a tesztlaborban magyarázza a látottakat…

A Casco mindig is nagy hangsúlyt helyezett a sisakok által nyújtott biztonságra, saját tesztlabort létesített, ahol folyamatosan teszteli mind a fejlesztés alatt álló, mind már a sorozatgyártásban lévő modelleket. A német cég tulajdonosa és igazgatója a nemzetközi sisakteszt-protokolokat kidolgozó bizottság tagja, a terület elismert szakembere. Gyárlátogatásunk során tanulmányozhattuk a többféle – a nemzetközi szabványoknál is szigorúbb – fejlett tesztmódszert. Persze más, amikor a töréstesztet egy kalibrált gép végzi, és megint más, amikor egy valós baleseti helyzetben kell helytállnia. A jelen cikk az utóbbira helyezi fókuszt, megtörtént eseteket mutat be, szemléltetve a Casco bukók által nyújtott páratlan védelmet.

#1 – Daimor

Barbara szokásos országúti kerékpáros edzését végezte a Velencei-tónál, amikor egy külföldi rendszámú autó egy mellékutcából hirtelen elé kanyarodott. Mivel szembe is volt forgalom, nem volt egyéb választás, mint jobbra a járda felé menekülni. Sajnos a padka az első kereket megdobta, így Barbi az oldalára esett, a bukás során halántéka a járda felületének csapódott. Eszméletét nem vesztette el, de válla és csípője az esés miatt nagyon fájt. Miután felült és levette Casco Daimor bukóját, tapasztalta, hogy az több helyen megrepedt. Barbi nem szenvedett agyrázkódást, a fején semmilyen sérülés nem keletkezett. A sisak helyzete a bukás során nem változott, egész pontosan úgy állt, mint amikor felvette.

A Daimor megvédte a halántékot, szétnyílt, de a Frameworx megerősítésnek köszönhetően egyben maradt...

A Daimor megvédte a halántékot, szétnyílt, de a Frameworx megerősítésnek köszönhetően egyben maradt…

A Frameworx láthatatlanul véd!

A Frameworx láthatatlanul véd!

A képeken jól látható, hogy a bukó jelentősen megsérült, teljes egészében elnyelve az ütés erejét. A Casco sisakokra jellemző stabil rögzítés ugyancsak helytállt, az ütés okozta erőhatástól nem mozdult el, tökéletesen megóvva a fejet a sérüléstől. A Frameworx merevítőhálónak köszönhetően valószínűleg egy esetleges ujabb ütközés során is teljesíthette volna feladatát.

#2 – SPEEDairo

A képen látható Casco SPEEDairo tulajdonosa tavaly a gyömrői körverseny mezőnyében nagy tempónál bukott. Az esetet így írja le:

„Gyorsan történt minden, pillanatokon belül az aszfalton voltam. Első kerekem egy kátyúban elakadt, én pedig átszaltóztam. A levegőben megfordulva háttal estem a földre. A fejem óriási erővel csapódott az útra. A sisak jól volt rögzítve a fejen (erre mindig nagyon figyelek), a Casco sisakokban a pontos beállítás könnyen elvégezhető. A sisak esés után is a fejemen volt, a helyszínre érkező mentőorvos segítette le a fejemről, több helyen elrepedt, de még ekkor is egy darabban volt. Pár véraláfutás és egy 2 cm-es felrepedéssel a fejemen megúsztam az esetet. A fejemen egyéb sérülés nem keletkezett, agyrázkódást a baleseti kórház orvosa nem állapított meg. Szerencsés voltam, és sokat köszönhetek a nagyszerű sisaknak, úgyhogy hamar megrendeltem az újat!”

Csodával határos módon a versenyző agyrázkódás nélkül megúszta az esetet!

Csodával határos módon a versenyző agyrázkódás nélkül megúszta az esetet!

A képeken jól látható, hogy a bukó jelentősen megsérült, teljes egészében elnyelve az ütés erejét. A Casco sisakokra jellemző stabil rögzítés ugyancsak helytállt, az ütés okozta erőhatástól nem mozdult el...

A tarkóra kiterjesztett védelem ebben az esetben is életet mentett!

A képeken is látható, hogy a bukó a szétnyílást biztosító vonalak mentén elrepedt, így nyelte el a jelentős ütés erejét. A Casco fejvédők a tarkó és a halánték védelmét helyezik előtérbe, egy más gyártó által kínált modell esetleg nem nyújtott volna megfelelő biztonságot a sérülést ért területen. A Casco sisakokat jellemző rögzítés-megoldás ugyancsak helytállt, az ütés okozta erőhatástól sem mozdult el, tökéletesen megóvva a fejet a sérüléstől.

#3 – Cuda Mountain

Nem kis erővel csapódott a fej az aszfaltnak!

Nem kis erővel csapódott a fej az aszfaltnak!

A városi kerékpáros közlekedés távolról sem veszélytelen, a bicajos futároknak pedig napi 8 órában kell a sűrű forgalomban cikázni. A baleset sajnos elkerülhetetlen velejárója a szakmának, éppen ezért a legnagyobb hazai kerékpáros futárcég a Casco sisakokat választotta a munkatársak számára. Íme egy „hajtipajtis” baleset leírása:

„2015 októberét írtunk, esős, hűvös reggel volt, az út mindenhol tiszta víz volt, mégis csúszott mint a fene. A Hűvösvölgyi útra vittem ki egy sürgős küldeményt. A meredek Kapy úton néhol 60 km/óra felett jöttem, majd leadtam a csomagot a címen, és immár komótos, pihenős tempóban elindultam lefelé a Hűvösvölgyin. Nem siettem, pihengettem, ki akartam fújni magam. Alig tekertem, csak hagytam had guruljon a kerék. Az út végén – ahogy a Hűvösvölgyi beér a Szilágyi Erzsébet fasorba – a villamos sín keresztezi az úttestet. Mint említettem, „lazuló üzemmódban” voltam, így figyelmem kissé lankadt. Egy óvatlan pillanatban a vizes sínen megcsúszott az első kerekem és lefordult a sínről, amitől egyből kifordult a kormány a kezemből és átbucskáztam a bringa fölött. A bal vállam ért le elsőnek, majd ostorszerűen csapódott utána a fejem is. Nem mentem sokkal, talán 25-tel sem, de ez is pont elég volt ahhoz, hogy a kulcscsontom eltörjön, és a sisakomból is kiszakadjon egy kisebb darab. Tiszta ciki a dolog, totál amatőr hiba, de hála a strapabíró Cuda sisakunknak és a kiemelt tarkóvédelmi zónájának, enyhe agyrázkódással megúsztam az esetet. A következő utam a közeli a Szent János kórházba vezetett…”

A sisaknak oldalról és a tarkórészen is megfelelő véselmet kell nyújtani: ebben a Casco sisakok verhetetlenek!

A sisaknak oldalról és a tarkórészen is megfelelő védelmet kell nyújtani: ebben a Casco sisakok verhetetlenek!


#4 – Cuda Mountain

A Casco Cuda fejvédő a MTB sport számára készül, és fokozott védelmet nyújt, tervezett szétnyíló zónákat alkalmaz, amely egy esetleges becsapódás során harmonikaszerűen nyeli el az erőhatásokat. Emellett Frameworks integrált hálós megerősítése a sisakot egy darabban tartja – még többszöri ütés esetén is. A következő baleset elszenvedője is ezt a típust viselte, amelyet haverjai a kiemelt tarkóvédelem miatt csak „lovassisaknak” csúfoltak. Persze csak az ominózus bukásig, mikor kiderült az egyedi formavilág előnye

A Cuda a tervezett vonalak mentén harmonikaszerűen szétnyít, így semlegesítve a becsapódás erejét. A versenyző még be is fejezte a futamot!

A Cuda a tervezett vonalak mentén harmonikaszerűen szétnyít, így semlegesítve a becsapódás erejét. A versenyző még be is fejezte a futamot!

A törésvonalak a sisakon végigvezetnek...

A törésvonalak a sisakon végigvezetnek…

„Nem törődtem a haverok cikizésével, imádtam a Cuda szuper szellőzését, a kényelmes csatrendszerét, és a fém bogárhálót. Az extra tarkóvédelem kérdését pedig a Bükk Maraton hozta előtérbe. A verseny 35. km-énél egy veszélyesebb lejtő következett. Sprinteltem a csapattársaim után, és úgy 40 km/h sebességgel eldobtam a kerékpárt. Sikerült fejre és arcra érkezni, kiforgás közben pedig a testem is itt-ott „megkarcoltam”. Pontosan a mentős kolléga elé estem be, majd néhány másodperc fekvés után „újrabootoltam”. Kar mozog, láb mozog, fej megvan. Közben egy másik mentős kolléga is odaért. Feltápászkodtam, a bringát és a kihullott apróságokat felszedtem az útról.

A Cuda Mountain-ben alkalmazott Frameworx védelem...

A Cuda Mountain-ben alkalmazott Frameworx védelem…

Közben jöttek a kérdések, mi a neved, születési év, anyám neve? Mivel mindre tudtam a választ, pár perc marasztalás után elengedtek. Volt még hátra még 25 km, elindultam és közben vizsgáltam magam. Arcom belső felét sikerült elharapni, az állkapcsom is fájt, viszont a fejem nem. A verseny után néztem meg jobban a sisakot, és akkor vettem észre, hogy az bizony az illesztésnél és oldalt is megrepedt, illetve egy helyen el is tört. Ennek ellenére viszont sem agyrázkódás, sem egyéb komolyabb fejsérülés nem történt, a fejvédő tökéletesen ellátta a feladatát, megvédte a fejemet. Azóta pótoltam a sisakot – köszönhetően a Casco csereopciójának.”

Ilyen a Rendőrség által használt lovassisak a bemutatóteremben!

Így néz ki a bemutatóteremben a PrestigeAir lovassisak, amelyet a Magyar Rendőrség is használ…

#+1 – lovassisak

Végezetül még egy érdekes eset, amely a lovas ágazatban történt. Az baleset szereplőjét kedvenc négylábú patás barátja egy hirtelen dörrenés következtében levetette magáról, majd reflexből maga mögé rúgva pont fejbe is találta őt.

...és így nézett ki a baleset után!

…és így nézett ki a baleset után!

Szerencsére a lovas által viselt Casco PrestigeAir kobak még a ló hatalmas erejű rúgásának következtében is a tervezett illesztés és törésvonalak mentén tört el, ezáltal is elvezetve a rúgás pusztító erejét. Szinte csodával határos módon – a szerencsének és nem utolsó sorban a Casco kobak védelmi képességének köszönhetően – az eset szereplője egy enyhe agyrázkódással és zúzódásokkal megúszta a rendkívül csúnya balesetet. Ezek után talán nem is túlzás az az állítás, hogy egy Casco bukó még egy lórúgás ellen is véd!

A Casco sisakokat keresd országszerte a jobb kerékpár-kereskedésekben!

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo