fbpx

Shimano Ultegra 2014: 11-fokozatú Ultegra szett 2014-ben

A fékváltókar kisebb átmérővel rendelkezik, a működtetése kis karúttal, pillekönnyűen történik: a Dura Ace esetében a működtetés jobb visszajelzést ad, de "darabosabb", ahogy a profik szeretik...

A fékváltókar kisebb átmérővel rendelkezik, a működtetése kis karúttal, pillekönnyűen történik: a Dura Ace esetében a működtetés jobb visszajelzést ad, de “darabosabb”, ahogy a profik szeretik…

A Shimano bejelentette az új Ultegra országúti alkatrészcsalád 2014-es megjelenését. A 6800 sorozatszámot viselő szett immár 11 fokozatú hátsó lánckeréksort kap, illetve megörököl számos újítást, amely ma még kizárólag a nemrég debütált 9000 sorozatszámú Dura Ace-en érhető el.

Amíg a Dura Ace továbbra is a versenysport igényeit igyekszik maradéktalanul kielégíteni, az új Ultegra majdnem azonos technikai színvonalat biztosít az elhívatott amatőr kerékpárosok számára. A fejlesztők felhasználóközpontú szemléletet alkalmaztak mindkét alkatrészcsalád megújítása esetében, így azok maximálisan illeszkednek a várt közönség elvárásainak.

Mind a professzionális, mind az amatőr szegmens fontosnak tartja a villámgyors, precíz fokozatváltást, a tökéletes ergonómiát, ellenben a kezelés tekintetében vannak elvárásbeli különbségek:

11 oldalnézetből: a tömeg alig növekedett a 10-fokozatú rendszerhez képest, és a túrúzók örömére lesz akár 11-32 fogszámú változat is...

11 oldalnézetből: a tömeg alig növekedett a 10-fokozatú rendszerhez képest, és a túrúzók örömére lesz akár 11-32 fogszámú változat is…

a profi versenyzők szeretik, ha a váltás biztosabb visszajelzést ad, így kiélezett körülmények közt, zajban, a boly forgatagában is egyértelmű számukra, hogy a váltás megtörtént. Az amatőröket kerékpározás közben ilyen külső hatások általában nem érik, így számukra a lehető legkisebb erőigény és a legfínomabb kezelés az ideális fejlesztési irány.

Az aerodinamikus fékváltozat villa mögé vagy láncvilla alá

Aerodinamikus fékváltozat villa mögé vagy láncvilla alá

Következésképpen az új Ultegra mechanikus változata esetében a váltókar mozgóútja a minimálisra csökken, a fogás pedig kisebb átmérőjű, mint a korábbiakban. A váltószerkezetek is teljesen megújulnak: kisebbek lesznek, alacsonyabb profillal rendelkeznek, és természetesen könnyebbek, mint a mai 6700-as sorozatú alkatrészek. A hajtómű ugyanúgy aszimmetrikusan elhelyezett 4 kart kap, mint a Dura Ace, amely a tömeg csökkentése mellett fokozza a hajtáshatékonyságot, illetve az első váltás gyorsaságát.

Shimano Ultegra 2014: A hagyományos fékváltozat bemutatóbicajon: erősebb mint elődje, de ez részben a Dura Ace fékbetéteknek köszönhető...

A hagyományos fékváltozat bemutatóbicajon: erősebb mint elődje, de ez részben a Dura Ace fékbetéteknek köszönhető…

A féktestek ugyancsak megöröklik a Dura Ace új kétforgáspontos kialakítását, illetve megkapják a továbbfejlesztett fékbetéteket is, amely 10%-kal fokozza a fékhatást, könnyedebb működtetést biztosítva a felső fogásból. A moduláció javításáért a fékbetétek mellett a BC-R680 bowden polimerbevonata felel.

A közvetlen felfogatásos, konzolos fékváltozat

A közvetlen felfogatásos konzolos fékváltozat

A legérdekesebb fejlesztés – mellesleg túlszárnyalva a Dura Ace nagytestvért -, hogy az Ultegra fékek három felszerelési változatban lesznek elérhetőek: aerováltozat, illetve direkt vázfelfogatáshoz való modell is rendelekzésre áll, az utóbbi remélhetőleg 2014-ben már jobban elterjed a vázgyártók körében. (105-ös változatban is gyártják majd az ilyen szabványrögzítéssel kompatibilis típust.)

A hosszúkanalas 32 hátsó fogszámot is tud, alacsonyabb profilú, mint 6700-as előde...

A hosszúkanalas 32 hátsó fogszámot is tud, alacsonyabb profilú, mint 6700-as előde…

A profi és az amatőr kerékpárosok természetesen eltérő áttételskálával járnak jobban, így az új Ultegra kínálatban a szélesebb változatok dominálnak: lesz akár 11-32 fogszámú modell is, amellyel az új hosszúkanalas hátsó váltó még éppen kompatibilis. Ma még ilyen átfogast kizárólag az MTB és trekkingfelhasználásra tervezett hátsó váltók biztosítanak. Elöl pedig 53/39, 52/36, 50/34 and 46/36 lánctányérkombinációk állnak majd rendelkezésre.

Az új 6800-as lánc az XTR fejlett felületkezelését kapja, így akár jobban teljesíthet, mint az eredeti Dura Ace modell...

Az új 6800-as lánc az XTR fejlett felületkezelését kapja, így akár jobban teljesíthet, mint az eredeti Dura Ace modell…

A 6800-as sorozatszámú 11 fokozatú lánc a nemrég bejelentett XTR modellhez hasonlóan Sil-tec bevonatot kap, amely tovább csökkenti a surlódást így növelve a várható élettartamot. Továbbá könnyű kerékszettel egészül ki az Ultegra szett WH-6800 néven, amely egymástól távolabb elhelyezett küllőperemekkel fokozza a szilárdságot és csökkenti a tömeget. Még mindig marad a hagyományos cspágygolyók alkalmazása: ebben a kerékszettben sem találunk mélyhornyú (ú.n. ipari) csapágyakat.

A hátsó sor 11 acél lánckereket számlál, de a rögzítőgyűrű immár aluötvözetből készül...

A hátsó sor 11 acél lánckereket számlál, de a rögzítőgyűrű immár aluötvözetből készül…

Alkatrésztömegek:
ST-6800 (szett): 425 gramm
RD-6800 (SS, rövidkanalas):195 gramm
RD-6800 (GS, hosszúkanalas): 207 gramm
FD-6800 (konzolos): 89 gramm
FD-6800 (bilincses): 104 gramm
FC-6800 (53/39 középcsapággyal): 765 gramm
CS-6800 (11-23 fog): 212 gramm
CN-6800 (114 szempár): 253 gramm
SM-BBR80: 77 gramm
SM-BB72: 63 gramm

 

Szöveg: Németh Balázs
Képek: Németh Balázs, gyártó képei

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo